vraag over online voedingswijzer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

vraag over online voedingswijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 19:32

Hey bokkers,

Ik was benieuwd nadat er bekend was geworden dat Pavo de online voedingswijzer had aangepast wat er voor mijn paardje uit zou komen.. Ik vind het totaal niet kloppen (slechts 3,4 kilo hooi + maximaal 1 kilo brok voor een KWPN'er van bijna 3, volop in de groei + wat licht werk en 1,71 schofthoogte ) en was benieuwd of er nog meer online voedingswijzers zijn van andere fabrikanten?
Ik kom middels google niet echt verder. Wie heeft er nog tips voor een correcte voedingswijzer?

alvast bedankt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:21

Tja helaas bestaat er geen voedingswijzer die voor alle paarden 100% werkt. Elk paard is een individu. Er zijn er wel meerdere maar bij de meeste is het probleem dat ze teveel krachtvoer adviseren en te weinig ruwvoer.
Je heb er een op paardnatuurlijk maar goed daar snap ik dus helemaal niets van. Verder had calvador volgens mij ook zo iets. Maar kan zijn dat die inmiddels ook al verwijderd is.

Revanches

Re: vraag over online voedingswijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:45

VSW-->VS

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:31

Ieder paard is uniek en met een algemene voedingswijzer kom je er niet.
Wij van Equifyt kijken altijd persoonlijk naar het paard, wij stellen ook vele vragen en willen het paard zien( of via foto) maar belangrijk is ook de info die de eigenaar over het paard geeft.
Dat is volgens mij de enige manier om het beste bij een goed voerschema te komen en zelfs dan moet het soms nog wel eens aangepast worden.
Maar 3,5 kilo hooi kan dus echt niet.
Hooi is de basis van ieder paard dus het is basis voer en moet 2% van het totale lichaamsgewicht zijn en daarbij moet je rekening houden met wei, werk, enz. voordat je besluit dit aan te vullen met krachtvoer.
Er zijn situaties waar krachtvoer voor een paard eigenlijk niet nodig is en kun je supplement met vit/min geven. Dus een voedingswijzer kan nooit zien wat je paard nodig heeft en vind ik dus helemaal niks.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:11

Je heb er ook eentje van cavalor, daar staan ook de voederwaardes bij. en je kan zelf je voeders erbij zetten.