Wat zien jullie? Pas @ Work met bijrijder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Wat zien jullie? Pas @ Work met bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:59

Lieve mede bokkers.

Hieronder plaats ik een 5 tal filmpjes. De berijder is mijn bijrijder.
Mijn bijrijder heeft een half jaar ongeveer niet echt gereden, dus graag niet al te veel commentaar op de houding.

De reden waarom ik de filmpjes plaats:
Mijn paard word momenteel een aantal maanden uit de training gehaald en alleen nog mee gewandeld. Uit de filpmjes moet je kunnen halen wat precies de problemen zijn. Nu vind ik het zelf nog erg moeilijk om te zien, dus ik hoop dat er misschien mensen zijn die mij tips kunnen geven zodat ik het wat beter kan gaan zien. Dit, zodat ik het bij een eventuele volgende keer zelf op tijd kan singaleren.
(het galop filmpje kan ik niet meer vinden)

Nou hier komen ze
Filmpje stap
http://www.youtube.com/watch?v=M7e3y4IxB4k
Filmpje draf
http://www.youtube.com/watch?v=8TBCcoLIavE
Filmpje losse teugel draf
http://www.youtube.com/watch?v=D1Xyvt0-MJg
En Pas helemaal los
http://www.youtube.com/watch?v=32-4Z998J7k

Een paspoort van mn paard staat in mn profiel als er mensen benieuwd zijn.

Alvast bedankt.

blue_sky

Re: Wat zien jullie? Pas @ Work met bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:09

Moet eerlijk toegeven dat ik het ook niet zie. Ik zie vooral een paard dat in een veel te zware bak zijn werk moet doen. Verder lijkt hij z'n achterhand toch goed te gebruiken, kan fijn over stappen, is niet echt onregelmatig, maar laat wel af en toe verzet zien. Wat daar de oorzaak van kan zijn laat zich niet raden.

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:14

Paard is heel zwak in de achterbenen en wat ik van hier af kan zien heeft hij erg last van zijn SI gewricht en kantelt hij zijn hoofd wat betekent dat hij een probleem heeft bij zijn atlas..

Met dit paard moet je grondwerk doen en leren in zijn eigen balans te lopen hij concentreert zich op zijn omgeving ipv op de ruiter, zadel ligt ook te ver naar voren trouwens :)

Aan een halstertje longeren en leren dat hij zich gaat onderzetten van achter en dat hij leert ontspannen in zijn lengtebuiging :) Alles met rust oplossen dan kom je er wel ;)
Laatst bijgewerkt door NHP op 22-03-11 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:15

Kan je me in het kort uitleggen wat het SI gewricht is. De atlas zit achter de oren toch?!

NHP schreef:
Paard is heel zwak in de achterbenen en wat ik van hier af kan zien heeft hij erg last van zijn SI gewricht en kantelt hij zijn hoofd wat betekent dat hij een probleem heeft bij zijn atlas..

Met dit paard moet je grondwerk doen en leren in zijn eigen balans te lopen hij concentreert zich op zijn omgeving ipv op de ruiter, zadel ligt ook te ver naar voren trouwens :)

Aan een halstertje longeren en leren dat hij zich gaat onderzetten van achter en dat hij leert ontspannen in zijn lengtebuiging :) Maar verder goed bezig ;P

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:18

Tamadine schreef:
Kan je me in het kort uitleggen wat het SI gewricht is. De atlas zit achter de oren toch?!

NHP schreef:

Aan een halstertje longeren en leren dat hij zich gaat onderzetten van achter en dat hij leert ontspannen in zijn lengtebuiging :) Maar verder goed bezig ;P

Je SI gewricht zit bovenop de achterhand van je paard, je moet eens voelen of dit stuk verdikt of warm is en of je kont mooi soepel beweegt als je daar met je hand op duwt, heb je een recente foto van zijn achterhand?

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:20

Hoi,

Ik zie een paard dat last heeft van zijn rug/lendenen gebied.
Hij loopt niet mooi van achteren naar voren, loopt in twee delen.
Daarmee hangt samen dat hij inderdaad zijn bekken niet mooi beweegt en zijn achterhand onvolledig benut. Oorzaak-gevolg in deze circel is altijd moeilijk te achterhalen, maar ik vermoed dat het zadel naar achter kiept en op zijn lendenen drukt. Daarbij klapt de ruiter ook de hele tijd achter op de lepel....

Groetjes, Sara

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:21

P.S. Het SI gewricht zit echt diep in het bekken, kan je niet van buiten af voelen.....

