Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:47

Mag ik hier ook binnen vallen en meelezen…
1 van onze 2 paarden heeft dinsdag een maagscopie gehad en blijkt 2 soorten maagzweren te hebben.
We hebben hem toen we hem net hadden al op vermoeden van maagzweren 2 winters met goed resultaat behandelend en daarna leek het beter te gaan, maar hij bleef op en neer wat vage kleine klachten houden.
Die klachten waren dan weer weg en dan weer terug, en werden de laatste tijd erger, dus toen uit bloedonderzoeken niks echt bijzonders kwam laten scopen.
Helaas kwam daar wel wat uit, en dat was niet echt positief nieuws…
Het ene soort schijnt goed te behandelen te zijn maar het andere soort niet (EGGD).
Hij staat nu op de medicatie en we moeten een maand na het scopen terug om opnieuw te scopen om te kijken of de behandeling aanslaat.

Zijn hier mensen die met deze vorm ervaring hebben?
En zijn de paarden die deze vorm haden hiervan genezen of in ieder geval opgeknapt?
Hebben jullie nog dingen gedaan die voor ons van belang zouden kunnen zijn om te proberen?
Ik begreep op de kliniek dat de vooruitzichten niet heel rooskleurig zijn, maar we gaan in ieder geval de strijd maar aan…

Femke_Tweety

Berichten: 12007
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:55

Ik ken de specifieke term niet, maar vermoed dat het een zweer is op het uiteinde van de maag, richting darmen?

Zo ja ervaring. En met een ernstige variant daarvan ook.


In feite had Tweet meerdere vormen van maagzweren op verschillende plekken. Zowel op het onderste (beschermde) deel van de maag als het bovenste (niet beschermde) deel van de maag (en daar dan nog 2 soorten...)

Dus de kans is best groot dat de versie waar jullie nu mee tobben ook in het totaal ellende-pakket van Tweet zat.


Heb je wellicht een foto van de maag/zweer?
Dan kan ik aardig inschatten of het om een versie gaat die Tweet ook had (heeft?)

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:01

Ja klopt inderdaad wel wat jij aangeeft volgens mij.
Ik heb een hele lading foto’s, 2 waar je die erge zweren ook op kunt zien, ik kijk even of ik ze er op kan krijgen.
Afbeelding

Afbeelding

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:02

Hier destijds ESGD graad 3 en EGGD matig ernstig en onderliggend IBD.

Zowel duidelijke squameuze als glandulaire laesies. Meerdere vrij forse laesies op de margo plicatus en laesies op de curvatura minor. Ronde en streepvormige laesies rond de pylorus.

Duodenum biopten - histologisch beeld passend bij lymfoplasmacellulaire enteritis
(IBD).

Wij zijn in totaal 1,5 jaar bezig geweest (en de 6 maanden daarvoor ook al eens behandeld voor maagzweren). Zweren kwamen steeds binnen 3 maanden terug. Is bij Utrecht behandeld met ander medicijn gecombineerd met heftige pretnison kuur.

Uiteindelijk hebben hem aan huis gezet een management helemaal aangepast op hem. Het gaat nu goed al zijn er ook slechte dagen. Ben heel benieuwd hoe hij de winter in gaat maar hij is ten opzichte van een jaar terug mega opgeknapt. Ik weet alleen niet of ik hem nog ga belasten als sportpaard. Hij is mega gevoelig en heeft heel snel stress.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:04

Bedankt voor je reactie!
Fijn dat jouw paard toch grotendeels is opgeknapt!

Die van ons is ook stressgevoelig en een binnenvetter, vermoeden is dat die zweren nog een erfenis zijn van voor dat hij bij ons stond, waar hij een stressvol leven had…
We dacht het management voor hem in orde te hebben nu zo, maar toch blijken ze te blijven broeien en weer op te komen…

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:12

Herkenbaar, hier is het pas goed gegaan en gebleven na de behandeling in Utrecht. Denk dat IBD de zweren triggered (of andersom) maar pas na de combi met pretnison ging het beter. Daarvoor had hij een maand op volle spuit omeprazole en sulcrafaat gestaan zonder enkele verbetering.

Verder kan hij absoluut geen kilo’s krachtvoeder verdragen of voorverpakt ruwvoer. En preventief blijf ik bietenpulp geven, op slechte dagen 2X.

Is er bij jouw paard ook biopt genomen? Of opname test gedaan? Wellicht onderliggende oorzaak?

