Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:25

Heeft een van jullie ervaring met het voeren van voordroog wat best wel droog is? Ik ben hooi aan het proberen te regelen, maar helaas is dat nog niet gelukt. Ik ben bang dat dat de reden is dat hij nog niet opknapt zodra ik de medicijnen afbouw. Zou dat een reden kunnen zijn?

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:02

De mijne kan er in ieder geval écht niet tegen.

Maar dat is dan ook wel een extreme chronische maagpatiënt.

Dus het kán reden zijn.
Het kan ook zijn dat je te snel wil afbouwen, of dat de boel nog niet voldoende genezen is, of dat er toch nog ergens stress of discomfort is, of, of...

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:19

Femke_Tweety schreef:
De mijne kan er in ieder geval écht niet tegen.

Maar dat is dan ook wel een extreme chronische maagpatiënt.

Dus het kán reden zijn.
Het kan ook zijn dat je te snel wil afbouwen, of dat de boel nog niet voldoende genezen is, of dat er toch nog ergens stress of discomfort is, of, of...


Hij staat nu ook weer op de volle dosering, ik heb maar twee dagen half gegeven en daarna meteen meer verhoogd, dat blijft nu voorlopig ook nog even zo. Stress lijkt mij haast onmogelijk, elke mogelijke stressfactor hebben we weggehaald. Voor de rest is hij klinisch volledig nagekeken en benen röntgenfoto’s. Fysio en tandarts zijn ook recent geweest. Al staan denk ik los van de maagzweren.

Hooi is waarschijnlijk nu geregeld, vanaf welk moment zagen jullie verschil met het voeren van hooi ipv voordroog?

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:11

nikysa90 schreef:
Ik haal het bij De Raaphorst. Zij zijn net begonnen met een eigen lijn supplementen. Ekygard is nu Mucosan. Bij hun is een emmer korrels 85 euro en ik moet 4 schepjes per dag geven, sinds gisteren. Dat is tijdens het afbouwen van de Omeprazole.

Ik was maandag voor controle en ze loopt eindelijk goed. Knie en pees zijn ook goed en ze wordt ook wat vrolijker. Als ik haar aan buik en flank aanraak is er geen reactie meer gelukkig. Ik moet nu 2,5 week een halve spuit geven en daarna 2,5 week een kwart. Ben heel benieuwd. Ook omdat ik net een traject ben gestart bij Eric Laarakker en even kijken hoe zich dat verhoudt tot de maagzweer. Van daaruit krijgt ze namelijk sinds 1.5 week Phytonics Micro comp vanwege flinke schimmels in blinde darm. Staat toch allemaal met elkaar in verbinding.


Nou, terugval |( |(
Net 3 dagen een halve gegeven ipv een hele spuit en vanmiddag stonden haar ogen slecht en wilde ze niet lopen. Hoofd zielig hangen en van mij weg draaien een de longeerlijn. Op stal aan buik gevoeld, dat ging nog, maar toen ging ze met staart zwiepen en met achterbeen tegen haar buik trappen. Wist meteen hoe laat het was en heb gauw een kwartje omeprazole gegeven. In de auto Franklin gebeld en die zei dat ik weer terug moet naar hele spuit. 3 dagen en maandag weer bellen hoe ze gaat. ondertussen die mucosa erbij blijven geven.

Hij gaat kijken naar een ander medicijn, waar hij over gelezen heeft.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:24

Wat vervelend :(:)

Misschien bedoeld jouw dierenarts misoprostol? Wordt in de UK door dierenartsen off-label gebruikt bij glandulaire zweren die niet genezen met omeprazol heb ik gelezen. Je zou het eens kunnen aankaarten bij je dierenarts zodat hij info kan inwinnen of zelfs kan overleggen met een arts in de UK?

Ik moet zeggen, hoe meer ik lees, hoe meer ik het gevoel heb dat de UK best een paar stappen voor loopt in het hele zweren bestaan..

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:37

Nederland loopt vooral erg achter.

