Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:44

Escada schreef:
Ik ga sowieso vandaag een zandkuurtje, het liefst kook ik wat lijnzaad voor een dag of 10 maar kan amper lijnzaad vinden -O-

Lijnzaad werkt ook niet tegen zand...

Ik zou het paard laten onderzoeken door een dierenarts. Zand is een sluipmoordenaar.

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:15

Escada, Vlozaad bestel ik bij Horse Adds en lijnzaad per 15kg bij René Wielens.

Lijnzaad geef ik naast vlozaadkuur wel als een zandkuur, maar dan wel 225g en 10 minuten gekookt.

Daarnaast voer ik dagelijks een beetje vlozaad en lijnzaad voor de darmen.

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:31

Boemel, wat gebeurt er als je dat niet geeft? Mijne kan bijvoorbeeld niet tegen vlozaad. Lijnzaad heb ik ook ergens gelezen dat sommige paarden er allergisch voor zijn, al niet veel maar sommige. Zou het kunnen dat die van jouw er op reageert?

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:53

Phonix schreef:
Boemel, wat gebeurt er als je dat niet geeft? Mijne kan bijvoorbeeld niet tegen vlozaad. Lijnzaad heb ik ook ergens gelezen dat sommige paarden er allergisch voor zijn, al niet veel maar sommige. Zou het kunnen dat die van jouw er op reageert?


Goede vraag. Ik heb het ook heel lang niet gegeven en ze lijkt niet negatief te reageren op zowel lijnzaad als vlozaad.

Sinds ik graanvrij voer met wat vlozaad en lijnzaad en Celtix Buf is de mest erg verbeterd.

Het zou me niets verbazen als het onderzoek op de kliniek met een verrassende conclusie komt.
Hormonaal verwacht ik dat er ook iets niet in orde is.
Nu het zonnetje schijnt begint haar gedrag op hengstengedrag te lijken. Willen dekken, matcho rondlopen, nek erop, Spaanse pas, bijten.

Ben blij als ze morgen veilig opgeborgen op de kliniek staat.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:58

Als alternatief voor vlozaad kan je ook afwisselen met goud/blond lijnzaad. Deze kan heel en ongekookt gegeven worden en geeft daardoor meer "slijm" af.
Vlozaad is effectiever, maar voor paarden die er niet tegen kunnen of het echt in alle vormen weigeren te eten een goed alternatief.

Marstall Sonnenlein, vond ik altijd de beste en het meeste effect hebben.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:14

Lichaamsbeweging gedurende 5 of meer dagen per week verhoogde ook aanzienlijk het risico dat paarden EGGD ontwikkelen (Pederson et al., 2018; Sykes et al., 2019) en kan verband houden met een veranderde doorbloeding van de maag of (fysiologische) stress (Rendle et al., 2018). In een onderzoek onder 201 paarden die niet in racetraining waren, werd werkdruk echter niet geïdentificeerd als een risicofactor, wat aantoont dat trainingsintensiteit zeker niet de enige factor is (Luthersson et al., 2009b).

Bron: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3322000454

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:19

Miss_Mii21 schreef:
Lichaamsbeweging gedurende 5 of meer dagen per week verhoogde ook aanzienlijk het risico dat paarden EGGD ontwikkelen (Pederson et al., 2018; Sykes et al., 2019) en kan verband houden met een veranderde doorbloeding van de maag of (fysiologische) stress (Rendle et al., 2018). In een onderzoek onder 201 paarden die niet in racetraining waren, werd werkdruk echter niet geïdentificeerd als een risicofactor, wat aantoont dat trainingsintensiteit zeker niet de enige factor is (Luthersson et al., 2009b).

Bron: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3322000454

Wat een mooi stuk. Heel educatief en bevestigd wat ik al heel lang zelf dacht nl:

Ook genas 55% van de door voeding veroorzaakte plaveiselcelzweren wanneer paarden in de wei werden gezet (McGowan et al., 2011).

