Paard allergisch voor bomen en gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Paard allergisch voor bomen en gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 09:42

Na zeker een jaar lang aantobben met ademhalingsmoeilijkheden en andere vage klachten bij mijn paard ben ik er eindelijk achter wat er aan de hand is. De veearts dacht aan astma, maar ik vond dat het zich daar niet regelmatig genoeg voor openbaarde. De ene dag kon ze een half uur lopen crossen op de wei en was er niks aan de hand, de andere dag stond ze al te snakken naar adem door het niks doen. Ze staat inmiddels alweer maanden aan de Ventipulmin om haar longen te ondersteunen. Om zoveel mogelijk frisse lucht te garanderen staat ze van zonsopgang tot zonsondergang op de wei. 's Nachts staat ze in een ruime stal op vlas en de achterdeuren van de stal zijn open wat zorgt voor genoeg luchtcirculatie. Ik rij haar alleen wanneer ze normaal adem haalt en stap dan alleen maar. Als ze goed fit voelt willen we ook nog wel een rondje draven. Ik ben met haar overgestapt op bitloos omdat ik het idee heb dat ze met minder gedoe om haar neus ook wat meer lucht krijgt. Maar goed, niks hielp (behalve het bitloos, dat is toch wel erg leuk om zo te rijden) en ze bleef zo nu en dan benauwd.

Ik heb vorige week weer bloed laten prikken om te testen op leverbot en allergieën. Negatief op leverbot, maar ze blijkt dus ongelofelijk allergisch te zijn geworden voor tal van boomsoorten en grassen.

De veearts noemde een paar medicijnen op die ik kan geven om de allergische reacties te onderdrukken, maar daar kleven ook aardig wat nadelen aan zoals koliek, sloomheid en hoefbevangenheid. Hypersensibilisatie zou ik ook nog kunnen overwegen, maar daar moet ik sowieso eerst even voor sparen omdat dat aardig wat kost.

In mijn persoonlijke omgeving ken ik niemand met ervaringen met een allergisch paard in deze mate, dus ik ben hier op zoek naar ervaringsdeskundigen over hoe nu verder. Via via krijg ik ook nog informatie over homeopathische middelen, maar ik wil er voor zorgen dat ik goed beslagen ten ijs kom als ik moet kiezen welk traject ik met mijn paard ga inslaan. Graag zou ik dus tips en ervaringen horen van mensen hier over wat goed werkt/ heeft gewerkt bij jouw paard of bij iemand die je kent met een vergelijkbare situatie.

Voor de geinteresseerden heb ik het lijstje van de test hier onder staan. Vanaf de waarde 150 spreek je van een allergie.

Allercept Single Allergen Determination
Bomen

Berk (Betula) - 1076
Els (Alnus) - 1064
Eik (Quercus) - 859
Cipres (Cupressus) - 323
Hazelaar (Corylus) - 813
Iep/Olm (Ulmus) - 425
Beuk (Fagus Sylvatica) - 553
Populier (Populus) - 711
Esdoorn (Acer) - 446
Wilg (Salix) - 658
Olijfboom (Olea) - 414
Ceder (Cedrus) - 191

Allercept Single Allergen Determination
Grasses

Mix of 6 Grasses - 369 *
Bent grass (Agrostis alba) - 496
Bermuda grass (Cynodon dactylon) - 268
Johnson grass (Sorghum halpense) - 416
Sheep sorrel (Rumex crispus) - 376
Ribwort (Plantago lanceolata) - 176
Mugwort (Artemisia spp.) - 97
Lamps quarter (Chenopodium sp.) - 0
Nettle (Urtica dioica) - 122
Ragweed (Ambrosia sp.) - 120
Pellitory (Parietaria jud.) - 142
Saltwort (Salsola kali spp. ruthenica) - 349

The reportable range of this test is 0 - 4000 EA(ELISA absorbance) units.
EA units of 150 or higher are considered positive in case of concurrent
clinical symptoms. However please note that the level of the EA units does
not necessarily correspond to the severity of the symptoms.