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:25

Trouwens dat staak gedoe is typisch voor ferro x pion paarden ;) Maar met vertrouwen en rust kun je dit heel goed oplossen :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:27

Mooi paard heb je!
Ik heb er niet veel verstand van maar ik zou eens beginnen met je bijrijdster de beugels 1 of 2 gaatjes langer te laten doen. Nu zit ze heel erg achter op het zadel en dat lijkt me vooral met draf niet erg fijn voor het paard. Je bak oogt erg zwaar, kan je hem zelf slepen?
Vind de houding van je bijrijdster helemaal niet slecht hoor, ziet er verder goed uit.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:28

Ostheo is pas nog langs geweest en heeft het SI gewricht weer los gemaakt. Als ze loopt dan swingt ze wel met de achterhand, alleen dus niet onder het zadel.
Zadel ligt trouwens wel goed, dit is ook nog nagekeken door de Ostheo.

Bak is in dat gedeelte inderdaad vrij zwaar, andere zijde is de bak wel goed. Bak ligt er nog niet zo lang namelijk.

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:29

saral schreef:
P.S. Het SI gewricht zit echt diep in het bekken, kan je niet van buiten af voelen.....

http://www.keerhoeve.nl/index.php/paard ... -problemen

als je op deze link klikt zie je waar het SI gewricht zit, boven op dit SI gewricht zit een slijmbeurs aan die slijmbeurs kun je voelen of je paard last heeft van zijn SI, warmte of dik is een teken dat hier irritatie is..

Je uitleg is wel goed, ik ben heel slecht in uitleggen hahah ;)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:30

Zadel is te klein voor de ruiter
Zadel lijkt te kiepen (misschien ook doordat de ruiter op de achterkant zit)
Het lijkt alsof het precies op de plek van het zadel hem zeer doet in z'n rug. Hij blokkeert helemaal. Ik vind hem niet raar lopen, maar zijn bovenlijn is ontzettend gespannen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:31

Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Er zitten een aantal rake bij die het probleem wel zien.
Maar HOE kan je het precies goed zien?

Loopt het paard regelmatig?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:32

Jethafa schreef:
Zadel is te klein voor de ruiter
Zadel lijkt te kiepen (misschien ook doordat de ruiter op de achterkant zit)
Het lijkt alsof het precies op de plek van het zadel hem zeer doet in z'n rug. Hij blokkeert helemaal. Ik vind hem niet raar lopen, maar zijn bovenlijn is ontzettend gespannen.

Zadel is bij lange na niet te klein voor de berijder. Zadel is een 18 inch en ruiter is maatje 38. Zadel is juist voor mij omdat ik een grotere kleding maat heb. Paard heeft inderdaad last van rug, alleen ligt het in dit geval niet aan het huidige zadel.

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:33

Tamadine schreef:
Ostheo is pas nog langs geweest en heeft het SI gewricht weer los gemaakt. Als ze loopt dan swingt ze wel met de achterhand, alleen dus niet onder het zadel.
Zadel ligt trouwens wel goed, dit is ook nog nagekeken door de Ostheo.

Bak is in dat gedeelte inderdaad vrij zwaar, andere zijde is de bak wel goed. Bak ligt er nog niet zo lang namelijk.

Ja alleen vanuit losmaken moet je zijn spieren van zijn achterhand gaan aansterken zondat hij meer in balans gaat lopen, je zadel ligt iets te ver naar voren dan beperk je zijn schoudervrijheid, het is makkelijker voor het paard als je beetje terug gaat zitten :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:35

Tamadine schreef:
Mijn paard word momenteel een aantal maanden uit de training gehaald en alleen nog mee gewandeld. (...)Nu vind ik het zelf nog erg moeilijk om te zien, dus ik hoop dat er misschien mensen zijn die mij tips kunnen geven zodat ik het wat beter kan gaan zien. Dit, zodat ik het bij een eventuele volgende keer zelf op tijd kan singaleren.

Wat wordt bedoeld met het? Wat is er gesignaleerd bij je dier?

Ik zie op de eerste filmpjes een paard dat ten eerst onrustig is met zijn hoofd, heeeeel kort loopt achter, traag, niet door het lijf en scheef lijkt te zijn in het bekken. Af en toe zie je ook een vreemder huppeltje. Paard draaft niet weg, maar galopeerd aan en dat kan ook vaak duiden op een slappe, of niet meewerkende achterhand.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:36

Wat ik denk te zien is een onzeker paard. Je ziet het al bij het eerste filmpje, bij het opstijgen. Je bijrijder doet daar te lang over, kijk naar de oren van het paard. Zodra ze de voet in de beugel zet en afzet schieten z'n oren naar voren (okee, ze wil dus rijden, nu snap ik het) Bij zo'n paard zou ik doen: opstijgen, teugels op maat, been eraan, wegstappen. Je bijrijder rijdt weg voordat de teugels op maat zijn en in het tempo van het paard. Ik snap dat ze het paard niet kent en dat ze voorzichtig is en wil kijken hoe het gaat. Maar juist doordat het een verse combinatie is weet het paard ook niet wie zij is. Dat moet ze 'm dus meteen duidelijk maken. Niet in de zin dat ze 'm moet aanpakken en hard aan het werk moet zetten maar: contact met de benen (hier zijn m'n benen waar je op kunt vertrouwen), teugelcontact (hier zijn m'n handen waar je op kunt vertrouwen), tempocontrole (dit is het tempo waarin je moet lopen) Geef het paard houvast. Helemaal aan het begin van het filmpje zie je 'm weigeren. Er is daar niks engs. Hij krijgt gewoon te weinig leiding.

