Jukie héél erg ziek. 16-01-2011 Het is erop geworden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Jukie héél erg ziek. 16-01-2011 Het is erop geworden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 12:35

Mijn mannetje, mijn ventje, mijn grote bink.
De grote man waar, na 3 maanden nadat ik hem had gekocht, EMND bij werd geconstateerd.
Mijn droom viel uiteen...
In Utrecht gaven ze me de keuze. Direct daar in laten slapen of hem voor 2 weken nog mee naar huis nemen, want langer zou hij het echt niet redden...
De keuze was niet moeilijk. Het werd mee naar huis nemen.
De 2 weken werden 3 weken. De 3 weken werden een maand. De maand werden 2 maanden en daarna kwam een jaar.
En nu 6 jaar verder en op een leeftijd van 20 jaar gaat het sinds gisterenmiddag heel erg slecht met hem...

Toen ik gisterenmiddag in stal kwam om te mesten, vond ik hem helemaal trillend en schuddend in de stal. Nat van het zweet. Mijn eerste instinct zei spierbevangen.
Ik ben direct terug naar binnen gerent en heb de DA gebeld.
Deze was er binnen 15 minuten.
Hij stond zo te schudden dat het luisteren naar zijn hart niet lukte.
Ze heeft hem pijnstiller en iets gegeven om rustiger van te worden. Ze heeft bloed afgenomen en in overleg besloten om deze eerst na te kijken, voor we wat zouden doen.
We hebben samen doorgelopen wat het zou kunnen zijn.
Het leek inderdaad op spierbevangen, maar het verhaal was er niet naar.
Het zou ook calcium tekort kunnen zijn. Ik was net 2 dagen van voordroog naar hooi overgestapt.
Nadat ze terug naar de kliniek was gereden belde ze binnen een kleine 3 kwartier terug.
Het kwam er op neer dat er uit de bloedtest niets bijzonders was gekomen. Niets wat dit duidelijk kon verklaren.
Wel zei ze dat de spierbevangenheid zo acuut kon zijn geweest dat nu nog niet te zien was in het bloed.
Ze is terug gekomen en samen hebben we hem meerdere infusen gegeven.
Vocht, calcium (geloof ik) een injectie selenium omdat ze niet wist of dit eventueel met zijn EMND te maken zou hebben en nog iets. (Ik weet niet alles even helder meer...)
We zijn bijna 3 uur met hem bezig geweest. In de 3 uur rees het vermoeden dat hij misschien iets met zijn hersenen kon hebben. Een infarct of zo.
Om de zoveel tijd begon hij extreem te schommelen, van voor naar achter of van links naar rechts.
Hij kon steeds heel moeilijk zijn evenwicht bewaren en leek enkele keren om te vallen.
Al die tijd maar trillend en schuddend, badend in het zweet.
Om 20.45 waren we klaar en zat alles erin om tegen te gaan wat het eventueel zou kunnen zijn. Het was afwachten of hij de nacht zou halen.
De DA kon me geen garantie geven of hij over 2 uur nog zou leven...
Het advies was om hem voor nu even met rust te laten omdat hij door het minste of geringste getriggerd werd en weer vreselijk begon te wiegen. Toen wij de staldeur sloten begin hij wat te knabbelen aan het voordroog wat ik had neer gelegt.
De DA was enorm onder de indruk van zijn vechtlust!
ze heeft me gezegt dat ik altijd kon bellen die nacht. Mocht hij verslechteren, direct bellen. Mocht hij extreem onrustig blijven, direct bellen. ze zou de volgende ochtend terug komen.

