Fistel door chip?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

K_H

Fistel door chip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 20:52

Hallo,

deze zomer haalde ik op een dag mijn paard van de wei met een grote bult op zijn hals. Ik dacht in eerste instantie aan een beet door een of ander beest, zou wel overgaan. Volgende dag echter zat de bult er nog steeds en waren er nog 3 bijgekomen. Ik heb de veearts gebeld en die is komen kijken. Hij wist me te vertellen dat het waarschijnlijk een fistelgang was. Er zat een grote ontsteking in het midden van zzijn nek, deze moest een uitgang vinden en zo werd het pus afgevoerd naar boven, en op die lijn naar zijn manenkam zaten die andere bulten. Op zijn manenkam zelf was bovenaan een gat waar pus en wat bloed uit liep. Veearts zei dat dit zeer ernstig kon zijn, en vond het ook raar dat het zo snel is gegaan, het leek een ontsteking die er zeker al een dikke twee weken had moeten zitten, maar ik had dus nog geen bulten gezien de dagen ervoor. De veearts zei dat als het binnen de twee dagen niet beter was, hij naar de kliniek moest om geopereerd te worden (ontsteking er uit snijden dus). Elke dag kwam hij penicilline en antibiotica inspuiten in de bulten (denk toch dat het deze twee waren :+ ) en de bulten werden kleiner. Mijn paard moest dus gelukkig niet naar de kliniek. De veearts had geen idee wat de oorzaak kon zijn, hij vond nergens een wondje of zo dat de oorzaak kon zijn van de fistel. Uiteindelijk heeft hij zijn chiplezer gepakt en wat bleek: de chip zat net op de plek van die fistelgang ! Veearts denkt dus dat de chip waarschijnlijk gemigreerd is naar een andere plek, waar hij echter in de weg moet gezeten hebben of zo en op die manier een ontsteking veroorzaakte. Het rare is, mijn paard was toen al meer dan een jaar geleden gechipt, en een fistel ten gevolge van de chip zou logischerwijze de eerste drie maand na het chippen moeten ontstaan... Na 5 dagen spuiten waren de bulten zo goed als weg. Ik vind wel dat als dit een gevolg is van chippen dit wel wat meer bekend mocht zijn hoor :(
Heeft nog iemand dit voorgehad?

Hier wat foto's, toen waren de bulten al zo goed als weg maar het gat was wel nog open. Heb op de laatste foto aangeduid waar de bulten ongeveer zaten.De bovenste was een heel grote lange bult naar boven tot het gat. Op zijn manenkam waar het gat zat stond ook alles opgezwollen en hij had er jeuk aan ook en heeft alles wat weggeschuurd (dag dag manen.. :( )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:58

Ik zou even contact opnemen met groep Nijhof, als het echt door de chip komt behoren zij dat te weten...

http://www.invisio.nl/antichip/

En misschien een schrale troost: als dit wel door de chip komt, ben je helaas niet de enige
Of je daar iets mee opschiet? Helaas nee. Want geen enkele instantie gaat je een paard vergoeden dat door het inbrengen van de chip onbruikbaar is geworden. Echt geen enkele instantie.

Die hele chip is een grote wassen neus, het is een onding, afschaffen dat ding!

K_H

Re: Fistel door chip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:00

@Cassidy : bedankt hoor !! wist niet dat dit bestond :) zie nu net een filmpje van een paard met ook van die bulten, Luxor had net hetzelfde ! Enkel (gelukkig) wat minder erg

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:02

Ik zou echt contact met ze opnemen en het probleem met je paard voorleggen.
Als iedereen die problemen heeft zijn snavel houdt, krijgen we de chip nooit van de baan....
Er zijn andere, minder invasieve methodes om een paard te identificeren. Zoals de Irisscan.

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:08

Ja dat was ook mijn eerste reactie: als er zulke gevolgen kunnen zijn, waarom blijft het chippen dan verplicht? Irisscan is inderdaad 10 keer veiliger en minder pijnlijk dan zo'n grote naald in een veulentje zijn hals steken.. Ga zeker eens een mailtje sturen naar Nijhof, jammer dat het nu al zoveel later is (was deze zomer). Veearts zei ook dat ik geluk heb gehad dat het goed genezen is, kon daardoor problemen krijgen met links onbuigen maar gelukkig is de ontsteking weggetrokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:11

Waarom het chippen verplicht blijft? Omdat de protesten niet tot het hoogste niveau doordringen. Waarom de chip ooit ingevoerd is? Omdat een paar mensen van de chipfabrikant, en een paar hoge heren van de EU tijdens een luxe diner rond de tafel zijn gaan zitten en besloten hebben om dit Europawijd in te voeren. Op de kosten van de paardenhouder, onder de zogenaamder noemer van de voedselveiligheid, of het beter terug kunnen vinden na diefstal. Dat is allemaal een grote leugen gebleken. Kwestie van tijd of er komen andere maatregelen, zoals belasting.....de eerste tekenen zijn al te zien....

