Help. mijn Shetlander wil niet meer eten !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hollowpoint

Help. mijn Shetlander wil niet meer eten !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 23:31

Onze shetlander is sinds enige tijd hoefbevangen en krijgt hiervoor al geruime tijd buut. Op advies van de veearts hebben we tijdelijk de dosis verhoogd naar 2 zakjes per dag. Behoorlijk veel dus. Het lopen ging niet veel beter, dus hoefsmid erbij enz...

Echter liet hij gegeven moment het hooi liggen. Gelijk gestopt met de buut en veearts gebeld.

Conclusie na een volledig onderzoek:
-hoeven zien er naar omstandigheden goed uit
-geen problemen in de slokdarm (opgevoeld en met een slang naar binnen)
-hij trok wel gekke bekken tijdens het eten
-wel kortademig maar geen gekke dingen in de longen
-oorzaak van het niet eten waarschijnlijk maagproblemen
-heeft al wel vet in het bloed, maar kan wel over als hij gaat eten
-Hij eet wel beetje muesli met olie , broodje. appeltje , snoepje eigenlijk allemaal verkeerd, maar anders eet hij niets
maar hij eet absoluut GEEN HOOI !

Luzerne gekocht, maar lust hij ook niet. Slobber (ook niet goed) maar eet hij niet . Morgen ga ik Bietenpulp halen.

Heeft iemand nog een goed idee of ervaring met iets dergelijks ?

shetlandfan

Re: Help. mijn Shetlander wil niet meer eten !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:22

Ehm, veearts niet aan gedacht dat het mogelijk kon komen van de bijwerkingen van buut?
Maagzweren is een bekende bijwerking van dat spul, evenals allerhande andere problemen waar je echt niet vrolijk van wordt...

Hoe lang krijgt die al buut en in welke dosis? (hoeveel gram zit er in een zakje).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:47

Gebitsverzorger laten komen en bij de VA vragen om te controleren op maagzweren (en na controle uiteraard behandelen).
Bij lagere tijd buut kan het daar 'gewoon' van komen. Bij een slecht gebit kunnen ze al kleine zweren hebben die de buut flink erger maken waardoor het in eens heel erg kan worden.

Buut is echt troep.
Pony van een kennis was na een dag of 10 buut al meer dood dan levend van de maagzweren, was echt weinig over van die pony (brood mager, uitgedroogt van de warige mest, raar in z'n vacht, lusteloos).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:54

twee zakjes buut is erg veel voor een shet...die ook nog eens niet eet.
Als een zakje buut niet werkt, werken twee ook niet.
Probeer eens in overleg met de da over te gaan op metacam.

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:41

De pony kreeg buut door het eten heen en dat ging verder prima, totdat hij stopte met hooi en biks eten. Gebit mankeert niets aan, Is gecheckt. Door DA ook met een slang gecheckt of er in de slokdarm iets mis was, maar was ook goed. Geen zwarte mest, want dan is er sprake van maagbloeding.
Maagproblemen door de buut is eigenlijk wel de diagnose, maagzweer zou kunnen. Hij staat nu in het land en knabbelt gelukkig wat gras. Ik heb bietenpulp in de week gezet en ik hoop dat hij dit vanavond wil eten.
Op aanraden van Shetland fokker dus bietenpulp gehaald en een banaan naar binnen proberen te krijgen (deels gelukt) Tja zo maar verder proberen.
Laatst bijgewerkt door Hollowpoint op 19-01-11 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:44

metacam is ook een optie idd, alleen de veearts wilde zelfs geen pijnstilling middels injectie geven, ook asperine is slecht voor de maag. Dus eerst maar even geen medicatie en met de voetjes in het soppige weiland.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:45

In dit geval wat ik noemde had de VA het gebit gecontroleerd en was helemaal in orde volgens de VA. Op aanraden van mij toch een gebitsverzorger er bij en er bleek dus wel van alles mis (had hem al eerder apart zien eten, dus wist wel bijna zeker dat er wat mis was.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:51

