Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shanna schreef:Ik zelf ent mijn paarden niet. Al jaren niet. Waarom niet? Omdat het er eigenlijk gewoon nooit van komt.
Niezel schreef:Interessante discussie!
Bij honden (entingen) is gebleken dat je niet jaarlijks hoeft te enten. De werkzame stof in entingen is jarenlang werkzaam en bij een juist opgebouwde immuniteit aan puppyentingen is het meestal helemaal niet nodig nog weer te enten. De makers van de vaccins hebben inmiddels zelf al toegegeven dat bij honden de enting minimaal twee jaar werkzaam is en jaarlijks herhalen dus niet eens nodig is. Mensen worden toch ook niet jaarlijks geënt voor de standaard entingen die je als kind hebt gehad?
Ik heb na lang wikken en wegen van voordelen en nadelen mijn honden, op de volledige reeks van drie, als pup/jonge hond, ook niet weer laten enten. Met de paarden ben ik daar nog niet uit.
Morrie schreef:ik ent al jaren niet meer,eens in de 2 jaar alleen tetanus en meer niet.
Het rare is dat alleen tetanus enten precies even duur is als de influenza/tetanus cocktail.
Mijn paard, pony en ezel leven 24/7 buiten met schuilstal,ze komen in het bos en komen wel eens vreemde paarden tegen onderweg. Ik rij met mijn paard alleen in de bossen en met de pony en ezel wandelen we aan de hand.
Mijn paard werd altijd ziek van entingen en sinds ik geen infuenza meer laat enten, word hij ook niet meer ziek.
Ze staan op mijn eigen terrein, dus geen stalbaas die me verplicht toch te enten