Oor verkrampt tijdens rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tmara

Oor verkrampt tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 22:32

Hallo bokkers ! :wave:

Niets ernstigs voor zover ik weet, maar ik ben wel heel benieuwd wat jullie ervan denken !

Heel zelden, tijdens het rijden, gebeurt het dat een van z´n oren ineens strak naar achter staat. Dit gaat gepaard met hoofdschudden en dus onrust. Hier heb ik nooit iets achter gezocht omdat het zo zelden gebeurt, maar ben wel benieuwd wat de oorzaak hiervan kan zijn en of het daadwerkelijk kwaad kan en te verhelpen/voorkomen is.

Met Google kom ik niet heel veel verder, dit is wat ik tot op heden heb kunnen vinden :

Citaat:
Evenwichtsorgaan
In het oor zit het evenwichtsorgaan , net als bij de mens.
Ook dit is een zintuig waar je paard/pony gebruik van maakt, hierdoor valt hij bijvoorbeeld niet om
.

[MD] Kramp in zijn oor?

Ik hoop dat iemand me kan helpen...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:41

Zelfde probleem gehad, paard is helemaal onderzocht (röntgen, oren, ogen, luchtwegen) en er is niets gevonden. Het zou een soort headshaking zijn.
Met rijden, ik neem aan dat het bij het rijden gebeurt, heb ik uitgevogeld dat het vaak voorkomt als hij af moest briesen en dat om de een of andere reden net niet lukte.
Ik werd er helemaal onzeker van, maar nadat er dus niets uit alle onderzoeken is gekomen, besloten door te zetten en hem erdoor te rijden tot hij afbriest. Dan gaat zijn oor weer naar voren. Dit durfde ik dus niet, omdat ik bang was dat hij wat mankeerde.

Hij traande trouwens ook uit 1 oog, had jeuk aan zijn neus en draaide zijn hoofd soms heel scheef weg. Op die momenten was hij echt niet meer te rijden.

Hopelijk heb je er wat aan, alhoewel ik je situatie niet ken en dus niet kan zeggen of jouw paard wel wat "mankeert".

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:14

Ik ga dit topic volgen. Toevallig een aantal dagen deze vraag gesteld in het SGW topic. Zetje kan zo uit het niets ineens onwijs met haar hoofd schudden en laat dan haar linker oor helemaal hangen. Dat doet ze dan ff en later is dat weer over. Soms doet ze het helemaal niet.... Instructeurs hebben haar gecheckt en kunnen niks vinden, t is geen pijn wat betreft spieren, niet passend zadel etc en ook haar oor heeft ze geen pijn aan. Ze is er ineens begin december mee begonnen.

Navraag bij DA wees uit dat het misschien kan zijn dat er iets oorsmeer in het oor zit of iets anders wat gaat irriteren als je gaat rijden. Helaas heb ik in haar oor nog niets kunnen vinden (ook niet dmv vette watten erin en weer eruit halen).

K vind het storend onder het rijden maar vooral erg vervelend dat ik niet weet wat het is :(

fuego3

Re: Oor verkrampt tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:19

kan het niet gewon jeuk zijn ? bij ons staat nl een paard op stal dat vaak behoorlijk jeuk in zijn oor heeft , hij gaat er dan ook helemaal voor staan als je hem dan eens lekker kriebeld in zijn oor , en ik moet zeggen dat hij ook behoorlijk oorsmeer heeft.

of hij dit tijdens het rijden ook heeft is me nog niet opgevallen.

als je paard dit tijdens het rijden doet ? loopt hij dan wel gewoon lekker in balans ?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:48

Zelf heb ik ondervonden, als hij dus juist fijn aan het loslaten is en dan af moet briesen, hij dat soms niet durft en dan ontstaat het gedrag van het oor. Zelf heb ik het idee, dat het voor hem dan een soort kriebelt, net een soort nies die maar niet komt (dan gaan ook je ogen tranen en je neus jeukt).

Ik heb zelf werkelijk alles uitgeprobeerd, bontjes onder het kopstuk, neusnetje, etc etc. Zadel en gebit waren trouwens ook gecheckt bij de DA.