Gaviscon halen, dit neutraliseert het maagzuur,dus verlicht vrij snel.

als ik mijn paard bute moet geven dan krijgt ze standaard 20 ml gaviscon alvorens ze de rst van haar krachtvoer met de bute door krijgt, omdat ze al een gevoelige maag heeft en anders ook stopt met eten en alleen maar nukkig wordt...
Ik zou alleen niet goed weten hoeveel je een shet mag geven. Een paard van 600kg mag een 50ml/dag. en ik geef 2x 20ml aan een paard/pony van 450kg. Dus 2x 5ml per dag ongeveer?

je kan ook een beetje maagzout door de muesli doen. ik geef 2x 1 koffielepel door het krachtvoer, maar jij zal beduidend minder moeten geven...

edit: volgens de DA hier op stal brandt "luzerne" op de maag

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:35

Is hij doordat hij hoefbevangen is geworden en dus waarschijnlijk zijn eetpatroon is aangepast en minder eet dan voorheen , misschien dat hij dan vet in het bloed heeft zoals ze dan noemen?
Vraag dat eens aan je dierenarts, want in 9 van de 10 gevallen, overleven ze dat dus niet.

Ze gaan dan ook niet meer eten en worden sloom.

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 19:15

@petitparis wat een goed idee om gaviscon te geven, zal ik zeker onthouden.
@Fjorden007 hij heeft idd al vet in het bloed, maar volgens de veearts heeft hij het wel eens erger gezien en met een goed eetpatroon moet het toch wel weer goed komen

Goed nieuws ! hij heeft vandaag in het land en in de bak gestaan, beide lekker vochtig. Hij heeft wat gras en hooi gegeten. Zojuist heeft hij een lekker hap geweekte bietenpulp gehad . Ging erin als zoete koek. Ook begint hij al wat aan de luzerne, ik zal er idd rekening mee houden dat hij niet teveel hiervan eet. Maar ja, je probeert van alles op hem maar te laten eten. Ik hoop dat het nu een beetje doorzet.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:23

Mest en plast hij nog wel?

Ziektebeeld lijkt identhiek aan dat van mijn shetter vorig jaar. Mede door zijn slechte gebit (achterin) kreeg hij steeds minder voedsel binnen en kwam zijn gehele maag/darmstelsel dicht te liggen. Hierdoor ging zijn lever vervetten en nam de 'trek' in voedsel af. Hij is overigens nooit bevangen geweest.

(Musli)Slobber bood bij ons ook een uitkomst, dat at hij maar al te graag. Inmiddels doet hij het perfect op hooi en een handje brok na het werk, maar alles wat maar enigsins rijk is aan eiwitten blijft hij ver uit de buurt. ;(

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 19:35

plassen doet hij genoeg , want hij dronk best veel. Heeft met de suiker te maken volgens mij. Alleen mesten niet meer sinds een paar dagen want eten deed hij nauwelijks. Nu hij weer een beetje begint te eten hoop ik dat dit gauw weer op gang komt

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:43

Hollowpoint schreef:
plassen doet hij genoeg , want hij dronk best veel. Heeft met de suiker te maken volgens mij. Alleen mesten niet meer sinds een paar dagen want eten deed hij nauwelijks. Nu hij weer een beetje begint te eten hoop ik dat dit gauw weer op gang komt

Heb je al een 'uitgebreid' bloedonderzoek laten doen bij hem? Wellicht dat zijn waarders je dan ook gerichter kunnen laten behandelen?

Spikey heeft trouwens ook van DA een goudspuit gehad. Dit heeft ze gedaan zodat hij zich iig een paar dagen goed zou voelen en eetlust zou krijgen, dat zijn maag en darmen weer op gang zouden komen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:37

SMP -> VS

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:45

nu je het zegt, raadt de DA niks aan om z'n leverfunctie te ondersteunen? Sedochol of ecuchol bv dit wekt normaal gezien ook de eetlust wat op...
en als bij toch wat slobber of bietenpulp eet, proberen er wat spelt onder te mengen. doordat het "kaf" nog rond het graantje zit, is dit grotendeels ruwvoer ipv zuiver krachtvoer en het is goed voor de spijsvertering van een paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:29

spelt is een oergraan...maar gewoon een graan,wat stikvol zetmeel zit.
Zetmeel wordt omgezet in suiker en suiker is nu net iets wat een hoefbevangen pony niet nodg heeft.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:38

