combi gescheurde hoeven en veel te dik, rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

combi gescheurde hoeven en veel te dik, rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 14:22

ik ben gisteren bij een paardje wezen kijken wat ik waarschijnlijk ga rijden... het eerste wat mij op viel is dat ze extreem dik was...
het tweede wat mij opviel was dat de hoeven zodanig gescheurd waren dat er scheuren van beneden naar boven liepen... ze waren niet heel er diep of dat maar toch ze waren gescheurd... maar ik weet niet of het nou wel verstandig is om daar mee te gaan rijden dus de combi extreem dik en gescheurde hoeven .... ik heb haar gisteren even gelongeerd... ze zweette extreem snel en zat onder het schuim na een aantal minuten...
maar liep verder wel goed ... ze is al een tijd niet meer naar de hoefsmid geweest ... en om de boer er nou al meteen op aan te spreken vind ik ook wat te veel van het goede ... ben er nog maar 1 avond geweest ... maar kan ik hier wel mee rijden dan ??


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:26

Dit was toch de merrie die al een poos niet bereden was? Ik denk dat een snel bezoek van de hoefsmid gewenst is en die kan ook aangeven of ze er last van heeft of niet. Verder, als je gaat rijden, rustig conditie opbouwen en langzaam meer vragen. Verwacht niet teveel in het begin.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 14:31

ja inderdaad ... dat was die merrie ja... maar omdat ze na 4 minuten al helemaal in het schuim stond en een 2 maand geleden bijna hoefbevangen is geweest vond ik ook wel dat ze weer eens naar de hoefsmid mocht maar een van die meiden die daar rijd zei dat ze altijd geklooi met haar hoeven heeft ... ze mag ook niet op verharde wegen lopen etc etc...

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:00

Bij een paard wat hoefbevangen is geweest, zo kort geleden, zijn de hoeven nog lang niet volledig hersteld en scheuren in de hoeven tot bovenaan zijn al helemaal geen goed teken. Een overbelasting kan dan flinke schade aan de hoeven toebrengen.
Erop gaan zitten betekent dan nog een extra belasting voor de voeten. En met zo'n slechte conditie kun je toch maar heel kort rijden.

Ik zou er eerst gewoon een week of wat mee gaan wandelen en longeren. Zo krijgt ze meer conditie, verliest ze wat gewicht en heb je tijd om de hoefsmid langs te laten komen.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:47

Lopen de scheuren helemaal door tot in de kroonrand ??

Ik zou met een pony in die conditie en met dit weer eventjes helemaal niets doen, behalve misschien wandelen! Liever geen risico nemen toch ?

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 19:42

ja ze lopen bijna helemaal door tot aan de kroonrand denk dat sommige net minder dan een halve centimeter ervoor stoppen

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 20:49

Als de scheuren zover oplopen, dan zou ze eigenlijk eens door een goede hoefsmid aangepakt moeten worden. Als het vanuit de kroonrand begint, dan groeien ze namelijk nooit uit! op www.hoofcare.nl staan voorbeelden van hoe dat moet. Maar als ik dat zo hoor, een boer.. die daar uit zichzelf geen melding van maakt, en bij wie ze zo dik is geworden dat het ongezond is, is er waarschijnlijk weinig kans dat hij daar veel kosten aan gaat maken ?? Een vriendin van mij had dit ook met haar Fries, helaas had die nog meer medische problemen die even voorgingen, maar die heeft ie niet overleefd, dus heeft ze nooit de kans gehad om hem naar mijn hoefsmid te brengen (haar eigen hoefsmid wist niet wat hij eraan kon doen)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:25

Ik zou als ik jou was ook even een hoefsmid raadplegen, dan kun je gelijk aan hem vragen wat je het beste met de pony kunt doen.
De eerste tijd zou ik sowieso niet veel meer doen dan wandelen, en evt longeren of onder het zadel stappen als haar voeten dat toelaten. Met een paard dat pas hoefbevangen is geweest kun je beter niet harde weg op gaan.
Biotine door het voer geven en de hoeven elke dag afspuiten en invetten (laurierzalf) helpt ook wel.
Verder denk ik toch ook dat ze ernstig op dieet moet als je wilt voorkomen dat ze weer bevangen wordt. Als ze er eenmaal gevoelig voor zijn moet je echt heel goed oppassen.