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:27

henshem schreef:
Nexium is een gezuiverde vorm van omeprazol en zou volgens de fabrikant dus beter werkzaam zijn (bij mensen). Het is dus eigenlijk hetzelfde dat je al hebt gegeven. En helaas komen maagzweren bij paarden die daar gevoelig voor zijn toch vaak terug. Het management proberen zo optimaal mogelijk proberen te krijgen, is het enige advies dat ik je kan geven.


Volgens praktijk Den Hoek blijft de maagwand waar de zweren zaten altijd gevoelig voor een nieuwe ontsteking.
En iedereen roept: pas het stalmanagement aan. Dat heb ik gedaan. Speciaal voor mijn luchtzuiger/maagpatient zijn we verhuisd en staat hij met 2 anderen aan huis. Ik kan hem geven wat hij nodig heeft: 24/7 buiten, grote schuilstal, onbeperkt Duits hooi, weidegang, mineralen. En toch zuigt hij lucht. Het afgelopen jaar was het minimaal maar dat is wat meer geworden sinds een paar maanden. Met name na het eten.
Mestonderzoek was goed dus hij in het voorjaar niet ontwormd. Hij gaapt niet, trekt zijn flanken niet op, valt niet af en zijn vacht is prima.

Nee ik heb hem nooit laten scopen en dat ben ik ook niet van plan. Mijn DA vindt het te gek voor woorden dat ze zo lang moeten vasten.
Ik ben begonnen met een kuur Omeprazol en ben nu op dag 7 belandt. Voorheen zag ik resultaat na 3 dgn. Nu niet. Nou moet ik zeggen dat ik in 2018 Sacralfaat heb toegevoegd aan de kuur en dat gaf goed resultaat.

Iets anders waar ik ook aan denk. Horzellarven zitten in de maagwand en veroorzaken een hoop ellende. Herkennen jullie dit icm met maagzweren?

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:31

biancaaaa schreef:
Hier destijds ESGD graad 3 en EGGD matig ernstig en onderliggend IBD.

Zowel duidelijke squameuze als glandulaire laesies. Meerdere vrij forse laesies op de margo plicatus en laesies op de curvatura minor. Ronde en streepvormige laesies rond de pylorus.

Duodenum biopten - histologisch beeld passend bij lymfoplasmacellulaire enteritis
(IBD).

Wij zijn in totaal 1,5 jaar bezig geweest (en de 6 maanden daarvoor ook al eens behandeld voor maagzweren). Zweren kwamen steeds binnen 3 maanden terug. Is bij Utrecht behandeld met ander medicijn gecombineerd met heftige pretnison kuur.

Uiteindelijk hebben hem aan huis gezet een management helemaal aangepast op hem. Het gaat nu goed al zijn er ook slechte dagen. Ben heel benieuwd hoe hij de winter in gaat maar hij is ten opzichte van een jaar terug mega opgeknapt. Ik weet alleen niet of ik hem nog ga belasten als sportpaard. Hij is mega gevoelig en heeft heel snel stress.


Herkenbaar: die van mij is 10 en zelfs nog niet ingereden. Vraag me af of dat ooit lukt. Zeer sensibel en stress heeft hij binnen 1 seconde van de gekste dingen.
Ook hij staat bij ons aan huis en alles is op hem aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:35

Nouvel ik zou in jou situatie ook nog iets verder zoeken zoals bovenstaand bericht ook aangeeft.
Het is echt het allerbelangrijkste om de trigger te achterhalen. Als het zo door blijft sluimeren zou ik persoonlijk nog verder onderzoek doen naar darmen oid om te kijken hoe en wat,

Ze blijven altijd gevoelig, absoluut. Maar ik ben er wel van overtuigd dat met een goed management (!!) en het achterhalen van de oorzaken (dat is bij die van mij dus voorjaarsgras en het gistingsproces daarvan) het op te lossen valt. Tenzij er natuurlijk oorzaken spelen die slecht op te lossen zijn.

En ja, gevoeligheid blijft, maar met een goed management, het achterhalen van de oorzaak en een goed ondersteunend supplement ben ik ervan overtuigd dat 95% weer normaal aan het werk kan ook als sportpaard.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:42

Ik ben nog steeds opzoek naar de gouden tip om hem met stress te laten dealen/weerbaarder te maken. Het gaat gelukkig heel goed meestal nu we hem aan huis in een “bubbel” hebben maar laatst lag hij op een slecht dag van schrik plat in de stalgang (met dik been tot gevolg - en pijnstilling of AB is echt alleen in uiterste geval mogelijk). Dan reageert hij zo heftig op een waaiend strootje. Maar heb de tijd en geven hem ook nog niet op. Hij is nog maar 7 maanden van de pretnison af en is net beetje bijgekomen van alle bijwerkingen daarvan (kan er een boek over schrijven).