VS is bijvoorbeeld ook veel verder al.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:53

MalaQ schreef:
Wat vervelend :(:)

Misschien bedoeld jouw dierenarts misoprostol? Wordt in de UK door dierenartsen off-label gebruikt bij glandulaire zweren die niet genezen met omeprazol heb ik gelezen. Je zou het eens kunnen aankaarten bij je dierenarts zodat hij info kan inwinnen of zelfs kan overleggen met een arts in de UK?

Ik moet zeggen, hoe meer ik lees, hoe meer ik het gevoel heb dat de UK best een paar stappen voor loopt in het hele zweren bestaan..



Ja dat is het! Is humaan toch? Dank je. Ik ga me even inlezen.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:09

Wat is jullie ervaring met Omeprazole geven qua moment van de dag? Ik heb de Ulcergold spuiten. De fabrikant adviseert smorgens voor het voeren.

Ik deed dat steeds, althans de staleigenaar. Maar nu ik weer tegen het afbouwen aan zit en het dus heel nauw luistert dat het afstelwieltje van de spuit op de goeie plek zit, zat ik dus te denken om het savonds zelf te geven. Savonds, omdat ik smorgens niet redt vanwege werk.

Ik las een flink aantal paginas terug in het topic dat jullie het er met elkaar over hadden dat het tijdstip op de dag niet zoveel uitmaakt, als het maar steeds hetzelfde is. Denken jullie daar nog steeds zo over, ondanks advies fabrikant? Dat zou voor mij handig zijn natuurlijk, maar het allerbelangrijkste is dat het voor mijn paard geen problemen geeft.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:32

Hoe gaan jullie om met het rijden van wedstrijden en maagzweren?
Geven jullie voor tijdens en na omeprazole?

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:25

Nikysa90 mijn paard staat van 12 tot 3 uur op de paddock, zonder ruwvoer helaas. Ik ben zelf elke dag rond 2 uur op stal en geef haar dan de ulcergold. Ze heeft dan weinig tot geen maagvulling, ze kan pas weer ruwvoer eten als ze om 3 uur binnen komt. Op die manier denk ik een redelijk goed compromis te hebben qua tijdstip van geven. Ik wil idd ook liever zelf de spuit geven, dan weet ik tenminste zeker dat en wat ze gehad heeft.

Ik ging 2 weken terug recht omhoog bij het aangalopperen dus rijden heb ik maar even gelaten. Wedstrijden rij ik al helemaal niet, kom er niet aan toe en weet eerlijk gezegd ook niet of dat ooit gaat lukken met deze maagklachten...
Wil er komende week weer eens op, benieuwd hoe ze dan voelt. Ze zit nu op 1e week van de 2 halve spuiten, na 1 week volle spuiten. Als het niet aanslaat gaat ze voor scopie naar Bodegraven.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:54

Oh dat is wel een aardig moment, zo na de paddock. Dat lukt bij mij niet omdat ze vrijwel constant de beschikking heeft over ruwvoer, ook buiten (van 8 tot 15u) Die van mij heeft ruim 8 weken aan de volle spuiten Omeprazole gezeten. Kon niet anders omdat er ook ontstekingen elders werden ingespoten. Ik ben bang dat hoe langer je er aan zit, hoe langer het afbouwen duurt.

xJolien

Berichten: 4552
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:32

Ik lees weer even mee. Gevoel zegt dat er een maagzweer zit of iets anders wat pijn veroorzaakt in z'n maag, dierenarts komt volgende week langs voor algemeen onderzoek en wil direct z'n tanden even laten checken. Zijn kortgeleden nog gedaan, maar wie weet. Endoscopie kan enkel op de kliniek 2.5 uur verderop, dus dat stel ik zo lang mogelijk uit. (niet in Nederland nee ;) )

Hij is "oké", eet, drinkt, poept, stalgenoten zien niets aan hem. Maar hij is niet happy. En het is een luchtzuiger. Dus maagzweren spelen altijd al in m'n achterhoofd.
Hij wil niet graag lopen, is niet voorwaarts, maakt veel kaakbewegingen tijdens longeren, hoofd extreem laag, niet actief. Na bit uitdoen gaapt hij. Deed ie eerder ook niet. Ik observeer hem nu een week (we gaan enkel wandelen nu hoor, wil eerst zeker weten wat er is). We hebben flinke stress gehad afgelopen weken (ik in ieder geval :') ), ivm hoefzweer, allergische reactie, oogproblemen etc. Dus wie weet speelt dat een rol.

