Erg harde hoeven

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Aapje_0245

Erg harde hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 20:41

Heeft iemand iets tegen erg harde hoeven?
Mijn paard heeft dat nooit gehad. Kan door het zout komen maar misschien ook door verandering van stro naar zaagsel.

_x_alina_x_

Re: Erg harde hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:44

Wat is er mis met erg harde hoeven als het niet gaat brokkelen?

Aapje_0245

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 20:48

Nou het lijkt net steenn, lijkt me niet heel erg goed voor het hoef mechanisme

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:02

naar wat ik weet, moet je alleen maar blij zij met harde hoeven.
voor jou handen is het dan net steen maar als er het gewicht van het paard opkomt dan zal dat heel anders zijn.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:03

Dat de hoef van buiten hard is wil niet zeggen dat dat de werking van binnen belemmerd :) Liever harde hoeven dan brokkelhoeven.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:22

VSW-->BEH

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:28

ja komt door het zout en door het zaagsel,dat droogt alletwee de hoef wat uit op zich is een hardere hoef niet perse slecht,wel kan het zo zijn dat de elasticiteit minder wordt. vocht inbrengen is het enige dat werkt...lekker in de sneeuw of in nat zand [zonder zout]

wandaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:56

Vraag het aan de hoefsmid?
Die kan wel zeggen of het kwaad kan en of er eventueel iets aan gedaan moet worden?
Anders toch lekker laten zoals het is? :) Zal vast wel ergens goed voor zijn, anders maakt een paard z'n eigen hoeven niet zo :P

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:59

Harde hoeven of droge hoeven?

Ze kunnen namelijk ook door droogte te hard worden.Zeker wanneer je je paard op zaagsel zet.
Dit neemt veel meer vocht op uit de hoef.Hou de hoef dus af en toe een beetje vochtig door afspuiten of in een vochtige bodem te zetten.
Anders verlies de hoef zijn veerkracht en heb je kans op brokkelen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 02:07

Harde hoeven is toch juist iets positiefs? Ik zou me er niet zo druk om maken!

superwoman15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:31

mijn pony heeft ook harde hoeven wees blijf dat bespaart je de hoefijzer

huppeltje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:10

Harde hoeven is meestal iets waar je erg blij mee mag zijn!
Veel paardeneigenaren zouden willen dat hun paarden harde hoeven hadden (onder wie ik ;-))

coontje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:02

Mijn paard heeft ook harde en droge hoeven. Ook dit is niet echt iets om heel blij mee te zijn. Als hij zonder ijzers staat dan brokkelt en scheurt het aan alle kanten. Hij staat nu dus voor op ijzers en heb voor de zomermaanden een soort van vilt schoenen van de hoefsmid om de hoeven van vocht te voorzien. Gaat helemaal goed nu dus kan ik iedereen aanraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:09

Je hebt harde, maar goede hoeven en harde maar kurkdroge hoeven. Als ze brokkelen zijn ze dus kurkdroog en barsten ze ook makkelijker.
Hier ook zo eentje, heb er vooral in de zomer last mee. Gebruik hoefolie, maak de hoeven regelmatig goed nat of laat ze eens lekker doro de modder banjeren en laat het erop zitten. Dan krijgt het vocht tijd om in de hoef te trekken, als het daarna is opgedroogd haal je het zand eraf.

Hoefvet zou ik vermijden. Dat voorkomt dat er onnodig vuil blijft kleven, maar het verhindert ook de opname van vocht. Ik smer zelden nog hoefvet, tenzij ze echt lang op drassige weide staat of als ze teken geven van wekere straal/beginnend rotstraal. Dan pruts ik alle vuil eruit, ontsmetten met speciaal product, laten opdrogen en dan op de zool een goeie laag vet en laten opdrogen. Always works :)

Veel stappen op verschillende ondergronden stimuleert ook de doorbloeding en de werking van de hoef. Als je van alles een combi maakt, komt dat normaal wel goed :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:14

Zoals hierboven ook al aangegeven wordt, als de hoef niet brokkelt en het paard overdag in de wei kan waar nu meer dan genoeg water inligt, dan is er niks aan de hand dan komt er vocht genoeg bij. Zie je dat ze echter gaan scheuren en brokkelen, dan moet je ingrijpen met bv zo'n hoefschoen waar je vocht inbrengt. Smeren zou ik niet snel aanraden, omdat de meeste smeersels het vocht wel in de hoef houden, maar vocht van buiten uitsluiten waardoor je dus per saldo nog meer uitdroging krijgt.

Ook bij een harde hoef werkt het pompmechanisme van de hoef nog steeds dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. En wat Varekaj zegt, veel verschillende ondergronden meepakken, dat stimuleert het mechanisme.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:47

als de hoeven niet afbrokkelen moet je hier juist blij mee zijn! harde hoeven is een goed iets :)