Hoefzweer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BowieBonanza

Hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 12:48

Mijn pony loopt kreupel sinds gisteren.
Hij is maandag bekapt, aangezien hij kreupel is aan het been waar hij eerder een peesblessure op heeft gedacht dacht ik als eerste daar aan maar er is niks gebeurt wat daar naar toe kan leiden. Nu voelt zijn linkervoorhoef warm haan vooral een de binnen kant (Maar niet zeg maar waar je uit krabt, dus de buitenkant)

Ook loopt hij niet graag op dit been en het liefst door het zacht.

groetjes

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:15

Mijn advies is niet laten lopen, maar boxrust geven. Het kan een hoefzweer zijn, maar ook een scheur of breukje in het hoefbeen.
Ik had hetzelfde met mijn paardje, liep plotseling kreupel, de da dacht hoefzweer. De hoef voelde wat warm aan. Ik heb hem toen nog buiten gehad nadat het ijzer er af was en een paar dagen de hoef geweekt in badedas. Het hielp echter niet en er kwam ook geen hoefzweer te voorschijn.
Nog twee dagen later strompelde hij alleen nog maar. We hebben toen foto's laten maken en er zat een frissuur in het hoefbeen. Gelukkig niet doorgescheurd in het gewricht. Prognose is 70% en minstens 3 -6 maanden boxrust. Hierbij heeft hij nu een speciaal ijzer wat zorgt dat de hoef niet kan bewegen. Gelukkig lijkt het nu wat beter te gaan.

Laat foto's maken, dan heb je zekerheid en het voorkomt dat je dadelijk misschien een veel zwaardere blessure hebt.

Groetjes en sterkte

Jinks

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 13:19

Jinks schreef:
Mijn advies is niet laten lopen, maar boxrust geven. Het kan een hoefzweer zijn, maar ook een scheur of breukje in het hoefbeen.
Ik had hetzelfde met mijn paardje, liep plotseling kreupel, de da dacht hoefzweer. De hoef voelde wat warm aan. Ik heb hem toen nog buiten gehad nadat het ijzer er af was en een paar dagen de hoef geweekt in badedas. Het hielp echter niet en er kwam ook geen hoefzweer te voorschijn.
Nog twee dagen later strompelde hij alleen nog maar. We hebben toen foto's laten maken en er zat een frissuur in het hoefbeen. Gelukkig niet doorgescheurd in het gewricht. Prognose is 70% en minstens 3 -6 maanden boxrust. Hierbij heeft hij nu een speciaal ijzer wat zorgt dat de hoef niet kan bewegen. Gelukkig lijkt het nu wat beter te gaan.

Laat foto's maken, dan heb je zekerheid en het voorkomt dat je dadelijk misschien een veel zwaardere blessure hebt.

Groetjes en sterkte

Jinks

Dankjewel,

Ik hoop niet dat het zo erg is ;(
Hij staat nu ook op stal, als het echt een hoefzweer,
dan wil hij waarschijnlijk over een paar dagen zijn box niet eens meer uitlopen
Maar mijn pony heeft geen ijzers.

Mando

Re: Hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:24

Komt hij buiten met dit weer?

Die van mij was bekapt en liep een week laten niet goed.
Linksvoor niet belasten op 3 benen, de volgende dag weer op 4 benen maar op eieren en toch wel kreupel
dat heeft een week geduurt.

Hoefsmit erbij gehaald en zijn zolen waren beurs doordat de sneeuw een soort van slijpeffect hebben voor de hoeven. Dus ze worden zeg maar gepolijst.

Week stappen op het harde dan zou het al beter moeten worden, al is die van mij gewoon mee met de groep het land op gegaan en nu na 2 weken niets meer aan de hand.
Scheurt weer gewoon de bak door.

Sterkte als het een hoefzweer is, weken in de blauwe biotex in een hoefzak en je hoefsmit even laten komen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:26

Misschien heeft de smid hem te kort bekapt? Kan ook nog natuurlijk!
Te kort bekapt + lopen op keiharde ondergrond (vanwege de vorst) kun je zomaar een hoefkneuzing oplopen. En dat is pijnlijk.
Zou niet gelijk van het ergste uit gaan. K Zou je hoefsmid even bellen en hem vragen even langs te komen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:31

Bij mij had hij hem juist niet te kort bekapt maarja toch gevoelige zooltjes.
Dus het kan altijd gebeuren, onregematige ondergrond, even omzwikken....

