Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SharonIndezz
Berichten: 4695
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:19

Vind 3 weken ulcergold met graad 4 wel heel weinig eerlijk gezegd

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:24

Icelandshet schreef:
Geven jullie allemaal supplementen?

Hier een pony die sinds januari de diagnose maagzweren heeft. Niet mega erg, maar wel flemen/gapen na het eten van brok. Afgelopen week zonder ulcergold geprobeerd maar oude patronen kwamen snel terug, dus inmiddels een nieuwe kuur opgestart.

Ik twijfel vooral of ik dus na de medicatie supplementen bij moet gaan geven, en vooral welke dan :?

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik heb gister controlescopie gehad en mag medicatie gaan afbouwen (was tweede controle. Eerste keer was het wel verbeterd, maar nog niet voldoende. Zweren zaten in glandulaire deel.) Dierenarts adviseert om nu supplement te geven.

Ben benieuwd of je na maagzweren eigenlijk standaard vast zit aan supplement. Ik weet ook nog niet of ik dit voor altijd moet blijven geven of alleen de eerste periode om overgang van wel naar geen medicatie beter te laten verlopen.

Hoor dus graag ervaringen :o

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:49

SharonIndezz schreef:
Vind 3 weken ulcergold met graad 4 wel heel weinig eerlijk gezegd

De graad 4 zweren zaten voorin de maag en die waren weg op de controlescopie.

salamaleque
Berichten: 996
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:54

Sorry mijn post was een beetje verwarrend. Ik heb de Nexium die je gewoon bij het Kruidvat kunt kopen. Dus niet van het Kruidvat zelf maar daar gekocht.

Ik ben nu bijna 8 weken bezig en volgende week ga ik naar om de dag 1 tablet en dan ga ik Mastic Horse bijgeven.

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:47

SharonIndezz schreef:
Vind 3 weken ulcergold met graad 4 wel heel weinig eerlijk gezegd

Ik ook. Zou minstens een maand aan houden en dan af bouwen plus sucralfaat geven.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:57

hier is het weer mis..

Het aansingelen ging al beetje wisselend.De singel van longeersingel vond hij niet fijn. Maar als ik bijv mijn andere singels ging pakken om te kijken of die met de longeersingel kon werdt hij niet onrustig ofzo (dat was voorheen wel zo) Maar op de singel van het zadel geef hij 0.0 reactie. Rijden ging goed, hij maakte zich niet meer bol. Wel was hij wat schrikkeriger dan normaal.


Maar gister had max super slechte ontlasting! Tuurlijk kan dit ook zijn van wisseling hooi, schimmels of totaal wat anders dan een maagzweer. Maar toen hij op medicatie stond ging het eingelijk heel goed met zijn mest. Maar dan nog wil ik graag zijn darmen/maar in balans krijgen.

Ik heb al contact met de dierenarts gehad. En nu moet ik volgende week langs komen, doen we klinisch onderzoek en eventueel bloed prikken. En anders toch weer een scopie om te kijken of de zweer echt weg is

zelf vond ik de kuur toen al erg kort. Had daarover toen ook gebeld en kreeg een vrij kort bot antwoord van als de kuur niet goed genoeg was dan had ik het niet voorgeschreven...

Maar goed max heeft heel soms een hoestje dus zijn weerstand is op moment ook niet zo goed. Verder is hij harstikke vrolijk en speelt graag en eet goed. Het is niet dat ik een ziek ziek paard heb staan. In tegen deel hij is gewoon verder zich zelf.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:00

Op_zoek schreef:
Icelandshet schreef:
Geven jullie allemaal supplementen?

Hier een pony die sinds januari de diagnose maagzweren heeft. Niet mega erg, maar wel flemen/gapen na het eten van brok. Afgelopen week zonder ulcergold geprobeerd maar oude patronen kwamen snel terug, dus inmiddels een nieuwe kuur opgestart.

Ik twijfel vooral of ik dus na de medicatie supplementen bij moet gaan geven, en vooral welke dan :?

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik heb gister controlescopie gehad en mag medicatie gaan afbouwen (was tweede controle. Eerste keer was het wel verbeterd, maar nog niet voldoende. Zweren zaten in glandulaire deel.) Dierenarts adviseert om nu supplement te geven.

Ben benieuwd of je na maagzweren eigenlijk standaard vast zit aan supplement. Ik weet ook nog niet of ik dit voor altijd moet blijven geven of alleen de eerste periode om overgang van wel naar geen medicatie beter te laten verlopen.

Hoor dus graag ervaringen :o


gaf de da ook advies over welke supplement?