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:47

Dank voor jullie reacties!
Hij is ook gevoelig op zijn darmen in de zin van altijd wormen bij mestonderzoek en zand in de darmen…
Gek genoeg is zijn mest altijd goed, nooit dun, nooit mestwater, maar altijd mooie stevige mestballen.

Hij is een hele kritische hooi eter, als hooi hem enigszins niet zint eet hij het niet.
We hebben arm hooi en voordroog op stal, beide mooi droog en niet te stekelig maar hij wil het niet eten.
We hebben nu iets rijker en nog zachter hooi gehaald en dat eet hij gelukkig wel.

Sinds hij bij ons is krijgt hij zuiver voer, pure feed balance en Easy, aangevuld met wat Bietenpulp met lijnzaadolie en sinds vorig jaar ook gemicroniseerd lijnzaad.
Hij krijgt onbeperkt hooi, staat overdag in de paddock en ‘s nachts op stal, zomer een dagdeel in de wei.
Gaandeweg is hij bij ons steeds meer tot rust gekomen en hij ziet er super uit, eerder aan de dikke kant dan te dun en heel veel glans erop.
We houden het werk basic voor hem want meer of moeilijker werk geeft hem stress, dat hebben we al een tijdje terug opgegeven.

Toen hij 4,5 jaar geleden bij ons kwam was hij heel mager en in een slechte conditie.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:54

Dat klinkt ook best positief! Slecht eten doet paard hier ook met maagpijn, stopte compleet met eten.

Hoop dat hij snel helemaal opknapt :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:54

Het is ook lastig dat er 1000+ dingen de oorzaak kunnen zijn. Die van mij is een flink heethoofd en enorm gebaat bij structuur: zelfde rijden naar buiten (en binnen), zelfde volgorde, het rijden doe ik met een ritme, het voeren etc. Uitstapjes met de trailer binnen een half uur is voor hem normaal, maar hij eet niet op de trailer dus krijgt altijd extra ekygard. En ik geef hem op de plek van bestemming vaak zijn graanvrije muesli , zodat er iets in zijn maag komt maar dit wil hij niet altijd eten. Maandag moeten we 1,5 u heen en 1,5 u terug met de trailer. Ik ben zelf al bijna ziek ervan van de stress, maar je moet toch een keer een grens verleggen. Tot nu toe * klopt af * heeft hij het alleen op voorjaarsgras gehad (2e x vermoedelijk). Toch ben ik heel voorzichtig met stress momenten. Maandag krijgt hij dus ook een halve spuit Omeprazol heen + terug.

Overigens is die van mij eigenlijk ook te rond en zag er tijdens zijn zweren altijd perfect uit. Het was bij hem dan wel ook minimaal + minimale symptomen.

Maagzweren zijn gewoon echt oliebol en ik denk echt dat het heel belangrijk is de echte oorzaak te achterhalen, dat je dan pas stappen kunt gaan maken.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:59

biancaaaa schreef:
Dat klinkt ook best positief! Slecht eten doet paard hier ook met maagpijn, stopte compleet met eten.

Hoop dat hij snel helemaal opknapt :(:)


Ja dat slecht eten is echt heel vervelend…
Gelukkig eet hij zijn ruwvoermixen en bietenpulp eigenlijk bijna altijd wel goed.
Dus ik doe inderdaad ook als hij weinig hooi eet meer van dat soort dingen voeren en ook als we ergens anders heen gaan gelijk meer daarvan voeren zodat hij altijd wat binnen krijgt.

We hebben hem na laten kijken omdat hij gevoelig bleef op zijn buik met poetsen, ‘s nachts onrustig leek te zijn op stal, rollen, mogelijk vast liggen… in het werk meer spanning kreeg ondanks dat we niet meer vroegen, hij plotseling een dag koorts kreeg, slecht hooi ging eten, etc… allemaal van die vage dingen…
Gewoon net niet goed…

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:14

Even een ideetje in deze groep, in het voer Pavo Ease and excell zit Arabische gom wat de maag moet beschermen. Helaas zit er in dat voer ook veel soja. Nu zag ik dat arabische gom ook los te koop is bij Pit Pit. Zo dit een geschikt ondersteunend supplement kunnen zijn?

