Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:57

Ik lees ook dingen over abgard, abler en abprazole.
Wil iemand mij uitleggen wat dit is? Is dit ook omeprazol?

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:41

Ja is Omeprazole in korrel of pasta vorm alleen een heel stuk goedkoper dan wat de dierenartsen voor schrijven.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:34

Maar wel illegaal uit buitenland en als ze bij de douane je pakketje er uit pikken zitten er 1000en euro's boete op. En die zijn ook bij verschillende mensen in dit topic opgelegd.

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:49

Oh aiiii ik had het bijna besteld. Goed dat je het zegt.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:15

Dat valt wel mee hoor. Was onlangs eens een topic over geopend en niemand die zich melde dat ie een boete had gehad.

Laux

Berichten: 3476
Geregistreerd: 21-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:21

Maar waarom zou je überhaupt illegale medicatie willen geven aan je paard? Los van de eventuele boete ;-)

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:23

Popstra schreef:
Dat valt wel mee hoor. Was onlangs eens een topic over geopend en niemand die zich melde dat ie een boete had gehad.

Jawel hoor alleen vanwege privacy hadden ze ts pb gestuurd dat werd ook meermaals aangeven.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:45

Waarom zit jij daar altijd zo mee eigenlijk?
In elk topic daar over heb je commentaar op het bestellen er van

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:05

Omdat je dus ziet mensen het niet weten. Stal fiore had bijna besteld. Nare verrassing als het je €2500 gaat kosten. Bokt geeft niet voor niks meestal een mod opmerking dat er niet over gesproken mag worden.

Dat jij het niet gehad hebt een boete betekend niet dat anderen dat ook niet gehad hebben. Hier in het topic zijn meerdere mensen die het geplaatst hebben dat ze die boete gekregen hebben.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:36

Ik zeg toch nergens dat iemand het MOET bestellen?
Ik beantwoord enkel haar vraag of iemand uitleg over wat het is kan geven.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:51

nikia schreef:
@KaLu13: Pepticure als ABkuur? Hoe is dat?
Pepticure is Omaprezole. Die heb ik ook al vaker gehad.

Geen idee de DA zei dat dit goed was voor maagzweren.. ik heb het gewoon aangenomen omdat ik dacht ze zal weten wat ze geeft

xJolien

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:11

Spenk schreef:
Omdat je dus ziet mensen het niet weten. Stal fiore had bijna besteld. Nare verrassing als het je €2500 gaat kosten. Bokt geeft niet voor niks meestal een mod opmerking dat er niet over gesproken mag worden.

Dat jij het niet gehad hebt een boete betekend niet dat anderen dat ook niet gehad hebben. Hier in het topic zijn meerdere mensen die het geplaatst hebben dat ze die boete gekregen hebben.


Hieraan gekoppeld he, zou je het wel mogen bestellen met een prescriptie van de dierenarts voor dit specifieke medicijn? (dus zegmaar de Abler variant). Of gaat het echt om het puntje medicijnen die je als niet-DA niet mag verkrijgen?

Puur voor mijn eigen info hoor, ben gewoon benieuwd.

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:03

xJolien schreef:
Spenk schreef:
Omdat je dus ziet mensen het niet weten. Stal fiore had bijna besteld. Nare verrassing als het je €2500 gaat kosten. Bokt geeft niet voor niks meestal een mod opmerking dat er niet over gesproken mag worden.

Dat jij het niet gehad hebt een boete betekend niet dat anderen dat ook niet gehad hebben. Hier in het topic zijn meerdere mensen die het geplaatst hebben dat ze die boete gekregen hebben.


Hieraan gekoppeld he, zou je het wel mogen bestellen met een prescriptie van de dierenarts voor dit specifieke medicijn? (dus zegmaar de Abler variant). Of gaat het echt om het puntje medicijnen die je als niet-DA niet mag verkrijgen?

Puur voor mijn eigen info hoor, ben gewoon benieuwd.


Wat ik uit dat andere topic haal, is dat dat dus opknipt mag. Het is een illegaal medicijn.
Een prescriptie mag je gebruiken in het land waarin het is afgegeven.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:41

Volgens mij is het gewoon niet goedgekeurd voor gebruik in de EU. Wat daar de reden ook van is :+

Even wat anders :) gister was de zadelmaker er en de ruglijn van kaatje vond ik de laatste tijd al heel anders. Nou die is dus gewoon een stuk omhoog gekomen. Roze streepje is gister en andere 3 maand terug. Nu d’r dikke buik nog..


