Ervaringen abces in hals

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monique_s

Ervaringen abces in hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 11:47

Mijn paard is in januari geopereerd aan OCD aan de kogel. Na deze operatie kreeg ze heel langzaam een bult aan haar nek. Dit verergerde op een gegeven moment behoorlijk en toen we weer voor een injectie kwamen voor haar been heeft de dierenarts de hals gescand. Hierop was nog niks te zien en heb ik een soort gel meegekregen waardoor het minder moest worden.
De eerste dagen werd de bult minder maar na iets meer dan een halve week zwelde de bult weer helemaal op en werd hij ook warm. Volgende dag weer naar de dierenarts en nu bleken er 2 abcesjes te zitten, 4 cm onder de huid. De volgende dag hebben ze geprobeerd om met een naald het abces leeg te krijgen maar het zat te diep en moest eerst dichter bij de huid komen door trekzalf te smeren. Na een paar dagen hebben ze het open gesneden want met een naald lukte het niet en kwam er een hoop pus en troep uit. Na 3 dagen (vorige week vrijdag) kon ik haar weer ophalen en nu ben ik dus bijna een week de wond aan het schoonmaken. Ik moet dit doen door met mn vinger (handschoentje aan!) in het gat te bewegen zodat er nog eventuele pus uitkomt en het gat openblijft. Daarna met een spuit, betadine gemengt met water erin spuiten om het schoon te maken.

Mijn vraag is of er meer mensen zijn die dit wel eens hebben meegemaakt en hoelang het duurt voordat de wond dicht groeid. Ik heb afgelopen dinsdag de dierenarts gebeld met de vraag hoelang ik met mijn vinger het gat open moet houden want ik neem aan dat het toch gaat dichtgroeien. Zolang mogelijk werd me verteld want ze willen dat het gat van binnen uit dicht groeit en niet van buitenaf omdat er dan ook weer pus blijft zitten. Je ziet nu wel dat het gat kleiner begint te worden.
Gelukkig gedraagt mn paardje zich nog super! Wel ff een praam op maar ze laat het allemaal maar toe gelukkig!
De dierenarts weet ook niet helemaal waardoor ze deze bult heeft gekregen. Ze heeft het iig opgelopen bij het spuiten in haar hals met de operatie.
Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn die hier ervaringen mee hebben...

daegonna

Re: Ervaringen abces in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:56

Iemand z'n paard bij ons heeft dit ook gehad.
Kwam bij haar paardje van injectie op verkeerde plaats.
Zag er helemaal niet uit en dierenarts kwam dagelijks om schoon te maken met zuurstofwater!
Wonde is na een maandje helemaal dicht gegaan, nu een 4 tal maand later, zie je er helemaal niets meer van, buiten een paar zwarte haren op de plaats waar de wonde was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:56

Is dit paard gechipt? Waar zit het abces precies? Want ook een chip kan voor een abces zorgen...

[MD] Fistel door chip?

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 13:02

De manege waar mijn paard stond, zei ook al dat het wellicht iets met de chip te maken heeft gehad.
Het abces zit wel op de plek waar de chip ook ongeveer moet zitten...
Volgende week komt de dierenarts op de manege en kan dan wel vragen of hij wil checken waar de chip nu zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:45

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:50

Wij hebben dit ook gehad met een veulen dat verkeerd gechipt was, er kwam een abces ter grootte van een tennisbal op haar hals na het smeren met trekzalf. Uiteindelijk is dit vanzelf opengegaan. Daarna heel goed schoonhouden en je ziet er op dit moment niks meer van.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:13

bromfiets:
Zat de chip er daarna nog in?? Of was deze er uitgegaan met het open gaan van het abces??

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:23

Die is er uitgezweerd :) Later hebben ze er een nieuwe chip in gedaan, die keer wel op de goede manier.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:06

Zolang je er nog rotzooi uit kunt spoelen, moet je het proberen open te houden. Met je vinger blijven poeren hoeft niet perse, je kunt ook de conus van een grote injectiespuit erinzetten om goed te kunnen spoelen.
Maar als het dichtgroeid terwijl er nog rotzooi inzit, sluit je dat weer in.