Ach wat zielig.
Ik vind het ook heel erg veel voor een shet, 2 zakjes.
De kans is groot dat hij een maagzweer of iets anders hierdoor krijgt.
Ik zou stoppen met de buut en wat anders vragen, metacam of i.d.
Heel veel beterschap en succes.

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 22:06

Goed nieuws, dankzij de geweekte bietenpulp is hij weer aan het eten, ook lag er mest vanmorgen. Dat hadden we de laatste dagen niet van hem gezien. Hij knabbelt al weer wat hooi en luzerne weg. De gekke bekken die hij trok als hij probeerde te eten hadden denk ik met maagzuur te maken wat boven kwam. Gek dat een dierenarts dat niet zegt, ik heb het wel gevraagd waarom hij dat deed. Nu hij weer een goed gevulde maag heeft met geweekte bietenpulp, trekt hij die gekke bekken ook niet meer en begint hij ook weer aan het hooi.
Nu straks kijken of we een andere pijnstiller voor de hoefbevangenheid kunnen vinden, want hij loopt nog slecht. Dat is de volgende zorg...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:12

Gelukkig eet hij weer!

Anders zou je eens hippo ex laminitus kunnen proberen (evt in combi met pijnstilling). Ik heb mijn pony ook tijdenlang op buut gehad, maar dat had ook geen effect. Ben toen van DA verandert (oa vanwege dat geval) en die kwam aan met zo'n potje. En werkelijk waar ze is van een pony die je zou willen laten inslapen gegaan naar een vrolijke spring in het veld. Beest is 32, maar ze gaat nu weer bokkend door het weiland heen!

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 23:36

dat klinkt goed, ik heb al even gezien, de paardendrogist verkoopt het ook. Ik bestel daar ook de podocomplex druppen. Is metacam beter voor de maag dan buut?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:40

bietenpulp helpt goed bij maagzweren,dat komt door de calcium wat er in zit...dat neutraliseert het maagzuur.
Fijn dat hij weer eet!
Al hij nog te dik is niet teveel pulp geven hoor,daar worden ze moddervet van.

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 20:10

Nou hij was al aardig afgevallen, dus beetje bijeten mag best. Zodra alles weer een beetje normaal gaat, ga ik het wat afbouwen .

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 14:39

Even een update :

Het eten gaat waar goed gelukkig. We hebben nu alle shetlanders aan de geweekte bietenpulp gezet en ze vinden het lekker. Beetje zonnebloem olie erdoor. Prima maagvulling het eten van hooi gaat ook goed, voor de smaak nog even een handje luzerne erover heen. (zonder melasse toevoeging) Alle suikers zijn verbannen en we proberen dat zo te houden ook. Toen hij problemen kreeg zijn we helemaal gestopt met medicijnen. Het lopen gaat steeds beter ! In het land is het lekker zacht en hij is weer lekker in de weer . Het is eigenlijk meer een blubber hoekje, want ook dat is lekker verkoelend voor de voetjes.

Al met al zijn we dik tevreden :j hoe het nu gaat , bedankt allemaal voor het meedenken.

Johanna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:42

Ik lees wat jullie shetjes allemaal te eten krijgen,is dat alleen tijdens het niet meer eten?,of geven jullie altijd zoiets?
Mijn drie shetjes krijgen alleen gras,hooi en als lekkertje wat wortels,ze zijn slank en hebben geen last.
Is het echt nodig om een shet al die dingen erbij te geven?ik geef twee keer per jaar een vitamineshot.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:24

zou eerder denken aan een vitaminekorrel te geven (elke dag een beetje) dat is veel nuttiger als 2 keer per jaar een vitamineshot.
je zou dan kunnen kijken naar pavo vital of marstall force.