wanneer stoppn met hooi geven,?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roxy_ZharaX

wanneer stoppn met hooi geven,?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 14:03

hallo allemaal
Zoals jullie wel(of niet )weten heb ik 2shetten van bijna 2jaar(in april) *\o/*
Maar ik vraag mij eigelijk af hoe lang ik nog hooi moet geven.
Dus waneer ze weer voldoende halen uit gras?

ikk dacht eerst aan begin april maar is dit te vroeg,te laat?

alvast bedankt
groetjes van astrid en hoefjes van zhara en roxy.

Wietsje92

Re: wanneer stoppn met hooi geven,?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:05

Bij mij gaan de paarden als het meezit per 1 mei op de wei. Ze gaan dan nog niet volledig op de wei, maar beginnen met een paar uurtjes. Ik blijf dan gewoon bijvoeren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:07

Hier begin ik ook altijd met even op het land. Dus elke dag iets langer opbouwen. Zolang zij hierdoor nog niet voldoende voeding uit het gras zullen halen blijf ik bijvoeren.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:07

ik zorg dat de ruif altijd vol zit, zodra ze genoeg hebben aan het gras blijft de ruif dus vol en dan haal ik hem uiteindelijk weg, meestal oktober/november zet ik de ruif er dan weer neer.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:12

VSW-->VS

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:16

Als hij het hooi laat liggen dan weet ik dat het gras voldoende voeding bevat.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:48

Ik blijf jaarrond hooi in de ruif doen... Vanaf april zoiets merk ik wel dat ze minder hooi eten, maar vooral mijn oudje blijft wel goed hooi knabbelen. In de stal blijven ze ook in de zomer gewoon hooi krijgen ('s nachts).

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:59

Onbeperkt hooi is nooit fout, toch? Maar misschien inderdaad als er genoeg gras (en voeding uit het gras) aanwezig is, nog alleen 's nachts op stal.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 01:40

Bij ons is het 24/365 hooi. Ze eten wat ze nodig hebben. In de zomer beduidend minder dan in de winter. Maar dat is logisch.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 01:41

Bij ons is het 24/365 hooi. Ze eten wat ze nodig hebben. In de zomer beduidend minder dan in de winter. Maar dat is logisch.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:00

Die van ons lopen altijd in de wei, ook in de winter. Ze krijgen 3x per dag hooi. Als ik thuis ben nog iets vaker.

Maar je merkt vanzelf wanneer ze er geen behoefte meer aan hebben. Er groeit nu niks meer aan gras. Maar op een gegeven moment dan slaat dat om. En dan merk je vanzelf dat ze het hooi laten liggen.
Ze geven het dus gewoon zelf aan :)

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:14

ik kan niet onbeperkt hooi even want ze eten allles in 1keer op hoeveel ik ook geef ze hebben nooit genoeg
(kenmerk van shetten)

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:46

Ik geloof dat je altijd een beetje hooi moet blijven bijvoeren, kreeg toevallig mijn FNRS paardenblad gister binnen :P Hooi houd de darmen beter in werking dus voorkomt weer vanalles.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:21

Zolang ze het hooi eten gewoon blijven bijvoeren, het kan geen kwaad en ze worden er niet dik van.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:22

als het gras lang genoeg is.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:28

Mijn shet kan ook te dik worden hoor van teveel hooi. We proberen wel 4 á 5 keer per dag hooi te geven zodat ze regelmatig eten maar te veel kan ze echt niet hebben. Wij geven ze naast gras ook hooi maar dat is omdat er maar heel weinig gras op het weilandje staat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:08

Mijn pony's worden ook te dik van onbeperkt weidehooi, dus ik ben gestopt met onbeperkt hooi voeren en voer nu voor een deel graszaadhooi bij. Mijn welsh zit nu bijna op het goede gewicht, de shetties doen er langer over.

Ik voer ook het hele jaar hooi, mijn pony's mogen niet meer onbeperkt op het gras, omdat ze daar A te dik van worden en B gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Dus ze staan het grootste gedeelte van de dag op een kale wei en als de omstandigheden goed zijn mogen ze een (half)uurtje op het gras. Zo deed ik het ook al toen ze nog niet gevoelig waren voor hb, dan mochten ze een paar uur op het gras en de rest van de dag op een kaal stuk met hooi.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:20

roxy_ZharaX schreef:
ik kan niet onbeperkt hooi even want ze eten allles in 1keer op hoeveel ik ook geef ze hebben nooit genoeg
(kenmerk van shetten)

Flauwekul. Het is zeker geen kenmerk van de shetten. Hier staan zowel de fjorden als de shetten op onbeperkt hooi en ze eten echt niet alles in 1x op. Ze weten inmiddels dat er altijd wat ligt dus is die haast niet meer nodig.
Kwestie van in het begin 1 a 2 weken meer eten dan normaal, daarna gaan ze eten naar behoefte.

Hier krijgen ze ook in april nog hooi. Eind april/begin mei kunnen ze het weer met het gras doen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:02

ik zou het liefste ook jaarrond hooi geven maar wanneer mijn pony,s op het gras staan eten ze gewoon geen hooi meer,beetje zonde om dan hooi neer te gooien.

dus gewoon blijven voeren totdat ze het niet meer wil eten

Luca2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:35

Zodra je merkt dat ze er geen intresse meer in hebben. In het begin als ze misschien soms nog terug komen op stal, kun je kijken of ze dan aanvallen op hooi, dan moet je dus in de wei ook wat blijven geven, want dan hebben ze nog honger