[VN] Staatssecretaris Bleker eist een sluitend I&R systeem

Geld regeert nog steeds de wereld. Een ambtenaar achter een bureau in Brussel die de chip verplicht stelt weet niet wat de mogelijke gevolgen ervan kunnen zijn....

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:20

er is een onderzoek geweest naar nekklachten bij paarden en dit onderzoek heeft uitgewezen dat er meer klachten zijn na invoering van de chip. maar dat hebben ze weer snel in de doofpot gestopt want het is bijna niet meer terug te vinden. dus de chip geeft wel degelijk schade

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:25

Mijn paard is nu bij het rijden links minder soepel dan rechts maar denk niet dat dit iets met de ontsteking te maken heeft, hij is nog jong en elk paard heeft nu eenmaal een minder soepele kant. Hoop wel dat het in de toekomst geen problemen meer gaat geven hoor, was echt wel schrikken toen.. Maar er wordt inderdaad wel te veel in de doofpot gestoken hierrond. Ben het er mee eens dat er een ander alternatief moet gebruikt worden ipv chippen. Of de paardeneigenaars zouden toch op zijn minst een keuze moeten kunnen maken..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:28

In het verleden was die mogelijkheid er ook. Op grond van gewetensbezwaren kon je protest aantekenen teken het chippen, en daar werd ook gehoor aan gegeven. Dit heb ik met al mijn paarden gedaan, in mijn paarden komt GEEN chip.
Helaas is de wetgeving per 1 Juli 2009 verandert, en kun je geen ontheffing meer aanvragen.

En K_H: het kan idd dat eenzijdige stijfheid natuurlijk is, maar het is niet uit te sluiten dat de chip een rol mee zou kunnen spelen. Ik zou er mijn hand iig niet voor in het vuur durven te leggen dat het niet zo is.

Amerikaanse website: www.antichips.com

en dan met name:

http://www.antichips.com/faq/html/faq-section06.html

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:29

Mja sorry, mijn beide paarden zijn gechipt, en hier hebben beide geen hinder van :n
Ik vind het een ideaal systeem, als mijn paard bijvoorbeeld een op hol zou slaan op een buitenrit.. Ze kunnen me zo opbellen.. Irisscan is natuurlijk ook fijn, maar denk je nu werkelijk dat dat niks gaat kosten? Kom op.. It's all about the money... (ja dat ben ik wel met je eens :j)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:31

Iedere injectie kan een fistel veroorzaken, dus die van een chip ook. Heeft dus niet zozeer met de chip zelf te maken.

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:34

nine1987 schreef:
Mja sorry, mijn beide paarden zijn gechipt, en hier hebben beide geen hinder van :n
Ik vind het een ideaal systeem, als mijn paard bijvoorbeeld een op hol zou slaan op een buitenrit.. Ze kunnen me zo opbellen.. Irisscan is natuurlijk ook fijn, maar denk je nu werkelijk dat dat niks gaat kosten? Kom op.. It's all about the money... (ja dat ben ik wel met je eens :j)

Ik heb dan nog liever dat die irisscan het dubbele kost van de chip maar toch ingevoerd wordt. Jij hebt nu geluk dat je paarden er geen last van hebben, maar als ik mijn paard hiervoor had moeten laten opereren zou het mij wel een paar nulletjes meer gekost hebben, zwijgend nog van de gevolgen die hij hieraan kon overhouden..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:35

nine1987 schreef:

Zo opbellen? Heb je je telefoonnummer ergens op je zadel staan of op je paard getatoeeerd?
De chip is gelinkt aan het paspoort van je paard. Je naam, adres, verblijfplaats van het paard staat tot nu toe nergens anders vermeld. Dacht je nu echt dat, als je paard uitbreekt, men door het lezen van de chip weet waar jij woont?
Denk je nu echt dat, als je paard gestolen wordt, en ineens in Engeland opduikt, dat jij enige kans maakt om dat paard ooit terug te krijgen als de huidige eigenaar er geen afstand van doet?
Even wakker worden. Neem een koude douche, dat werkt.
Ga vervolgens maar eens zoeken op bokt, verhalen genoeg van gestolen paarden die niet terug te vinden waren, of uiteindelijk terug gevonden werden maar toch niet terug konden.
Of alleen maar terug konden omdat de huidige eigenaar er afstand van deed....
De Chip heeft daar NIETS, NUL, NADA, NOPPES aan bijgedragen....
Ja, misschien aan het identificeren van het dier, maar niet aan het feit dat het dier terug moest/kon/ging.
Over al de slagers die een gechipt paard gewoon slachten zonder ooit naar chip te kijken te zwijgen.
Of die voor het slachten er even een chip injassen.
De Rendac die gechipte paarden ophaalt zonder naar een chip te kijken.
Een dierenkliniek die paarden behandelt zonder dat er ooit naar chip of paspoort is gevraagd (yours truly is daar helaas ervaringsdeskundige in)
Moet ik nog doorgaan?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-02-11 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:39

