Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 08:42

@Phonix: jeetje zeg daar ben je maar mooi klaar mee ;( wel “fijn” om te horen dat ik niet de enige ben die tegen dit probleem aanloopt.

@Gitana: dagboek bijhouden is wellicht een handige tip! Dankjewel. Foto’s maken doe ik inderdaad al heel veel. Eigenlijk iedere keer wel en daarbij viel het mij wel op dat ze dinsdag een flinke buik aan had en deze gisteren wel wat opgetrokken leek. Ik zie alleen geen andere symptomen die ze normaal met zweren laat zien zoals tandenknarsen, gapen en gevoelig reageren op de singel. Dat maakt het zo vaag.

Wel is het echt een behoorlijke stresskip en toen het laatst zo onweerde op een zondag is ze echt 2 dagen van de kaart geweest en dat uit zich dan meteen in weven en tandenknarsen. Dit is nu inmiddels weer weg. Dit zijn gewoon dingen waar ik slecht mee om kan gaan omdat ik hier geen invloed op heb ;(

ik heb wel het vermoeden dat ze weer wat last heeft van wormen. Begin van de maand positieve wormentest gehad maar te laag om te behandelen. Heb zo een vermoeden dat deze nu iets hoger is dus ga weer even mest opsturen.


Weide is momenteel ook weer kaal gegeten dus wellicht voor haar wat weinig gras om er echt mee op gewicht te blijven. Ga weer bijvoeren met Fibrebeet denk ik.

Maaik
Berichten: 5675
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:54

Ik heb het ei van Columbus ook niet en herken zeker wat je zegt, maar probeer niet te ‘neurotisch’ te doen. Dat geeft jou stress en onrust en dat breng je ook weer over op je paard, wat de symptomen weer in de hand kan werken.
Ik snap oprecht dat het écht heel lastig is. Mijn maagzweer patiënt heeft na herstel van de maagzweer de stempel astma gekregen wat ik niet onder controle krijg, dus ik ben daardoor ook wel ‘hyper alert’ op symptomen maar blijf je bewust dat je paard het allemaal meekrijgt en dat dat vaak niet helpend is.

Ik houd in m’n notities op m’n telefoon in korte steekwoorden aan hoe hij erbij staat, eventueel met temperatuur en andere ‘opvallendheden’ zoals bijvoorbeeld een nieuwe hooibaal en het weer oid, in de hoop een patroon te kunnen ontdekken waar zijn terugvallen aan gerelateerd kunnen zijn. Daarna probeer het vervolgens wel naast me neer te leggen en te genieten van het moment.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:10

Wilde net zeggen, probeer het een beetje los te laten en niet bij elk gaapje of dingetje gelijk het ergste denken.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:23

Dat zou ik inderdaad beter moeten doen ja. Dankjewel voor even een luisterend oor te bieden.

belletjhee

Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 13:11

Wat een zorgenkindjes zijn het toch .. mijn 2jarige Phoebe lijkt nu "stabiel" te zijn onder de homeopathische behandeling van Laarakker. De prednison is bijna helemaal afgebouwd, maagzuurremmers zijn nu sinds 3 weken gestopt. Utrecht was bang voor een reboundeffect op korte termijn... tot nu toe gaat het goed maar durf nog niet te juichen. Wel is ze enorm aangekomen in gewicht!! Ze staat op gras en volledig glutenvrij voer.. iemand enig idee wanneer de rebound zou kunnen volgen ???

belletjhee

Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 13:13

Maaik schreef:
Ik heb het ei van Columbus ook niet en herken zeker wat je zegt, maar probeer niet te ‘neurotisch’ te doen. Dat geeft jou stress en onrust en dat breng je ook weer over op je paard, wat de symptomen weer in de hand kan werken.
Ik snap oprecht dat het écht heel lastig is. Mijn maagzweer patiënt heeft na herstel van de maagzweer de stempel astma gekregen wat ik niet onder controle krijg, dus ik ben daardoor ook wel ‘hyper alert’ op symptomen maar blijf je bewust dat je paard het allemaal meekrijgt en dat dat vaak niet helpend is.

Ik houd in m’n notities op m’n telefoon in korte steekwoorden aan hoe hij erbij staat, eventueel met temperatuur en andere ‘opvallendheden’ zoals bijvoorbeeld een nieuwe hooibaal en het weer oid, in de hoop een patroon te kunnen ontdekken waar zijn terugvallen aan gerelateerd kunnen zijn. Daarna probeer het vervolgens wel naast me neer te leggen en te genieten van het moment.



Zijn er dingen die opvallen? Ben wel benieuwd of inderdaad het weer of verandering van hooibaal iets uitlokt..

