Blote voeten trainen naar sterke hoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Blote voeten trainen naar sterke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 19:59

Ik wil graag de hoeven van mijn paard zo trainen dat ze blootsvoet het aankunnen om een paar keer per week over de stenen te gaan, en in het bos kunnen lopen.

Nu gaat het erg hard en minder ik met het naar buiten gaan enz, ga lekker in de bak aan de gang.

hij is hier nooit op getraind maar ik heb meegekregen dat hij sterke hoeven heeft en ik zijn hoeven zijn ook echt niet slecht, maar gewoon niet gewend om zoveel op het harde te lopen.

Hebben jullie een idee hoe dit goed te trainen is, hoe zou ik dit aan kunnen pakken? Als het niet anders kan ga ik richting hoefschoenen, ik wil er echt geen ijzers onder. Tips zijn heel welkom!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:16

Wat is het probleem precies? Lijken de hoeven te kort te worden? Of loopt je paard gevoelig? Als jij meer over het harde gaat rijden, gaan de hoeven zich sowieso aanpassen en worden ze compacter, wat veel mensen ten onrechte aan zien voor 'te kort worden'.

Ra ra welke hoef heeft een gezonde lengte?

Afbeelding
de linker, de rechter is veel te lang

Ik rij mijn paarden soms weken niet over asfalt en dan ineens wel. Omdat ik zelf de hoeven onderhou, kan ik regelmatig vijlen áls ze te lang zouden worden. Verder heb ik in de paddock paradise onder één hooinet grindtegels liggen, die ook al een hoop doen. :j

Belangrijk is dat je paard gezond gehuisvest staat, een stal is niet gezond voor de hoeven; te weinig doorbloeding, te zachte ondergrond, te weinig slijtage en inwerking van urine en mest.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 11-03-11 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:17

PB Arabesk hierover.
Zij kan je precies vertellen hoe het moet en is ook de persoon die hier de meeste ervaring mee heeft op Bokt.

Edit: hoe een muts ben ik dan...:P :? Haha! :+
Sorry! :o

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:50

Vaak laten bekappen en vooral de stralen met rust laten bij het bekappen. Zelf regelmatig oneffenheden eruit vijlen

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 23:58

Ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van, maar zo zien zijn hoeven er ook ongeveer uit(eerste). Hij loopt niet gevoelig maar naar mijn idee zijn ze kort. Moet wel zeggen dat ik weinig kennis heb van waar ik precies naar moet kijken bij het te kort zijn.

Snachts staat hij op stal, overdag de hele dag in een paddock. Hij is erg gevoelig voor alles en nog herstellende van ziekte dus ik wil hem wel snachts op stal hebben staan. Hij gaat vanaf mei het land op en ik wil hem dan zo lang mogelijk het land op hebben, tot het echt te vies en te koud weer word, dat hij snachts weer een beetje uit kan rusten en bescherming krijgt. Hij staat nu op vlas, drollen worden er elke avond uit gehaald en die liggen dan grotendeels aan de zijkant.

Over een paar weken komt de hoefsmid bij ons in de buurt dus dan ga ik daar sowieso even met hem langs. :)

Nachtlampje

Re: Blote voeten trainen naar sterke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:00

Natuurlijk bekappen, zie Arabesk's post.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:03

Millanka schreef:
Ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van, maar zo zien zijn hoeven er ook ongeveer uit(eerste). Hij loopt niet gevoelig maar naar mijn idee zijn ze kort.

wat ik al zei, dat komt doordat we te lange hoeven gewend zijn en dat 'normaal' vinden, terwijl dat eigenlijk abnormaal is.

Je paard heeft pas te korte hoeven als hij gevoelig gaat lopen, maar met compacte voeten is niets mis :-) integendeel :j

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:05

Ik heb precies hetzelfde en wil geen ijzers. Alleen bij mijn paard worden de hoeven vierkant? De achterhoeven blijven wel netjes, de voorhoeven slijten heel snel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:06

Vierkant is meestal omdat de voorkant wel genoeg slijt en de zijkanten niet en die zijn dus te lang, waardoor ze vierkant worden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:08

Pentax schreef:
Ik heb precies hetzelfde en wil geen ijzers. Alleen bij mijn paard worden de hoeven vierkant? De achterhoeven blijven wel netjes, de voorhoeven slijten heel snel.

Dat is vrij normaal bij paarden die een beetje "uitschuiven".zo noem ik het. Ze sloffen een héél klein beetje, mijn ijsco doet dat in de tolt, en daardoor slijt de voorkant. Helemaal niet erg, zo nu en dan professioneel laten bijhouden door een NB-er, zou ik zeggen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:08

Mijn merrie heeft er 3 jaar over gedaan maar is nu een stuk minder gevoelig!

Ze wordt ong. 1-2x per jaar bekapt door de hoefsmid en ik hou het met vijlen bij (alleen de voorhoeven dan, de achterhoeven slijten perfect af door buitenrijden).

