Wat kan iones hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11147
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:25

Jantien schreef:
Bij nierproblemen kan het zijn dat de spieren die boven de nieren zitten verkrampen. Door pijnlijkheid in de nieren gaat het paard zich daar in z'n rug vast houden, wat verstijving geeft.
Wanneer je met je handen langs de ruggegraat gaat is dit te voelen als 2 harde plekken. Vaak is het paard dan ook gevoelig, wanneer je op die plekken duwt gaan ze bijna tegen de grond (zakken erg door hun rug).

Dit hoeft trouwens niet van nierproblemen te komen, het kan ook gewoon rijtechnisch zijn.


Bedankt voor je uitleg, want ik weet dat de nieren van buitenaf niet te voelen zijn. Ik gooi het eigenlijk altijd op het laatste Lachen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:28

promptertje schreef:
Ik gooi het eigenlijk altijd op het laatste Lachen


Ik eigenlijk ook Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:36

Jantien, nu we het hier toch over hebben. Niet elke bult op de rug op de hoogte van de lendenen beteken toch nierproblemen? Bij Pablo was het vorig jaar slecht rijden. Hoe kan je anders merken dat het een nierprobleem is. Is dat makkelijk te achterhalen dmv een bloedproef?

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:42

Zijn urine geeft duidelijk aan dat er iets mis, dus het eerste waaraan ik denk is een urine onderzoek. Dan kan in ieder geval de werking van de nieren worden gecontroleerd en worden nagegaan of er nergens een ontsteking zit.
Het klopt overigens wel van dat lendenen/ nieren verhaal. Mijn paard was ook gevoelig in zijn lendenen en na een kuurtje Phytodelor (ik geloof dat het zo heet, van Dr. Vogel) ging het stukken beter. Wanneer er nier/ blaas problemen zijn is de huid op de lendenen overigens vaak dof. Dit was bij mijn paard ook het geval, terwijl hij over de rest van zijn lijf blonk als een spiegel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 16:51

heb de dierenarts gebeld, maar uiteraard is die niet aanwezig. Heb mijn 06 nr. achtergelaten en hij zal terugbellen. kan een paard spierbevangen worden als je hem een week niet rijd (vanwege de hitte?). even er bijvertellen dat ik mijn paarden niet echt bijzonder intensief rijd, hooguit 3 kwartier, meestal een half uur. En ze zijn ooit wel eens veel intensiever bereden, en toen raakte ze ook niet spierbevangen. DAn MOET het nu toch wel iets anders zijn? want die heeft iones nog nooit eerder gehad. ook wat rijtechnisch betreft, waarom kreeg hij dat dan niet eerder? waarom dan nu pas?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:53

Jeetje joh, ik wou dat ik antwoord op al je vragen kan geven... Even geduld en wachten op de dierenarts. Misschien valt het wel mee.

succes....

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:03

Wanneer je gewoon hard door gevoerd hebt toen je niet hebt gereden, daarna weer aan het rijden bent gegaan, kan je paard inderdaad spierbevangen worden.
Daar hoef je niet intensief voor te rijden.

En Eleonoor: lang niet iedere bult wijst op nierproblemen, ik denk eerder aan andere oorzaken wanneer ik van die bulten zie.
Nierproblemen worden routinematig vast gesteld dmv bloed- en urine-onderzoek.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 23:51

Nou, ik was niet weer aan het rijden gegaan, en het was ook geen spierbevangenheid. Ik heb de urine opgevangen in een helder potje, deze was nu geel en troebel (troebel hoort, dat zijn de eiwitten in de urine). De nieren zijn het ook niet, ik heb gevoeld en heb mijn vingers vrij hard langs de wervels gedrukt maar hij gaf geen sjoege. Ik heb inmiddels ook de veearts gesproken. In geval van spierbevangenheid is de urine zo donker dat het onderhand koffiekleur is of er tegenaan zit. Dat is dus niet het geval. HIj vermoedt dat iones eerst koorts of verhoging gehad heeft, en dan vervolgens treden er dikke benen op, meestal in het laatste stadium van een ziekte, een virusje vermoedt hij. Iones eet wel al veel beter dan eerst. er is dus al verbetering opgetreden. Nog effe een paar dagen afwachten.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:46

Nou Dees, ik hoop dat Iones dan snel weer opknapt. Lekker verwennen dan is hij zo weer de oude. Gelukkig valt het dus weer mee, zoals het er nu naar uit ziet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 09:11

ja, heb me weer iets te veel zorgen gemaakt. Kan ik niets aan doen. Dat doe ik nu eenmaal snel als het om mijn hondje en om mijn paarden gaat.