Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:27

Mooi dat ze hooi krijgt maar gehaltes eiwit in hooi zijn meestal minder dan in gras en soms zit er haast niets in qua eiwitten. Dan mag je ze wel een wagen vol geven om aan hun behoefte te kunnen komen Is het getest voedzaam hooi dan is het een ander verhaal. Brokken is gevaarlijk voeren voor paarden die gevoelig op de maag zijn, zeker in grotere hoeveelheden.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:31

Angelo_J schreef:
Ik zie meerdere posts met twijfels over een eventuele maagzweer. Ik zou aanraden om wel een scopie te maken. Er is zoveel variatie tussen paarden. Mijn paard at bijvoorbeeld goed en kreeg onbeperkt hooi, maar toonde (soms) opvallend gedrag. Gestart met maagmedicatie na overleg met de dierenarts, maar te kort gegeven. Na ander onderzoek uiteindelijk toch een scopie gemaakt en hij bleek forse zweren te hebben. Ik heb spijt dat ik zo lang heb gewacht met een scopie. Daarnaast genezen supplementen geen zweren en kan zelf medicatie toedienen ook meer slecht dan goed doen...


Wat gaf bij jou de doorslag de scopie te maken?

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:34

Popstra schreef:
Jorie schreef:
Hoi allemaal,
Ik heb aantal laatste blz van dit topic gelezen. En wat dingen op steekwoorden gezocht in dit topic.
Komen goeie tips voorbij.

Maar toch zoek ik feedback O:)

Ik heb een draverbier merrie (draver x arabier) die endurance loopt. Ziet er goed uit qua model, bespiering en glanzende vacht.

Maar kan van 1 op ander moment veranderen in een stakend paard. Niet stijgeren of bokken maar naar achter lopen, bijten naar mijn been of totale afsluiting. Geen enkele reactie. Tijdens longeren perse 1 kant niet op willen en omdraaien en wegrennen.

Is al op diverse fronten gecheckt (rug, hals, benen) is prima in orde. Soms wat vast op de rug maar met behandeling zo weer los.

Staat de hele dag buiten met 3 vriendinnen en onbeperkt hooi uit slow feeders. Ook in de nacht op stal volle slow feeder.

Krijgt ook nog schep bietenpulp, schep hartog digest in de avond en kwart schep ease en exel in de ochtend.

Vergeleken de 3 andere merries, staat zij het minste te eten en ik zie haar nog wel redelijk vaak gapen.

Ik heb vandaag gastrocomplex binnen gekregen en dat wil ik nu proberen.

Ik vind de symptomen te mager om een scopie te laten doen.

Ik zag ook iets voorbij komen over nexium? Maar dan mogen ze de korreltjes niet doorbijten?

Mijn voornaamste vraag is eigenlijk, herkent iemand deze vage klachten bij maagproblemen?

Ik ben benieuwd :j

Ja herkenbaar.
Je kan een voorraad Nexium in huis halen en een pilletje gewoon heel door het voer doen.
Deed ik ook. 3x per dag 1 pilletje en de voerbeurten rond 8..17...22.30 uur
Daarna af bouwen naar 2 per dag.
Ik heb het wel een maand of 2,5 gegeven. Paard was er flink van opgeknapt.

Supplementen gaan evt zweren die er al zijn niet verhelpen. Dat kan alleen met medicijn als omeprazol of zoals Nexium osemeprasol.


Je hebt geen scopie laten doen? En wat was bij jou de aanleiding om voor maagzweren te gaan behandelen?

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:14

Ik herken alle symptomen die je opnoemt. Die van mij staakte ook (en steigerde, sloot zich volledig af) en had nog meer symptomen zoals gapen, bak vastpakken (vooral na een brokje), bijten, naar maag kijken en gevoelig met poetsen. Ook omdraaien met longeren herken ik, maar dat heeft bij die van mij ook met andere dingen te maken, zoals scheefheid en gebrek aan balans. Pas na een jaar een scopie gedaan, 6 weken omeprazol en sucralfaat en 6 weken afgebouwd. Ook controlescopie. Geef nu elke dag een schepje Equine 74; gaapt niet meer en loopt als een zonnetje :)

Supplementen die ik heb geprobeerd: oa Mastic, Maagsupport (Paardendrogist), Maagbalans (Horseflex) en die van Vitalstyle. Gestopt met luzerne en Ease en Excel. Geef nu Pavo vitaminebrok en een paar luzernebrokjes voor het kauwen. En onbeperkt hooi natuurlijk, maar moet heel erg opletten, want ze is nog steeds te dik.