*)
contents: Cocksfoot (Dactylis glomerata) , Meadow fescue (Festuca pratensis)
Kentucky blue (Poa pratensis) , Rye grass (Lolium perenne),
Timothy gras (Phleum pratense) , Velvet gras (Holcus lanatus)

Alvast bedankt, ik zit lichtelijk met mijn handen in het haar. Als ze nou alleen allergisch was voor palmbomen en kunstgras, dan was het een stuk makkelijker.

Mi_Amore

Re: Paard allergisch voor bomen en gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:43

Een paard dat ik ken is allergisch (niet in zo sterke mate als jouw paard en niet aan de hele lijst) aan gras en bomen.

Hij krijgt hier netelroos van.

2x per jaar een cortisonespuit doet het bij hem wel :j

Ik hoop wel dat je iets vind en ik snap dat je met je handen in het haar zit.

Wat een ellendige situatie!!!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:58

mijn tinker had het zelfde probleem maar niet op zijn longen.
hij bleek allergies voor eigenlijk alles wat er in de lucht zweeft en rondvliegt.
bij hem sloeg het op zijn huid [eczeem]

mijn buurmeisje heeft een welsh met bomen allergie.
bij haar pony slaat het wel op de luchtwegen met jouw verhaal als gevolg.

voor beide paarden zijn we uiteindelijk op de pretnisolon uitgekomen om dat al het overige niet bleek te werken.
de welsh heeft er nog een aantal jaar door kunnen werken,inmiddels kan dat niet meer en staat ze in de fut.

succes en sterkte.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:06

Herkenbaar jouw verhaal. Mijn paard staat inmiddels af en aan ongeveer een jaar op de prednisolon icm ventipulmin. Nu zitten we op een vrij lage onderhoudsdosis waarop ze goed blijft en hopelijk in de toekomst nog iets naar beneden kan. Enerzijds is het natuurlijk troep wat je je paard geeft, maar aan de andere kant is het kiezen tussen 2 kwaden: de longen en longfunctie wordt steeds slechter, doordat continu de luchtwegen geïrriteerd zijn. Aan de andere kant heeft het gebruik van de medicijnen ook (mogelijke) bijwerkingen.

Ik heb mijn DA laten uitrekenen hoeveel prednisolon per kg paard ze binnen krijgt en dat is echt te verwaarlozen. Ook de kans op hoefbevangenheid is met de combi prednisolon/ventipulmin aanzienlijk lager, omdat beide middelen elkaar versterken en dus in een lagere dosering worden gegeven dan wanneer je een van beide geeft.

Helaas is er ook nog niet zoveel bekend over allergieën en de behandeling daarvan bij paarden. En zijn de kosten vaak erg hoog.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:11

Maanden aan de ventipulmin ? Je mag het hoohuit 10 dagen geven, anders treedt er gewenning op !
Kijk eens in dit topic : [MD] Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Veel paarden die headshaken doen dit vanwege pollenallergie of terwijl hooikoorts. bij veel paarden werkt puur pollen heel goed , alleen werkt het helaas in het eerste jaar nog niet optimaal.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 10:34

Maris schreef:
Maanden aan de ventipulmin ? Je mag het hoohuit 10 dagen geven, anders treedt er gewenning op !
Kijk eens in dit topic : [MD] Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Veel paarden die headshaken doen dit vanwege pollenallergie of terwijl hooikoorts. bij veel paarden werkt puur pollen heel goed , alleen werkt het helaas in het eerste jaar nog niet optimaal.

Die ventipulmin is allemaal in overleg met de veearts. De dosis bouwt wel af, maar het was of dat, of een inhalator en daar kan ik hier niet aankomen. Headshaking doet ze niet. Heb ik nog wel aan gedacht, maar dit kwam door het bit (met bitloos hoofdstel doet ze dit namelijk niet). Daarnaast heeft mijn paard het hele jaar door met ademhalingsproblemen gestaan. In de winter was ze net zo benauwd als in de zomer.

