Voor verdere achtergrond informatie, ben ik eigenlijk zeer benieuwd of er bokkers zijn met paarden/ervaring met paarden hebben die een min of meerdere mate van een waterhoofd vertoonden/hebben vertoond?
Want de gegeven informatie hierover is zeer gering en gaat voornamelijk over veulens die het leven verlaten hebben. Terwijl veulens, die deze aandoening in mindere mate hebben, zeker nog wel levensvatbaar zijn.
Dus vandaar mijn vraag of er bokkers zijn die hun ervaringen/beeldmateriaal willen delen? En vooral hoe het leven, qua gezondheid, van zo'n paard eruit ziet?
En als het mag, dat ik aansprekende onderdelen mag gebruiken voor mijn verslag, uiteraard met toestemming en bronvermelding.
Probeer het eens in de friezenwereld, dit is een afwijking die vaker voorkomt bij het friese ras doordat ze zo'n hoog inteelt percentage hateren. Wel worden vel van dit soort gevallen in de doofpot gestopt, maar er is vast wel een fries liefhebber hier op bokt die er meer van weet
Plaats andrs eens een oproep op het subforum bij rassen, en dan barokke paarden!!
Er stond afgelopen vrijdag ook een heel artikel hierover in de Paardenkrant. Ging over dwerggroei bij Friezen en die zouden dan ook regelmatig een waterhoofd hebben hierbij.
Tja, de mesn fokt iets wat eigenlijk niet kan, dat is het probleem.
Bij friezen komt het met name door het hoge inteeltpercentage omdat het ras met uitsterven word bedreigd als ze het niet doen.....
En bij de mini's is het omdat we een zo klein mogelijk paardje willen hebben, tja ik vind het ook niet normaal maar ik heb dan ook niet die voorliefde voor hele kleine paardjes........het hoort gewoon niet en dat blijkt maar dat neemt niet weg dat er heel veel succesverhalen zijn, zowel bij friezen als mini's!