De eerste jaren was ze zeer gevoelig op de hoeven maar ik merk sinds een paar maanden dat ze er veel minder last van heeft. Het kan dus wat tijd kosten en je moet steeds bermen opzoeken. Als die er is gaan ze vaak zelf wel de berm in.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:11

Millanka: gaat je lukken hoor... Toen ik nog in NL woonde reed ik al regelmatig over het asfalt...
en moest ik vaak nog 1 x per week trimmen! Nu, hier in Portugal, met een harde rotsbodem... rijden we gewoon lekker buiten, ze lopen natuurlijk ook de hele dag op diezelfde bodem... eten doen ze staand op een ruwe betonplaat.... en weet je??
Ik trim misschien nog drie keer per JAAR. ;-)
En dat trimmen... mag eigenlijk de naam niet eens hebben... beetje rondvijlen. Beetje het idee dat ik er wat aan gedaan heb.

Gewoon met beleid beginnen. Gewoon doen.

Succes he?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:14

Het is bij elk paard verschillend hoe ze reageren op blote voeten, de mijne was er zeer gevoelig op.
Je kunt natuurlijk ook afwisselen met hoefschoenen, zo kun je 1 of 2 keer per week naar buiten op blote voeten en verder trek je de hoefschoenen aan. Het op blote voeten lopen kun je langzaam opbouwen zonder dat de hoeven slijten.
Info over de Cavallo hoefschoen, kun je op onderstaande site vinden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:20

Bedankt voor alle advies en verhalen, heb er alweer een stuk meer moed in! Was nu al bang om een stuk met hem te gaan wandelen, maar ik hoef me dus niet zo een zorgen te maken!

Zal morgen even foto's van zijn hoeven ter vergelijking. Zijn hoeven zien er zoiezo wel veel beter uit dan toen ik hem kreeg, toen zagen ze er erg vreemd uit. Enorm wijd, en ook een stuk langer dan nu. Vind ze er wel beter uit zien dan toen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:21

Mijn pony heeft nooit op ijzers gestaan gelukkig, maar ik ben nu sinds ze van mij is(30 juli 2010) met haar buiten aan het rijden. Ik heb heel veel gestapt over het asfalt en nu heeft ze hele sterke hoeven en kan ik ook gewoon hele stukken draven over het asfalt.

Ik moet wel zeggen dat ik haar echt niet 1x per 6-8 weken naar de hoefsmid moet laten gaan want dan houd ze geen hoeven over. 1x in de 4-6 maanden gaat ze meestal, tenzij dat haar hoeven gaan scheuren/brokkelen etc.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:22

Ik sta ook niet elke maand te bekappen hoor, pas als ik een gebrek aan slijtage ergens zie (meestal steunsels en een mustangroll) de hoefwand zelf slijt gelukkig genoeg voldoende op het asfalt, het zand en de grindtegels :j

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:56

Hoe weet ik dat ik een goede nb heb? Ik wil namelijk echt niet aan de ijzers, mijn paard heeft nooit beenproblemen en dat wil ik ook niet gaan opwekken.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:01

VSW-->BEH

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:06

Pentax schreef:
Hoe weet ik dat ik een goede nb heb? Ik wil namelijk echt niet aan de ijzers, mijn paard heeft nooit beenproblemen en dat wil ik ook niet gaan opwekken.

Een goede natuurlijk bekapper

- vertelt je over huisvesting in relatie tot hoeven
- vertelt je over voeding in relatie tot hoeven
- vertelt je dat zelf tussentijds onderhoud plegen een goed idee is
- bekapt volgens de manier zoals die beschreven staat op http://www.hoefnatuurlijk.nl kort samengevat; snijdt niet in de zool, laat zoveel mogelijk straal staan, maakt een mustangroll etc

Het is belangrijk dat je jezelf inleest, zodat je weet waar je het over hebt en je ook niet aan de goden overgeleverd bent. Dit geldt overigens ook voor als je je paard laat bekappen door een gewone smid.

Het mooie is, dat al die informatie gewoon gratis te vinden is op internet :j

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 16:52

We zijn alweer een tijd verder, had wel foto's gemaakt maar heb ze hier nooit geplaatst...

Hij is laatst bekapt door een hoefsmid, ze zijn nu wel weer een stuk korter terwijl ik nog had gezegd dat ze niet zo kort hoefde aangezien ze vanzelf ook slijten met naar buiten gaan... Maar ik was er zelf niet bij, had het een paar keer doorgegeven aan de mensen op stal (in verband met stage) weet niet wat hij heeft gezegd en heb het nog niet na kunnen vragen.

Heb me ook ingelezen op natuurlijk bekappen maar vind het nog erg eng. Heb gelezen over de hoeven van iemand's paard die helemaal naar de knoppen gingen... En eigenlijk wil ik niet te veel risico nemen dat ik straks aan maanden herstel zit.

Begin volgende maand gaat hij het land op, hopelijk gaan ze dan ook wat meer groeien. Ben minder tot eigenlijk bijna niet meer met hem naar buiten gegaan om de hoeven wat rust te geven, zodat ze weer een beetje bij kunnen groeien en hou ze nu nat als het erg droog is.

