natuurlijk bekappen ? of een gewone hoefsmid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natuurlijk ijzers of blootvoets?

mijn paard staat op ijzers
19 (24%)
mijn paard wordt natuurlijk bekapt
10 (12%)
mijn paard staat gewoon blootvoets en komt bij een gewone smid
50 (63%)
ik weet het niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 79

little_birdy

natuurlijk bekappen ? of een gewone hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 13:37

hoi allemaal naar aan leiding van het topic natuurlijk bekappen?
vroeg ik me af wie zijn paard natuurlijk laat bekappen of gewoon bij de smid enz
ik wil heel graag weten wat ieder zijn mening hierover is en ook het hoe en waarom

even wat regels :

niet op de persoon reageren ieder heeft zijn eigen mening
heb respect voor elkaars mening
niet schelden grof taalgebruik enz.

nou ik ben erg benieuwd wat jellie mening is het hoe en waarom enz

brand los

@ de mods

als het hier verkeerd staat willen jullie dit dan aub verplaatsen

setteke

Re: natuurlijk bekappen ? of een gewone hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:39

Natuurlijk ijzers :D !

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 13:44

o ja ik heb er zelf de ballen verstand van maar de paarden die ik rij staan blootvoets

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:45

Cavello staat op d'r blote voetjes en ik ga naar een 'normale' smid. Ik rijd voornamelijk in de bak, maar 's zomers gaan we nog wel geregeld naar buiten.
Waarom niet natuurlijk bekappen? Simpelweg omdat ik me er nooit in heb verdiept...

setteke schreef:
Natuurlijk ijzers :D !

Is dat zo logisch dan?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 13:47

oke setteke kom jij veel buiten met je paard ?
omdat je ijzers eronder hebt?
die van mij komen wel regelmatig op het asfalt maar merk niet dat de paarden er last van hebben

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:47

Mijn paarden zijn bijna 1 1/2 jaar gedaan door een natuurlijk bekapper en de laaste keer dat die eraan is geweest was mijn paard aan het bloeden aan de hoeven, ze kon bijna niet meer lopen van de pijn en is nu 5 weken verder en het begint langzaam aan beter te worden.
Voor mij nooit meer een natuurlijke bekapper.
Ik ga overstappen naar een normale hoefsmid die zorgt dat mijn wedstrijdpaard wel gewoon laat lopen, en haar hoeven in haar waarde laat zonder pijn iedere keer na het bekappen.
Ik had gedacht dat ik het beste voor mijn paard deed maar helaas daar denken somige bekappers anders over.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:51

Mijn paard wordt natuurlijk bekapt. Door mijzelf, en overlaatst door een andere bekapper omdat ze een schimmeltje had, moest uitgesneden worden nu kan ik het elke dag ontsmetten.
Paard komt regelmatig op asfalt en dergelijke, geeft geen problemen, ze loopt super :p

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:55

De mijne staat op ijzers omdat ze in sport lopen. Dan kan je als er grastoernooi is katoenen eronder draaien. Jonge paarden hebben alleen van voor ijzers. oudere paarden vanaf 6 hebben 4 ijzers

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 13:57

oei wiske dat is idd erg vervelend
de paarden van mij worden ook eigenlijk standaard te kort bekapt (heb hier weinig over te zeggen niet mijn eigen paarden)
maar ik ben van plan om er een keer bij te zijn met bekappen en die smid er op aan te spreken want soms lopen ze een hele week !! heel gevoelig en dat is gewoon niet nodig

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:03

Ponylies je hebt helemaal gelijk, ik ben het ook zo spuugzat dat die mensen maar doen wat hun willen ipv kijken hoe het paard hoort te lopen. Die arme merrie van mij loopt nu echt op haar bandjes. Het antwoord van de hoefbekapper was ook zo dom. Hij zei misschien heeft ze wel iets aan haar rug, terwijl ik alle weken ervoor super aan het trainen was en zet haar op de poetsplaat en komt er kreupel vanaf. Nee nooit meer.
Ik rij ook wedstrijden op gras en dat gaat zonder ijzers heel goed, vooral als het wat glibberig is redden ze zich veel beter dan met ijzers.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:05

Ik denk, dat natuurlijk bekappen niet kan.
Het idee over natuurlijk bekappen komt uit Amerika, waar de wilde paarden bestudeerd zijn geweest.

