Paard steeds aan de diarree, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Paard steeds aan de diarree, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 11:16

Mijn paardje is al een tijdje aan het tobben met zijn mest en nu weet ik het even niet meer. Dus misschien zijn er wat meer ervaringen of herkent iemand dit.

In oktober is mn paardje uit de opfok gekomen en gecastreerd (mogelijke aanleiding tot de problemen?). Tot dusver nooit problemen gehad, nooit ziek oid. Sindsdien is hij eigenlijk een beetje gaan tobben.

Van de winter had hij ineens aan 3 benen flinke mok, daarvoor hebben we hem behandeld en dat lijkt onder controle te zijn. Als het erg nat is buiten, moet ik weer iets intensiever behandelen, maar de plekken zijn dicht, er zit alleen (nog) geen haar op. (Mok = weerstand lager?)
Volgende probleem is dat hij sinds hij uit de opfok is behoorlijk rommelende buiken heeft. Als je ernaast staat, hoor je alles borrelen. Eerst bleef zijn mest wel goed, maar zeker de laatste maand mest hij regelmatig koeienvlaaien.
Verder is hij fit en alert, hij komt niet koliekerig over en heeft ook geen koorts of verhoging.

Inmiddels hebben we er al vanalles aan gedaan. Er was een worm gevonden, die wss van hem was, dus we hebben hem ontwormd. Hierna is er niks meer af gekomen, maar de diarree bleef.
Andere mogelijke oorzaak zou zand kunnen zijn, dus om deze reden een kuur zandweg gegeven, maar ook dit heeft niet geholpen.

Ik heb contact gehad met mn DA en die zei dat ik eens kon proberen zijn wortels uit zijn rantsoen weg te houden en evt. zijn voordroog vervangen door hooi. De wortels weglaten helpt niet, het blijft wisselen. En de kuil bij ons op stal is zo droog, dat het haast hooi is.
Daarna is de DA van stal geweest voor een ander paard die niet lekker was en die vermoedde toch een worminfectie bij die van mij, dus mest onderzoek gedaan en preventief een wormkuur gegeven tegen spoelwormen (jong paard, vaak toch geïnfecteerd). Hier kwam wederom niets uit, wel dat er zand in de mest zat, maar ja, die kuur heeft niet geholpen. Nu kook ik elke dag lijnzaad en ik heb psylliumvezels besteld, omdat het misschien dus toch van het zand zou kunnen komen. Maar de vorige kuur hielp dus ook niet, dus nu heb ik er ook niet echt vertrouwen in.

Er zitten overigens wel goede hopen bij, maar dan komt er altijd een flats water mee en sommige hopen zijn zo slecht, dat het gewoon koeienvlaaien zijn. Het spuit er dan ook echt uit.

De tandarts is ook enkele weken geleden al geweest en die heeft hem behandeld. Zij heeft niks geks aan zijn gebit ontdekt en dacht ook niet dat zijn gebit invloed had op zijn spijsvertering, omdat er alleen wat scherpe randen op zijn kiezen zaten.

Het krachtvoer wat hij krijgt op een dag is ongeveer een 2/3 schep muesli (Subli zonder) en 2/3 brok (Treurniet) en 1 schep luzerne (Pavo Daily Plus). Dit wordt verdeeld over 2 voerbeurten. Voor een jong paard in de groei vind ik dat hij niet erg veel krijgt en ik vraag me af of het aan het voer kan liggen dat hij zo mest.
Er hangt ook een KNZ liksteen in zijn box, maar hier maakt hij niet erg veel gebruik van.

Dus..ik weet het niet meer nu..wie herkent dit of heeft tips?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:33

Je hebt van dat spul in een spuit, pasta, wat tegen diarree is. Ook voor na worminfecties.

Ik kom niet op de naam.

