na enting me paard ziek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

na enting me paard ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 17:49

hallo beste medebokkers. :)
ik wil even mijn verhaal kwijt, en mischien is er iemand met dezelfde ervaring.

ik had afgelopen nacht geen leuk nachtje achter de rug.

mijn haflinger van nu 12 (bijna13) jaar, is gister ochtend rond half 11 geent.
hij heeft de basisenting gehad van tetanus en influeza.
dat ging goed, hij is in de borst geprikt.

overdag heb ik weinig aan hem gemerkt.
totdat ik hem rond 6 uur savonds binnen zette en erg sloom was.
ik dacht al zo is hij niet en voelt zich niet zo lekker van de prik. kan toch

ik was al van plan om s'avonds nog even te gaan kijken om te controleren omdat hij wat slomer was.
nou rond een uur of 10 savonds ging ik nog even bij hem kijken.
Het was niet de Gipsy die ik ken, zijn hoofd liet hij hangen en keek totaal niet vrolijk uit zijn ogen.
hij had koude oren en haren overeind.
heb hem meteen een dun katoenen dekentje opgedaan.

Toen ik zag dat hij zijn hooi niet op had wist ik gelijk dat het foute boel was.
ik heb meteen de DA gebeld en gevraagd wat te doen.
ik moest zijn tempratuur opmeten en terug bellen als het rond 40 graden zou zijn.
ik de domme koe had op dat moment geen termometer bij de paarden liggen. (die ligt er nu wel)
ik als een gek naar huis gereden en thermometer gehaald. (ik was behoorlijk in de stress)
want als gipsy zijn hooi niet op eet is hij echt ziek.
en dat klopte ook hij had 40.1 graden koorts.
ik meteen teruggebeld en hij kreeg een koortsverlagende injectie in de ader gespoten.
dit hielp gelukkig vrij snel en begon weer te eten.

vanwege het vriezen was het water afgesloten en had lauw warm water voor hem meegenomen.
en heeft dat gelukkig ook gedronken.
zijn tempratuur weer gemeten en was al gedaald naar 38,7.
Maar toen begon hij te zweten natte borst en hoofd, en tussen zijn billen ook behoorlijk warm.

ik denk de DA is om te helpen en heb nog een keer gebeld.
dit kon zijn omdat zijn lichaam vrij snel afkoeld door de antikoorts prik, en moest zijn dekentje ophouden.
het was intussen al 1 uur snachts.

nadat het allemaal weer wat beter ging ben ik naar huis gegaan omdat ik zelf ook zowat omviel van de slaap.
heb 1 uurtje geslapen en ben rond 5 uur er weer heen gegaan om te kijken hoe het nou was.
het was gelukkig goed en had zijn hooi op.
zijn tempratuur was nu 37,8.

ik had ook een pasta mee gekregen die ik sochtends en savonds en beetje van moet geven.

wat een nacht zeg :\ hoop dat het goed blijft gaan met hem.
over 2,5 a 3 maanden moet de enting opnieuw, hoop dat het dan wel goed gaat.
en dat hij niet weer zo'n reatie geeft.

ik ben blij dat hij s'morgens die enting heeft gehad zodat ik hem de hele dag en avond in de gaten kon houden.

de volgende enting word ook echt weer s'morgens gegeven en hou hem dan streng in de gaten.

bedankt voor het lezen.
heeft iemand dit ook wel is meegemaakt.
mijn haf heeft er nooit eerder last van gehad bij zijn vorige entingen.
het gaat trouwens om deze lekker vent
Afbeelding

zafira_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:52

Wat vreemd! k heb het ook nog nooit van iemand gehoord die dit ook heeft mee gemaakt met zijn/haar paard!
Maar hopen dat hij er de komende keer geen last van heeft :j
Succes ermee

LosseTeugel

Re: na enting me paard ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:55

met inenting spuit je als het ware het virus in het paard zodat het paard afweerstoffen kan aanmaken in het geval dat het paard word aangevallen door die virus/bacterie

mischien is daar iets mee mis gegaan?

of hij is allergisch voor de naald?

ik zou het ff navragen bij de dierenarts

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:57

Woow dit is wel heel erg toevallig, paarden bij ons op stal ook geënt. En we hebben er serieus al 3 uit hun box geplukt zoals jij de beschrijving gaf, wat raar zeg. Dierenarts komt morgen weer kijken hoe het met ze gaat maar de achterhand komt ook moeilijk mee met stappen en ze lijken soms wel licht atactisch te zijn als ze net uit hun box komen. Na een 20min stappen gaat het wel weer maar ik vind het toch wel heel raar.

