Dikke balzak, medicatie werd niet aangeraden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Blaadjes

Dikke balzak, medicatie werd niet aangeraden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:52

Nee, ik probeer niet te vloeken. Mijn paard heeft nu al zo'n dikke anderhalve maand een dikkere balzak. Of nuja, wat erover is, hij is geholpen. Ook zijn koker is verdikt. Ik heb de dierenarts in het begin laten komen deze stelde mij voor om er niets aan te doen dan regelmatig afspoelen. Dat heb ik gedaan. Het werd erger, dus heb hem weer laten komen. Hierbij zei hij dat ik moest wassen met een betadinezeep. Dus de betadine in huis gehaald en gaan zepen... Wederom een aantal weken verder en het is niet verminderd. Dierenarts weer laten komen, en hij zegt dat het geen kwaad kan, maar dat ik het wel bij moet houden. Wat moet ik nu?

Het bijhouden deed ik al, na het poetsen ging er regelmatig een spons overheen oid. Heb uiteindelijk ook geen sponsjes meer gebruikt omdat ik dacht dat daarvan ook een bacterie zou kunnen komen en heb weggooi doekjes gehaald. Uiteindelijk heeft hij nog steeds een aardig dik zaakje hangen en dat vind ik sneu..

denice

Re: Dikke balzak, medicatie werd niet aangeraden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:53

Even een andere dierenarts bellen? Klinkt erg ongemakkelijk voor je paard.

Blaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:55

Hmmz een second opinion kan geen kwaad natuurlijk. Ga zo wel even googlen.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:57

Wanneer is hij gecastreerd ? Als dat nog niet zo heel lang is geleden reageert hij misschien op de afbraak van de hechting die ze plaatsen ?
Heb je geen foto ?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:00

Zo lang een dikke balzak is absoluut niet normaal, dit klinkt als een ontsteking en als die naar binnen slaat ben je verder van huis. Inderdaad even een second opinion laten doen..
Laatst bijgewerkt door denice op 03-01-11 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Blaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 23:01

Hij is al 22 dat is zó lang geleden dat hij is geholpen. Klinkt niet best wat je zegt, Denice, ik ben nu aan het kijken naar artsen heb al wat adressen. Ga morgen gelijk even bellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:04

snel een andere dierenarts bellen....eentje die niet bang is voor paarden ;)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:10

Toen de hengsten van mijn zus werden gecastereerd was het maar 1 dag dik maar wij moesten ook 4 dagen antibiotica spuiten. Een vriendin van mij haar hengst was 7 toen ie geholpen werd en die werd eerst niet gespoten maar toen zijn koker ook helemaal dik was moest ze ook antibiotica spuiten, heeft wel wat langer geduurt dat het weg trok maar niet 22 dagen, dacht een week ofzo.

Zal ook zeker een andere DA vragen want vind het niet normaal dat je niet verder geholpen wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:23

dit paard is niet recentelijk gecastreerd volgens mij.
Is de bult/zwelling hard of zacht?

Blaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 23:28

Het is rondom gezwollen, geen harde bulten te zien en voelen. En nee, dit paard is niet recentelijk gecastreerd, dit is ook de eerste keer dat hij last heeft. Ik mag er wel aan zitten dat vind hij niet vervelend, maar toen hij kreupelde mekkerde hij ook niet, dat zegt niets.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:33

Ohh sorry door snelle lezen verkeerd gelezen, las namelijk 22 dagen geleden, ipv 22 jaar :o

Heeft ie ook koorts??

Misschien afvalstoffen wat daar opgehoopt zit??

Blaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 23:38

Geen koorts, eet goed, drinkt goed, geen last van verzuurde spieren. Hij zit kip lekker in orde en dat voor een strenge winter. Maar toch moet er iets niet goed zitten en ik kan niet in zijn binnenste kijken. Arts heeft alleen gevoelt, verder niets. Maar inmiddels vind ik het een beetje te gek worden, moet me niet voorstellen dat je daarmee loopt al haast twee maanden.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:03

Dat had mijn paard ook sinds Kerst. (zie foto) Ik had de DA gebeld en die heeft vast gesteld dat het ontstoken is. Ik heb toen Cobactan gekregen. Dit is een vloeistof die geïnjecteerd moet worden. De 1e injectie heeft de DA zelf gedaan in de ader. De 4 dagen erna heb ik het zelf gedaan in de borst. Ging prima. Ik had het al eens eerder gedaan. Ik heb dit gekregen omdat mijn paard niet tegen Metacam of Meflosyl kan. Dus je moet toch wat he. Tis eigenlijk voor koeien volgens mij.

Ik zag het 24 dec. voor het eerst. En 27 nov heeft hij zn 1e shot Cobactan gekregen. En 1 jan. zn laatste. Sinds gister in zn zaakkie alweer zn oude formaat. Dus ik zou je DA toch met klem vragen om een antibioticum.

http://i178.photobucket.com/albums/w264/IvyTines/Bokt/0124-12-201001.jpg

Blaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 00:06

Kijk eens aan zo ziet het er ook uit bij mijn paard. Ik heb inmiddels een dierenarts te pakken gekregen die ik meende te herkennen van een vriendin, dus ik ga bellen en leg dat gelijk even voor.