Edit: Finidiar Oral doser

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:06

Heb je hem al behandeld met een Sandclear kuur? ;)

Mij merrietje had het ook steeds.
Een balletje mest laten weken in water en ik zag een klein beetje zand.
Maar tijdens de kuur kwam er veel meer zand uit de darmen.
Gelukkig heeft ze nu weer goede mestballetjes ;)

sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:13

je kan ook eens bokashi van bio ron proberen.. heb ook problemen gehad met de darmen van mijn paard. Dit heeft hem echt ontzettend geholpen. :j kost ook maar 13 euro per emmertje en je doet er zo een 2 maanden mee. Ik hebaan1 emmertje genoeg gehad en naar 3 weken was het al over.. emmertje is wel opgemaakt. Nu krijgt hij niks meer en zn darmen functioneren weer als normaal.

[edit]

http://www.bio-ron.com/bokashi.html

en

http://www.bio-ron.com/index.php?option ... view&id=20

Jibbel

Re: Paard steeds aan de diarree, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 13:42

Thnx allebei! Heb er nog wel een vraag over: pak je hiermee wel de oorzaak aan of is het alleen symptoombestrijding?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:51

Citaat:
En de kuil bij ons op stal is zo droog, dat het haast hooi is

maar het is dus wel kuil.
sommige paarden hebben simpel de verteringsenzymen niet om de "zuren"in kuil af te kunnen breken en daardoor gaat hun darmflora overhoop.

wij hebben ook een merrie staan die met superdroge kuil geheid aan de dunne gaat.
zou toch echt proberen om minimaal een maand goed hooi te gaan voeren en verbeterd het dan nog niet dan weet je in elk geval zeker dat je dat geprobeerd hebt

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:55

Ik zou zijn bloed laten controleren.

Baileyheleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:55

Mijn paard had dit ook. Ik was ten einde raad. Toen heb ik hem naar de kliniek gebracht, in eerste intantie voor een echo. Maar dit bleek niet nodig: de da voelde het al meteen: er was een ontsteking in de darmwand (dit kon ze voelen doordat het eten niet verteerd was). Heb een kuur prednison gegeven (zwaar spul helaas..) maar sindsien is ie diarree-vrij! Dus ik zal niet te lang (ook niet voor je paard...) mee blijven lopen!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:57

Dat ligt er maar net aan wat de oorzaak is vd diaree.. Mijn paard kwam schijnbaar bepaalde vitaminen of (goede)bacterien tekort in zn darmen. En die zijn nu weer aangevuld door de bokashi. Bij hevige stress word de weerstand vermindert en wil het wel eens terug komen. (verhuizing ofzo) Je kan het misschien vergelijken met yakult..

Tevens heeft mijn paard ook prednisolon gehad zowel bij de vorige eigenaresse, als op haar advies 1 x bij mij..
Toen ik ermee stopte kwamen de klachten ala minuut weer terug.
prednisilon is een onderdrukker van symtomen en een onstekingremmer maar geen oorzaak oplosser.
Mijn ervaring ermee is dan ook dat het wel helpt tot dat je stopt met de kuur. Je paard moet dan ineens zonder de 'hulp' vd prednisolon dusdanig veel zelf regelen aan het 'herstel van de darmen', dat wanneer het darmstelsel niet goed in orde/ balans is.. Je het alleen maar erger/moeilijker maakt voor het paard om het op eigen kracht weer in balans te krijgen.

Sowieso is een bloedje trekken, geen slecht idee. dan kan je iig uitsluiten of hij geen tekorten heeft en of zijn bloedwaardes in orde zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-11 14:10, in het totaal 5 keer bewerkt

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:58

Mijn heeft het ook gehad.
Na dyasanil, ab kuur en aan het infuus te hebben gestaan was het over .

Was ook een fikse ontsteking aan de darm wand .

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:59

Ik zou eerst zoeken naar de oorzaak, voordat je allerlei stappen zet. Dus bloedonderzoek en/of kliniek.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:01

Misschien is het al gezegd? Maar mijn paard heeft een maagzweer, en daardoor zit hij ook regelamtig aan de diarree. Volgens de DA heel normaal aangezien de zure maagsappen de darmwand ook gaan irriteren. Hij had al langer last van diarree, vooraleer ik het wist van zn maag; maar vanaf ik de maagmedicatie ben beginnen geven, is de diarree ook over gegaan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 14:33

nutella schreef:
Ik zou eerst zoeken naar de oorzaak, voordat je allerlei stappen zet. Dus bloedonderzoek en/of kliniek.

