Oorzaak luis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Oorzaak luis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 20:23

Ik lees regelmatig hier op bokt over pony's (zelden paarden) die luis hebben en hoe te behandelen. Hoe te behandelen weet ik, ondanks dat ik het zelf nog nooit aan de hand heb gehad. Maar hoe komen ze nou aan die luis? Die moeten toch ergens vandaan komen? (schapen heb ik weleens gehoord :?)

caj2008

Re: Oorzaak luis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:25

Volgens mij komt het gewoon uit het gras. Luis kan komen door lage weerstand.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 20:25

luizen leven van bloed en hebben in gras dus niks te zoeken ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:26

Een luis weet toch niet dat een paard een lage weerstand heeft? Ze moeten ergens vandaan komen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:26

Parasieten zijn erg 'slim'.
Net als mijt, zit ook in het hooi/gras om zo de dieren te bereiken.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:27

mijn shetlander heeft ook luizen en ik ben ook erg benieuwd hoe hij er nou aan komt......

Tarron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:30

mij is verteld dat ze uit bepaalde bomen vallen. heb er ieder jaar last van wannner ze nog een dikke vacht hebben en het weer warmer wordt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:56

Waar ze vandaan komen intreseerde me niet zo dat ik ervan af wou des te meer.
Gelukkig heb ik ze al een aantal jaren niet meer gehad maar in de jongere jaren van mijn fjord zeker wel 3 a 4x achter elkaar(elke winter).

Oorzaak volgens mijn DA: Warm weer voor de tijd van het jaar, vochtig weer, lage weerstand van het paard, dikke vacht van het paard.

Hij was ook altijd de enige die ze had ook wanneer hij in een groep stond.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:57

kippen

kippen hebben regelmatig luizen en die kunnen over op paarden.
kippen lopen ook vaak rond bij paarden/ernaast.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:59

Ik heb wel eens van een DA gehoord dat ze ze ook van kinderen kunnen krijgen. Of het ook echt zo is weet ik niet....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:00

Dat is een hele goede vraag TS,waar komen ze vandaan?
En dan bedoel ik dus niet dat ze van andere paarden of mens over gedragen worden,maar waar komt de eerste luis vandaan voordat die op een paard komt.Maar das met honden en katten vlooien net zo,die moeten ook ergens vandaan komen toch?
Vind het wel een hele goeie vraag TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:01

Mijn pony heeft waarschijnlijk ook luis,maar als het van de bomen kwam had mijn paard het ook,die heeft nl. nergens last van. Er lopen ook geen kippen bij :n
Kippen hebben btw volgens mij een ander soort luis ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 21:01

nu t antwoord nog ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:06

FlorisSam schreef:
Mijn pony heeft waarschijnlijk ook luis,maar als het van de bomen kwam had mijn paard het ook,die heeft nl. nergens last van. Er lopen ook geen kippen bij :n

nee kippenluis is ook overdraagbaar op paarden.
een da die ik kende had telkens luis bij zn paarden snapte er niks van. kwam buurvrouw dat der kippen luis hadden. paarden hadden het mooi overgekregen van die kippen. en heb ik al van veel meer mensen die hetzelfde hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:11

ikke20 schreef:
FlorisSam schreef:

nee kippenluis is ook overdraagbaar op paarden.
een da die ik kende had telkens luis bij zn paarden snapte er niks van. kwam buurvrouw dat der kippen luis hadden. paarden hadden het mooi overgekregen van die kippen. en heb ik al van veel meer mensen die hetzelfde hadden.

Maar kippenluis is in 9 v/d 10 gevallen bloedluis,dat zal dus betekenen dat heel veel van de paarden bloedluis hebben?
Volgens mij gaat het echt niet van Kip tot paard....
Dat zijn andere soorten luis bij mijn weten

Edit: Typfout
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-11 21:18, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:14

paardenluis komt echt via een ander paard...kippenluis zit op kippen,en kan wel een rondje lopen op een paard maar gaat dan weer weg.

Er zijn twee soorten paardenluizen...de kauwende en de zuigende.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:33

Luizen ontstaan vanzelf in een slecht verzorgde vacht OF in een te dikke vacht die vochtig blijft. Dat tezamen met een aantal huidschilfers die niet weggeborsteld worden, een warm zonnetje en een, in het algemeen, niet te grote weerstand. B.v. jonge dieren tijdens het wisselen. Ook een aantal paarden of pony's in een dompige schuur maakt dat de huid vatbaar wordt voor luis. Maar ook je, goed verzorgde, paard/pony met een dikke vacht, natgeregend en b.v. op stal gedurende de nacht niet volledig opdroogt en dat dan een aantal dagen achterelkaar met zo nu en dan zo'n heerlijk voorjaarszonnetje, is vatbaar. En dan zijn ze er opeens. YUK, vies he......