Mijn merrie is een stresskip en niet de makkelijkste afstamming/karakter en had ook last van andere dingen. Sta nu op de perfecte stal en krijg op de klassieke manier les dus het gaat nu erg goed. Andere supplementen die ze krijgt: Easepro, Glucobalance en Kurasyn. Supplementen meng ik met een handje Slueslimix en lijnzaadolie anders eet ze het niet. Verder staat ze in de winter standaard met de Bucas Recuptex deken. Heel blij dat ik het management na 2 jaar eindelijk voor elkaar lijk te hebben :=

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:21

Mijne zoog lucht vanaf hele jonge leeftijd, ook altijd een beetje narrig met aansingelen. Maar niet heel erg, was minimaal.
Verder niks, zag er altijd super goed uit en vrijwel geen andere klachten.
Toen hij eenmaal van mij was laten scopen en hij zat onder de zweren, van slokdarm tot maag.
Daarvoor behandeld en daarna jarenlang gezocht naar goed stal management en voerbeleid. Ook ivm een zware koliek operatie die hij ondergaan had. Maakte de zoektocht niet makkelijker.
Uiteindelijk zoog hij vrijwel niet meer.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:28

Ik geef nu de mastic horse maar ga terug op Equine74 en dan 1 schepje.

Vind hem daar veel beter op doen dan de mastic horse heb ik het idee. Ook eet hij Equine74 veel makkelijker.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:56

Als een paard narrig word met aan singelen, Gevoelig met poetsen, schraal word en zn vacht wat lelijk dan geef ik medicijnen. Ook geef ik preventief medicijnen als ik op wedstrijd ga.
Zit al zo lang in de paarden en de sport en ken mijn paarden (9 stuks) door en door om te zien wat er zo een beetje kan schelen.

Heb 1x op aanraden van de internist een paard met terugkerende koliek laten scopen en die was helemaal schoon.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:18

Popstra schreef:
Als een paard narrig word met aan singelen, Gevoelig met poetsen, schraal word en zn vacht wat lelijk dan geef ik medicijnen. Ook geef ik preventief medicijnen als ik op wedstrijd ga.
Zit al zo lang in de paarden en de sport en ken mijn paarden (9 stuks) door en door om te zien wat er zo een beetje kan schelen.

Heb 1x op aanraden van de internist een paard met terugkerende koliek laten scopen en die was helemaal schoon.

Welke medicijnen geef je dan?

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:53

Ik gaf eerst altijd spuiten omeprazole en nu geef ik Nexium

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:23

Kun je dat zo aanschaffen buiten dierenarts om?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:36

Als je paard eenmaal bekend is met maagzweren en je DA weet er van kun je vaak zo een aantal spuiten Omeprazol halen. Op advies van de DA geef ik die van mij ook preventief als ik op wedstrijd ga of als de smid komt. Als ze op zijn kan ik zo weer nieuwe halen.

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:38

Ja, ik ook. Verdienen ze toch bagger veel geld aan. Haha

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:38

Nexium kunt je trouwens bij Kruidvat kopen. Of goedkoper in Duitsland of america.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:15

Wist niet dat dat veel gedaan werd voor wedstrijden of andere stress dagen Hoeveel Nexium zou je dan moeten geven?

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:36

Ik geef drie pillen de dag ervoor en drie pillen op de dag zelf

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:04

Ondanks dat mijne maagzweer heeft gehad ben ik nu paar keer met hem op pad geweest, en ook paar keer een paar dagen met hem weg (was wel mijn ander paard ook mee, dus minder stress) en gelukkig niks gemerkt aan gedrag dat maagzweren terug zouden kunnen komen

soms reageert hij wel even op de singel.. maar met aansingelen weer niet. Dus ik ga er van uit dat het mentaal wat is. Soms zie ik hem wel flemen op stal. dit maakt niet uit of voor of na het eten is.. Maar ik zie meerdere jonge paarden wel eens flemen op stal. Dat flemen is hij pas gaan doen tijdens toen zijn maagzweer behandeling. Hij fleemt ook maar 1x ipv meerdere keren.

Soms met rijden wilt hij wel eens met halt houden naar mijn been kijken. Maar ik kan niet achterhalen of hij nou denkt ow ik krijg snoepje of dat hij echt last heeft.. Want hij is voorwaartser dan voorheen en super braaf, staakt ook niet meer en blijft gewoon lopen.

Wel zorg ik voor stress dagen bijv trailer of wat dan ook dat hij van te voren hooi heeft gegeten en wat grasbrokjes. Ook al heeft hij 24/7 toegang tot onbeperkt hooi. Dus in theorie is zijn maag altijd wel gevuld.