Nou precies, dat ben ik met je eens. Ik wil niet 'gissen' en dus maar van alles erin stoppen of gaan geven. Wat ik tot nu toe heb geprobeerd en heb ondezocht zijn de eerste dingen waaraan gedacht wordt en dat is allemaal zo goed als uitgesloten. Behalve het kuil dan. Maar in de opfok kreeg hij ook kuil, dus ik zou niet weten waarom hij daar nu ineens wel last van zou hebben..

Het gebruik van prednisolon / prednison ben ik (helaas) goed mee bekend. Ik weet dat het idd een onderdrukker en ontstekingsremmer is, maar als je een afbouwperiode lang genoeg laat duren zodat het lichaam het weer zelf gaat overnemen, kun je er wel vanaf komen, zonder dat de klachten terug komen.
Alleen vind ik in dit geval het gebruik van prednisolon wel erg ver gaan, zeker omdat ik helemaal niet weet of het wel om een ontsteking in zijn darmen zou gaan.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:23

Je kan een spuit (pasta) kopen voor een betere weerstand en ik zou zeker hooi gaan geven.
Paarden die buiten staan hebben hier wel vaker last van, door wisselingen in het weer bijv.
Ook kan het aan je voer liggen...probeer eens een andere brok.
Ik zou ook niks drastisch doen zonder bloedonderzoek, je moet geen antibiotica geven als hij geen ontsteking heeft...dat verlaagd alleen maar de weerstand!
Succes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:28

waarom zoek je de oorzaak niet in je voer?Laat eens een week bijvoorbeeld de muslie weg...eens kijken wat dat doet?Dan geef je in plaats daarvan iets zemelen door zijn biks...een heel klein beetje vochtig.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:35

Ik geef mijn pony's als ze aan de dunne zijn altijd ontbijtkoek.
Meestal helpt het prima,als het na een paar dagen niet had geholpen haalde ik er een veearts bij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:27

nadeel van diarree is dat er ook vitamines en mineralen veloren gaan die het paard nodig heeft,een bloedonderzoek en dan ook gericht op tekorten zou wel erg zinvol zijn.
een slecht werkende lever kan namelijk ook weer een veroorzaker zijn van diaree,en dat kan komen door bepaalde planten,schimmels in voer(bijv kuil)
en andere oorzaken.

dat een paard in jonge jaren tegen kuil kon,hoeft niet te betekenen dat het dat nog steeds kan.
ik zou het gewoon wel gaan proberen.

hoe reageerd je paard eigenlijk op gras?
heeft het zomerdag ook last van diarree?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:34

Jibbel schreef:
Ik heb contact gehad met mn DA en die zei dat ik eens kon proberen zijn wortels uit zijn rantsoen weg te houden en evt. zijn voordroog vervangen door hooi. De wortels weglaten helpt niet, het blijft wisselen. En de kuil bij ons op stal is zo droog, dat het haast hooi is.

Haast hooi is nog geen hooi. Voordroog heeft hele andere zuurtegraad e.d.

Dus écht je paard op voldoende droog hooi zetten (2e snede) en van de voordroog/kuil af halen. Sommige paarden kunnen hier gewoonweg niet tegen.

Als zijn mest weer voldoende structuur heeft kun je wel evt af en toe wat voordroog geven, en kijken hoeveel hij kan hebben voor zijn mest weer dun wordt.

gewoon hooi geven is goedkoper dan al die suplementen die alleen de symptomen bestrijden (naja dat hoop je dan). Gewoon bij het begin beginnen en hooi geven.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 13:02

I know, maar hij heeft zijn hele leven al kuil gekregen en nooit ergens last van gehad. Nu ineens zou hij niet meer tegen kuil kunnen?

Ik ben echt niet te beroerd om dat te proberen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het is wel raar dat het dan nu ineens zo is dat hij er niet meer tegen kan.