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 23:16

Gisteren een nieuw paard op stal gekomen, in de uitloopstal naast mijn paard. Ze kunnen dus gemakkelijk contact met elkaar maken over de draad. Gisteren bij de kennismaking werd ze alweer gestresst. Vandaag had ik een paard dat alweer aan het tandenknarsen was na ieder koekje dat ik haar gaf. Duidelijk dus weer wat last van de maag. Zo frustrerend dit maar ik begin dus wel een patroon te herkennen nu…. Het blijkt dus dat bij iedere verandering of iets dat anders is dan normaal haar maag meteen begint op te spelen. Als het goed is zou het met een paar dagen weer weg moeten zijn.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:34

Even een kort vraagje tussendoor, hoe is de eetlust bij paarden met maagzweren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:37

Hier was de eetlust ondanks flinke zweren heel goed. At alles wat los en vast zat op. Liet niks staan. Wel dronk ze veel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-23 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:40

Mijne wilde hooi eten maar niet graag haar muesli.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:56

Wij hebben een merrie die op zijn zachts gezegd gewoon niet lief is.
We hebben haar begin maart opgehaald (3 uur durende rit) en ze is begin juni bevallen van haar veulen.
We hebben nog 3 andere paarden en 1 daarvan was direct haar maatje, maar met 1 van de anderen had ze nog wel onenigheid.
We mochten haar buik vooral niet aanraken, maar weten dat toen aan de dracht.
Op het allerlaats van de dracht werd ze wel iets vriendelijker.
Inmiddels is haar veulen dus bijna 2 maand en ze is echt niet lief. Bijterig, als ze maar denkt dat je aan haar lijf wil komen dan is ze boos (hals is meestal prima).
En ze is echt onverzadigbaar, valt het eten aan (en ons dan ook zo ong).
Ze krijgt 3 keer per dag merriebrok met fibrebeet.
En dan nog een oliebol aan hooi en kan onbeperkt op het gras komen.

Ik weet dat ze bij haar vorige (tijdelijke) eigenaar witlofpoten kreeg, en als ik dat opzoek dan zitten daar wel veel suikers in.

Sommige dagen (zoals vandaag) dan is ze extra kribbig en denk ik, zou ze ergens last van hebben?
Misschien een maagzweer?
Of toch echt last van haar hormonen?

Aan de ene kant hoop is dat ze ergens last van heeft, want dan zou ze vriendelijker kunnen worden als dat opgelost is.

Excuus voor het onsamenhangende verhaal :=

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 23:21

Zerena schreef:
Wij hebben een merrie die op zijn zachts gezegd gewoon niet lief is.
We hebben haar begin maart opgehaald (3 uur durende rit) en ze is begin juni bevallen van haar veulen.
We hebben nog 3 andere paarden en 1 daarvan was direct haar maatje, maar met 1 van de anderen had ze nog wel onenigheid.
We mochten haar buik vooral niet aanraken, maar weten dat toen aan de dracht.
Op het allerlaats van de dracht werd ze wel iets vriendelijker.
Inmiddels is haar veulen dus bijna 2 maand en ze is echt niet lief. Bijterig, als ze maar denkt dat je aan haar lijf wil komen dan is ze boos (hals is meestal prima).
En ze is echt onverzadigbaar, valt het eten aan (en ons dan ook zo ong).
Ze krijgt 3 keer per dag merriebrok met fibrebeet.
En dan nog een oliebol aan hooi en kan onbeperkt op het gras komen.

Ik weet dat ze bij haar vorige (tijdelijke) eigenaar witlofpoten kreeg, en als ik dat opzoek dan zitten daar wel veel suikers in.
Gras is prima voor een veulenmerrie. Maar is dat fris gras zeg maar met rantsoen en dat mooi vol gras of is het een wei waar altijd paarden in lopen?
Sommige dagen (zoals vandaag) dan is ze extra kribbig en denk ik, zou ze ergens last van hebben?
Misschien een maagzweer?
Of toch echt last van haar hormonen?

Aan de ene kant hoop is dat ze ergens last van heeft, want dan zou ze vriendelijker kunnen worden als dat opgelost is.

Excuus voor het onsamenhangende verhaal :=

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 23:27

Hoe bedoel je dat precies?
Het is geen volle rijke wei.

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 06:56

Zou ook een spierziekte kunnen zijn. Is het de bedoeling dat jullie haar gaat rijden?