Nu denk ik dat max zijn maagzweer meer is gekomen van zijn operatie, en 10 dagen kliniek waar hij niet veel at, en medicatie en daarna nog 6 weken op boxrust waar hij wel goed at en onberkt hooi had.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:41

Misschien dat het voor alle paarden wel gezond is om een maagbeschermer te geven voor de dagen dat ze van hun vertrouwde plek weg zijn en minder regelmatig voer krijgen.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:47

Rizette schreef:
Misschien dat het voor alle paarden wel gezond is om een maagbeschermer te geven voor de dagen dat ze van hun vertrouwde plek weg zijn en minder regelmatig voer krijgen.


als nou niet zo duur maken haha

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:06

Ik zag dat kruidvat ook omeprazol heeft. Tabletten van 10gr.

Ik heb gisteren zitten sparren met mijn DA. Knoop doorgehakt en ik ga afspraak maken voor een scopie. (Hij doet het niet zelf helaas maar kan wel tzt de nabehandeling doen)

Ik zie er tegenop maar dan weten we het echt zeker en kan ik in de toekomst daar rekening mee houden met het hele voer management.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:35

Jorie schreef:
Ik zag dat kruidvat ook omeprazol heeft. Tabletten van 10gr.

Ik heb gisteren zitten sparren met mijn DA. Knoop doorgehakt en ik ga afspraak maken voor een scopie. (Hij doet het niet zelf helaas maar kan wel tzt de nabehandeling doen)

Ik zie er tegenop maar dan weten we het echt zeker en kan ik in de toekomst daar rekening mee houden met het hele voer management.

Hoop voor jou dat het mee mag vallen.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:36

Jorie schreef:
Ik zag dat kruidvat ook omeprazol heeft. Tabletten van 10gr.

Ik heb gisteren zitten sparren met mijn DA. Knoop doorgehakt en ik ga afspraak maken voor een scopie. (Hij doet het niet zelf helaas maar kan wel tzt de nabehandeling doen)

Ik zie er tegenop maar dan weten we het echt zeker en kan ik in de toekomst daar rekening mee houden met het hele voer management.

Paard zal ws veel nodig zijn van de Omeprazol, geen idee hoeveel grammen.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:00

Ik ben er sinds kort achter dat je omeprazol pillen (zoals nexium) ook in NL best goedkoop over internet kan bestellen. Ik zal de site eens opzoeken

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:32

Menselijk maagzuur heeft een andere PH waarde dan die van paarden. Van paarden is het veel sterker en zeker bij paarden met maagproblemen en mogelijk oprispingen begint het al hoog. Waardoor de buitenlaag en daarmee het vrijkomen van het medicijn te vroeg gebeurt bij menselijke varianten... waardoor je er weer zulke hoge doseringen van moet geven dat het weinig zin heeft en vrijwel net zo duur wordt als varianten voor paarden. (Doorgaand 2000mg/500kg) en dit is als het wel op de goede plek komt.

als je al zelf gaat dokteren net humane medicatie, doe dat dan wel io met een goede veterinaire internist.
Er zijn humane medicijnen die prima werken bij paarden. Maar doorgaand de retard/maagzuur resistente capsules en pillen niet.


Ik zou dan eerder via een PObox tussenstop abler in Nederland proberen te krijgen.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:43

Rizette schreef:
Jorie schreef:
Ik zag dat kruidvat ook omeprazol heeft. Tabletten van 10gr.

Ik heb gisteren zitten sparren met mijn DA. Knoop doorgehakt en ik ga afspraak maken voor een scopie. (Hij doet het niet zelf helaas maar kan wel tzt de nabehandeling doen)

Ik zie er tegenop maar dan weten we het echt zeker en kan ik in de toekomst daar rekening mee houden met het hele voer management.

Hoop voor jou dat het mee mag vallen.


Dank je, ik hoop het ook. -O-

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:36

c_alsemgeest schreef:
Menselijk maagzuur heeft een andere PH waarde dan die van paarden. Van paarden is het veel sterker en zeker bij paarden met maagproblemen en mogelijk oprispingen begint het al hoog. Waardoor de buitenlaag en daarmee het vrijkomen van het medicijn te vroeg gebeurt bij menselijke varianten... waardoor je er weer zulke hoge doseringen van moet geven dat het weinig zin heeft en vrijwel net zo duur wordt als varianten voor paarden. (Doorgaand 2000mg/500kg) en dit is als het wel op de goede plek komt.

als je al zelf gaat dokteren net humane medicatie, doe dat dan wel io met een goede veterinaire internist.
Er zijn humane medicijnen die prima werken bij paarden. Maar doorgaand de retard/maagzuur resistente capsules en pillen niet.


Maar als je van die humane remmers je paard wel 100% ziet opknappen hoe verklaar jij dat dan?

Vergeet niet dat die medicijnen waar "paard" voor staat big bussines is. (Evenals "hond" en "kat")