Klinkt vies he? In het kader van: een groot forum ziet misschien meer dan ik en de DA...
Twee weken terug kreeg mijn merrie een platte bult op de zadelplek. Ze heeft wel vaker bultjes, dus ik maakte me niet zo druk. Maar even longeren ipv rijden. De bult werd schilferig, maar er ging schimmel rond op stal, dus behandeld met imaverol. Ook was ze tegen de kerst ingeënt tegen schimmel, dus we namen aan dat het zo weg was. Maar de schilvers gingen weg en de huid werd schubbig (net als een reptiel). Als je een schubje wegkrabte werd het vochtig, maar de huid werd lelijk en er kwam geen haar meer terug. De bult bleef ook nog steeds hard, net alsof er een blauwe plek onder zit.
Met betadine gewassen en betadine zalf gebruikt. Vorige week kwamen er 3 bulten in haar hals opzetten. Zelfde verloop. De bulten jeuken ontzettend. Ze vind het geweldig als je erover heen wrijft. Ze voelen ook heel warm aan.
Vandaag is de DA geweest. Die weet niet zeker wat het is. We hebben ondertussen alles al uitgesloten door imaverol en betadine te gebruiken. We gooien het op een bacteriele infectie. Ze gaat de komende 2 weken aan de antibiotica, en om de 3 dagen wassen met betadineshampoo.
Herkend iemand dit verloop?
ellepel
Geplaatst: 04-02-11 09:40
mijt? dan doet imaverol en betadine niks en moet je met wat anders gaan behandelen maar de dierenarts kan ook een afkrabsel nemen van de huid en kijken wat er in zit
De bulten op de hals heb ik gelukkig niet meegemaakt maar mijn oude pony heeft wel ook die bulten en korsten op de singel gehad. Ik had dus een singel geleend van een paard met schimmel pony had dus zeker weten schimmel, maar was te agressief om alleen met imaverol te behandelen. Imaverol deed hem zelfs pijn! Heeft hij dus een prik voor gehad van de DA. Hij heeft toen nog een week of twee apart van de andere paarden gestaan tot het helemaal weg was.
Ik kan niet zeggen of het bij jou toch schimmel is, maar je hebt dus ook schimmels waarbij imaverol niet helpt
Mijn merrie heeft iets soortgelijks gehad, maar dat kwam omdat ze een jaar ervoor regenschurft had opgelopen. De veearts vond de bultjes niet duiden op schimmel, maar op schurftmijt. Ze is toen drie dagen achtereen gespoten met iets tegen schurftmijt en ik heb haar ook een aantal keer moeten wassen met betadine. Dat doe je dan denk ik wel goed. Maar als je het echt zeker wilt weten, dan zal de veearts toch echt even wat moeten afkrabben en onderzoeken.
Mijn paard heeft dit soort bulten (afgaande van je omschrijving) elk jaar tussen oktober en maart... Dit jaar zijn ze voor het eerst kapot gegaan. De genezing duurt heel lang. Hij heeft er geen last van maar er over wrijver is indd heerlijk Ik heb ook geen idee wat het is, maar ik wijt het aan wintervacht/verharen, deken, gras is anders etc etc.. Iets met eiwitten en haren dus...
Fardau2007
Geplaatst: 11-02-11 19:35
Toevallig hebben wij een paard op stal met precies het zelfde, die moet sinds gister ook aan de antibiotica En vandaag gewassen met imaverol en misschien volgende week nog een keertje met betadine, eerst maar even kijken hoe ze er op reageerd
luizen? deze bewegen niet in de winter.. worden overgedragen door vogels. vorige week ook geconstateerd bij merrie van een vriendin van me. bultjes worden kale plekken op hals en rug..
Fardau2007
Geplaatst: 13-02-11 21:59
Annemeik, die denkt dat het een bacterie is, maar nu had een paard dat naast dr stond het ook, dus ze staan nu appart. Maar dat andere paard heeft 't wel minder erg
Gister is bloed getapt en er zijn 2 biopten gedaan. Even afwachten dus.
ellepel
Geplaatst: 25-02-11 11:41
ergens doet het me denken aan wat mijn pony wel eens heeft. is een verdikking op de huid, je kunt het wegkrabben,de haren laten dan los met een beetje vocht er onder en dat jeukt ook.
ik behandel het altijd met hydrocortiderm tegen schimmels en bacterie en dan trekt het bij hem altijd weer weg. momenteel heeft hij er toevallig ook eentje op zijn rug zitten,en een op zijn hals waarschijnlijk een bijtwondje van een ander paard waar dan een bacterie bij komt en de boel wat licht ontstoken raakt.
de hydrocortiderm pakt dan net die bacterie aan en dan trekt het weer weg.
volgens mij had mijn pony het zelfde, maar dan boven op haar kont, (kruis) het jeukte heel erg als ik er maar zachtjes overheen vreef genoot ze ervan. maar als er het korstjes eraf viel zat er gewoon geel pus onder, wij hebben dit behandelt met tea tree oil en dat hielp wel redelijk, heeft wel een tijd geduurt voordat het weg was, was ook een bacteriele infectie
LeenC
Geplaatst: 25-02-11 14:52
Weet niet hoe groot de bulten zijn en zonder foto's is het natuurlijk moeilijk inschatten, maar is ringworm uitgesloten? Heel hardnekkig en als ik het juist heb iets tussen schimmel en bacterie in, dus geen idee of je inenting dan werkt (wist niet eens dat dat bestond voor schimmels) M'n merrie kwam ermee uit Normandië, waar ik ze verwaarloosd kocht. Nu 9 jaar later zijn we het nog steeds niet kwijt! Zo ellendig is het om behandelen. Gelukkig krijgt ze nu nog slechts zelden eens een plekje en als ik dan meteen behandel met Daktacort zalf is het ook zo weer weg. Bij Ama waren het meestal vrij kleine plekjes en slecht een paar, maar het kan ook een pak groter. Google maar even op ringworm paard of hier op 't forum: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=987703
Rainrot? Mijn paard had ook van dit soort bultjes, zit nog steeds geen haar op. Het haar viel er af en het leek wel of er een soort gel aan de onderkant zat.
kainda
Geplaatst: 06-03-11 11:13
Lopen er kipjes los in de buurt van je pony?
Het kan zijn dat je pony allergisch is voor de kipjes (kippenmijt)
Mijn verzorgpaard kreeg ook zo,n soort bult omdat haar deken te strak zat. Misschien schuurde het zadel of zat het te strak? Wij hebben het opgelost door er regelmatig wondspray op te spuiten en door de schilfers er af te borstelen.