Heel veel sterkte en succes!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 07:31

het probleem is dus dat ik ervoor was om haar beweging te geven... en ik wil haar hoeven niet meer schade toe richten dan dat er al aangericht is maar ik ken persoonlijk een smid en zij zei dat het niet verstandig was om uberhaupt te gaan lopen met haar en er zo snel mogelijk een smid bij te laten komen om te bekappen...
En ja ze staat samen met nog een grote groep paarden en koeien op een wei en ze komen niet binnen met dit weer ...biotine etc voeren kan ik niet doen aangezien ze geen biks meer krijgt (juist omdat ze zo dik is)
denk dat ik ze maar opbel dat ik niet weer kom voordat ze iets aan haar hoeven gedaan hebben ...

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:18

BeNGeL schreef:
het probleem is dus dat ik ervoor was om haar beweging te geven... en ik wil haar hoeven niet meer schade toe richten dan dat er al aangericht is maar ik ken persoonlijk een smid en zij zei dat het niet verstandig was om uberhaupt te gaan lopen met haar en er zo snel mogelijk een smid bij te laten komen om te bekappen...
En ja ze staat samen met nog een grote groep paarden en koeien op een wei en ze komen niet binnen met dit weer ...biotine etc voeren kan ik niet doen aangezien ze geen biks meer krijgt (juist omdat ze zo dik is)
denk dat ik ze maar opbel dat ik niet weer kom voordat ze iets aan haar hoeven gedaan hebben ...


Zouden ze zich daar wat van aantrekken denk je?
Het ligt er natuurlijk aan hoe graag ze willen dat je wat met de pony gaat doen...
Misschien kun je nog eens met ze gaan praten dat je echt heel graag wilt, maar dat het gewoon niet gaat als ze geen ijzertjes heeft. Gewoon rustig over praten zonder boos te worden, biedt desnoods aan de eerste keer een deel van de hoefsmid te betalen. Dan weten ze dat je graag wilt en er iets voor over hebt.

Als je echt biotine zou willen voeren kun je dat in natte zemelen doen, dat mag een hoefbevangen paard gewoon hebben, omdat er niks inzit.

Heel veel sterkte in ieder geval!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:46

Vind ik ook, je kunt toch maar beter in het begin vriendelijk duidelijk zijn. Extreem gesteld zit je met een paard opgescheept dat te dik is en een probleem heeft met d'r voeten. Daarom moeten er twee dingen gebeuren: ze moet op rantsoen en de smid moet komen.

Ik denk dat je daar helder over moet zijn. Het lukt nooit om zo'n paard af te laten vallen, alleen door d'r wat in het werk te zetten. Een paard dat een uur per dag werkt en de hele dag in een vette wei staat, wordt ook bagger.
Bovendien zul je een paard dat gevoelig is voor bevangenheid, heel konsekwent moeten werken. Als jij haar eerst optraint en vervolgens een keer drie dagen laat staan zonder dat ze teruggaat in voer wordt ze gegarandeerd weer bevangen.
Daarnaast staat ze dus niet goed op de voeten en weet je eigenlijk niet eens of het wel verantwoord is dat ze aan het werk gaat. Als ik het zo hoor, is deze boer niet van plan om veel geld uit te geven aan de smid. Als je met d'r aan het werk gaat, heb je kans dat er meer scheuren in komen. Wat als hij dan de smid nog niet laat komen?

Ik zou ook kiezen voor een goed gesprek vooraf, waarin je aangeeft dat je er veel voor over hebt, maar dat zij moeten zorgen voor de basisvoorwaarden, zodat je er ook wat van KUNT maken.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 21:04

ja de meid die me gevraagd heeft om haar te doen is op het moment een paar dagen weg ...
ze willen heel graag dat ze weer op conditie komt en weer afvalt aangezien het een goed paard is maar iedereen er bang voor is ... okay kan niet zeggen dat mijn eerste kennis making met haar goed was maar ja wil toch nog wel even doorzetten ...
maar vind het ook niet goed als ze met dit weer in haar staat `s avonds aan het werk gezet word of zie ik dit verkeerd (aan de longe dus)
Maar ga denk ik maar vragen of die meid die me gevraagd heeft eens met die boer wil gaan praten aangezien zij eerst degene was die haar moest gaan berijden ...

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:29

Als ze 't echt graag willen hebben ze er ook wat voor over.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 12:50

Mijne heeft ook van die lange scheuren, maar de hoefsmid is geweest en die zij dat haar hoeven verder goed elastisch waren. Goed vochtig houden was het advies. Proberen zo veel mogelijk op het onverharde te rijden, maar niet alleen maar de wegen vermijden, hoeven moeten zich namelijk ook kunnen aanpassen aan de harde wegen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _bloempje01_, GoogleAdsense, vierhoef en 126 bezoekers

cron