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:51

maartje0987 schreef:
Hoe lang hebben jullie omeprazol gegeven? Mijn paard heeft 3 wk op ulcer gold gestaan, maar nu bij het afbouwen merk ik dat de klachten terug komen. Bij de controlescopie waren de zweren voorin de maag weg (graad 4). Achterin de maag zaten ze ook, maar daar kon de DA niet goed komen, maar hij gaf aan dat hij zeker wist dat ze daar ook weg waren omdat ze daar minder heftig waren (lagere graad).


Ongeacht van het resultaat van een scopie. Als ik een omeprazole kuur opstart, dan is dit voor minimaal 6 weken aan volle dosis en daarna minimaal 6 weken afbouwen. Te snel stoppen kan een overproductie aan maagzuur geven en je terug naar af brengen.
Laatst bijgewerkt door petitparis op 23-02-23 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:55

Hier ook 6 weken en 6 weken afgebouwd.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:37

plutolover schreef:
gaf de da ook advies over welke supplement?

Kliniek verkoopt Mucosa Protect & Repair. Maar of dit dan het supplement is dat ze echt het allerbeste vinden of dat er ook andere belangen meespelen (bv afspraken met fabrikanten), vind ik altijd lastig in te schatten :o


petitparis schreef:
Als ik een omeprazole kuur opstart, dan is dit voor minimaal 6 weken aan volle dosis en daarna minimaal 6 weken afbouwen. Te snel stoppen kan een overproductie aan maagzuur geven en je terug naar af brengen.


MRIIIS schreef:
Hier ook 6 weken en 6 weken afgebouwd.

Mag ik vragen hoe jullie afbouwschema er dan uitziet? Ik ga na 9 weken volle dosis Ulcergold nu naar halve dosis. Na twee weken telefonisch contact met dierenarts. Geen idee of ze dan al stoppen overweegt of dat ze dan wil bepalen wanneer volgende afbouwstap mogelijk is. Benieuwd in hoeveel stappen jullie afbouwen in die zes weken.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:49

Voor een paard van 600kg bouw de dosis af voor telkens 100kg levend gewicht minder per week, aan het eind iets minder lang, maar wel van dosis voor 100kg naar 50 kg om zeker te zijn... Vandaar de minimaal 6 weken.

smurvaas

Berichten: 454
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje in Zuid Holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:21

Vandaag is mijn paard schoon na 4 weken medicijnen, op advies van Utrecht, nog 4 dagen 1/4 pepticure en dat is het.

Heeft iemand ervaring met Gastrivet van Naf?

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:45

@petitparis: ik geef equine 74 aan mijn paard, nu al een 4 maand ongeveer schat ik. Gestart na behandeling cytotec, en hij was maagzweer vrij na controle scopie. Ik merk wel verschil bij t geven van de equine. Hij loopt een stuk ruimer, veel enthousiaster, hij is precies veel blijer. Overlaatst was het supplement op, en merkte ik wel dat hij wat krikkel was. Zodra ik terug begon was het weer oké.
Ik ben er allesinds tevreden over. Ik geef de brokjes, was even wennen maar hij eet ze nu vlot op. Ik geef het 2x/dag

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:28

Pastis schreef:
@petitparis: ik geef equine 74 aan mijn paard, nu al een 4 maand ongeveer schat ik. Gestart na behandeling cytotec, en hij was maagzweer vrij na controle scopie. Ik merk wel verschil bij t geven van de equine. Hij loopt een stuk ruimer, veel enthousiaster, hij is precies veel blijer. Overlaatst was het supplement op, en merkte ik wel dat hij wat krikkel was. Zodra ik terug begon was het weer oké.
Ik ben er allesinds tevreden over. Ik geef de brokjes, was even wennen maar hij eet ze nu vlot op. Ik geef het 2x/dag


tnx!

De pasta lijkt goed te helpen, maar is zo'n klierboel en niet praktisch als het koud is :+ Vandaar mss toch maar de versie om door het voer te mengen.

Marsie2
Berichten: 152
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:16

Zijn er hier ervaringen met het voer Equilin Comfort?

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:16

Unravelation schreef:
Voor degenen die Nexium geven, in Amerika is het een stuk goedkoper te krijgen onder esomeprazol magnesium. 42 20mg pillen voor zo’n 20 dollar. Natuurlijk komen er nog wel verzend- en invoer kosten bij kijken, maar ik heb nu 126 pillen voor zo’n 80 euro. Scheelt best!


Ja leuk. En dan komt de douane in actie, neemt je spul in beslag en je krijgt een boete van minimaal 2500 euro voor het importeren van medicatie. Niet doen!

Unravelation
Berichten: 304
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:47

Mieke schreef:
Unravelation schreef:
Voor degenen die Nexium geven, in Amerika is het een stuk goedkoper te krijgen onder esomeprazol magnesium. 42 20mg pillen voor zo’n 20 dollar. Natuurlijk komen er nog wel verzend- en invoer kosten bij kijken, maar ik heb nu 126 pillen voor zo’n 80 euro. Scheelt best!