Ik heb afgelopen 10 pagina's meegelezen / bijgelezen, wat een ellende hebben jullie allemaal met de knollies. Jeminee.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:07

@Jolien mijn pony heeft ook geen echt hevige symptomen, enige wat hij doet is singelnijd en zuur kijken/doen in de omgang , zure is ook een gedeelte karakter.
Ik heb hem ook laten scopen omdat ik het gevoel had dat er iets niet klopt.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:55

Hier helaas nog niet goed, uit de mesttest kwamen toch weer zweren uit. Nu weer een fles sucralfaat.
Het ging eigenlijk best goed. Ik zit er over te denken om verder te gaan met een lagere dosering, zoals ik de laatste dagen eigenlijk al deed.
Weet iemand of dat kan of dat het juist niets uithaalt?

Veearts belt me straks sowieso maar ben ook benieuwd naar jullie mening.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:43

xJolien schreef:
Ik lees weer even mee. Gevoel zegt dat er een maagzweer zit of iets anders wat pijn veroorzaakt in z'n maag, dierenarts komt volgende week langs voor algemeen onderzoek en wil direct z'n tanden even laten checken. Zijn kortgeleden nog gedaan, maar wie weet. Endoscopie kan enkel op de kliniek 2.5 uur verderop, dus dat stel ik zo lang mogelijk uit. (niet in Nederland nee ;) )

Hij is "oké", eet, drinkt, poept, stalgenoten zien niets aan hem. Maar hij is niet happy. En het is een luchtzuiger. Dus maagzweren spelen altijd al in m'n achterhoofd.
Hij wil niet graag lopen, is niet voorwaarts, maakt veel kaakbewegingen tijdens longeren, hoofd extreem laag, niet actief. Na bit uitdoen gaapt hij. Deed ie eerder ook niet. Ik observeer hem nu een week (we gaan enkel wandelen nu hoor, wil eerst zeker weten wat er is). We hebben flinke stress gehad afgelopen weken (ik in ieder geval :') ), ivm hoefzweer, allergische reactie, oogproblemen etc. Dus wie weet speelt dat een rol.

Ik heb afgelopen 10 pagina's meegelezen / bijgelezen, wat een ellende hebben jullie allemaal met de knollies. Jeminee.


Oh dit klinkt wel herkenbaar Jorien! Vooral die kaakbewegingen tijdens het longeren vallen mij extra op. Hier zijn de zweren aangetoond na ook een heftige allergische reactie. Misschien een overeenkomst?

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:45

Ik zit nu in een dillemma. Het afbouwen van de Omeprazole gaat niet soepel. Mn ene arts zegt dat ik Ekygard erbij moet geven om te ondersteunen en de andere arts zegt Phytonics Gastri comp.

Ik ga zo de ingrediënten vergelijken. Lastig hoor! Iemand tips?

c_w
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:15

Ook hier is er weer een achteruitgang. Ik twijfel alleen of het echt de maag is. Ze is onder het zadel niet echt voorwaarts (normaal heeft ze altijd voorwaartse drang), stijf (inbuigen gaat lastiger) en gaat uiteindelijk mesten. Het mesten lijkt haar veel moeite te kosten (daarvoor loopt ze constant met haar staart abnormaal hoog) en lijkt voor verlichting te zorgen, maar vandaag niet voldoende verlichting. Ik twijfel daarom over haar darmen. Nadat ik eraf ben gestapt, ging ze vaak gapen / deed ze alsof er iets vastzat (ik kan het verschil lastig zien). We hebben drie dagen geleden een nieuwe baal hooi gekregen die ze niet at, waardoor ze een aantal uur geen ruwvoer heeft gegeten, mogelijk dat dit invloed heeft (gehad)? We hebben uiteraard direct ander hooi gehaald.
Ik ben benieuwd of jullie het stijf zijn en het mesten herkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:23

nikysa90 schreef:
Ik zit nu in een dillemma. Het afbouwen van de Omeprazole gaat niet soepel. Mn ene arts zegt dat ik Ekygard erbij moet geven om te ondersteunen en de andere arts zegt Phytonics Gastri comp.