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 07:45

ik denk idd dat ik dit weekend er niet meer in kan met mn vinger. Er kwam namelijk gister iets bloed mee nadat ik dat had gedaan dus ik denk dat het nu van binnenuit dicht gaat groeien. Ik heb idd een spuit en nog een lang dun dingetje die ik op de spuit kan zetten en die zou nog wel in de wond kunnen om het open te houden en binnen schoon te houden

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:34

Ons paard kreeg na een koliek operatie ook een zwelling in de hals. Hier zat ook een ontsteking onder, hij stond nog in de kliniek. Daar hebben ze ook geprobeerd om met trekzalf de ontsteking naar de oppervlakte te brengen, maar dat lukte niet. De ontsteking was veroorzaakt door de infuusnaald. Dit gebeurt wel vaker, de vloeistof van het infuus is vaak wat agressief en indien de naald er lang inzit kan dit een ontsteking veroorzaken.
Uiteindelijk hebben ze hem na de koliek nog 4 maal moeten opereren omdat de ontsteking zich rond de hals slagader had vastgezet. Deze ader is uiteindelijk van achter de oren tot diep in de borst verwijderd omdat deze totaal ontstoken was en omdat er telkens bloedingen ontstonden. Paard is genezen, maar nu jaren later begint het litteken weefsel op de slokdarm en luchtpijp te drukken.
Hij heeft 3 maanden in de kliniek gestaan en de wond ruim een meter lang, een halve hand diep stond ruim 10 cm open, heeft van binnenuit dicht moeten groeien. Het heeft een half jaar geduurd voordat het dicht was. Thuis hebben we elke ochtend de wond schoon moeten maken, de korst vorming weghalen en de wond randen met zinkzalf behandeld omdat het vocht uit de wond de rest van de huid aantastte.
Nu loopt hij nog steeds als gradmaaier in de weide, ik longeer hem af en toe, maar rijden gaat niet meer. Door de operaties is zijn eetgedrag veranderd, zijn karakter veranderd, regelmatig gaskoliek omdat de doorstroming na de operatie niet optimaal is. Je kunt hem niet aan het werk zetten omdat dan de druk in zijn hoofd te groot wordt (afvoer is verwijderd). De andere aderen hebben het werk overgenomen, maar dat is niet optimaal en een by-pass is bij een paard vanwege de hygiene niet mogelijk.
Ik zou dezelfde keuzes niet meer maken als ik het nu weer moest doen. Hij is te goed om in te laten slapen, maar vraagt zoveel verzorging dat pension ook geen optie is. Hij was mijn eerste paard en dit is gebeurt toen hij 8 was en hij is inmiddels 21.
Ik denk dus dat je heel veel geluk hebt tot nu toe, maar wees heel voorzichtig, een kleine ontsteking kan hele grote gevolgen hebben.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:49

Mijn pony heeft afgelopen zondag ook koliek gehad (zand gegeten). Ik heb daarvoor de DA aan huis gehad en die heeft hem spuiten gegeven, buscopan en een pijnstiller. Hij wilde niet stil blijven staan tijdens het spuiten, met een praam werd het al helemaal niet wat, dus DA heeft het in stukjes ingespoten. Ik kwam vandaag thuis van het werk en het viel me ineens op dat zijn hals dik is op de plaats waar hij zondag geprikt is. Dus weer de DA gebeld, hij dacht dat het een ontsteking was en had er eigenlijk niet zo'n haast mee, maar ik vond het nog wel een pittige verdikking, dus hij kwam dan toch maar even langs (ik dacht namelijk zelf dat het een soort bloeding was, omdat het zo groot is). Hij kwam tot de conclusie dat het inderdaad een ontstoken vat is en hij heeft mij daarvoor een zalf gegeven (met heparine). Hij heeft niet echt koorts, wel iets aan de hoge kant (ik vond 37,8 en hij vond 38,1). Ik ben er echter nog niet helemaal gerust op, maar hij deed er nogal makkelijk over. Ik moest zijn temperatuur maar in de gaten houden en verder maar aanzien hoe het gaat.
Beide DA's waren jonge kerels, ze horen natuurlijk gewoon alles te weten, maar echt veel ervaring kunnen ze niet hebben... ik ben er toch niet erg gerust op en vind het heel vervelend te lezen op internet dat als het echt een tromboflebitis wordt, dat hij misschien niet eens meer een normaal leven kan leiden! Hij is nog maar 3 jaar...
Ook heb ik gevraagd hoe het kon dat het zo ontstoken geraakt was, hij zij dat er altijd een kleine kans was dat dit gebeurde, vooral ook omdat hij niet stil gestaan had en er dus wat naastgespoten kon zijn. Hij zij er echter ook nog ff bij dat hij het zelf nog nooit gezien had bij paarden, maar wel bij koeien (nee, voor mij dus heel geruststellend... NOT!).

Ik ga hem vanavond laat nog wel weer tempen en morgenvroeg, als er nog maar enigzins verandering in komt dan eis ik dat er een ervaren DA langs komt en anders bel ik wel een andere...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:39

Hoe is het eigenlijk afgelopen met het paard van TS? Oud topic namelijk..