Het is me trouwens 1 keer gebeurd tijdens een Z2 proef, ik heb doorgereden, maar ik had net zo goed af kunnen groeten :+ .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:35

Ik heb net vorige week les gehad van paardentandarts Daan Staller en die heeft verteld dat aan de basis van het oor ook de basis van de tong ligt. Het is zelfs zo dat door het gebruik van een oorpraam je de tong kunt beschadigen. Ik zeg niet dat het stijve oor verband heeft met druk op de tong, maar het zou een mogelijke optie kunnen zijn.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 15:48

Heb er even een lijstje van gemaakt, zodat 't fijn en overzichtelijk is :j

-Z'n tanden zijn goed, hij gaat jaarlijks naar de tandarts en ik heb een paar weken geleden nog een heel eind z'n tanden gevoeld voro scherpe randen.
-Geen tranende ogen, jeuk aan zijn neus of draaien met zijn hoofd.
-Hij is verder in balans, we rijden braaf volgens adb
-Z'n oren zijn verder vrij van oorsmeer ed
-Druk op z'n tong kan ik me inbeelden, maar voor mijn gevoel niet van toepassing bij ons... :o

Wél kan ik me vinden in het verhaal van Setteke. Hij doet 't altijd net als hij lekker los begint te laten...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:00

Tmara, stop je met rijden als hij het doet? Ik bedoel, ga je dan stappen en ga je pas weer verder als zijn oor weer naar voren gaat?

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:09

Áls het gebeurt zijn we geloof ik altijd al wel aan het stappen, ik blijf dan wel gewoon stappen omdat hij verder niet aangeeft dat hij stil wil staan oid :n
Wat doe jij er dan aan tijdens het rijden ?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:18

Bij mij was het vooral in draf en galop, maar ging ik dan stappen, omdat doorrijden eigenlijk niet meer lukte, bleef hij het doen. Ik ben ook wel eens afgestapt en dan zag ik tranen lopen uit zijn linkeroog (was ook altijd eigenlijk zijn linkeroor). Hij schokte dan helemaal zijwaarts met zijn hoofd (en trok me soms bijna het zadel uit).
Toen ik eenmaal wist dat hij echt niets mankeerde, ben ik ietsje strenger geworden :+ en met wat extra been en hem wat ronder maken, briest hij af. Dan plopt zijn oor weer naar voren en niets meer aan de hand.
Hij deed het trouwens met losrijden en wat verder in de training (opgericht).

Trouwens, bij de DA is ook zijn tong en tongbeen nagekeken.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:23

Dat klinkt wel behoorlijk heftig ! Bij ons word er gewoon druk op en neer geschud met het hoofd, maar verder echt helemaal niets raars behalve dus dat een van zijn oren strak naar achter staat.

Ik heb ook nog nooit gelet of het telkens het zelfde oor is, maar 't gebeurt ook echt maar zelden ! Maar ga het nu wel goed in de gaten houden :j
't Stond al in de planning om hem binnenkort door te laten meten met accupunctuur, dus ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen !

GiGi_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:24

rowo schreef:
Ik ga dit topic volgen. Toevallig een aantal dagen deze vraag gesteld in het SGW topic. Zetje kan zo uit het niets ineens onwijs met haar hoofd schudden en laat dan haar linker oor helemaal hangen. Dat doet ze dan ff en later is dat weer over. Soms doet ze het helemaal niet.... Instructeurs hebben haar gecheckt en kunnen niks vinden, t is geen pijn wat betreft spieren, niet passend zadel etc en ook haar oor heeft ze geen pijn aan. Ze is er ineens begin december mee begonnen.

Navraag bij DA wees uit dat het misschien kan zijn dat er iets oorsmeer in het oor zit of iets anders wat gaat irriteren als je gaat rijden. Helaas heb ik in haar oor nog niets kunnen vinden (ook niet dmv vette watten erin en weer eruit halen).

K vind het storend onder het rijden maar vooral erg vervelend dat ik niet weet wat het is :(

Ditzelfde heb ik toevallig ook een week geleden gehad. Tijdens het rijden opeens zijn rechteroor naar achter laten hangen en met zijn hoofdschudden, ik heb toen ook gekeken of er wat in zat, maar dat was niet zo!
Ik vond het ook echt apart, maar de volgende dag was het weg...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:30

Is het aan roan zijn "kapotte" oor..
Zoja, dan heeft het daar misschien iets mee te maken..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:32

Geen idee wat het zou zijn, maar misschien zou een homeopathisch middel helpen..