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:29

Er is iets niet goed gegaan met mijn bovenstaande post maar ik bedoelde te vragen of ze toegang heeft tot tot onbeperkt goed fris gras of is het een paardenwei waar altijd paarden in lopen? Dan lijkt het soms of er nog heel wat gras staat maar geen paard wat dat dan meer wil eten. Heb je schoon gras met bijvoorbeeld strookbegrazing dan is dat vaak smakelijk maar ook voedzaam en dat is erg belangrijk voor een merrie met veulen. Brokken kunnen er eventueel naast.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:53

Phonix schreef:
Zou ook een spierziekte kunnen zijn. Is het de bedoeling dat jullie haar gaat rijden?


Het is mijn moeder haar paard en die zou haar willen rijden, maarja dat is nu een twijfel.
Maar dat is nu ook niet belangrijk, het zou vooral fijn zijn als ze gewoon lekker in haar vel zit want dat lijkt me nu niet het geval.


Rizette schreef:
Er is iets niet goed gegaan met mijn bovenstaande post maar ik bedoelde te vragen of ze toegang heeft tot tot onbeperkt goed fris gras of is het een paardenwei waar altijd paarden in lopen? Dan lijkt het soms of er nog heel wat gras staat maar geen paard wat dat dan meer wil eten. Heb je schoon gras met bijvoorbeeld strookbegrazing dan is dat vaak smakelijk maar ook voedzaam en dat is erg belangrijk voor een merrie met veulen. Brokken kunnen er eventueel naast.


Ze krijgt strookbegrazing maar daarnaast ook nog zo goed als onbeperkt hooi, dus ze kan altijd eten.

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:59

Hmm je zou kunnen checken voor pssm, wat ook erg invloed kan hebben op hormonen. Miri Harckett op Instagram/YouTube heb een merrie die lijkt op dit verhaal die Blondie heet.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:30

Welke vorm van pssm doel je dan op?
Ik heb zelf een Tinker met Pssm1.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:18

Zerena schreef:
Phonix schreef:
Zou ook een spierziekte kunnen zijn. Is het de bedoeling dat jullie haar gaat rijden?


Het is mijn moeder haar paard en die zou haar willen rijden, maarja dat is nu een twijfel.
Maar dat is nu ook niet belangrijk, het zou vooral fijn zijn als ze gewoon lekker in haar vel zit want dat lijkt me nu niet het geval.


Rizette schreef:
Er is iets niet goed gegaan met mijn bovenstaande post maar ik bedoelde te vragen of ze toegang heeft tot tot onbeperkt goed fris gras of is het een paardenwei waar altijd paarden in lopen? Dan lijkt het soms of er nog heel wat gras staat maar geen paard wat dat dan meer wil eten. Heb je schoon gras met bijvoorbeeld strookbegrazing dan is dat vaak smakelijk maar ook voedzaam en dat is erg belangrijk voor een merrie met veulen. Brokken kunnen er eventueel naast.


Ze krijgt strookbegrazing maar daarnaast ook nog zo goed als onbeperkt hooi, dus ze kan altijd eten.

Ik zou eens kijken hoe ze het doet op onbeperkt gras en zonder of weinig hooi. Hooi meer als extra en goed schoon gras als basis.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:23

We hebben helaas niet onbeperkt gras.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:36

Zerena schreef:
We hebben helaas niet onbeperkt gras.

Ik verwacht dat de merrie teveel brok krijgt in verhouding met ruwvoer. Een veulenmerrie moet top ruwvoer krijgen. onbeperkt maar het liefst op de wei met goed gras. Krachtvoer is aanvullend maar moet op een maag vol goed ruwvoer gegeven worden. Als dat niet gebeurt komen er al snel maagproblemen . Kon bijna niet geloven dat het gedrag van de merrie past bij onbeperkt goed ruwvoer. Het past bij een merrie met maagpijn, honger of voernijd maar alles staat of valt bij een goed voerbeleid.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:22

Hoi allemaal,
Ik heb aantal laatste blz van dit topic gelezen. En wat dingen op steekwoorden gezocht in dit topic.
Komen goeie tips voorbij.

Maar toch zoek ik feedback O:)

Ik heb een draverbier merrie (draver x arabier) die endurance loopt. Ziet er goed uit qua model, bespiering en glanzende vacht.

Maar kan van 1 op ander moment veranderen in een stakend paard. Niet stijgeren of bokken maar naar achter lopen, bijten naar mijn been of totale afsluiting. Geen enkele reactie. Tijdens longeren perse 1 kant niet op willen en omdraaien en wegrennen.

Is al op diverse fronten gecheckt (rug, hals, benen) is prima in orde. Soms wat vast op de rug maar met behandeling zo weer los.

Staat de hele dag buiten met 3 vriendinnen en onbeperkt hooi uit slow feeders. Ook in de nacht op stal volle slow feeder.