Jij kent je paard het best ik had ook zoiets van dit zit niet in zijn benen maar echt in zijn hoeven.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:27

OPG-->BEH

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 18:21

Ben net nog even geweest,
Lekker actief is hij maar stappen gewoon goed en draven echt kreupel, zowel als hard als op zacht
Hij word morgen geënt dus hij heeft rust t/m volgende week maandag.
Als het echt zo pijnlijk word dat hij zijn al niet meer uitkomt laat ik de smid komen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:26

Denk wel dat het mee gaat vallen.
Mando was ook kreupel in draf en op een gegeven moment in stap gewoon goed.
Geef het een weekje, en loopt ie volgende week nog iets onregelmatig dan nog 1 weekje geven en dan zou hij wel weer goed moeten lopen.

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 18:31

Mando schreef:
Denk wel dat het mee gaat vallen.
Mando was ook kreupel in draf en op een gegeven moment in stap gewoon goed.
Geef het een weekje, en loopt ie volgende week nog iets onregelmatig dan nog 1 weekje geven en dan zou hij wel weer goed moeten lopen.

Ik hoop ook dat het meevalt, maar ik schrok gewoon erg omdat ik heel lang ben bezig geweest met een peesblessure en ik dacht natuurlijk; 'niet weer!'

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:23

Ja dat is het eerste dat je denk en tuurlijk schik je dan ik heb er ook 2 nachten over moeten malen hoor wat het zou kunnen zijn.
Benen waren goed, niet dik niet warm ja dan kon het maar op 1 plek zitten de hoeven.

Sterkte...

HavanaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:43

als het erger wordt is het hoogst waarschijnlijk een hoefzweer, dan zou ik de DA bellen, die kunnen dat uitsnijden.

Mijn paard heeft dit ook gehad, nadat de zweer was uitgesneden was meneer terug helemaal de oude!

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:45

Maar bij een hoefzweer voelt de zool toch vaak ook warm aan? Of ben ik nou in de war?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:47

De zool hoeft niet persé warm aan te voelen. Ligt er maar net aan waar de ontsteking zit.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:51

Als die hoger in de hoef zit is de hoef niet warm.

Hoe loopt je paardje ondertussen.. alweer rad of nog steeds niet

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 09:43

Hij loopt nu, een al een half weekje elke dag een kwartier in de bak draven, (Geen figuren alleen hoefslag) alleen in op de linkerhand in de hoeken loopt hij net niet helemaal zuiver. rechtsom wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:04

probeer eens te tikken rondom de hoef,met een hamertje.
Al hij op een bepaalde plek een duidelijke reactie geeft kan het een hoefzweer zijn.
Rijd je hem in de bak of loopt hij los?
Wat voor peesblessure heeft hij gehad,wanneer en wanneer heb je het weer opgepakt?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:20

Mando had ik na een week rust (lie wel op het land) even gelongeerd liep ook nog niet rad, toen weer een week niets gedaan en na die week liep hij licht onregelmatig en de woensdag erop liep hij weer goed dus al met al heeft die van mij er 2,5 week over gedaan.

Rustig aan overbelast het niet.

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:53

geerke schreef:
probeer eens te tikken rondom de hoef,met een hamertje.
Al hij op een bepaalde plek een duidelijke reactie geeft kan het een hoefzweer zijn.
Rijd je hem in de bak of loopt hij los?
Wat voor peesblessure heeft hij gehad,wanneer en wanneer heb je het weer opgepakt?

Peesblessure, een soort beschadiging aan de oppervlakkige buigpees.
blessure heeft hij gekregen door val in het bos begin maart,
rond juni weer begonnen met echt rijden (Geen wijken maar dus wel voltes, gebroken lijnen, galop, middengangen enz.)
September begonnen met zijgangen en een paar weken later springen heel rustig opgepakt.
Alles onderleiding van DA die ook echo's tussendoor heeft gemaakt, en ook zij dat we mochten gaan springen enzo.

Vandaag liep hij trouwens weer recht dus weer opbouwen, denk toch niet dat het een echte zweer is geweest of het moet uit zichzelf zijn overgegaan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:21

fijn om te lezen,...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:45

Het zou een hoefzweer kunnen zijn,
onze merrie stond ineens niet meer op haar been, omdat ze zo een pijn had.
Best da of hoefsmid laten komen, deze kan de zweer dan uitsnijden en verband aandoen zodat het niet vuil wordt.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:46

Oei sorry, had laatste berichten ffe niet geleze :s