EDIT: maar onze paarden hadden raar genoeg geen koorts?
Laatst bijgewerkt door Noeni op 23-02-11 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:58

Mijn paard heeft al 2x een heftige ent-reactie gehad.
Veel paarden die dit hebben, reageren vooral zo heftig als ze de tetanus/infuenza krijgen en niet op de influenza alleen. Tetanus hoeft niet ieder jaar, dus dat is gunsitg.
Mijn paard regageerd ook op de influenza alleen. Er zijn meerdere merken, dit maakt bij sommige paarden ook een groot verschil. De mijne gaan we volgende ronde dan ook met een ander merk enten, hopelijk heeft hij er dan geen last van.
Maar hou er rekening mee, dat je paardje er vaker heftig op kan reageren. (hoeft niet perse)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:59

je hoort het steeds vaker dat paarden "allergisch" reageren op een enting. de volgende keer je DA er aan herinneren, dan kan hij misschien een vaccin van een andere fabrikant nemen met een andere hulpstof...

Was je paard nog nooit eerder gevaccineerd, dat je een basisenting liet doen? want dat kanook de overreactie verklaren.

wat betreft het zweten en rillen na de koortsremmer. Dit is vrij normaal, een paard kan z'n overtollige warmte alleen kwijt door te zweten. Toen mijn paard griep had en een koortsremmers kreeg, was het eerste wat de DA zei, die gaat nu heel hard zweten,dus leg een dunne deken en wissel het binnen dit en 2-3 uur. en idd, mijn fleecedeken stond 3 uur later volledig vol druppeltjes.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:59

Elk jaar dezelfde ellende..... met 1 van mijn paarden.

Overgevoelig voor 1 van de bestandsdelen van de enting. De vloeistof wordt vermengd met andere middelen en daar reageert mijn paard op.

Ik laat ze nu in de kont prikken waardoor de reactie minder is.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:00

Trouwens, bij deze paarden echt nooit enten als er wat heerst of als hij (licht) verkouden is.
Is voor geen enkel paard aan te raden, maar zeker niet voor de gevoelige paarden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:00

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:03

Freggle_Edge schreef:
Veel paarden die dit hebben, reageren vooral zo heftig als ze de tetanus/infuenza krijgen en niet op de influenza alleen. Tetanus hoeft niet ieder jaar, dus dat is gunsitg.
Mijn paard regageerd ook op de influenza alleen. Er zijn meerdere merken, dit maakt bij sommige paarden ook een groot verschil. De mijne gaan we volgende ronde dan ook met een ander merk enten, hopelijk heeft hij er dan geen last van.
Maar hou er rekening mee, dat je paardje er vaker heftig op kan reageren. (hoeft niet perse)

oh dat zal ik even vragen dan of hij de volgende keer een ander merk mag.
ik weet niet welk merk hij nu heeft gehad.
ik ga ook vragen of de tetanus en buiten kan blijven over 3 maanden.
die heeft hij niet meer nodig dan die is toch paar jaar geldig.

een allergische reactie was het niet volgens de DA.
inderdaad een reactie erop omdat de ziekte erin zit en ze daar antistoffen voor moeten aanmaken.

hij had ook een bult op de plek waar hij was geprikt en was ook warm.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:07

Hetzelfde verhaal met die van mij, ze hebben een nieuwe ent stof....

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:16

Het schijnt dat er dit jaar nieuwe stammen in de enting zitten omdat griepvirussen steeds wisselen.
Ik temperatuur altijd 2 dagen voor de enting 2 x per dag als er lichte verhoging is t.o.v. normaal dan laat ik niet enten. Hou altijd de temp. na enten in de gaten en van de 7 krijgen er 4 altijd een koortspiek tot 39.7 toe ongeveer 8 tot 12 uur later. Heb er nu 1 die op advies van dierenarts niet meer geent word. Dit kan omdat ze toch niet van het erf afkomt en ook geen kontakt hebben met vreemde paarden.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:18

de tetanus en influenza spuit wisselt iedere keer van substantie omdat het virus ook muteerd.. dit jaar zijn er minder klachten in verhouding met andere jaren zei mijn DA.. wel vreemd dat ik het bij ons op stal voor het eerst heb gezien en ik ook meer verhalen hoor ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:19

gipsyboy schreef:
Freggle_Edge schreef:

oh dat zal ik even vragen dan of hij de volgende keer een ander merk mag.
ik weet niet welk merk hij nu heeft gehad.

Dat staat op de sticker in je paspoort.
Sterkte..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:23

Toen mijn pony een schimmelenting kreeg vertelde de da me dat hij erop zou kunnen reageren, eigenlijk exact wat jij beschrijft. Mocht hij die reactie krijgen dan moest ik even bellen. Gelukkig nergens last van gehad. De reactie kwam dacht ik dan ook van een overgevoeligheid op een bestanddeel van het vaccin :)