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:45

Er is altijd een kleine kans op een abces vorming bij elke inspuiting je gaat namelijk door de huid en ok ja in theorie dien je dit te ontsmetten. Echter die ontsmetting heeft ook slecht symbolische waarde gezien het wel even duurt voordat het ontsmettingsmiddel goedwerkt en de naald meestal al in zit. Enfin het komt zeer zelden voor maar het komt wel degelijk voor. Het is natuurlijk jamer dat je paard niet stil blijft staan het emerdere steken heeft idd de kans vergroot dat dit ging gebueren (miss in de toekomst beetje oefen erop).

Opzich vind ik de reactie van de dierenarts nog niet zo slecht, het is pas slecht om te pas en te onpas antibiotica geven als het niet nodig is. Het is nu even wachten tot het abces rijp is dan kan het opengesneden worden en draineren wss. Idd goed in de gaten houden dat de infectie niet naar binnen slaat (koorts) dat is het enige wat je even kan doen. als je het morgen niet vertrouwd laat je gewoon nog eens dierenarts langskomen :). Oudere dierenartsen zijn zeker niet altijd beter lopen vaak (niet altijd naturlijk) niet meer zo mee met de huidige beste behandeltechnieken enzo ;) natuurlijk missen hele jongen wat ervaring maar je moet niet onderschatten wat een opleiding eraan voraf is en gezien men afstudeert rond deze tijd kan ik me niet voorstellen dat ze net afgestudeert zijn dus de dierenarts zal zeker al een minstens jar zijn werk uitvoeren ;)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:28

Dat is zo, ik zeg ook zeker niet dat ze het niet weten, alleen wel dat hij de ervaring mist (en zeker in dit geval, omdat het zo weinig voorkomt). Ik werk zelf in het ziekenhuis en krijg nog wel eens te maken met puncties en prikken e.d. nu weet ik natuurlijk niet hoe dit bij paarden werkt, maar ik heb wel enig medische achtergrond bij mensen. Ik vond vooral de omvang van de verdikking nogal indrukwekkend: het is wel 10 cm breed en bijna 35 cm lang, uitgestrekt langs de slokdarm. Bij mijn pony betekend dit bijna langs de gehele hals tot aan de borst. Ik heb een abces nog nooit zo snel zo groot gezien (in een paar dagen). Vandaar dat ik bang was voor wat anders.
Ik ben hem nu de hele dag in de gaten aan het houden, tempen ed. hij blijft vrij constant, wel iets te hoog, maar geen giga koorts. Toch kan ik me niet voorstellen dat dit over gaat met alleen een zalfje (gezien de grootte). Ik wacht het nog een paar uur af, zodat ik zeker weet dat de koorts niet hoger wordt, maar ik ga nog wel voor de zekerheid bellen met de DA over of dit voldoende is (er is daar ook een paardgerichte DA, maar zij had geen dienst zondag en gisteravond...

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:40

dat is idd heel groot ik zou idd al het niet vermindr contact opnemen met de paardgerichte dierenarts. Feit isnatuurlijk wel dat mensenhuid veel makkelijker ontsmet wordt dan paardenhuidje ;) en mensen houden over het algemeen zich stil als je inspuit dat scheelt een hoop... Hoop dat het snel goed gaat met je paardje

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:38

Sanne, ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Alleen had mijn jaarling binnen 2 dagen 41 graden koorts en ontzettend veel pijn. Ook zij had een abces van haar keel tot aan de boeg. In de kliniek hebben ze deze op 5 plaatsen open gesneden en er kwamen liters pus uit. Dat is op kweek gezet en er bleek een strepto coc? bacterie in te zitten. Met andere woorden, ze had hieraan dood kunnen gaan. Denk er dus niet te licht over, ook denkt de DA dat er weinig aan de hand is.

Bij mijn jaarling (is inmiddels 3) is de halsader daardoor dicht geslagen en als ze nu te lang met haar hoofd naar beneden staat, zwelt haar kaak op. Daarnaast is nog steeds een verdikking zichbaar bij haar keel, dit zal wel bindweefsel zijn geworden. Gelukkig heeft ze er verder geen last van, maar zonde is het wel. De DA had dit misschien kunnen voorkomen door na het prikken wat vloeistof na te spuiten, zodat de buscopan verdund zou worden.

Succes ermee, ik hoop dat het goed komt!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:45

De verdikking is grotendeels afgenomen, er zit nog steeds wel voelbaar een harde plek in de hals, maar hij heeft er duidelijk geen pijn aan. Ook de koorts was na een paar dagen weg. Ik weet nu dus niet hoe het zit met zijn halsader, ik hoop dat die nog open is, dat kunnen we nog wel een keer laten onderzoeken. Hij is in ieder geval weer vrolijk, pijnvrij en lekker vlot!

Bedankt voor jullie reacties!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:58

-