hoefvet op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwi64

hoefvet op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 10:10

Hallo,
Ik heb binnenkort een wedstrijd en ik heb hoefvet gekocht, niet speciaal voor de wedstrijd maar ik vind het er wel altijd mooi uitzien. Maar is het slim om op de dag van de wedstrijd nog het hoefvet erop te doen of plakt er dan allemaal zand aan wanneer ik in de bak kom? En kan ik het dan beter de dag ervoor erop doen?

groetjes, kiwi

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:47

Hi Kiwi,
Mijn ervaring is dat hoefvet plakkerig is. Je zou hoeflak (blank of zwart) kunnen proberen, dit droogt snel en is speciaal bedoeld voor wedstrijden en keuringen. Hier gaat het dus alleen om het uiterlijk. Want als je hoefvet voor de verzorging wilt gebruiken, zorg er dan wel voor dat de hoeven voldoende vochtig zijn (bij droge hoeven even in een drassige wei bijvoorbeeld). Vet sluit de hoeven af, waardoor droge hoeven nog droger worden.
Ik maak de hoeven alleen goed schoon voor een wedstrijd met water en een harde borstel.
Succes!

Memuska

Re: hoefvet op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:53

Dat wordt vaak een vies boeltje, al het zand gaat er in plakken. Die hoeflak waar Suzannah het over heeft lijkt me idd een betere optie. Ik heb weleens gehoord van iemand die na het vetten met een halve aardappel over de hoeven ging, dan zou het minder plakken ofzo - nooit geprobeerd.
Ik maak de hoeven ook alleen schoon met water en een borstel.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:56

Als je hoefvet de dag ervoor op de hoeven smeert als je je paard hebt gewassen dan zijn ze de volgende dag nog mooi hoor. Ook de dag zelf als je klaar bent met wassen ff opsmeren kan gewoon. Ik zou het niet doen vlak voordat je moet rijden want dan blijft al het zand eraan plakken.

mikado98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:58

je kan beter de dag van te voren de hoeven afspoelen en dan erop doen dan blijft het beter zitten.
als je het op de dag wil doen moet je het in de ochtend doen zodat het een beetje in kan trekken

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:18

VSW-->BEH

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:19

Ik gebruik olijfolie, verzorgd de hoeven, sluit ze niet af en geeft nog een mooie glans ook!
Droogt ook lekker snel op.

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:23

ik heb wel eens iemand op een manege gezien die deed iets met een spuitbus en toen werd ze hoef helemaal zwart

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:50

Afbeelding

DIT is de truc voor glanzende hoeven ;)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:29

Waar is dat te koop Urielle?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:08

ik vet ze ook altijd de dag van te voren in na het het wassen, en dan zijn ze ook nog mooi en niet plakkerig mee