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:44

Rizette schreef:
Miss_Mii21 schreef:
Lichaamsbeweging gedurende 5 of meer dagen per week verhoogde ook aanzienlijk het risico dat paarden EGGD ontwikkelen (Pederson et al., 2018; Sykes et al., 2019) en kan verband houden met een veranderde doorbloeding van de maag of (fysiologische) stress (Rendle et al., 2018). In een onderzoek onder 201 paarden die niet in racetraining waren, werd werkdruk echter niet geïdentificeerd als een risicofactor, wat aantoont dat trainingsintensiteit zeker niet de enige factor is (Luthersson et al., 2009b).

Bron: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3322000454

Wat een mooi stuk. Heel educatief en bevestigd wat ik al heel lang zelf dacht nl:

Ook genas 55% van de door voeding veroorzaakte plaveiselcelzweren wanneer paarden in de wei werden gezet (McGowan et al., 2011).
klinkt logisch, onbeperkt natuurlijk voer. 55÷ vind ik niet heel veel, had verwacht dat dit meer zou zijn.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:58

Dat maagzweren genezen door gras eten, is ook mijn ervaring. Alleen begint de ellende bijna altijd weer als het weideseizoen is afgelopen en er weer hooi aangeboden wordt.
Gras is natuurlijk ook zacht en prikt niet zoals hooi e.d.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 23:35

Iemand hier ervaring met aloe vera voeren? Ik las gisteren hier iets over (weet alleen niet meer waar helaas) of sla ik nu door?

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 07:23

In Engeland en in America voeren ze vaak aloevera voor maagzweren.

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:07

Mijn paard is vandaag helemaal onderzocht.
Zand in de darmen is bijna weg.
Slokdarm goed. Echo nieren, lever, eierstokken en baarmoeder goed.
Gastroscopie goed. Maagwand zag er erg goed uit.

Wat wel opviel was de wat roodheid en zwelling van de darm en de aanwezigheid van horzellarven, terwijl ze netjes ontwormd is. Uit recent wormonderzoek kwam ook besmetting rode bloedworm en spoelworm.

En aangezien ze netjes ontwormd is en de mest uit wei en paddock dagelijks verwijderd wordt, is dit zorgelijk. Er is te weinig afweer.
Er is een biopt van de darmen genomen van verschillende plekken en uitgebreid bloedonderzoek.
Er wordt gedacht aan een ingekapselde rode bloedwormbesmetting.
Volgende week uitslag en dan een behandelplan.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:42

Jeetje Boemel wat zorgelijk!
Had je dit enigszins verwacht?
Wel een bevestiging dat de maag schoon is.
Maar oef rode bloedworm….. Hier dus ook veel vernield.

Ben benieuwd naar het behandelplan

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:43

Marus schreef:
Jeetje Boemel wat zorgelijk!
Had je dit enigszins verwacht?
Wel een bevestiging dat de maag schoon is.
Maar oef rode bloedworm….. Hier dus ook veel vernield.

Ben benieuwd naar het behandelplan


Nee, dit had ik niet verwacht. Wel andere narigheid.

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:50

Heftig boemel! Wat kan het behandelings plan zijn denk je?

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:03

boemel schreef:
Mijn paard is vandaag helemaal onderzocht.
Zand in de darmen is bijna weg.
Slokdarm goed. Echo nieren, lever, eierstokken en baarmoeder goed.
Gastroscopie goed. Maagwand zag er erg goed uit.

Wat wel opviel was de wat roodheid en zwelling van de darm en de aanwezigheid van horzellarven, terwijl ze netjes ontwormd is. Uit recent wormonderzoek kwam ook besmetting rode bloedworm en spoelworm.