@ Ellepel: hij heeft nooit diaree gehad, niks aan de hand, zowel op gras als op stal niet. Tis pas nadat hij gecastreerd is wat problematisch geworden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:14

Die van mij had het ook, verandering van omgeving (kwam uit Braboland uit de opfok) en kwaliteit voordroog en wellicht idd deels door de castratie. Sinds hij op hooi staat nergens geen last meer van, krijgt hij voordroog of kuil die te zuur is dan staat hij binnen een dag weer te piesen uit het verkeerde gat en zelfs tegen koliek aan toe.
Dan maar op hooi, simpelste oplossing en het beste voor het peerd ;)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:22

Wij hadden dit vorig jaar ook met een jonge merrie die we op stal hadden gehaald op der 3 jaar. Ze kreeg gewoon het zelfde eten, alleen meer hooi en wortelen bij der eten. Nu had de DA ook gezegd dat we geen wortelen meer mochten geven en enkele dagen geen krachtvoer, alleen hooi. Dit heeft niet gewerkt.
Later is de DA dan terug gekomen, en hij dacht dat het een virus was die wel meer voorkomt bij jonge paarden, maar waar ze normaal niet echt gevoelig aan zijn, tenzij bij verandering of verlaagde weerstand. Dus waarschijnlijk heeft ze wel wat stress gehad in het begin op stal, en was ze daardoor vatbaarder.
We hebben dan een poeder in der voer moeten doen en de DA is enkele keren komen soep maken van de mest van een ander, gezond paard, en heeft dat bij onze jonge merrie via sonde in der maag gepompt, zo kreeg ze terug de goede darm bacteriën.
Misschien is dat ook een oplossing voor jouw paard? Het heeft bij ons echt geholpen..

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:05

Wat voor brok kreeg hij in de opfok?

Mijn paard is al jaren aan de diarree Heb van alles gedaan en onderzocht maar niets hielp echt.
Ook was er niets met hem aan de hand aldus mest en bloed onderzoek. Soms ging het dagen redelijk, dan weer goed en dan was het weer ronduit slecht.
Nu na lang zoeken doet hij het goed op het volgende dieet.
Alleen maar voordroog, gras en spelt. Als ik een ander soort krachtvoer geef of iets met meer suikers dan is het weer helemaal mis.
Ook geef ik hem eens in de zoveel tijd gekookte lijnzaad om het zand in zijn darmen weg te werken. Nu hebben we in elk geval geen slechte dagen meer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:48

Jibbel schreef:
I know, maar hij heeft zijn hele leven al kuil gekregen en nooit ergens last van gehad. Nu ineens zou hij niet meer tegen kuil kunnen?

Ik ben echt niet te beroerd om dat te proberen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het is wel raar dat het dan nu ineens zo is dat hij er niet meer tegen kan.

@ Ellepel: hij heeft nooit diaree gehad, niks aan de hand, zowel op gras als op stal niet. Tis pas nadat hij gecastreerd is wat problematisch geworden.

MIjn paard kon wel kuil hebben wat aan de kust was geoogst maar in de polder gaat het geheid mis.

Echter heb ik nu 2x een halve winter hooi kunnen voeren en toen weer terug op de kuil en tot nu toe gaat het heel goed.
Je zou dus een tijdje hooi kunnen geven en volgens jaar misschien wel weer kuil of een combi.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:51

Vippie schreef:
Die van mij had het ook, verandering van omgeving (kwam uit Braboland uit de opfok) en kwaliteit voordroog en wellicht idd deels door de castratie. Sinds hij op hooi staat nergens geen last meer van, krijgt hij voordroog of kuil die te zuur is dan staat hij binnen een dag weer te piesen uit het verkeerde gat en zelfs tegen koliek aan toe.
Dan maar op hooi, simpelste oplossing en het beste voor het peerd ;)

Koliek heeft die van mij ook tegenaan gezeten. Op 1 dag trok ik hem ook helemaal opgezwollen uit de wei , hij is ook nog bevangen geweest van die 'troep' en als ie bijna spierbevangen was wil ik dat ook nog geloven.