Daar heb je een punt, als je paard in een land terecht komt waar chippen niet verplicht is heb je al bitter weinig kans dat ze hem op die manier gaan terugvinden :n

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:40

Kuggur misschien niet direct maar was er ooit niet gezegd dat een chip niet aan de wandel kon?
Nou blijkbaar wel en dat kan dus een probleem veroorzaken.
Mijn paard heeft ook geen chip en komt er ook niet in.
Lees net artikel over onze nieuwe politicus die een betere registratie wil voor paarden let op hier komt gedonder van

Enne je paard terug vinden dmv de chip nou nee hoor, lees alle verhalen over gestolen paarden maar.
Kijk zoals het bij honden is geregeld dan registreer je je als eigenaar en ben je dus bekend totdat... je gaat verhuizen en dit niet doorgeeft, je hond naar iemand anders gaat en dit niet doorgeeft.

Het blijft gewoon moeizaam om alles goed te registreren en fraude is altijd mogelijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:42

In het verleden was het in Europa al een probleem om een standaard te krijgen.
Paarden die in het buitenland waren gechipt, hadden een chip die in NL niet kon worden afgelezen.
Dus ging er een tweede chip in, een derde een vierde.
Hoeveel chips wil je in je paard douwen omdat er een ambtenaar in Brussel verplicht dat paarden gechipt moeten worden?
Hoeveel fraude kan er niet met chips worden gepleegd? Een simpele handeling en hij is onklaar gemaakt.
Laat DNA afnemen en bepalen, daar kan geen fraude op gepleegd worden.
Irisscan dito....

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:43

rumay schreef:
Kuggur misschien niet direct maar was er ooit niet gezegd dat een chip niet aan de wandel kon?
Nou blijkbaar wel en dat kan dus een probleem veroorzaken.
Mijn paard heeft ook geen chip en komt er ook niet in.
Lees net artikel over onze nieuwe politicus die een betere registratie wil voor paarden let op hier komt gedonder van

Enne je paard terug vinden dmv de chip nou nee hoor, lees alle verhalen over gestolen paarden maar.
Kijk zoals het bij honden is geregeld dan registreer je je als eigenaar en ben je dus bekend totdat... je gaat verhuizen en dit niet doorgeeft, je hond naar iemand anders gaat en dit niet doorgeeft.

Het blijft gewoon moeizaam om alles goed te registreren en fraude is altijd mogelijk

Mijn paard was ook niet onlangs ingeënt, kwam dus wel degelijk door de chip die zich verplaatst had..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:46

Cassidy schreef:
nine1987 schreef:

Zo opbellen? Heb je je telefoonnummer ergens op je zadel staan of op je paard getatoeeerd?
De chip is gelinkt aan je paspoort. Staat nergens anders vermeld. Dacht je nu echt dat, als je paard uitbreekt, men door het lezen van de chip weet waar jij woont?
Denk je nu echt dat, als je paard gestolen wordt, en ineens in Engeland opduikt, dat jij enige kans maakt om dat paard ooit terug te krijgen als de huidige eigenaar er geen afstand van doet?
Even wakker worden. Neem een koude douche, dat werkt.
Ga vervolgens maar eens zoeken op bokt, verhalen genoeg van gestolen paarden die niet terug te vinden waren, of uiteindelijk terug gevonden werden maar toch niet terug konden.
Of alleen maar terug konden omdat de huidige eigenaar er afstand van deed....
De Chip heeft daar NIETS, NUL, NADA, NOPPES aan bijgedragen....
Ja, misschien aan het identificeren van het dier, maar niet aan het feit dat het dier terug moest/kon/ging.
Over al de slagers die een gechipt paard gewoon slachten zonder ooit naar chip te kijken te zwijgen.
Of die voor het slachten er even een chip injassen.
De Rendac die gechipte paarden ophaalt zonder naar een chip te kijken.
Een dierenkliniek die paarden behandelt zonder dat er ooit naar chip of paspoort is gevraagd (yours truly is daar helaas ervaringsdeskundige in)
Moet ik nog doorgaan?