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:37

mijn paard heeft luis gekregen, doordat hij gepoetst is met borstels die ook bij andere paarden gebruikt worden. en dat is ook de manier hoe ze het krijgen, via andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:38

jibberjabber schreef:
Luizen ontstaan vanzelf in een slecht verzorgde vacht OF in een te dikke vacht die vochtig blijft. Dat tezamen met een aantal huidschilfers die niet weggeborsteld worden, een warm zonnetje en een, in het algemeen, niet te grote weerstand. B.v. jonge dieren tijdens het wisselen. Ook een aantal paarden of pony's in een dompige schuur maakt dat de huid vatbaar wordt voor luis. Maar ook je, goed verzorgde, paard/pony met een dikke vacht, natgeregend en b.v. op stal gedurende de nacht niet volledig opdroogt en dat dan een aantal dagen achterelkaar met zo nu en dan zo'n heerlijk voorjaarszonnetje, is vatbaar. En dan zijn ze er opeens. YUK, vies he......

Mijn pony d'r vacht wordt super verzorgd (juist tegen dit soort ziektes) en ze heeft een regendeken op,dus nat is ze niet,we doen 's winters veel VD zodat ze het niet zo warm krijgt. Ze staan niet in een dompig schuurtje (ruime box met luikjes,die altijd open staan)
(sorry ik zeur misschien maar ik ben gewoon benieuwd hoe die van mij dat dan heeft gekregen)

Borstels worden alleen op eigen paarden gebruikt,juist om besmetting tegen te gaan :j

Wel heeft ze vroeger zonder deken gestaan,jong (van d'r 1e tot d'r 3e) en een dikke vacht,toen had ze wel jeuk maar vorige eig. deed er niks aan. Zou dat een oorzaak kunnen zijn? dat de eitjes in de vacht blijven zitten en het volgende seizoen er weer luizen zijn?

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:43

Bij de pony's die ik ken zat de luis op de voorpluk en in de manen. Daar ligt geen deken zodoende kan dat wel vochtig blijven na een regenbui. Ik weet niet of eitjes, neten genoemd, zo lang kunnen blijven zitten zodat jouw pony daar dan later de luizen van heeft gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:45

jibberjabber schreef:
Bij de pony's die ik ken zat de luis op de voorpluk en in de manen. Daar ligt geen deken zodoende kan dat wel vochtig blijven na een regenbui. Ik weet niet of eitjes, neten genoemd, zo lang kunnen blijven zitten zodat jouw pony daar dan later de luizen van heeft gekregen.

Bij die van mij op d'r borst,vlak voor de uier en in de heup. :j

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:51

Vlak voor de uier is ook een van de meest warme, broeierige en "vieze" plekjes, misschien is het daar begonnen en vervolgens verder over het lijf gegaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 22:22

sorry maar luis wat uit het niks ontstaat? Luis is een organisme, dat ontstaat niet uit het niks. Niks ontstaat uit het niks

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:31

Mijn pony was echt kerngezond, goede conditie en toch kreeg hij luis. Geschoren en gewassen en hij was er zo vanaf, maar ik heb geen idee wat de oorzaak was. Lopen hier ook geen kippen rond..
Dat vochtig blijven na regen, en een dikke vacht + warme tijd van het jaar klinkt logisch, alleen ze moeten toch ergens vandaan komen denk je dan.. ik blijf dit even volgen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:02

wij vragen ons dit ook af, :j
de shetjes op stal hebben 2 jaar achter elkaar luis gehad 2 van de 3 die bij elkaar staan

vorig jaar alleen de witte mini en de andere 2 niet
nu had de zwarte ze eerst, deze had een super dikke vacht en bleef bezweet
toen hij begon te schuren hebben we hem geschoren en bleek hij luis en schurft te hebben, hij leek op een rimpelhond :+
de witte hebben 1 week later geschoren [ ze waren alle 3 behandelt tegen schurft ] en bleek haar vacht met dode luis te zitten
de 3 de heeft nergens last van gehad

nu gaan we de 2 volgend jaar in okt gelijk scheren en deken op doen
en hopelijk blijven ze dan zonder die ellendige beestjes :j

vorig dachten we dat het kwam door het stalletje, dat is een houten tuin huisje wat vochtig blijft,maar dit jaar hebben ze in een container stal gestaan

volgens de DA is een bezwete vacht een broeinest voor ongedierte, maar waar ze nu precies vandaan komen weten we nog niet.