Om 22.30 heb ik de avondronde gelopen.
Jukie was zeiknat van het zweet en stond nog steeds te schudden, trillen en te wankelen, maar hij knabbelde wel aan het voordroog.
Ik ben op zoek gegaan naar een deken en heb deze op gedaan.
Het was puur op de gok, omdat hij normaal gesproken altijd zonder deken staat en ik aan de ene kant bang was dat hij het te warm zou krijgen. Maar aan de andere kant durfde ik hem niet zo nat de koude nacht in te laten gaan.
Ik heb hem een injector pijnstilling gegeven en heb de deur achter me dicht gedaan vrezend voor wat er die nacht komen ging.
Om 03.00 ben ik weer bij hem wezen kijken.
En dan kom je de stal binnen en zie je hem niet staan...
Eenmaal bij de stal zie ik hem languit liggen. Nek plat op de grond, benen gestrekt.
Mijn gedachten waren dit was het dan...
Nadat ik zijn naam geroepen had kwam er geen reactie. Mijn hart stortte in...
Nadat ik nogmaals zijn naam roep zie ik één oor mijn kant uit bewegen. Gelukkig, hij leeft nog!!!
Dan slaat de schrik me om het hart wanneer hij iets omhoog komt en heen en weer bewegingen met zijn hoofd en hals gaat maken...
Er schoot van alles door mijn hoofd en dan maakt Jukie aanstalten om op te staan.
Ik draai me om en hou angstvallig mijn oren dicht... Ik was zo bang dat hij het niet zou redden en weer zou vallen.
Ik draai me te vroeg terug en zie hem omhoog komen. Hij staat! Heel wankel en wiebelend, maar hij staat zonder dat hij weer gevallen is!!!
Hij komt naar de deur geschuiveld en begint wat uit de emmer te drinken die ik hem voor hou. Nadat hij deze leeg is drinkt hij wat uit zijn waterbak.
Ik geef hem wat vers voordroog en hij begint te knabbelen.
En weer sluit ik de deur met angst in mijn hart...
Na een hele lange en slecht nacht, ren ik vanochtend om 07.30 direct naar de stal.
Ik hou mijn adem in wanneer ik binnen kom, maar hij staat!
Hij trilt en schud niet meer, maar kan nog steeds geen stap verzetten zonder dat hij omvalt.
Om 09.00 is de DA er en neem weer bloed af om te vergelijken met het bloed van gisteren.
Ik wacht op het telefoontje en van daaruit gaan we verder kijken.
En nu is het afwachten...

Afbeelding
Jukie in betere tijden, 2009
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 18-01-11 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek.

shaviera

Re: Jukie héél erg ziek. Het wordt erop of eronder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:44

wow wat een verhaal zeg!
erg heftig allemaal!
maar wat knap en fijn dat je zo voor je dier wil vechten!
ik hoop dat hij weer flink op mag knappen

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:48

wow wat een nacht heb jij gehad..
laten we hopen dat hij beter word...
hij heeft al veel verslagen dus misschien nu weer..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:53

Ach jemig....
Het houdt ook niet op allemaal he....

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:54

Jeetje wat een vreselijke nacht heb jij gehad zeg... Hij is een vechter, dus hopen dat hij zich hier ook doorheen vecht!
Heel veel sterkte iig!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:56

:(:) sterkte na zo'n heftige nacht. Het is inderdaad erop of eronder.
Ik duim, bid en hoop met je mee dat Jukie weer beter wordt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:56

Wat heftig zeg. Veel sterkte, hopelijk knapt hij op!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:57

Naar verhaal

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:59

Pff wat verschrikkelijk zeg..
Ontzettend spannend nu dus, wachten op de uitslag..
Ik hoop dat hij er bovenop komt!
Veel sterkte!

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:03

jeetje wat een nacht! Ik hoop dat het allemaal mee zal vallen.

In ieder geval heel veel sterkte!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:06

Sterkte, ik duim voor Jukie :(:)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:09

Ik ben misschien echt super hard nu maar bij EMND houdt het natuurlijk een keer op.
Zo'n paard breekt alles af wat hij nodig heeft om op zijn benen te blijven staan.
Uitzichtloos is het eigenlijk..
TS heeft echt geluk gehad dat haar dier nog zo lang in goede staat heeft kunnen leven.

TS als ik je verhaal zo lees dan denk ik dat je eigenlijk zelf heel goed kunt relativeren dat de EMND hem parten gaat spelen.
Het zou een echt wonder zijn als hij hier weer bovenop komt want als het de EMND is waar hij nu last van is dat is er eigenlijk geen herstel mogelijk.

Heel veel sterkte voor jou en voor je paard.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:13

Wat een verhaal zeg,... heel veel sterkte! Ook hier wordt geduimt voor Jukie!