Moet het zo hysterisch, ik val je niet aan!
Als je paard wordt gestolen, wordt ie gestolen, en op de chip staan wel degelijk de gegevens van de eigenaar (ervaringsdeskundige, omdat het mij idd al eens is gebeurd dat paardlief t nodig vond uit te breken uit de wei) Dus meiskelief, ik ben wakker en heb verre van een koude douche nodig.. Oja en als je je verder inleest, weet je dat je paard van elke injctie een fistel kan krijgen.. Dus als ik jou was, zou ik je paarden dan maar ook nooit meer laten enten ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:47

Enten is iets waar ik bewust voor kies.
Chippen wordt door de overheid opgelegd.
Makes all the difference...:D

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:49

Nee hoor, als ik niet chip, dan chip ik niet.. Nog geen haan naar gekraaid.. (al heb je gelijk dat t allemaal overheidsonzin is, maar t systeem opzich heb ik niks tegen, daar ging t me om ;) )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:53

Hier ook nog geen haan naar gekraaid, ook niet in Utrecht bij de Uithof.
Moet volgende week met een ander paard erheen, verwacht geen problemen.
Alledrie mijn paarden zijn niet gechipt, hebben alledrie een paspoort.
Geen chip in mijn paarden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:16

nine1987 schreef:
Als je paard wordt gestolen, wordt ie gestolen, en op de chip staan wel degelijk de gegevens van de eigenaar (ervaringsdeskundige, omdat het mij idd al eens is gebeurd dat paardlief t nodig vond uit te breken uit de wei) Dus meiskelief, ik ben wakker en heb verre van een koude douche nodig.. Oja en als je je verder inleest, weet je dat je paard van elke injctie een fistel kan krijgen.. Dus als ik jou was, zou ik je paarden dan maar ook nooit meer laten enten ;)

Mag je toch nog even die douche nemen. Chip hoort bij paard en paspoort, MAAR het is geen eigendomsbewijs. Wiens naam erop staat maakt dus niet uit. Bij diefstal krijg je echt je paard niet terug omdat je met een paspoort staat te zwaaien die bij dat dier hoort en waar zelfs jouw naam in staat.
Dat je paard retour eigenaar kwam na het uit de wei breken is fijn, maar dat is geen diefstal. Al is/was terug halen bij diefstal wel 1 van de reclameslogans voor het chippen. Wat dus 1 grote leugen is, aangezien die chip/paspoort 0 eigendomsrecht verleent.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 08:30

Ik heb t ook niet over eigendomsbewijs.. Ik heb alle papieren meegenomen toen ik haar weer op ging halen, lieverd, t is me toch echt zelf overkomen.. Dus weet echt wel waaar ik t over heb.. Dus die koude douche.... Mag je toch echt fijn zelf gaan nemen ;) Chipnummer staan wel de gegevens van eigenaar op.. Telefoonnummer etcetera, zodoende heb ik ook mijn paard terug kunnen krijgen..

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:32

Hier gaan we weer.

@TS: kan je eens op de foto aanduiden waar de chip zit volgens de chiplezer van de DA? En dan vervolgens aanduiden waar die chip was ingebracht een jaar geleden. Daar ben ik nu eens benieuwd naar voor ik mijn mening geef.

@nine1987: Jij bent van nederland, dus ik kan mij niet uitspreken over hoe het bij jullie gaat, maar hier in België is de chip wel degelijk gekoppeld aan eigenaar, met naam en adres. Een chip alleen is niet voldoende, dat chipnummer moet in de databank gelinkt staan aan persoonlijke gegevens. Je krijgt ook een mutatiedocument en dat is het eigendomsbewijs.
Laatst bijgewerkt door JaBa op 04-02-11 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:43

nine1987 schreef:
Ik heb t ook niet over eigendomsbewijs.. Ik heb alle papieren meegenomen toen ik haar weer op ging halen, lieverd, t is me toch echt zelf overkomen.. Dus weet echt wel waaar ik t over heb.. Dus die koude douche.... Mag je toch echt fijn zelf gaan nemen ;) Chipnummer staan wel de gegevens van eigenaar op.. Telefoonnummer etcetera, zodoende heb ik ook mijn paard terug kunnen krijgen..

Een transponder, of chip, wordt in serie in de fabriek gemaakt en is niet programmeerbaar. Het kan dus niet dat er op de chip zelf adresgegevens en telefoonnummers staan, ongeacht wat jij denkt begrepen te hebben. De chip is gelinkt aan een paspoort, en in dat paspoort en aanhangende database staan je gegevens. Echter zijn die niet bij ieder paard altijd even actueel, als paardlief een paar keer van handen is verandert, zonder dat dit doorgegeven is. Een database kan ook crashen, of ineens hele vreemde dingen doen. Al eens gehoord dat fouten maken menselijk is, maar om echt chaos te veroorzaken, je een computer nodig hebt?
Dus chip als garantie dat mensen je kunnen vinden omdat daar telefoonnummers en gegevens opstaan is gewoonweg niet mogelijk en niet waar. Je gegevens staan niet op de chip zelf!