En aangezien ze netjes ontwormd is en de mest uit wei en paddock dagelijks verwijderd wordt, is dit zorgelijk. Er is te weinig afweer.
Er is een biopt van de darmen genomen van verschillende plekken en uitgebreid bloedonderzoek.
Er wordt gedacht aan een ingekapselde rode bloedwormbesmetting.
Volgende week uitslag en dan een behandelplan.

Wat een onverwachte uitslag. Heb je met ivermectine ontwormd? Dan zouden de horzellarven weg moeten zijn.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:33

Horzellarven zijn hardnekkige krengen.. hier na 4 keer ontwormen achter elkaar pas vanaf.

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:45

Kan je horzellarven alleen zien op scopie?
Mijne doe ik om de drie maanden een mesttest maar niks komt eruit. Toch zie ik haar wel in de paddock haar billen jeuken.

Heb een keer ivermectine gedaan in november en toen voelde ze zich echt oliebol, in januari had ze darmwormen en toen pramox gebruikt en dat ging prima. Maar heb toch de gevoel dat er nog iets zit.

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 23:39

Ik heb met Pramox ontwormd, toen kwamen er horzellarven af. Denk gedurende 5 dagen. Toch zat er nu echt veel in.
Behandelplan is afwachten. Hopelijk over een week meer bekend. :o

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:25

Was het niet zo dat ivermectine het beste werkt tegen horzellarven? Na de eerste nachtvorst geven in het najaar omdat dan alle horzels dood zijn en je geen herbesmetting krijgt.

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:26

Phonix schreef:
Kan je horzellarven alleen zien op scopie?
Mijne doe ik om de drie maanden een mesttest maar niks komt eruit. Toch zie ik haar wel in de paddock haar billen jeuken.

Heb een keer ivermectine gedaan in november en toen voelde ze zich echt oliebol, in januari had ze darmwormen en toen pramox gebruikt en dat ging prima. Maar heb toch de gevoel dat er nog iets zit.

Dat zijn dan ws aarsmaden als ook wit beslag heeft onder de staart?

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:55

Rizette schreef:
Phonix schreef:
Kan je horzellarven alleen zien op scopie?
Mijne doe ik om de drie maanden een mesttest maar niks komt eruit. Toch zie ik haar wel in de paddock haar billen jeuken.

Heb een keer ivermectine gedaan in november en toen voelde ze zich echt oliebol, in januari had ze darmwormen en toen pramox gebruikt en dat ging prima. Maar heb toch de gevoel dat er nog iets zit.

Dat zijn dan ws aarsmaden als ook wit beslag heeft onder de staart?


Ik heb meerderen keren probeert te kijken maar heb tot zo ver niks gezien.

MissSicarius

Berichten: 238
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 23:23

Weet iemand hoe het zit met regelgeving in België? Mag men daar wel omeprazol kopen?

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:43

Elin_ schreef:
Elin_ schreef:
Ik ben een actieve meelezer, maar voor de nexium gebruikers heb ik wellicht een goede site gevonden die ik graag wilde delen; https://www.soin-et-nature.com/nl/21188 ... sules.html

Scheelt weer wat met de Nederlandse kosten :)

Weet iemand of dit de juiste nexium is? Een vriendin en ik willen beide bestellen, maar nog leek :+

Dit zijn capsules. Ik zelf gebruikte de pillen. Werkte bij mijn paard goed. Ik gaf 3x verdeeld over de dag met heel veel tijd er tussen. Dus ook savonds laat nog.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:31

henshem schreef:
Dat maagzweren genezen door gras eten, is ook mijn ervaring. Alleen begint de ellende bijna altijd weer als het weideseizoen is afgelopen en er weer hooi aangeboden wordt.
Gras is natuurlijk ook zacht en prikt niet zoals hooi e.d.
of de zweren worden minder door gras, maar genezen niet, en hooi prikt weer.. dus de zweren die dan toch al niet weg zijn geweest, geven dan meer last? zoiets? 55% vind ik nog een laag percentage.