Hanetred??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Hanetred??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 17:48

Hallo,

dit is al het 3e topic die ik open sinds ik mijn paard heb... Misschien stel ik me een beetje aan..
Maar goed, beter wel dan niet.

Ik wou vandaag mijn paard voor het eerst gaan longeren en in de bak aangekomen viel het me opeens op dat hij zijn achterbeen hoog optrekt. Heel vreemd, reageerde voor de rest nergens op,
toch de da gebeld die meteen kwam, hij zei na een paar rondjes stappen en draven aan de hand, dat er niks was en hij trok ook opeens zijn been niet meer op.
Maar toen ik de rijbak weer inliep deed hij het wel weer. Hij zei toen dat het neurologisch is, en dat hij een lichte hanetred heeft..

Maar het vreemde is dat hij dus nóóit was gehad heeft. We hebben hem bij aankoop niet klinisch laten keuren (dommmm) maar hij was regelmatig door dierenartsen en orthopeden (ofzo iets) onder zocht en daar is nooit wat uit gekomen! Er is echt nog nooit was gehad, en nou is hij een week bij mij en komt dat opeens opzetten.
Mijn eigen gedachte zijn dat hij normaal altijd werkt en hij nu al 2 weken niks gedaan heeft, behalve de hele dag wei dan. Maar hij heeft zich niet ingespannen, heb hem niet bereden nog, ook niet gelongeert.
Ook was hij de wei niet gewend, hiervoor stond hij dus altijd in de stal, maar werd hij wel elke dag intensief bereden. Ik heb de weidegang wel opgebouwd, dus de eerste dag een uurtje en nu zit hij op 8 uur per dag.
Wat kan dat nou zijn, is het echt hanetred en hoe kan dat nou opeens opkomen? Doe ik wat verkeerd??

Groetjes Jessie

Revanches

Re: Hanetred??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:59

VSW-->MD

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 20:18

Sorry!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:50

Ik wil mijn bericht wijzigen maar dit lukt niet!

Ik wou nog zeggen dat hij is gevallen in de stal... Op het moment was er niks aan de hand geen pijn maar kan dit het zegmaar aangewakkerd hebben? Of is het meest logische dat hij altijd gewerkt heeft en dat het nu naar bovenkomt door het stilstaan?
Kan het misschien zijn dat hij ergens vast/stijf is ofzo? Is het misschien slim om iets of iemand te laten komen hiervoor?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:15

ik zou het even aankijken als ik jou was en niet meteen in paniek schieten ;)

Misschien dat hij door de val in stal wat verrekt heeft wat nu naar boven komt. (wanneer is hij gevallen in stal?)

deze week even rustig aan doen en lekker stappen, liefst als het kan een 2 keer per dag een flinke wandeling.. ontspannen longeren kan ook..

Je kan als het je niet lekker zit altijd een fysio/osteo erbij halen om hem voor de zekerheid te checken..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 23:50

Hij is vrijdagmiddag gevallen, het paard naast hem viel een beetje naar hem uit, en hij reageerde daarop door de steigeren, toen hij weer omlaag kwam belandde zijn hoef in de waterbak en gleed hij op zijn zij, ik moest toen zijn hoef uit die bak halen zodat hij weer kon opstaan. Dat was wel schrikken maar hij at gelijk weer door.

Ik wou zoiezo voordat ik écht met hem ga beginnen hem door het een of ander misschien een keer los kunnen laten maken? Ik weet de functies van al die namen niet zo goed, maar dat ik pijnvrij en met een los paard begin.

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:59

Een van onze paarden heeft ook een hanetred, en niet zo'n beetje ook. Is al veulen een keer over de kop gegaan in de wei en met de achterbenen in de split terechtgekomen(later ook pas achterhaald doordat we de fokker gebeld hebben). Er is 2 keer een ostheopaat (om los te maken) bij geweest om de rug en bekken te behandelen, ze loopt verder wel goed alleen zal ze nooit kunnen springen omdat ze haar achterbenen niet hoog genoeg kan optrekken. Maar goed, ze heeft hier wel 6 jaar mee gelopen voor ze bij ons kwam.
Ik zou een ostheopaat bellen, of een masseur wellicht, even op stal vragen of daar iemand er ervaring mee heeft bv. Dan ben je er igg op tijd bij.

Succes met je paard!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:27

Heel simpel gezegd kijkt een osteopaat naar de harde delen (botten) en een fysio naar de weke delen (spieren) maar dat is heel simpel uitgelegd.

Het fijnste vind ik een fysio die ook osteo is. Die zijn er wel, dan sla je 2 vliegen in 1 klap.
Waar woon je?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 00:52

Ik woon in Amersfoort, paard staat in Hoogland. (ligt erin/ertegenaan)
Hij heeft het heeel licht, en dan ook nog heel weinig, ik heb pas en merkte het vandaag in de bak even toen ik wou beginnen met longeren. Daarna met de da erbij uit de bak deed hij het hele tijd niet en daarna weer in de bak deed hij het wel weer even.
De da zetten de eene achterbeen over de andere, en hij deed niet gelijk het andere been eronder uit, dat hoort hij dus wel te doen, ik geloof dat hij het daaruit haalde..

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:00

Goede osteopaat erbij kan wonderen verrichten. Zowie zo als een paard het heeft verergert het door stress (in dit geval bijv. verandering van omgeving). Ik ken een geval waardoor na 2 ostepatische (Dr Vogelsang uit Duitsland) behandelingen het helemaal weg is gegaan.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 01:04

Nou er is een hoop verandert dus dat zal heel goed kunnen!
Verre reis, ander voer, meer ruwvoer minder krachtvoer, overdag naar buiten en ook nog even niet bereden!
Misschien wel genoeg reden om dat op te laten spelen?
Wat doet een osteopaat dan? Hij is van de botten dus die masseren toch niet?