Puur pollen was ik ook tegengekomen, dat dekt wel een deel van de lading maar lang niet alles. Maar ik hou het in ieder geval in mijn achterhoofd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:46

Als je paard ook last heeft met de ademhaling in de winter, dan is er nog wat anders aan de hand vrees ik. Allergie voor bomen en grassen gaat in de winter over.......
Plus dat voor een pollenallergie ventipulmin vaak niet helpt ( bij mijn paard in ieder geval niet ).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:48

Heb je al alternatief geprobeerd of georiènteerd.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:59

Als je paard ook in de winter het zo benauwd gehad heeft moet ze naast de grassen en boomsoorten voor nog meer allergisch zijn (stof ed).
Mijn oudje van 25 lijkt nl ook allergisch te reageren op bepaalde pollensoorten. Die heeft vorig jaar ook een kuur predisolon gehad. De mijne kreeg dat samen met nog 2 andere soorten medicijnen (geen Venti). Zij kwam daar zo goed mee weg dat ze niet continu aan de prednisolon moest blijven. Afgelopen winter heeft ze dus niets gehad, maar sinds een paar dagen zie ik dat ze het weer benauwd krijgt (en ik zelf ook, aangezien ik zelf ook hooikoorts heb). Ik ben net als vorig jaar weer begonnen met haar Pollinosan (homeopatisch) te geven als dat niet meer afdoende werkt beginnen we weer met de Predisolon. Predisolon is zoals Jibbel al zegt niet het meest geweldige middel om te willen geven, het is idd het kiezen tussen 2 kwaden, maar als je de keuze hebt zou ik het wel doen. Het is imo het enigste wat nog helpt.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 11:10

Maris schreef:
Als je paard ook last heeft met de ademhaling in de winter, dan is er nog wat anders aan de hand vrees ik. Allergie voor bomen en grassen gaat in de winter over.......
Plus dat voor een pollenallergie ventipulmin vaak niet helpt ( bij mijn paard in ieder geval niet ).

Wat ik heb begrepen, is dat het hooikoortsseizoen ongeveer van januari tot november loopt. Dat is op twee maanden na het hele jaar. In - en nou moet ik even heel hard nadenken - november 2010 geloof ik heb ik ook bloed laten prikken bij mijn paard, omdat ze sporadisch last bleef houden van haar longen. De dierenarts zei nog: van bloed prikken gaat hij niet minder hoesten, maar ik wilde weten of ze iets anders onder de leden had wat ook zou kunnen zorgen voor longproblemen. Uit die bloedtest bleek toen dat ze een bacterie had in de lever, en daar heeft ze toen een antibioticakuur voor gehad. Volgens de dierenarts kon die bacterie ook het hoesten verklaren, want dat was een van de symptomen. De uitlag van die bloedtest ligt nog op mijn vorige stal.

De weken daarna ging het een stuk beter. Ik ben per 1 januari 2011 met mijn paard naar een andere stal verhuisd waar ze zo'n beetje continu buiten kon staan. De eerste paar weken leek ze perfect gezond. Ze ademde normaal, ze was lekker fit en aanwezig.. ik dacht dat alles eindelijk opgelost was. Eind januari begon ze echter weer sporadisch moeilijk te ademen (pompen met flanken). Veearts er weer bij, zou het dan toch astma zijn? Weer terug aan de ventipulmin en dan moest ze voorlopig op een onderhoudsdosis blijven staan.

De rest van het verhaal staat in het eerste bericht.

Alternatieven heb ik nog niet geprobeerd. Zaterdag spreek ik een vriendin die voor mij bij een kennis van haar zou gaan informeren over bachbloesemtherapie, en ik heb begrepen van een stalgenootje dat zij een afspraak heeft met een holistisch dierenarts (Laarakker?) die binnenkort langs zou komen voor haar paard. Die wil ik dan ook even vragen wat hem verstandig lijkt.

Wat dat Puur Pollen betreft: ik heb gevonden dat dat helpt tegen jeuk door allergieen, maar jeuk heeft ze dus niet. Werkt dat ook voor de ademhaling?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:06

ik heb puur pollen gegeven voor alle hooikoorts klachten tesamen ( daar hoort uit jeuk aan de neus bij ).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:17

meld zich! :wave:

mijn pony heeft ook pollenallergie en bronchitis.
daarnaast ook nog zomereczeem, wat ook veroorzaakt word door zijn allergie voor pollen :j

de mijne staat sinds vorig jaar 24/7 buiten met een schuilstal en wat zijn ademhaling betreft zijn zijn klachten voor 95% verbeterd :)
de mijne heeft ook op ventipulmin gestaan,maar dat deed niks.
heeft luchtwegcompositum gehad van de Groene Os,wat ook niks uit haalde.