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:24

Heel veel sterkte!

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:45

heel erg veel sterkte

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:46

Sterkte!! Heftig hoor om je maatje zo ziek te zien.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:02

Phoe.. inderdaad heel heftig..

Maar als je paard EMND heeft, waar deze symptomen idd voorkomen..
..is het dan wel eerlijk tegenover hem om af te wachten tot hij echt niet meer overeind komt?
Ik heb veel respect voor hetgeen je voor je paard doet hoor, begrijp me niet verkeerd..
Lijkt me alleen heel moeilijk om hem zo te zien lijden, terwijl je weet dat EMND een aflopende zaak is..

Hoe dan ook heel veel sterkte :(:) :(:)

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:20

wow, wat een verhaal!! Heel veel sterkte met je paard!
Ik zou in jou geval exact hetzelfde doen: afwachten om te kijken of hij erdoor komt, want je weet niet zeker of het door de ziekte komt tenslotte (kunnen ze dit eig niet testen?)
Als het niet door de ziekte komt kan hij mss nog een paar jaar mee, het is duidelijk dat het een vechter is!!
Ik hoop in elk geval dat je paard snel beter wordt!!
Maar, ik dacht zo, stel dat het iets in de hersenen is, helpt het dan als je het helemaal donker maakt in zn stal (pikdonker)? Bij een pony die ik ken had die ook eens zo'n aanval, ook heel hard schudden, zweten en omvallen enzo, en die had ws ook iets in de hersenen. Wanneer ze de hele stal pikdonker hadden gemaakt, leek de aanval te verdwijnen (aanval was in totaal 15 min, dus was helemaal niet zo lang als jouw paard)
Ik denk maar ffe mee, je weet nooit of het kan helpen...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 14:34

femmefatale1 schreef:
Phoe.. inderdaad heel heftig..

Maar als je paard EMND heeft, waar deze symptomen idd voorkomen..
..is het dan wel eerlijk tegenover hem om af te wachten tot hij echt niet meer overeind komt?
Ik heb veel respect voor hetgeen je voor je paard doet hoor, begrijp me niet verkeerd..
Lijkt me alleen heel moeilijk om hem zo te zien lijden, terwijl je weet dat EMND een aflopende zaak is..

Hoe dan ook heel veel sterkte :(:) :(:)

Weet je, als de DA mij uitsluitsel had kunnen geven over wat dit veroorzaakt (EMND) had ik inderdaad al gezegt dat het goed was en hij mocht gaan.
Maar de DA weet het niet.
En ik durf nu gewoon niet zo iets drastisch te besluiten niet wetende hoe of wat.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:39

Ik had nog nooit gehoord van EMND en dit staat zelfs niet in de Bokt-Wiki maar nadat ik het had Gegoogeld stonden er op verschillende pagina's de symptomen beschreven zoals in bovenstaand verhaal. Enkel is dit verhaal meteen wel de ergste vorm die je terug kan vinden onder de naam EMND.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:44

Ik heb ook een paard met EMND gehad dat er bovenop kwam, maar ik had inderdaad ook de afspraak met mezelf; als hij een terugval krijgt, is het afgelopen. Ik snap heel goed dat je even af wil wachten of hij nu zo beroerd is van iets anders of dat hij toch een zware terugval heeft, dat zou ik zelf ook doen. Heel veel sterkte. :(:)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:51

Wat is EMnd? ken het helemaal niet..

Heel veel sterkte topic starter, je schrikt je rot je kanjer zo te zien. Hopelijk komt er snel duidelijkheid voor je.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:54

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:55

Het is vreselijk als je dit bij je paard ziet. Maar alles wat je beschrijft hoort bij de ziekte EMND. Ik denk dat hij nu aangeeft dat het over is. Het is prachtig dat hij het ondanks zijn ziekte zolang heeft volgehouden.
Ik wens je sterkte.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:00

lees dit eens door ; [MD] de oude 36 jarige Cartouche

dit paard begon ook zo maar en eens vreemd te doen en te schudden enzo.. en evenwicht verlies..

misschien heb je er wat aan ;)
met dit paard ( Cartouche) gaat het weer super!