En het "stomme" is, dat er geen natuurlijk bekapper aan die wilde paarden kwam :D
Die gingen natuurlijk niet naar de smid :+

Wij hebben afgelopen winter ook een "natuurlijk bekapper" op het erf gehad. Het eerste wat eraf ging, waren de steunsels :(
Was de eerste en laatste keer, dat er een natuurlijk bekapper aan mijn paarden/pony's gekapt heeft.

Hoefijzers is handig voor wedstrijdruiters. Het "uitglijden" op gras wordt daarmee voorkomen.
Maar als een ruiter het paard echt "onder zich" heeft, is ook dat niet nodig, dat wordt er bijna nooit gegleden door paarden.

Bij ons dus een gewone smid!!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:06

Mijn paarden staan blootvoets simpelweg omdat ze geen ijzer nodig hebben.
Ze worden altijd bekapt door een gediplomeerde hoefsmid."natuurlijk bekappen"vind ik een ontzettend vage term die ruimte geeft aan kwakzalverij.Zelf rommelen aan de hoeven van mijn paarden laat ik wel uit mijn hoofd,dat staat voor mij gelijk aan bijv.het zelf castreren van een paard,ieder zijn vak!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 14:13

@ cherie jij zegt dat de paarden minder glijden met ijzers ?
naar mijn ervaring en ik werk ook op op een stal met sportpaarden glijden de paarden met 4 ijzers vaak allen kanten op als je met ze loopt
en op gras ook geloof ik
ik denk dat kalkoenen wel helpen met wedstrijd allen het lijkt mij helemaal niet goed die kalkoenen want een paardenhoef glijdt altijd een stukje door en met die kalkoen wordt het been abrupt stilgezet namelijk dat is toch niet gezond of wel?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:17

hoe eigenlijk natuurlijk bekappen? gewoon op stenen laten lopen ofzo (niet altijd natuurlijk)?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 14:20

ja dat weet ik dus niet ik wacht eigenlijk op arabesk :z
die heeft vaak wel nuttige informatie wel zullen zien :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:27

ponylies schreef:
@ cherie jij zegt dat de paarden minder glijden met ijzers ?
naar mijn ervaring en ik werk ook op op een stal met sportpaarden glijden de paarden met 4 ijzers vaak allen kanten op als je met ze loopt
en op gras ook geloof ik
ik denk dat kalkoenen wel helpen met wedstrijd allen het lijkt mij helemaal niet goed die kalkoenen want een paardenhoef glijdt altijd een stukje door en met die kalkoen wordt het been abrupt stilgezet namelijk dat is toch niet gezond of wel?

Dat bedoelde ik ook, die kalkoenen :j die ervoor kunnen zorgen dat de paarden niet uitglijden.
Maar het is inderdaad niet zo gezond voor de hoeven/pezen/banden.

Zelf houden wij onze paarden wel tussentijds bij. Wat fatsoeneren van de hoeven, bedoel ik.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 14:30

ow ik dacht al haha met ijzers glijden ze toch meer ?:P
en waarom heb jij hem?haar op ijzers staan eigenlijk?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:33

ponylies schreef:
ow ik dacht al haha met ijzers glijden ze toch meer ?:P
en waarom heb jij hem?haar op ijzers staan eigenlijk?

Wij hebben de wedstrijd-pony's op ijzers gehad. Inderdaad om het uitglijden wat te kunnen voorkomen.
Zijn beide van het mannelijk geslacht.