Tweede filmpje is dat al beter, ze draaft aan, rijdt wat figuren, ik zie ook een overgang draf-stap-draf. Heel goed, ze geeft aan wat het paard moet doen en hij snapt het en gaat voor haar aan de slag. Ik zou alleen de overgangen duidelijker rijden. Bijvoorbeeld het aangalopperen: ze galoppeert aan, gaat niet helemaal goed en dan blijft ze daarna draven en lichtrijden. Op zo'n paard zou ik juist óf doorgalopperen ook al zit hij bijvoorbeeld in de verkeerde galop (kan het niet goed zien met zo'n donker paard) óf terugnemen in draf, doorzitten en hup meteen weer galop.
Edit: kan ook zijn dat ze niet wilde galopperen maar draven. Ik kan het niet goed zien. Hoe moet een paard het snappen als een meekijkende ruiter het niet snapt. Ook hier vind ik haar wat onduidelijk naar het paard.

Overigens vind ik dat je bijrijder heel vriendelijk rijdt, ze kijkt ook netjes waar ze heen wil en is erg geduldig. Alleen te afwachtend. Gezien ze al een tijd niet heeft gereden zal ik niets zeggen over haar beenligging.

En nu ga ik naar de andere twee filmpjes kijken maar dit wilde ik vast kwijt :)

Derde filmpje: ze lijken elkaar al gevonden te hebben. Paard heeft voldoende vertrouwen in de ruiter om dit contact zo te accepteren. Je bijrijder geeft aan welk tempo ze wil, paard snapt dat en accepteert het. Zo'n paard wordt daar rustig van. Ik hoop dat ze de overgang naar stap zelf rijdt en dat niet het paard bepaalde dat hij mocht gaan stappen.

Vierde filmpje: vind ik erg prettig om naar te kijken. Ik zie een ruiter die rustige, vriendelijke en voor het paard begrijpelijke aanwijzingen geeft. Het paard vindt het prettig om duidelijke instructies te krijgen en werkt goed mee. Ik vind het jammer dat we niet veel van je bijrijder in beeld krijgen maar wat we zien vind ik erg goed. Op een gegeven moment zie je hem ook uit galop vallen en je bijrijder geeft meteen aan van: nee je moet galopperen. Je paard heeft daar wat aan, snapt het en werkt mee.

Het valt me ook op dat hij op het laatste filmpje net nog ietsjes relaxter (in z'n hoofd) is dan op de rijfilmpjes. Zulke onzekere paarden vinden het vaak prettig als ze hun begeleider kunnen zien, aan mijn paard merk ik dat ook heel erg. Die durft alles als ik voorop loop :Y)
Ik denk niet dat er fysiek heel veel aan dit paard schort. Hij heeft gewoon bevestiging nodig. Zo van: dit en dat moet je doen, en ook: braafff! wanneer hij het goed doet. Je bijrijder moet duidelijker zijn. Zoals ze het nu doet komt ze er ook want ze is heel rustig en vriendelijk. Maar ze mag meer initiatief nemen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-03-11 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:39

Tamadine schreef:
Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Er zitten een aantal rake bij die het probleem wel zien.
Maar HOE kan je het precies goed zien?

Loopt het paard regelmatig?

Van achter loopt hij onregelmatig, soms trekt hij zelfs zijn benen achter zich, soort hanentred idee, maar dit is spanning in de bovenlijn inderdaad, van voren valt hij soms op zijn voorhand en trekt hij zich vooruit, maar dit los je op door je achterhand te trainen, laag en rond rijden en veel los longeren dan ga je er wel komen.. Jammer dat je zo ver weg woont anders kon ik je laten zien wat ik bedoel dat is hier beetje moeilijk ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:39

Ik ga mee met bovenstaand commentaar, lijkt heel erg op hoe ons paard liep toen hij rugklachten had. Ik zou er een prof naar laten kijken, een consult van een osteopaat of fysio is niet zo duur en kan je al een hoop duidelijkheid geven. Laat ook het zadel bekijken, of dit goed past. Kan je wel vast meegeven dat, als er sprake is van rugklachten, een zware bak helemaal uit den boze is. Kijk dus of je daar ook wat aan kan laten doen.