Ik ga zo de ingrediënten vergelijken. Lastig hoor! Iemand tips?

Ik weet niet wat in de Gastro Comp zit maar ik hou de ingrediënten van de Raaphorst aan die ik gepost heb, die kun je vinden in mijn post. Die werken hier goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:24

c_w schreef:
Ook hier is er weer een achteruitgang. Ik twijfel alleen of het echt de maag is. Ze is onder het zadel niet echt voorwaarts (normaal heeft ze altijd voorwaartse drang), stijf (inbuigen gaat lastiger) en gaat uiteindelijk mesten. Het mesten lijkt haar veel moeite te kosten (daarvoor loopt ze constant met haar staart abnormaal hoog) en lijkt voor verlichting te zorgen, maar vandaag niet voldoende verlichting. Ik twijfel daarom over haar darmen. Nadat ik eraf ben gestapt, ging ze vaak gapen / deed ze alsof er iets vastzat (ik kan het verschil lastig zien). We hebben drie dagen geleden een nieuwe baal hooi gekregen die ze niet at, waardoor ze een aantal uur geen ruwvoer heeft gegeten, mogelijk dat dit invloed heeft (gehad)? We hebben uiteraard direct ander hooi gehaald.
Ik ben benieuwd of jullie het stijf zijn en het mesten herkennen.


Stijf zijn herken ik niet.. dat het mesten veel moeite kost ook niet. Hoe zijn de ballen?

xJolien

Berichten: 4552
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:04

c_w schreef:
Ook hier is er weer een achteruitgang. Ik twijfel alleen of het echt de maag is. Ze is onder het zadel niet echt voorwaarts (normaal heeft ze altijd voorwaartse drang), stijf (inbuigen gaat lastiger) en gaat uiteindelijk mesten. Het mesten lijkt haar veel moeite te kosten (daarvoor loopt ze constant met haar staart abnormaal hoog) en lijkt voor verlichting te zorgen, maar vandaag niet voldoende verlichting. Ik twijfel daarom over haar darmen. Nadat ik eraf ben gestapt, ging ze vaak gapen / deed ze alsof er iets vastzat (ik kan het verschil lastig zien). We hebben drie dagen geleden een nieuwe baal hooi gekregen die ze niet at, waardoor ze een aantal uur geen ruwvoer heeft gegeten, mogelijk dat dit invloed heeft (gehad)? We hebben uiteraard direct ander hooi gehaald.
Ik ben benieuwd of jullie het stijf zijn en het mesten herkennen.


Hoe ziet de poep eruit? Veel winderigheid of juist helemaal niet? Klinkt voor mij als lichte verstopping en daardoor darmpijn. Hoe reageert ze op aanrakingen bij haar buik, aansingelen etc?

xJolien

Berichten: 4552
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:06

nikysa90 schreef:
xJolien schreef:
Ik lees weer even mee. Gevoel zegt dat er een maagzweer zit of iets anders wat pijn veroorzaakt in z'n maag, dierenarts komt volgende week langs voor algemeen onderzoek en wil direct z'n tanden even laten checken. Zijn kortgeleden nog gedaan, maar wie weet. Endoscopie kan enkel op de kliniek 2.5 uur verderop, dus dat stel ik zo lang mogelijk uit. (niet in Nederland nee ;) )

Hij is "oké", eet, drinkt, poept, stalgenoten zien niets aan hem. Maar hij is niet happy. En het is een luchtzuiger. Dus maagzweren spelen altijd al in m'n achterhoofd.
Hij wil niet graag lopen, is niet voorwaarts, maakt veel kaakbewegingen tijdens longeren, hoofd extreem laag, niet actief. Na bit uitdoen gaapt hij. Deed ie eerder ook niet. Ik observeer hem nu een week (we gaan enkel wandelen nu hoor, wil eerst zeker weten wat er is). We hebben flinke stress gehad afgelopen weken (ik in ieder geval :') ), ivm hoefzweer, allergische reactie, oogproblemen etc. Dus wie weet speelt dat een rol.