Afbeelding

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:39

Het is hier inderdaad niet goedgekeurd daarom mag niet. En verder mag inderdaad alleen een arts medicatie bestellen.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:12

Hebben jullie bij jullie paarden ook de ervaring dat de ernst van de symptomen heel erg wisselt van dag tot dag?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:45

De mijne had op drie dagen lichte gaskoliek (heel licht, niet liggen en rollen alleen wat halen en een waas over zijn ogen en 1x schrapen) en heb ik toen gelijk naar dr kliniek gebracht dus ik weet niet of het minder was geworden. Alle drie de keren is er een arts bijgewerkt en hoorden ze wat licht gas en ik heb hem daarna gewoon zelf geladen, ik wilde niet afwachten.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 18:20

Met zulke symptomen snap ik dat je het inderdaad niet afwacht. Voor mij (en dierenarts) waren de symptomen een paar dagen terug overduidelijk en plan gemaakt om te gaan behandelen. DA had alleen geen medicijnen meer op voorraad dus moest even een weekje wachten. En nu vandaag ging het eigenlijk heel goed en liet hij nauwelijks klachten zien. Waardoor ik toch weer een beetje ga twijfelen.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 06:45

Nu mijn paard aan de beterende hand is merk ik vooral dat de symptomen bijna afwezig zijn als ik opstap, maar dat het na 10 minuten rijden toch begint te irriteren :( Kennen jullie dit ook?

Ik heb het gevoel dat de klachten wel wat erger zijn als er meer stress is door wind etc.

Ik twijfel wel wat ik moet als vrijdag bij de scopie blijkt dat het niet beter is, of juist wel (want er zijn nog klachten). Ze is dan al 5 weken op volledige dosis en 3 weken op een halve dosis behandeld met Ulcergold/Gastro guard.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:27

Dag allen, ik kom ook even binnen met een vraag.

Ik heb een fijne jaarling die van nature (typisch aan het ras/bloedlijn) wat nerveuzer en schrikachtiger is. Ze staat overdag op het gras wat ze super fijn vind en 's nachts op stal met een schepje opgroeimusli en onbeperkt hooi want ze is daarin toch wel een grote eter.
Ze heeft een koppig karakter wat ervoor zorgt dat ze nog niet zo goed in de kudde ligt maar zou niet zonder ze kunnen.

Even terug kreeg ze een ferme koliekaanval. We dachten toen aan zandkoliek omdat ze door het mesten even niet op de wei mochten en op de paddock stonden. Toen ze na twee dagen nog niet beter was en de pijnstillers amper hielpen en ze als een hondje op haar rug ging liggen vermoeden we dat het haar maag was. Ze heeft toen een type gastroguard pasta gekregen en was direct beter.
Nu is ze ferm afgevallen van ziek te zijn waardoor ik haar wat fibrebeet bijgeef maar ik merk dat ze soms terug wat last van haar maag krijgt.

De dierenarts zei dat er speciale voedingsupplementen waren om haar maag te ondersteunen maar ik weet niet waar te beginnen.

Ik heb net onderstaande zaken ontdekt en vroeg mij af of er mensen hier ervaring mee hebben?

https://purehorse.nl/product/maag-ok/

https://purehorse.nl/product/bio-gember-olie/

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:48

Bovengenoemde supplementen heb ik geen ervaring mee. Wel erg positieve ervaringen met Mastic Horse en Phytonics Gastri Comp!

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:20

Dat tweede heeft gelijkwaardige ingrediënten als dat uit mijn eerste link. Ik zit dus al in de goede richting.

Dierenarts zei ook dat ik moest opletten met teveel suikers maar eenmaal je begint te kijken zit er toch in veel vele suikers. Zeker die brok voor jonge paarden.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:31

Hier ook geode ervaringen met Gastri Comp van Phytonics. Als je een goeie brok voor je paard erbij zoekt zou je Gastro+ van Havens kunnen doen. Ik heb zelf de Gastro Muesli van Marstall. Die bevat nóg minder suiker en zetmeel en zit o.a. bicarbonaat in om de maagwand te beschermen. Je kunt hem ook mooi nat voeren, als een soort slobbertje, dat mengt fijn met je supplementpoeders

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:51

Hallo Allemaal,

waarschijnlijk zijn vele antwoorden hier te vinden maar is toch makkelijker zo.
Bij mijn merrie is zojuist geconstateerd dat ze een maagzweer heeft en ik dit met omeprazol moet behandelen. Ze hebben me geadviseerd online eerst opzoek te gaan. Ik heb Ulcergold gevonden op sportpaardenarts.nl 7 tubes voor €229,50 zijn er nog andere ? en als ik het goed begrijp duurt de kuur 28 en is het dus 1 tube per dag ?

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:50

ulcergold of gastrogard of Abgard.
Maar die laatste komt buiten de EU vandaan