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:34

Heb ook een paardje wat allergisch is, al blijft het bij opgezette borst/hals en een entplek die 4 maanden hard blijft (harde diepe bobbel). Mams is erger allergisch, die krijgt gelijk na de enting anti-shock toegedient....
Enten in de borst ipv hals scheelt.
En enten met Proteq: is iets duurder maar heeft een andere entstof (zeg maar de bindstof/vulstof van de enting) waar minder paarden op reageren. (op t stickertje in paspoort moet idd staan wat voor soort enting het was)
Kortom: even met de dierenarts overleggen!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 19:19

ik had op het moment geen paspoort bij me omdat hij eigenlijk nog niet geent zou worden.
de DA kwam kijken naar de haf van mijn moeder (staan met ze 2e opeen boerderij)
die heeft waarschijnlijk schurft/mijt waar we een goedje (even de naam kwijt) voor hebben gekregen om mee in te smeren.

wij dachten dat de enting dan later zou plaats vinden vanwege de ''waarschijnlijke'' schurft/mijt.
gipsy mankeerde voor de enting helemaal niks.

maar vandaar dat ik het paspoort/ entingsboekje niet mee had voor gipsy en winny ook niet.
en omdat de DA over 1 maand terug zou komen voor de 2e enting zou het dan in het boekje bijgeschreven worden.
dus ik heb geen sticker.

volgende maand word winny (haf van me moeder) nogmaals geent, en gipsy met even een langere tussen posen over 2.5 a 3 maanden.

ik schrijf de naam proteq even op en vraag dan of gipsy die kan krijgen de volgende keer.

smotz: ik hou die bobbel ook goed in de gaten.
hij heeft dit nog nooit eerder gehad in de 10 jaar dat ik hem al heb.

maar ben blij dat het nu weer beter gaat met hem. maakte me wel flink zorgen, hij was echt ziek me arme schat :(:)

ik wil jullie wel alle bedanken voor de reactie's heb ik zeker wat aan. +:)+
ik wist niet dat ze sinds kort andere entstof gebruiken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:45

Mijn jaarling is vorige week ook behoorlijk ziek geweest, mat, koorts, wat stijf met 1 achterbeen...
Ze dachten aan een worminfectie, maar wormspuit en AB zorgden niet voor resultaat, toen is er bloedonderzoek gedaan en daar kwam ook niks bijzonders uit, alleen dat hij iets van een virus in zijn bloed had.

Alles bij elkaar genomen kwamen we er uit dat hij die week ook ingeënt was, en waarschijnlijk toch mede of hoofdzakelijk daardoor ziek is geworden...
Hij heeft zeker een week koorts gehad en niet willen rennen en spelen, nu is hij gelukkig weer aardig opgeknapt.

Misschien toch volgende keer vragen naar een andere entstof als dat verschil kan maken...

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:29

Mijn paard was er ook altijd alergisch voor. Je kan ze dan inenten tegen een allergische reactie. DAt werkt erg goed. De enting werkt dan wel minder goed, maar ach dat maakt mij nietuit. Mijn paard was overigens alergisch voor de hulpstof. hij kreeg dan bulten over zijn lijf en was erg sloom en soms ook wat hoge temp.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:38

apple01: het was geen alergische reactie.
het was een ''gewone'' reactie. nou ja gewoon, hoe moet je dat zeggen?
in een enting zit de ziekte zelf in maar dan heel weinig, en gipsy reageerde op die ziekte.

inderdaad met een allergische reactie krijgen ze overal bulten, dat zei mijn DA ook. maar dat had gipsy niet.
die had alleen een bult op de plek waar hij geprikt was.

nouvel: Ze dachten aan een worminfectie, maar wormspuit en AB zorgden niet voor resultaat
wat betekent de afkorting AB?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:47

antibiotica

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:03

Advies: haal je enting bij Eric Laarakker http://www.holistischdierenarts.nl/beha ... aties.html.
Mijn paard heeft 4 jaar geleden een soort gelijke heftige ent-reactie gehad. En sinds ik de enting haal bij Laarakker is die ellende gelukkig voorbij. Helaas kunnen ze dit niet opsturen. En inderdaad: tetanus is 1 x per 4 jaar voldoende en wordt door hen ook afgeraden jaarlijks te doen.
Succes!

winny66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:46

hoi gipsy nou hij is alweer goed hoor,zag toevallig jou staan zie je morgen <3

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:17

Niet zo gek dat er paarden zijn die er echt last van hebben hoor. Je spuit een hoop onbekende stoffen in, waardoor het immuunsysteem opeens alles op alles moet zetten om die stoffen te herkennen om er op de juiste manier op te kunnen reageren. Als er dan nog ergens een virusje oid heerst kan dat virus (of wat dan ook) op dat moment zijn kans pakken omdat het immuunsysteem te druk is met het verwerken van de entstoffen.

Plus idd de overgevoeligheid voor bepaalde entstoffen, die kunnen ook bijdragen aan het feit dat er paarden op deze manier reageren op een vaccinatie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:21

Mijn jaarling heeft inmiddels ruim 1.5 week lichte tot matige koorts.
Verder is hij nu wel weer fit, doet alles weer en toont niet meer ziek.
Maar die aanhoudende koorts is wel vreemd...

Zijn hier ervaringen met koort na het enten en hoe lang hield die koorts dan aan?