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 19:21

Olikea: Ik weet zo snel niet of hij 't telkens met 't zelfde oor doet, omdat het zo weinig gebeurt... Maar de laatste keer was 't zn 'goeie' oor := En volgens mij deed hij 't voor zn ongelukje ook al...
Baal nu dat ik dr niet écht heel veel aandacht aan heb besteed :\

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:52

Wat ik me afvraag bij de paarden die dit doen, staat de atlas (eerste halswervel) van deze paarden ook chronisch scheef? Dat is namenlijk bij mijn paard het geval en ik heb het altijd aan deze scheefstand geweten. Op het moment kan ik haar zelfs niet meer rijden, rust helpt ook niet dus als er meer mensen zijn die dit herkennen graag.
Mijn paard doet het vooral linksom altijd met het linkeroor en gaat ook zwaarder ademhalen en krult soms ook een soort op en andere keren is het alleen schudden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:56

Tja pasdedeux, daar zeg je wat, de mijne is van nek tot rug op de röntgen geweest. Ik neem aan, dat een scheve wervel dan wel opgevallen was.

Heb je er ooit iets aan laten doen?

DonLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:22

1 van de paarden die ik reed had dit ook, naar mijn weten nooit specifiek nagekeken. Maar mijn instructrice destijds zei dat het kon komen van een speekselklier die gaat opspelen tijdens het nageven. Hij had het niet vaak maar deed het als ik niet genoeg aanleuning had en hij probeerde tegen de hand te komen.
1 oor ineens onder het rijden strak naar achter en dan met zijn hoofd gaan schudden was dan het resultaat, ik ging dan altijd heel voorzichting zijn oog bewegen/masseren en binnen een minuut was er niets meer aan de hand. Ik ging overigens wel terug naar stap/halthouden en pas weer verder rijden als oor weer "normaal"stond. Gebeurde sporadisch, en van wat ik mij nog kan herinneren (is al wat jaren geleden) was het ook altijd hetzelfde oor.

Ik denk dat er tegenwoordig wel wat aan te doen is, hetzij via VA, hetzij homeopatisch.
Heb je al een keer hierover contact opgenomen met je Veearts?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:06

Er is 'ergens' een hoofdstel te koop (vraag geen naam, was wel een zweverige naam) die zorgt dat het kopstuk verder naar achter ligt waardoor er 'scheen' de oorzenuw vrij kwamen te liggen. Misschien kan dat uitkomst bieden? (sorry voor de vage post, zou willen dat ik je meer kon helpen).

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:25

setteke schreef:
Tja pasdedeux, daar zeg je wat, de mijne is van nek tot rug op de röntgen geweest. Ik neem aan, dat een scheve wervel dan wel opgevallen was.

Heb je er ooit iets aan laten doen?

Die van mij is ook van nek tot rug op de rontgen geweest en een scheve atlas valt daarin niet op. In het geval van mijn paard is de atlas niet te manipuleren, gezien het waarschijnlijk ontstaan is door oud trauma,anders had ik daar zeker wat aan gedaan. 70% van de paarden is goed te corrigeren op de atlas maar mijne dus niet. Die scheefheid van de atlas is wel heel duidelijk te zien van buitenaf.
http://www.paardensymmetrie.nl/Paardens ... Atlas.html Bij die van mij zit de atlas echter niet gedraaid of niet goed op de axis maar eigenlijk een soort vast op het occiput (scharnier achter de schedel) alsof ze ooit van links een enorme tik erop gehad heeft.
Wel hou ik al jaren de rest van de halswervels bij om ervoor te zorgen dat ze wel kan blijven functioneren en tot dusver is ze ook van niet te rijden naar Z niveau gekomen. Ook op spieren hou ik haar bij maar helaas is dit niet meer voldoende. De afgelopen 7 maanden heeft ze vooral rust gehad (weidegang) maar zelfs met recreatief hobbelen krijgt ze nu last. Ik dacht altijd dat dit gerelateerd was aan de scheefheid in de atlas, maar aan de andere kant er zijn maanden geweest waarop ze absoluut geen last had en zonder blokkades in haar verdere lijf elke z oefening met gemak doet.