Ja leuk. En dan komt de douane in actie, neemt je spul in beslag en je krijgt een boete van minimaal 2500 euro voor het importeren van medicatie. Niet doen!


Esomeprazol 20 mg is hier gewoon zonder recept verkrijgbaar, dat lijkt mij anders dan omeprazol voor paarden.

romyvs

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:52

Kom heel even binnen vallen in dit topic, helaas vermoeden wij bij onze pony ook Maagzweren.

Zijn nu in overleg met de dierenarts begonnen met ulcergold en sucralfaat voor een week om te zien hoe hij er op reageert.

Binnen hoeveel tijd zagen jullie verschil?

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:06

Binnen twee weken.

BSH
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:28

Op_zoek schreef:
Icelandshet schreef:
Geven jullie allemaal supplementen?

Hier een pony die sinds januari de diagnose maagzweren heeft. Niet mega erg, maar wel flemen/gapen na het eten van brok. Afgelopen week zonder ulcergold geprobeerd maar oude patronen kwamen snel terug, dus inmiddels een nieuwe kuur opgestart.

Ik twijfel vooral of ik dus na de medicatie supplementen bij moet gaan geven, en vooral welke dan :?


Het ligt er denk ik heel erg aan of je heel duidelijk een oorzaak hebt voor de zweren of dat je het niet tot iets specifieks kan herleiden. Bij mijn paard is het heel duidelijk te herleiden tot stress rondom transport. Dus hebben weliswaar voermanagement nog verder aangepast, maar specifiek rondom transport krijgt mij paard sucralfaat en gastricalm.En puur uit voorzorg houden we voor het rijden gastricalm aan. Maar los daarvan geen supplementen. Maar wij weten dus heel specifiek de trigger.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik heb gister controlescopie gehad en mag medicatie gaan afbouwen (was tweede controle. Eerste keer was het wel verbeterd, maar nog niet voldoende. Zweren zaten in glandulaire deel.) Dierenarts adviseert om nu supplement te geven.

Ben benieuwd of je na maagzweren eigenlijk standaard vast zit aan supplement. Ik weet ook nog niet of ik dit voor altijd moet blijven geven of alleen de eerste periode om overgang van wel naar geen medicatie beter te laten verlopen.

Hoor dus graag ervaringen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:01

romyvs schreef:
Kom heel even binnen vallen in dit topic, helaas vermoeden wij bij onze pony ook Maagzweren.

Zijn nu in overleg met de dierenarts begonnen met ulcergold en sucralfaat voor een week om te zien hoe hij er op reageert.

Binnen hoeveel tijd zagen jullie verschil?
ik zag binnen 1 week al verschil.

romyvs

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:05

Bedankt voor jullie reacties MRIIS en LV19952.

Heeft iemand ook al eens meegemaakt dat het paard ineens minder ging eten bij het gebruik van Ulcergold/ Sucralfaat?
Hij eet normaal al zijn hooi wel op maar 2 dagen geleden en deze ochtend ineens een half hooinet over nog, niks voor hem.
Gisteren had hij wel alles op.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:22

Jammer genoeg lees ik ook al een tijdje mee. Mijn paard staat sinds 2 weken op ulcergold en sucralfaat ivm maagzweren zowel boven als onder in de maag. (scopie gedaan)
Helaas nog helemaal geen verbeteringen :(
Ze zuigt nog steeds lucht op een houten wand als ze de kans krijgt. Eten doet ze goed, ze is dik helaas.
Krijgt enkel heel mooi voorverpakt hooi en vitalbix. Maar kan onbeperkt eten zowel in de paddock als op stal.

Na het lezen van jullie ervaringen hoop ik dat ze wel snel wat herstel gaat laten zien. Nu met het vastmaken van de deken singels gaan haar oren al plat en wil ze bijten. Arm dier.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:23

romyvs schreef:
Bedankt voor jullie reacties MRIIS en LV19952.

Heeft iemand ook al eens meegemaakt dat het paard ineens minder ging eten bij het gebruik van Ulcergold/ Sucralfaat?
Hij eet normaal al zijn hooi wel op maar 2 dagen geleden en deze ochtend ineens een half hooinet over nog, niks voor hem.
Gisteren had hij wel alles op.


Bij die van mij juist niet, maar ik vond haar wel erg "mat" en rustig de eerste week. Dat lijkt nu na bijna 17 dagen wel weg te gaan.

Phonix
Berichten: 1104
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:49

Babybeertjes, heb je wel enige idee waar de maagzweren vandaan komen? Bovenin komt vaak van te lang staan zonder eten maar onderin is vaak stress, pijn of te lang op novacam te hebben gestaan. Als dat niet weg wordt gehaald dan zal het ook niet beter worden.