een kuur met prednisolon hielp wel enorm goed, hoefbevangenheid kun je redelijk goed voorkomen door het voer tijdens de kuur goed aan te passen.
mijn pony kan absoluut niet tegen hooi,zelfs niet als het natgemaakt word.
wel werkt voordroogkuil bij hem enorm goed...

momenteel krijgt hij dagelijks een scheutje zwartekummelolie door zijn brokken ( even zoeken hier op bokt voor info) en een kruidenmengsel .
ik heb het idee dat deze erg goed werken bij hem :j
sinds 3 weken ben ik ook begonnen met de puur pollen,ik zie daar nog niks van,maar ik ga er gewoon mee door, omdat wel word gezegd dat het pas het 2e jaar verschil kan geven.

ik ben heel erg benieuwd of je eventueel naar laarakker toe gaat en wat daar dan uit komt.
denk wel dat je paard last heeft van een aantal schimmels,omdat die door holistisch artsen altijd gevonden worden bij paarden met dit soort klachten :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:32

Op een stal waar ik was wezen kijken stond ook een allergisch paard. Die hebben ze eerst maanden in een afgezet stukje (bij wijze van box, gewoon buiten pal naast de stallen) gezet ipv gewoon op stal. Hadden daar geen gras, paarden staan overdag in een enorme paddock met flinke pluk hooi. Dat paard is daar gigantisch opgeknapt heb ik begrepen. Die was idd ook in de winter nog benauwd ed. Toen ik daar was zag ik alleen maar een gewond glanzend paard, stond tevreden in gewone box hooi te kauwen :) Dus naast medicijnen (weet natuurlijk niet of dat paard t ook kreeg) is zoiets miss nog een optie :) Heb als t goed is nog wel ergens email van de eigenaresse, kan ik evt wel voor je opzoeken als je dat zou willen :) Succes iig met je paard, lijkt me idd erg lastig!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:23

Hooikoorst achtige klachten bij mensen worden behandeld met antihistamine, nu is een werkende variant voor paarden daarvan vinden lastig, maar cavalesse bevat zo'n antihistamine. Nu is dat middel eigenlijk voor seme klachten, maar luchtwegproblemen gaan nog wel eens samen met seme. Misschien een optie al dan niet samen met die puur pollen?

OneForza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:05

Ik had hier nog niet eerder van gehoord, goed om in je achterhoofd te houden, mijn hond is bv ook allergisch voor aangelegd gras, weidegras is geen probleem

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:44

Snadrem schreef:
[Alternatieven heb ik nog niet geprobeerd. Zaterdag spreek ik een vriendin die voor mij bij een kennis van haar zou gaan informeren over bachbloesemtherapie, en ik heb begrepen van een stalgenootje dat zij een afspraak heeft met een holistisch dierenarts (Laarakker?) die binnenkort langs zou komen voor haar paard. Die wil ik dan ook even vragen wat hem verstandig lijkt.

Ik ben heel benieuwd wat Laarakker hier over te zeggen heeft.
Heeft de DA ook gecontroleerd of er sprake is van 'schimmels' op de luchtwegen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:08

tamary schreef:
Hooikoorst achtige klachten bij mensen worden behandeld met antihistamine, nu is een werkende variant voor paarden daarvan vinden lastig, maar cavalesse bevat zo'n antihistamine. Nu is dat middel eigenlijk voor seme klachten, maar luchtwegproblemen gaan nog wel eens samen met seme. Misschien een optie al dan niet samen met die puur pollen?

vind ik een goede!
belamgrijk bij cavalesse is dat het hoofdbestanddeel dus Vitamine B3 is.
ik geef zelf nu een supplement wat ook vitamine B3 bevat...cavalesse vond ik te duur
;)

waar zijn alle smiley's? :):)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 08:48

Van schimmels op de luchtwegen kan ik me niets herinneren, maar ze heeft ook een aantal keer een antibiotica kuur gehad op het moment dat het weer op zijn hefigst was. Volgens mij pakt dat schimmels ook aan (nou ja, pakt eigenlijk alles aan).