Krijgt ook nog schep bietenpulp, schep hartog digest in de avond en kwart schep ease en exel in de ochtend.

Vergeleken de 3 andere merries, staat zij het minste te eten en ik zie haar nog wel redelijk vaak gapen.

Ik heb vandaag gastrocomplex binnen gekregen en dat wil ik nu proberen.

Ik vind de symptomen te mager om een scopie te laten doen.

Ik zag ook iets voorbij komen over nexium? Maar dan mogen ze de korreltjes niet doorbijten?

Mijn voornaamste vraag is eigenlijk, herkent iemand deze vage klachten bij maagproblemen?

Ik ben benieuwd :j

Angelo_J
Berichten: 46
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:50

Ik zie meerdere posts met twijfels over een eventuele maagzweer. Ik zou aanraden om wel een scopie te maken. Er is zoveel variatie tussen paarden. Mijn paard at bijvoorbeeld goed en kreeg onbeperkt hooi, maar toonde (soms) opvallend gedrag. Gestart met maagmedicatie na overleg met de dierenarts, maar te kort gegeven. Na ander onderzoek uiteindelijk toch een scopie gemaakt en hij bleek forse zweren te hebben. Ik heb spijt dat ik zo lang heb gewacht met een scopie. Daarnaast genezen supplementen geen zweren en kan zelf medicatie toedienen ook meer slecht dan goed doen...

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:04

Rizette schreef:
Zerena schreef:
We hebben helaas niet onbeperkt gras.

Ik verwacht dat de merrie teveel brok krijgt in verhouding met ruwvoer. Een veulenmerrie moet top ruwvoer krijgen. onbeperkt maar het liefst op de wei met goed gras. Krachtvoer is aanvullend maar moet op een maag vol goed ruwvoer gegeven worden. Als dat niet gebeurt komen er al snel maagproblemen . Kon bijna niet geloven dat het gedrag van de merrie past bij onbeperkt goed ruwvoer. Het past bij een merrie met maagpijn, honger of voernijd maar alles staat of valt bij een goed voerbeleid.


Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
De merrie kan naast dat ze op het land staat, ook de hele dag bij het hooi komen (waar ze ook goed van eet).
Daarnaast krijgt ze 4 kilo merriebrok, wat verdeelt word over 3 voerbeurten.
En bij alle 3 de voerbeurten word het gemengd met fibre beet (ruwvoer).

En als ze ‘s avonds later op stal komen dan krijgt ze ook nog weer een hele grote lading met hooi.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:16

Jorie schreef:
Hoi allemaal,
Ik heb aantal laatste blz van dit topic gelezen. En wat dingen op steekwoorden gezocht in dit topic.
Komen goeie tips voorbij.

Maar toch zoek ik feedback O:)

Ik heb een draverbier merrie (draver x arabier) die endurance loopt. Ziet er goed uit qua model, bespiering en glanzende vacht.

Maar kan van 1 op ander moment veranderen in een stakend paard. Niet stijgeren of bokken maar naar achter lopen, bijten naar mijn been of totale afsluiting. Geen enkele reactie. Tijdens longeren perse 1 kant niet op willen en omdraaien en wegrennen.

Is al op diverse fronten gecheckt (rug, hals, benen) is prima in orde. Soms wat vast op de rug maar met behandeling zo weer los.

Staat de hele dag buiten met 3 vriendinnen en onbeperkt hooi uit slow feeders. Ook in de nacht op stal volle slow feeder.

Krijgt ook nog schep bietenpulp, schep hartog digest in de avond en kwart schep ease en exel in de ochtend.

Vergeleken de 3 andere merries, staat zij het minste te eten en ik zie haar nog wel redelijk vaak gapen.

Ik heb vandaag gastrocomplex binnen gekregen en dat wil ik nu proberen.

Ik vind de symptomen te mager om een scopie te laten doen.

Ik zag ook iets voorbij komen over nexium? Maar dan mogen ze de korreltjes niet doorbijten?

Mijn voornaamste vraag is eigenlijk, herkent iemand deze vage klachten bij maagproblemen?

Ik ben benieuwd :j

Ja herkenbaar.
Je kan een voorraad Nexium in huis halen en een pilletje gewoon heel door het voer doen.
Deed ik ook. 3x per dag 1 pilletje en de voerbeurten rond 8..17...22.30 uur
Daarna af bouwen naar 2 per dag.
Ik heb het wel een maand of 2,5 gegeven. Paard was er flink van opgeknapt.

Supplementen gaan evt zweren die er al zijn niet verhelpen. Dat kan alleen met medicijn als omeprazol of zoals Nexium osemeprasol.