Pony's te dik, hoe de overgang van kuil naar hooi en minder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSammyJo

Pony's te dik, hoe de overgang van kuil naar hooi en minder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 13:43

Hallo,

Mijn pony staat in een gemengde 'kudde' van 7 paarden. Hierin staan ook 2 jaarlingen, een schrale draver de rest van de pony's zijn 'normaal' en 2 zijn te dik waaronder mijn pony.
Minder voeren is dus geen optie om de schrale draver en de 2 jaarlingen. De overgang op hooi ook niet omdat we het hooi zelf moeten aanschaffen en kuil bij de stallingsprijs inzit. Dit willen de andere stalgenoten dus niet omdat het niet nodig is bij hun paarden en ze dan extra zouden moeten betalen.

Nu heb ik dus met een andere stalgenoot besloten dat we onze pony's apart gaan zetten (haar pony is ook dik) met zijn tweetje van de rest van de groep en dat we dan overgaan op hooi. Het is sneu dat ze uit de kudde moeten maar we willen ook geen hoefbevangen pony's.. Het scheelt gelukkig dat die 2 de beste maatjes zijn!

maar hoe doen we dit? moeten we eerst bv. 's ochtends kuil blijven voer en dan smiddags en 's avonds hooi? Hoe bouwen we dit af?

Alvast bedankt!

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:49

Wij doen meestal die overgang dat je eerst zeg maar nog 100% kuil hebt.
Dan geef je 2 dagen lang 90% kuil en 10% hooi.
Vervolgens geef je weer 2 dagen lang 80% kuil en 20 % hooi.
Etc.
Na zo'n 2-weken zijn ze bij ons zoiezo wel over van kuil naar hooi of andersom.

Wel moet je er rekening mee houden dat in het meeste kuil-voer meer voedingstoffen zitten dan in gewoon hooi.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:21

Wat voor kuilgras heb je? Echt heel nat, of toch wat droger? In de wat drogere variant zitten niet meer voedingsstoffen.
Zie ook:

http://www.paardenkenniscentrum.nl/inde ... cts_id=330

Ik denk dat je het beste op zoek kan gaan naar oud, stengelig hooi. Daar zit meestal toch het minste in. En verder zou ik het aanbieden zoals Ekeif96 beschrijft.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 15:53

Bedankt!

Het is wel het wat drogere kuil dus hier zit niet veel meer in dan in hooi?
Zou het dan ook een optie zijn om minder kuil te voeren of half kuil half oud stengelig hooi? Onze pony's staan wel hoog in de rang waardoor ze ook het meest eten.
Ze eten nu uit ruiven maar stalgenootjes zetten ook bakken neer gevuld met kuil voor de pony's die lager in de rang staan zodat die ook wat krijgen met als gevolg dat onze dikzakjes de pony's wegjagen en het makkelijk te eten kuil opschrokken :+
We willen dan 2 hooinetten maken en die ver uitelkaar zetten zodat ze ook meer bewegen (wanneer ze apart komen te staan)

Revanches

Re: Pony's te dik, hoe de overgang van kuil naar hooi en minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:15

VSW-->VS

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:21

gewoon overgaan op hooi, niks geen eerst 10% of 20%
je hebt alleen kans dat ze wat minder dooreten omdat het minder snel weg te kauwen is
en vast ook minder smakelijk is als kuil.

hier komen geregeld paarden in training of in de opfok die altijd voordroog/kuil hebben gehad.
ze moeten er even aan wennen, maar dat is meer de structuur.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:26

Overwennen van hooi naar kuil of anders om doe ik ook nooit.
Gewoon van de ene op de andere dag.
Alleen bij hooi eten is water wel belangrijker.
Hooi is veel droger dan kuil/voordroog en kost meer speeksel
Dus zorg voor voldoende water als je hooi voert.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:31

Ekeif96 schreef:
Wel moet je er rekening mee houden dat in het meeste kuil-voer meer voedingstoffen zitten dan in gewoon hooi.

Dat is incorrect: hooi is meerstal constanter van kwaliteit, dwz dat de onderlinge verschillen tussen de hooibalen kleiner zijn dan tussen de balen kuilgras.Kuil bevat meer vocht, je moet er dus in kg's meer van voeren dan van hooi om aan het vereiste % ruwe celstof te komen.
Dat je paard meer moet verspeekselen bij het eten van hooi, is net een groot voordeel, omdat je zo de hele vertering stimuleert en de opname van voedingsstoffen daarmee verbeterd.

Als je wilt dat je paard afvalt, is het zaak dat je bovenal ervoor zorgt dat je paard meer kaloriëen verbruikt dan tot zich neemt. Hoe vaak werk je je paard per week en hoe lang? Misschien wat meer duurinspanning laten leveren? En hoe staat het met de inname van vitaminen en mineralen? Als er tekorten zijn op dat vlak, worden paarden vaak net te dik ipv dat ze op een normaal gewicht blijven.
Ik ben persoonlijk geen voorstandster van het beperken van ruwvoer, tenzij het echt niet anders kan.
Is er geen mogelijkheid om het ruwvoer in fijnmazige netten te doen, opdat ze meer moeten werken voor iedere hap, dus niet meer mondenvol kunnen opeten. Dan raken ze ook eerder verzadigd en zullen zo gaan afvallen.
Zoek eens onder 'slowfeeding', dan kom je bijv op de site van Ove LInd terecht. De netten uit zijn shop gebruik ik ook en kan ze je van harte aanbevelen!
Als dit bespreekbaar is met de andere eigenaren, kan de kudde zo intact blijven. Paarden vormen hechte vriendschappen, toch fijn als die kunnen blijven voortbestaan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:00

Wat is de beste manier van afvallen voor onze soort, de mensen ???

Bewegen !!!