Ik kreeg gisteren een telefoontje dat Zelano weer vreselijk stond te hoesten, of ik iets had om het hoesten te verlichten voor haar. Ventipulmin had ze die dag al gehad, ik ben er dus inmiddels wel echt achter dat dat geen effect meer heeft. Na wat tips en rondbellen ben ik Bronchit Pure voor haar gaan halen. Dat is een kuur van 40 dagen die ze nu moet doen: 1x per dag 60gram poeder door het eten. Het ruikt een beetje naar foenegriek. Ik weet niet of er hier mensen zijn die er bekend mee zijn? Die man in de winkel vertelde ook dat hij gevallen had gezien van mensen die al jarenlang aan het tobben waren met allerhande zware medicatie, maar geen verbetering. Na een kuur Bronchit was het probleem echter opgelost. Nou ga ik er voor het voorkomen van teleurstellingen even vanuit dat er geen wondermiddelen bestaan. Maar gisteren rond 16:00 uur heeft Zelano haar medicijnen voor het eerst gehad (Bronchit Pure en later 20 druppels Puur Pollen) en een uurtje of twee later kreeg ik al een berichtje dat het veel beter met haar ging. Dan verzacht het dus in ieder geval goed. Nou maar duimen dat het ook echt helpt...

Ik heb gisteren ook nog even gesproken met mijn stalgenootje over Laarakker. Het is niet Erik Laarakker zelf die langs komt, maar wel iemand van zijn kliniek Den Hoek. Ik heb gisteren per email ook contact gehad met Den Hoek over wat de mogelijkheden zijn. Daar werd me aangeraden met mijn paard langs te komen en compleet door te laten meten. Dat is dus €150,00 + eventuele medicijnen. Ik ga dan maar eerst die kuur van 40 dagen afmaken, en als er dan ook nog maar een klein rocheltje zit ga ik naar Den Hoek.

Maar even voor het overzicht: ze is nu van de ventipulmin af en staat nu op een kuur Bronchit Pure en Puur Pollen. Ik hou jullie op de hoogte en tips zijn nog altijd welkom. Alvast bedankt voor de gedeelde ervaringen, het helpt alleen al te weten dat mijn paard niet de enige is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:58

Snadrem schreef:
Die ventipulmin is allemaal in overleg met de veearts. De dosis bouwt wel af, maar het was of dat, of een inhalator en daar kan ik hier niet aankomen. Headshaking doet ze niet. Heb ik nog wel aan gedacht, maar dit kwam door het bit (met bitloos hoofdstel doet ze dit namelijk niet). Daarnaast heeft mijn paard het hele jaar door met ademhalingsproblemen gestaan. In de winter was ze net zo benauwd als in de zomer.

Puur pollen was ik ook tegengekomen, dat dekt wel een deel van de lading maar lang niet alles. Maar ik hou het in ieder geval in mijn achterhoofd.

Bij mij op stal gebruikt iemand een inhalator bij haar paard met astma.
Als je het wil proberen kan ik wel vragen waar ze die van haar vandaag heeft?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 09:59

Blijheid schreef:

Als je dat eens zou willen informeren... ik heb begrepen dat het gewoon inhalators voor mensen zijn en dat die alleen op recept verkrijgbaar zijn.. dat wordt dan lastig aangezien ik zelf geen astma heb of kennissen met astma ;) Een vriendin van mij heeft ook een paard waarbij de diagnose astma is gesteld en volgens mij wilde die ook met een inhalator gaan proberen. Alleen die heeft dan natuurlijk hetzelfde probleem.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:42

Inhalator kan je vaak bij de da kopen of zelfs huren geloof ik.
Bedoel je puur broncho of echt bronchit ? Ik hoop in ieder geval dat het goed werkt !!
Puur broncho schijnt de natuurlijke vorm van ventipulmin te zijn....