Hmmz ik las het na en zo lijkt het alsof ik hem heb kunnen bellen, maar ik heb dus de website gevonden. Morgen bellen. ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:09

VSW-->MD

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:10

Je hebt gelijk. Hoe eerder de zwelling weg is hoe beter. Want de huid is daar heel dun. En hoe langer de zwelling blijft zitten, hoe groter de kans dat de huid daar zo uitgerekt blijft.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:11

Blaadjes schreef:
Hmmz ik las het na en zo lijkt het alsof ik hem heb kunnen bellen, maar ik heb dus de website gevonden. Morgen bellen. ;)

Ik vond t idd al zo vreemd... :')

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:20

Onze c pony had ditzelfde vlak na de zomer , steeds dikkere koker ( en zak) en volgens degene bij wie hij op het land stond plaste hij ook moeilijker ( wel gaan staan om te plassen en vervolgens niet ) geen koorts of andere moeilijkheden, ook gewoon vrolijk.
Uiteindelijk bleek hij last van verkleefde zaadstrengen te hebben ) hij is 10 jaar en als jaarling !!! al gecastreerd, de dierenarts heeft in twee keer / met tussenpoos van 4 weken de verkleving met de hand via de koker ongedaan gemaakt. We herkennen achteraf de pony niet weer. Wanneer hij weinig werk doet wil de koker nog weleens iets oplopen,. Misschien heb je hier iets aan, in ieder geval kun je het de dierenarts vragen. Bij ons is de dierenarts ook ostheopaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:54

zoals op de foto van darkness heeft mijn pony het momenteel ook,maar daar komt het van een verminderde bloedsomloop.
vergelijkbaar met stalbenen.
paarden bewegen minder momenteel en dan zakt vocht naar het laagste punt.

zie ook dit topic:
[MD] Paard heeft dikke koker..

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:31

@ Ellepel: Zoiets zou tuurlijk ook heel goed kunnen. Dat van die verminderde bloedsomloop. Omdat de paarden nu tuurlijk een stuk minder doen enzo. Mij Tines kon je er gewoon aan zitten. Hij leek er geen last van te hebben. Maar het was wel kokend heet. Daarom heeft mn DA een ontsteking vast gesteld. Maar goed. Bij mijn paard is het alweer weg nu. Je ziet er bijna niks meer aan.

http://i178.photobucket.com/albums/w264/IvyTines/Bokt/1603-01-20111.jpg

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:18

Darkness85 schreef:
Dat had mijn paard ook sinds Kerst. (zie foto) Ik had de DA gebeld en die heeft vast gesteld dat het ontstoken is. Ik heb toen Cobactan gekregen. Dit is een vloeistof die geïnjecteerd moet worden. De 1e injectie heeft de DA zelf gedaan in de ader. De 4 dagen erna heb ik het zelf gedaan in de borst. Ging prima. Ik had het al eens eerder gedaan. Ik heb dit gekregen omdat mijn paard niet tegen Metacam of Meflosyl kan. Dus je moet toch wat he. Tis eigenlijk voor koeien volgens mij.

Ik zag het 24 dec. voor het eerst. En 27 nov heeft hij zn 1e shot Cobactan gekregen. En 1 jan. zn laatste. Sinds gister in zn zaakkie alweer zn oude formaat. Dus ik zou je DA toch met klem vragen om een antibioticum.

http://i178.photobucket.com/albums/w264/IvyTines/Bokt/0124-12-201001.jpg

dit heeft mijn fries ook weleens...tenminste het ziet er hetzelfde uit.
Bij hem komt het door de kleine mugjes die hem daar steken.(hij heeft ook zomerexceem)
Maar dat zal bij jou niet het geval zijn.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:34

Idd dierenarts bellen voor second opinion.
Wanneer de ontsteking naar binnen slaat, ben je verder van huis

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:33

darkness:
als het inderdaad warm is zit er vaak wel ontsteking bij,
bij mijn dier is het gewoon lichaamstemperatuur

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:41

Mijn paard had vorig jaar ook vreemde zware gezwollen koker van wel ongeveer 2 pakken suiker groot, toen hij bij me werd gebracht door de vorige eigenaar. Die had me gezegd dat het normaal was bij hem, nou ik weet wel beter, want hij is ook vroeger 7 jaren lang van mij geweest, en zulke grote gezwollen koker had hij nooit gehad.

Ik heb het steeds goed schoongemaakt (3 x goed schoonsoppen met lauw water in 2 weken tijd), en veel gestapt met hem, na een maandje was het over en heeft hij het nooit meer gehad, er is 2 x een dierenarts geweest om te bekijken, juist omdat die koker verwaarloosd was en hij pas bij mij weer terug was wilde de DA nog even aankijken, aangezien hij er geen pijn aan heeft en het niet warm aanvoelde, een kwestie van beweging geven en goed schoonmaken, die heeft gelijk gekregen, het is enorm gekrompen tot een formaat wat zo hoorde.

Maar omdat het bij jou gaat om een balzaak, dan lijkt het me wel van ernstigere zaak, ik zou er een andere DA bij laten komen om het goed te bekijken.

Blaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 14:45

Ja en beweging krijgt hij dagelijks, en het schoonmaken doe ik nu ook al zo'n maand elke dag, vanaf de eerste keer dat de da kwam. Ik heb een ander aan de telefoon gehad en heb een afspraak kunnen maken voor donderdag. Ik heb gelijk aangegeven dat het de vierde keer is dat er een da bij komt en toen werd hij ook nog eens wat schappelijker met de kosten van het langskomen. Hij klonk aardig, nu hopen dat mijn paard van de week weer een normaal zaakje heeft.