Edit: had niet alles gelezen :+ lees net dat je dat al gedaan hebt.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 22-03-11 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:40

Tsja, het.... Het is mij duidelijk uitgelegd, alleen vind ik het dus erg moeilijk om het nog over te brengen op andere mensen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ik de dingen die ik weet nog niet helemaal open kaart breng, zodat mensen uitleggen wat ze zien en dat ik daar dan ook naar kan kijken.
Er zijn al een aantal mensen met rake meningen.

Het is wel zo dat paard op het moment overbelast is aan de voorhand/voorzijde. Dat is ook de reden dat ze uit de training word gehaald.

Annetje schreef:
Tamadine schreef:
Mijn paard word momenteel een aantal maanden uit de training gehaald en alleen nog mee gewandeld. (...)Nu vind ik het zelf nog erg moeilijk om te zien, dus ik hoop dat er misschien mensen zijn die mij tips kunnen geven zodat ik het wat beter kan gaan zien. Dit, zodat ik het bij een eventuele volgende keer zelf op tijd kan singaleren.

Wat wordt bedoeld met het? Wat is er gesignaleerd bij je dier?

Ik zie op de eerste filmpjes een paard dat ten eerst onrustig is met zijn hoofd, heeeeel kort loopt achter, traag, niet door het lijf en scheef lijkt te zijn in het bekken. Af en toe zie je ook een vreemder huppeltje. Paard draaft niet weg, maar galopeerd aan en dat kan ook vaak duiden op een slappe, of niet meewerkende achterhand.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:41

NHP schreef:
saral schreef:

http://www.keerhoeve.nl/index.php/paard ... -problemen

als je op deze link klikt zie je waar het SI gewricht zit, boven op dit SI gewricht zit een slijmbeurs aan die slijmbeurs kun je voelen of je paard last heeft van zijn SI, warmte of dik is een teken dat hier irritatie is..

Je uitleg is wel goed, ik ben heel slecht in uitleggen hahah ;)

Hoi,

Ja, ik dacht al wel dat je het zo bedoelde. Ik bedoelde het ook niet bot hoor, wilde alleen voorkomen dat ze aan het bekkengewricht ging voelen. In ieder geval zeggen ze hetzelfde in andere woorden :)

Groetjes!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:42

Bedankt voor je commentaar.

Osteho is al geweest en masseur komt nu op korte termijn.
Zadel is ook al nagekeken door zowel zadel maker als Ostheo en ligt helemaal perfect.

Paard is helaas al kapot gereden voordat ze bij mij kwam en dus ook met dr rug helaas...

SusanH schreef:
Ik ga mee met bovenstaand commentaar, lijkt heel erg op hoe ons paard liep toen hij rugklachten had. Ik zou er een prof naar laten kijken, een consult van een osteopaat of fysio is niet zo duur en kan je al een hoop duidelijkheid geven. Laat ook het zadel bekijken, of dit goed past. Kan je wel vast meegeven dat, als er sprake is van rugklachten, een zware bak helemaal uit den boze is. Kijk dus of je daar ook wat aan kan laten doen.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:44

Als ze wel swingt zonder zadel en niet met, dan is dat toch een heel duidelijk signaal?

Laat er een gediplomeerd iemand naar kijken als je zekerheid wilt hebben. Zadelpasser is een vrij beroep en de mensen die er voor gestudeerd hebben (MSFC) doen er een jaar lang een (hoofdzakelijk) engelstalige opleiding voor. Dat maakt dat er grote onderlinge verschillen zijn.

Maar goed, mijn signalen heb ik door gegeven en het is aan iedereen zelf wat je er wel of niet mee wilt doen.

Veel sterkte in ieder geval.

Groetjes, Sara

3bengels

Re: Wat zien jullie? Pas @ Work met bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:56

Ik vind dat je bijrijder nogal in het zadel "ploft" Misschien moet ze haar beugels langer maken? Dat ploffen is ook niet echt bevordelijk voor de rug van het paard. Zeker niet als hij er al last van heeft.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:56

Ik ga zeker wat met de singalen doen. Ze gaat ook niet voor niets uit de training en op wandel rust. Ze mag eerst volledig herstellen hier. Het zal denk ik nog wel een jaartje duren voordat er weer zadel op komt. Vooral omdat het zo geprogrammeerd zit in dr: zadel=pijn. En de pijn blijkt ze al best lang te hebben. Ligt dus niet aan mijn zadel, maar ze is daarin al zo geprogrammeerd. En doordat ze pijn in dr rug heeft zal elk zadel dr pijn doen op het moment.

Maar zadel is ook nagekeken door ostheopaat.

Wel bedankt voor je reactie. Iedereen trouwens!