Als ze van de kliniek van Laarakker al bij jouw op stal komen, kunnen ze toch misschien gelijk jouw paard wel testen en behandelen ? Scheelt je zieke paard wel een trailerrit en stress !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:22

Snadrem schreef:
Blijheid schreef:

Als je dat eens zou willen informeren... ik heb begrepen dat het gewoon inhalators voor mensen zijn en dat die alleen op recept verkrijgbaar zijn.. dat wordt dan lastig aangezien ik zelf geen astma heb of kennissen met astma ;) Een vriendin van mij heeft ook een paard waarbij de diagnose astma is gesteld en volgens mij wilde die ook met een inhalator gaan proberen. Alleen die heeft dan natuurlijk hetzelfde probleem.

Zal ik doen :j
Ik weet wel dat wat zij gebruikt gewone inhalators voor mensen zijn :j Het paard krijgt een soort plastic bak/emmer om de neus, met een gesp achter de oren. Bij de neusgaten zitten een soort ventielen zodat hij kan ademhalen, en daar kan je aan de voorkant een inhalator voor mensen in stoppen. Zo weet je zeker dat hij het spul ook daadwerkelijk inademt.

Misschien dat je dierenarts dat gewoon kan voorschrijven?

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:52

Mijn paard heeft allergie voor gras/kruidenpollen en stof.
In het pollenseizoen staat ze met een pollennetje in de wei. En ik heb ook een pollennetje aan mijn hoofdstel.
Verder krijgt ze in het pollenseizoen elke ochtend nostrilvet neusspray. Heeft nagenoeg geen bijwerkingen. Brengt een beschermlaagje aan aan de binnenkant van de neus waardoor het paard geen last heeft van de pollen die de neus in komen. Dit gebruik ik ook voor het rijden omdat dit ervoor zorgt dat ze wat meer lucht kan krijgen. Hiermee red ze het over het algemeen goed. Als ik zie dat ze er veel last van heeft geef ik de neusspray gewoon een keer extra (mag 3x per dag).
Verder geef ik haar knoflookpoeder bij. Ik heb gelezen dat dit de luchtwegen ondersteunt en dat dit ook goed is tegen allergieen. Maar dit is het eerste jaar dat ik dit geef, dus of het ook helpt kan ik je nog niet vertellen.

Wat betreft de duur van het pollenseizoen. Er zijn sites voor mensen waarop precies te zien is hoeveel pollen er elke dag in de lucht zijn, hooikoortsweerbericht of zo, zou je even op google moeten zoeken. Kun je ook wel vinden wanneer de pollen waar jou paard allergisch voor is in de lucht zijn.

Succes ermee!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:10

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 08:23

Weer een update. Ze staat intussen alweer bijna twee weken aan de Bronchix en Puur Pollen en het gaat nog altijd wel wat beter, maar de grove stijgende lijn die er de eerste dagen wel was, die zie ik niet meer. Ze is in ieder geval van het hoesten af, dat vind ik voor haar al een stuk prettiger, maar ze is nog wel snel buiten adem.

Vorige week wilde ik een beetje met haar aan de longe werken. Gewoon in stap, misschien een paar pasjes draven als ze dat zelf aangaf. Na twee rondjes draf was ze volledig buiten adem en ben ik er maar weer mee gestopt. Woensdag had ze een hele goede dag en durfde ik het zadel er weer eens op te leggen om een paar rondjes te stappen en in stap wat te werken. Dat ging op zich goed, al wil ze begrijpelijk niet erg doorlopen en is ze er ook snel klaar mee. Het viel me wel op dat ze weer sneller bij adem is dan bijvoorbeeld twee weken geleden, maar mijn hoop blijft minimaal. Ik ben zo bang dat ik haar niet meer kan bieden dan dit, en daar is het het paard niet naar. Ze is zelf ook ontzettend chagrijning, wat ik goed kan begrijpen als je de hele dag niet genoeg lucht krijgt.

Ik heb alvast gemaild naar Den Hoek hoever van tevoren ik een afspraak moet maken en ik ben alvast aan het sparen. Ik vestig al mijn hoop op hun bevindingen en daar zal ik dan mijn beslissing mee moeten maken. Ik hoop dat we nog niet uitgeknokt zijn, maar ik vrees er wel ontzettend voor... Op de een of andere manier zegt mijn gevoel dat het niet beter gaat worden, maar ik ga het onderste uit de kan halen.