Ons paard kreeg na een koliek operatie ook een zwelling in de hals. Hier zat ook een ontsteking onder, hij stond nog in de kliniek. Daar hebben ze ook geprobeerd om met trekzalf de ontsteking naar de oppervlakte te brengen, maar dat lukte niet. De ontsteking was veroorzaakt door de infuusnaald. Dit gebeurt wel vaker, de vloeistof van het infuus is vaak wat agressief en indien de naald er lang inzit kan dit een ontsteking veroorzaken.
Uiteindelijk hebben ze hem na de koliek nog 4 maal moeten opereren omdat de ontsteking zich rond de hals slagader had vastgezet. Deze ader is uiteindelijk van achter de oren tot diep in de borst verwijderd omdat deze totaal ontstoken was en omdat er telkens bloedingen ontstonden. Paard is genezen, maar nu jaren later begint het litteken weefsel op de slokdarm en luchtpijp te drukken.
Hij heeft 3 maanden in de kliniek gestaan en de wond ruim een meter lang, een halve hand diep stond ruim 10 cm open, heeft van binnenuit dicht moeten groeien. Het heeft een half jaar geduurd voordat het dicht was. Thuis hebben we elke ochtend de wond schoon moeten maken, de korst vorming weghalen en de wond randen met zinkzalf behandeld omdat het vocht uit de wond de rest van de huid aantastte.
Nu loopt hij nog steeds als gradmaaier in de weide, ik longeer hem af en toe, maar rijden gaat niet meer. Door de operaties is zijn eetgedrag veranderd, zijn karakter veranderd, regelmatig gaskoliek omdat de doorstroming na de operatie niet optimaal is. Je kunt hem niet aan het werk zetten omdat dan de druk in zijn hoofd te groot wordt (afvoer is verwijderd). De andere aderen hebben het werk overgenomen, maar dat is niet optimaal en een by-pass is bij een paard vanwege de hygiene niet mogelijk.
Ik zou dezelfde keuzes niet meer maken als ik het nu weer moest doen. Hij is te goed om in te laten slapen, maar vraagt zoveel verzorging dat pension ook geen optie is. Hij was mijn eerste paard en dit is gebeurt toen hij 8 was en hij is inmiddels 21.
Ik denk dus dat je heel veel geluk hebt tot nu toe, maar wees heel voorzichtig, een kleine ontsteking kan hele grote gevolgen hebben.