Welk bijvoer krijgt een noriker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uitgebokt

Welk bijvoer krijgt een noriker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 18:34

Binnenkort komt mijn Noriker en nu vroeg ik me af wat jullie bijvoeren. Ik hoor zoveel verschillende dingen over extra mineralen e.d. dat ik het maar eens hier ga plaatsen.

Ik lees graag jullie reacties. ;)

groetjes

Lillian__

Re: Welk bijvoer krijgt een noriker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:02

Hmm ik denk dat je het het beste op hooi, gras, en misschien afentoe een liksteen of wilgen[?]takken houden, weet niet of hij uit een reservaat komt of gereden is?
en natuurlijk wat ben je zelf van plan, wil je inrijden, of alleen graspaardje?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:27

Niets anders dan andere paarden. In principe is ruwvoer + een liksteen voldoende. Biks, muesli etc is alleen maar onnodige belasting van de darmen met zetmeel en suikers.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:29

Wat voor ruwvoer heb je en wat ga je met het paard doen?

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:18

Bedankt voor jullie reacties!

De merrie is 7 jaar en ik wil haar puur recreatief berijden. (ca. 2x per week)
Ze krijgt sowieso hooi.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:24

wat leuk dat je een Noriker krijgt, waar heb je hem/haar vandaan?

Ik voer mijn Noriker (24/7 buiten) voordroog en 2 x per dag PAVO Liga. Dit laatste krijgt hij voor de vitamine E/selenium op advies van mijn holistisch DA.. Hier hebben Norikers in NL. nogal eens een tekort aan.
Liksteen ligt er, maar ik zie hem er nooit aan likken.
Hij krijgt in de zomer overdag een paar uur weidegang en leeft verder in de zandpaddock met z'n vriendjes. Als ik hem 24/7 in het gras zet, wordt hij een opgeblazen ballon.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 01:56

Wat voor hooi, van wat voor land en wissel je af met gras en/of kuil? Als je namelijk genoeg variatie aanbiedt in het ruwvoer, en dit kun je laten checken door een monster te laten onderzoeken, heeft je recreatiepaard verder niets nodig. Eventueel een mineralensteen (niet zo'n zoutblok, koop een goede steen met sporenelementen en mineralen) maar het is handiger om gewoon ruwvoer aan te bieden waar je paard genoeg aan heeft.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 09:07

@Morrie
Ze staat momenteel nog in de buurt van Hilversum (24/7 buiten). Ze krijgt nu hooi, omdat de weide waarin ze staat helemaal kaal is. Ze wordt vanwege een blessure van de eigenaresse al een tijdje niet meer bereden, vandaar dat ze nu ook behoorlijk rond is.
Her name is Lola ;) en is van voren moorkop met een rond blesje en van achter tiger. Ken je haar? Volgens mij is ze in Oostenrijk geboren.

Ik heb inderdaad al vaker over die pavo koeken gehoord. Dat is zeker een goede tip zijn en aangezien het van een kenner komt...... _/-\o_
Welk hooi ze straks krijgt weet ik niet, dat zou ik moeten navragen. Ze komt (helaas) niet bij mij aan huis, maar een paar km. verderop bij 3 shetlanders te staan. Biks en muesli zou ze inderdaad niet nodig moeten hebben. Het gaat puur om de aanvulling, omdat het een heel sober ras is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:15

ik zit ook in de buurt van Hilversum en ken geen Noriker Lola, maar ik ben ook alweer een paar jaar uit de Noriker-business :9

Pavo koeken heeft mijn holisitsch DA verboden voor Morrie, hij mag alleen PAVO Liga brokjes, maar dat zal per paard verschillen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:22

Pavo koeken bevatten veel suiker, waardoor veel koudbloeden gaan schuren.
Ik voer mijn haflinger een vitaminebrokje bij, van Pavo (50gr per dag).
Daarnaast 3x per dag ruwvoer en na het rijden een paar handjes biks/muesli mix.
Nu rij ik 5x per week, dus dat is niet helemaal vergelijkbaar.

Voor jouw paard zou ik kijken naar ruwvoer, niet onbeperkt weidegang (ivm bevangenheid), maar wel zoveel mogelijk buiten. In een paddock bijvoorbeeld.
En verder een vitamineaanvulling. Een liksteen is een optie, net als een vitaminebrok.

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:35

Mijn Noriker van dezelfde leeftijd alleen een ruin, ook recreatief gereden/parelli krijgt goed lang-stengelig hooi in 5 porties per dag. Hij staat nl niet meer op gras, omdat hij net als Morrie opzwol als een ballon en steeds gaskoliek kreeg, maar op een grote paddock met zand en s'nachts binnen... en nu nooit geen last meer.

S'winters veel takken, met name wilg om lekker bezig te zijn en op te eten, zomer's riet, kruiden/onkruid en nog wat geschikte takken.

Verder krijgt hij wel een vitamine supplement bij van de Groene Os verstopt in 2 handjes Safe & Sound van Dodson and Horrel (heb nl ook nog een ex-bevangen+insuline resistentie haflinger) met wat luzerne (zonder melasse) en daar doet hij het al jaren goed op :j.

Maar leuk zeg dat je een Noriker hebt, vindt het echt geweldige paarden!

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 19:02

Bedankt voor jullie tips. Ik krijg langzamerhand nu wel een beeld over wat ze straks extra krijgt. Alhoewel het toch voor ieder paard weer anders is. Die wilgetakken is ook een goeie. Zijn dat takken van de knotwilg?

Na het wennen ga ik eerst beginnen met wat grondwerk, dan zullen de darmen ook weer wat actiever worden. Goed voor haar ballonbuikje. (en voor de mijne :o )

Ja, het zijn echt geweldige paarden. Ik ben helemaal verliefd! <3 :~

ps. ik zoek nog een zwart westernzadel voor haar met een hele brede boom en 18/19 inch. (lage prijsklasse) Als je iets weet.....

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:04

ja ik dacht dat het knotwilg was, kan ook katwilg zijn weet ik niet zker,

een zwart western zadel? nee ken niemand sorry

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:06

Bij ons krijgen ze knotwilg :j

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:58