Hij loopt nu wel wat gevoeliger naar mijn idee... Het klinkt nu ook heel anders als hij loopt, op de stenen :? alsof hij ander 'beslag' onder zijn voeten heb.

zal binnenkort even kijken voor een vijl, zodat ik het een beetje bij kan vijlen als ze weer raar gevormd raken, meer platvoeten krijgt ie dan.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:00

Die van mij werd toen ik hem net kreeg ook ineens heel kort, toen overgestapt op ijzers, omdat hij gewoon niet meer kon lopen. Dit is een hele grote fout geweest, verbogen hoefbotten ed, hij stond 3cm TE hoog. Bij de kliniek alles eraf gehaald, incl wat hij te hoog stond, en toen weer op gaan bouwen. Hij krijgt in moeilijke tijden(lees:veel buitenrijden en teveel slijtage) biotine bijgevoerd. Laatste tijd heeft hij dit niet meer nodig, hoe vaker(korte stukjes oefenen) je op het harde rijdt, hoe harder de hoeven worden. Hier zorgt biotine ook voor.:)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 01:17

Ik wil je écht aanraden een cursus natuurlijk bekappen te doen, voorbeeld die van Paard Natuurlijk.
Je hoeft er niet per sé iets mee te doen, maar je leert sowieso een heleboel. :)

Daarbij hoef je je pas écht zorgen te gaan maken over de lengte van de hoeven als je het idee hebt dat je paard gevoelig gaat lopen. En dat valt over het algemeen best mee, is mijn ervaring. :)

Verder inderdaad een goede huisvesting: zoveel mogelijk vrij kunnen bewegen over verschillende ondergronden.

Het gaat je lukken hoor. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:39

Citaat:
Heb me ook ingelezen op natuurlijk bekappen maar vind het nog erg eng. Heb gelezen over de hoeven van iemand's paard die helemaal naar de knoppen gingen... En eigenlijk wil ik niet te veel risico nemen dat ik straks aan maanden herstel zit.

Mijn eerste ervaring met een NB was ook alles behalve goed. Beide paarden liepen altijd prima op harde ondergrond tot die kerel kwam. Na zijn bekapping heeft het pakweg 6 weken geduurd voor paardjes weer konden lopen over het pad bij ons en enkele maanden voor het weer helemaal goed was. Ben toen dus weer terug gegaan naar een 'gewone' smid en heb op 1 rondje ijzers na (ivm mennen) daarna gewoon blote paardenvoetjes gehad en heel veel blootvoets gemend.

Echter sprak mij de achtergrond en het logische van NB nog steeds wel aan. Ook kwam er steeds meer info over NB.
Dus youtube filmpjes gekeken en websites gelezen.
Vorig jaar zelf begonnen met alleen randjes vijlen en doordat ik veel over de weg ging en onze stal op dat moment prima aan de eisen voldeed hadden mijn beesten prachtige voeten. Zelf de flares bij mijn fjord waren zo goed als weg.

Helaas met spoed bij deze stal weg en paarden de rest van de winter op het land gelopen.
2 weken terug paarden weer laten bekappen (ben ook rugpatient dus kan niet alles zelf) maar ben nou niet bepaald tevreden over het resultaat. Kom dus toch weer terug op het NB en kon van de week via MP het boek en de dvd 2e hands kopen. Ook omdat ik na een traditionele bekapping altijd wel gevoelige paarden had.
Het ligt nu naast me ben er gister in begonnen en uiteindelijk staat een cursus gepland.

Ik denk dat het wel belangrijk is dat je je goed inleest, eens raat met mensen die het ook doen en hun paarden eens gaat bekijken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:30

Jammer dat jij zo een slechte ervaringen hebt gehad. Ik vind het wel heel goed, dat je je niet direct van de wijs laat brengen. :)
Kijk eens aan, hoeveel je echt moet bekappen. Vaak valt het wel mee als je genoeg rijd. :)
Ik hoop dat je een fijne bekapper vind!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:02

TurdusMerula schreef:
Ik vind het wel heel goed, dat je je niet direct van de wijs laat brengen. :)

Inderdaad zeg, top!
Het is allemaal niet zo zwart-wit als de meeste mensen denken.
Wat je zegt, de principes zijn heel logisch, en voor mij werkt het ook super.
De laatste maanden had ik een fijne traditionele smid, die ook open stond voor mijn ideeën en altijd mee dacht, maar toch was 't niet zoals ik 't graag wilde zien.
Nu haal ik iedere 2 weken een vijl langs de hoeven, de overgang is daardoor niet zo groot (of eigenlijk niet aanwezig zelfs) en paard loopt stukken beter.
Zijn achterhoeven sleept hij af en toe een beetje, waardoor ze iets vierkanter werden. Die ben ik mooi rond gaan houden en zowaar lijkt het materiaal slijtvaster te worden.
Uiteraard laat ik regelmatig controleren en hou de ontwikkelingen in de gaten, en het belangrijkste: ik kijk naar wat mijn paard zelf aangeeft.

Veel stappen op 't harde, afwisselende bodem, héél veel beweging, is het beste wat je kunt doen.