Maar in mijn ogen, hebben ijzers meer nadelen dan voordelen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 14:37

oke indd ik vind met ijzers ook vooral dom als ze eigenlijk niet nodig zijn vooral omdat het paard natuurlijk op de hele hoef loopt dus straal steunsels enz en met een ijzer op de buitenste rand ,\
ik hoop echt dat dit topic een beetje tot leven komt want ben namelijk echt zeer geinterreseert in de hoeven en beweging van paarden enz

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:43

Sjors493 schreef:
hoe eigenlijk natuurlijk bekappen? gewoon op stenen laten lopen ofzo (niet altijd natuurlijk)?

Niks geheimzinnigs aan hoor ;-)) Natuurlijk bekappen is niets anders als de natuurlijk slijtage nabootsen die ze normaal gesproken zouden hebben als ze veel op b.v. rotsige ondergronden lopen.
Dus: nageltjes vijlen.
Aangezien in Nederland nagenoeg geen rotsige ondergronden te vinden zijn waardoor die voeten goed slijten, maar wél zachte weilanden, groeien die hoeven te lang. En daarom vijl je ze b.v. 1 x per week netjes rond. Meer is het niet.

Nog even voor anderen: als 'n paard gevoelig loopt na bekappen van een hoefsmid, of een natuurlijk bekapper, heeft die persoon z'n werk niet goed gedaan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 14:44

ja daarom ga ik er ook wat van zeggen dat hij ze te kort kapt indd :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:45

countrygirl schreef:
Sjors493 schreef:

Niks geheimzinnigs aan hoor ;-)) Natuurlijk bekappen is niets anders als de natuurlijk slijtage nabootsen die ze normaal gesproken zouden hebben als ze veel op b.v. rotsige ondergronden lopen.
Aangezien in Nederland nagenoeg geen rotsige ondergronden te vinden zijn waardoor die voeten goed slijten, maar wél zachte weilanden, groeien die hoeven te lang. En daarom vijl je ze b.v. 1 x per week netjes rond. Meer is het niet.

Nog even voor anderen: als 'n paard gevoelig loopt na bekappen van een hoefsmid, of een natuurlijk bekapper, heeft die persoon z'n werk niet goed gedaan.

ohh zo. ik dacht gelijk aan konijnen, die moet je wel op tegels laten lopen dan slijten de nagels af, hoef je ze niet te knippen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:45

piepenfiets schreef:
Mijn paarden staan blootvoets simpelweg omdat ze geen ijzer nodig hebben.
Ze worden altijd bekapt door een gediplomeerde hoefsmid."natuurlijk bekappen"vind ik een ontzettend vage term die ruimte geeft aan kwakzalverij.Zelf rommelen aan de hoeven van mijn paarden laat ik wel uit mijn hoofd,dat staat voor mij gelijk aan bijv.het zelf castreren van een paard,ieder zijn vak!

Je vijlt toch ook je eigen nagels? En je knipt toch ook je teennagels zelf?
Waarom zou je dan bij een paard, die een hoefwand kan hebben van 1 cm dikte... en een zooldikte van 2 cm.... die rand niet netjes kunnen vijlen? Meer is er niet aan..... en 'rommelen' aan paardenvoeten is het al helemaal niet.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:46

Sjors493: precies. En dat is het hele eiereten. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Geiten kun je b.v. ook over planken met asfalt laten lopen... en je hoeft ze nooit meer te kappen.
Nou, paarden veel over het verharde laten lopen geeft precies hetzelfde resultaat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:48

countrygirl schreef:
Sjors493 schreef:

Inderdaad is natuurlijk bekappen niets anders dan de natuurlijke omstandigheden van het "wilde" paard nabootsen.
Maar men vergeet, dat die wilde paarden vele kilometers per dag aflegden en er ook niet altijd over rotsige bodem werd gelopen.

Het is totaal niet meer te vergelijken met de omstandigheden waaronder paarden en pony's hier in Nederland gehouden worden.

Of echt een "reusachtige" wei met allerlei ondergronden, zoals zand, rotsachtige bodem en droge en natte stukken in de wei.