MarjanB

Berichten: 16508
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 07:45

meiske1577 schreef:
Even een ideetje in deze groep, in het voer Pavo Ease and excell zit Arabische gom wat de maag moet beschermen. Helaas zit er in dat voer ook veel soja. Nu zag ik dat arabische gom ook los te koop is bij Pit Pit. Zo dit een geschikt ondersteunend supplement kunnen zijn?


Als ik het lees wordt het gebruikt om snoepjes te maken dus kan je je paard net zo goed marshmallows geven :')

Denk dat je dan beter naar mastic kan kijken.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:58

Het wordt inderdaad gebruikt als bindmiddel. Dat zegt op zich natuurlijk niks.

Het is waarschijnlijk ook de reden waarom het maagzuur kan bufferen. Pavo is de enige (waar ik van weet) die het gebruikt in het voer voor maagzweerpaarden. In Engeland zijn de ervaringen erg goed met dit voer.
Als je je paard echter geen berg krachtvoer wilt geven, kan het interessant zijn om te supplementeren. Qua kosten is het zeer interessant als je het vergelijkt met andere supplementen. Ik was het nog niet eerder los tegen gekomen dus vroeg mij af of het interessant zou zijn voor paarden.

Net zoals het supplementeren van bicarbonaat, wat ook in voeders voor maagzweerpaarden gebruikt wordt. Ik heb echter altijd begrepen dat bicarbonaat de maagzuurproductie remt, waardoor ik me afvraag wat er gebeurd als je dit langer voert, of stopt met het voeren ervan.

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 15:04

meiske1577 schreef:
Even een ideetje in deze groep, in het voer Pavo Ease and excell zit Arabische gom wat de maag moet beschermen. Helaas zit er in dat voer ook veel soja. Nu zag ik dat arabische gom ook los te koop is bij Pit Pit. Zo dit een geschikt ondersteunend supplement kunnen zijn?


Slippery elm poeder zou je naar kunnen kijken.

PSvanLot

Berichten: 10168
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 08:01

Het gom zou heel goed kunnen werken, maar in welke verhouding voer je dat?

Hier gaat het goed met het paard.

Hij heeft van sept 2020 tot juli 2021 graanvrij gekregen ivm geïrriteerde darmen, dunne mest etc door ernstige bloedworm besmetting uit de opfok.

Dit zijn we in juli gaan omzetten naar brokken. Mondjesmaat.
Wat me opviel was dat hij is gaan schuren aan de manen.
Dat was de enige aanpassing die we gedaan hadden waar ik de maagzweer mee in verband kon brengen.

Nu weer terug op Horsefood graanvrij en UlcerGold.
Schuurt niet meer en is een stuk rustiger. Wanneer ik naar de binnenhal stapte was ze de eerste 150 meter zo druk. Nu sjouwt ze op der gemak met me mee.

Ik geef de Ulcer om 0730 en om 0830 voer ik.
De andere 4 krijgen wel om 0730 voer, dat gaat helaas niet anders, maar hij vind het prima en doet het goed op de spuit met een stukje wortel.

Heb het volgende schema van de veearts gehad
7x 1 spuit
8x 1/2 spuit
8x 1/4 spuit
4x 1/4 spuit om de dag.
Daarbij goed in de gaten houden of hij goed blijft en daarna een supplement.

Ik zou het liefst Mastic horse of Gastri comp geven, of toch beter Ekygard?

Wat is jullie ervaring?

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 15:43

Ik ben inmiddels ook begonnen met behandelen, met Pepticure. Geef ook Gastri Comp erbij.

Lees ook veel over sucralfaat, is Ekygard het enige voorbeeld daarvan? Of is Gastri Comp ook goed als supplement voor erbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 15:50

Ik zou 100% voor ekygard gaan. Die heeft alle ingrediënten die oa de Raaphorst aanraadt bij een gevoelige maag. Die van mij doet het daar echt heel goed op, vandaar dat ik ook niet durf te veranderen.

Fijn dat ze zo is opgeknapt!

PSvanLot

Berichten: 10168
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 15:52

Hoeveel geef je dat nog Jorienn?

Zou fijn zijn als er iets was dat 1x per dag gevoerd kon worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:14

Ik geef nu maar 1 schepje per dag :) dat heb ik zo een heel jaar al gedaan!

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:36

ik ben nog op zoek naar omeprazol, gestart met een kuur maar leverancier is out of stock. Wie o wie heeft nog wat liggen?

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:38

Hoe lang gaat de Ekygard mee als je 1 schepje per dag doet? Is dat de aan te raden onderhoudsdosering?