Ik heb afgelopen 10 pagina's meegelezen / bijgelezen, wat een ellende hebben jullie allemaal met de knollies. Jeminee.


Oh dit klinkt wel herkenbaar Jorien! Vooral die kaakbewegingen tijdens het longeren vallen mij extra op. Hier zijn de zweren aangetoond na ook een heftige allergische reactie. Misschien een overeenkomst?


Ja precies... Hij had in een week zo veel pech, alles kwam samen. Dus een stressvolle week met 4x de dierenarts over de vloer voor verschillende dingen. Qua medicatie is er niet veel in gegaan, dus dat zou de maag niet pijn gedaan kunnen hebben, maar stress... Oef... En het is verder geen zenuwenpees, maar die week heeft ie zó veel lucht staan zuigen ;(

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:32

nikysa90 schreef:
Ik zit nu in een dillemma. Het afbouwen van de Omeprazole gaat niet soepel. Mn ene arts zegt dat ik Ekygard erbij moet geven om te ondersteunen en de andere arts zegt Phytonics Gastri comp.

Ik ga zo de ingrediënten vergelijken. Lastig hoor! Iemand tips?


Wat ik begreep is de werking in principe het zelfde, maar de Gastri comp bestaat uit natuurlijke ingrediënten. Ik heb voor deze gekozen. Mijn paard staat nu nog op de sucralfaat en ga daarna over op de Gastri comp.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:12

Wat veel achteruitgang bij de paardjes in dit topic! -O-

Wat betreft ekygard of gastricomp. Het blijft lastig want wat voor het ene paard werkt, werkt niet voor de ander. Hier de beste ervaring op ekygard, maar paard vond het niet te eten. Heeft vervolgens lange tijd op puur maag gestaan (ongeveer vergelijkbaar met gastricomp) en heeft ondanks dit terugval. Maar dat zegt niet dat dat een slecht product is, het werkt alleen niet voor de mijne.. Hier gaat hij dus komende tijd vanaf (na even afbouwen).

Stijf zijn, moeite met mesten e.d. herken ik hier eigenlijk ook niet echt. Als paard klachten heeft zet hij zich soms wel wat vast in z'n bovenlijn.

@amy, is je paard wel klachtenvrij geweest op de sucralfaat?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:50

MalaQ, ja hij gaat eigenlijk best goed. Tot 2 weken terug, toen ging ik afbouwen en ging het mis.
Ik was nu stiekem ook al aan het afbouwen en bleef goed gaan, maar gisteren toch een test laten doen om te checken. Helaas dus toch nog zweren.

Met de Veearts overlegd om nog 2 weken sucralfaat te geven en dan nogmaals te testen. Maar ja, wat als hij dan nog niet goed is?
Het is zo ruk dat de sucralfaat zo ontzettend duur is...
Ergens ben ik bang dat hij blijvend beschadigd is en dan kun je natuurlijk behandelen tot je een ons weegt (denk ik?)

Jeetje wat een achteruitgang allemaal, wat irritant :(

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:01

Ik blijf het toch nog maar eens zeggen,

Het blijkt al 8 jaar steeds opnieuw uit dit topic namelijk:


Voor de meeste maagzweerpaarden is de winter/vroeg voorjaar het beroerdste seizoen.

Én

Vaak wordt er veel en veel te snel afgebouwd.
Te snel na het starten van de medicatie en te snel als in een te kort afbouwschema.


Ieder jaar opnieuw heeft dit topic in de wintermaanden een opleving.

En iedere keer weer zie je dat -meestal op advies van dierenartsen- de medicijnkuren korter zijn dat dat de ervaringsmensen hier aangeven.

En het afbouwen dus dito.


Mij persoonlijk raakt dat soms behoorlijk, omdat ik wéét hoe gruwelijk veel pijn maagzweren kúnnen doen bij paarden.