Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:31

MiniMeLona schreef:
Mag ik vragen of er hier mensen zijn met gebruikerservaring van de groene korrels van abler? Die voor de hindgut ulcers? Ik kom er niet helemaal uit wat de werking nu exact is met mijn steenkolen Engels en of je deze solo dient te gebruiken of samen met die voor de maag.


Kan allebei. Er staan verschillende schema's die je aan kunt houden.
Ik heb de afgelopen weken allebei gebruikt. 1x daags 2 zakjes omeprazol en 2x daags 2 zakjes sucralfate. Pony is 300 kg. Eigenlijk moet de sucralfate 3x per dag voor hindgut ulcers, maar dat lukt me niet qua voerbeurten en hoeveelheid voer.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:43

Welke symptomen passen bij hindgut ulcers?

Ik geef nu anderhalve week de korrels over het voer en merk al duidelijk verschil, baal een beetje dat ik niet eerder doorgepakt had. Ze is over het algemeen wat stabieler in stemming, minder vaak kattig naar de anderen en duidelijk een stuk relaxter. Korrels eet ze met smaak inmiddels, laat niet meer een deel uit de mond vallen zodra de korrels kraken :P
Merk ook dat het gedeelte onder de lendenen voor de heup voller is, anders was dat altijd wat een dieper liggend stuk. En ze komt aan, hoewel het voerschema ook veranderd is. Maar allemaal positief in elk geval, dus erg blij mee.
Voorlopig hebben we genoeg in huis om rustig af te bouwen en eventueel als onderhoud te voeren, maar daarna zou ik ook graag meebestellen met meerderen, scheelt toch weer :)

Zijn jullie ook bekend met gaskoliek en een link naar maagzweren of lijkt dat niet zo direct samen te vallen?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:44

Ja daar ben ik ook benieuwd naar, welke symptomen bij hindgut ulcers horen.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:57

Ik zit dus zo eens te lezen en die groene voor darmzweren is dus sulfracaat. Wat humaan als bescherming wordt gebruikt voor de maagwand. Ik begrijp dus eigenlijk niet hoe dat dan bij paarden darmzweren zou kunnen verhelpen? Weet iemand daar meer over?

Wisboooo
Berichten: 33
Geregistreerd: 12-09-17

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:17

Hoi !
Ik kom even binnengevallen.
Mijn paardje heeft in 3 jaar tijd 2 keer een maagzweer gehad.
Hij krijgt nu van havens de gastro plus om maagzweren te voorkomen maar ik vroeg mij af of ik dit voer altijd kan blijven geven?
Hij heeft op het moment nergens last van en het gaat erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:55

Sassieja schreef:
Ik voer bewust geen Hartog Digest of Lucerne, hier echt verslechtering bij het geven van deze voeders.

Appelazijn zou ik ook vermijden.

Ik heb de Digest een paar weken geleden gekocht, mijn merrie krijgt het tijdens het poetsen, ze vindt het zalig, maar gister en vandaag stond ze na het rijden ineens weer lucht te zuigen..... -O- . Dit heeft ze maanden niet gedaan. Ik wijt het vooralsnog aan de Digest (ze heeft eerder al gevoelig gereageerd op lucerne), want verder is er in haar rantsoen nog niets verandert.

Ik stop direct met de Digest en hoop dat het over een week of 2 weer "gewoon" is.


@Minimelona, ik heb begrepen dat de sucralfaat een laagje over de zweren legt zodat ze uit zichzelf kunnen genezen. Weet het echter niet helemaal zeker.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:15

Wisboooo schreef:
Hoi !
Ik kom even binnengevallen.
Mijn paardje heeft in 3 jaar tijd 2 keer een maagzweer gehad.
Hij krijgt nu van havens de gastro plus om maagzweren te voorkomen maar ik vroeg mij af of ik dit voer altijd kan blijven geven?
Hij heeft op het moment nergens last van en het gaat erg goed.

Alleen gastro plus voeren zal er niet voor zorgen dat je maagzweren voorkomt, daar komt wel meer bij kijken. Daarnaast is een paar wat eenmaal maagzweren heeft gehad er nooit vanaf komen.
Gastroplus kun je wel voor langere tijd voor maar let wel op dat je genoeg aanvult want gastroplus is geen hele voedzame brok.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:19

wat vind je er niet voedzaam aan dan? Alles wat er in hoort zit er in. Mijn paard loopt er gewoon Z op en komt niks te kort.

Er zit bijvoorbeeld meer energie in dan in de draversportbrok van havens. of vergelijkbare van pavo.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:00

MiniMeLona schreef:
Ik zit dus zo eens te lezen en die groene voor darmzweren is dus sulfracaat. Wat humaan als bescherming wordt gebruikt voor de maagwand. Ik begrijp dus eigenlijk niet hoe dat dan bij paarden darmzweren zou kunnen verhelpen? Weet iemand daar meer over?

AbSucralfate (groene korrels) = Sucralfaat.
Sucralfaat beschermd door een laagje over maagwand en eerste stuk darmwand te leggen.
De eventueel al aanwezige zweren in maag en/of begin darmen zouden door dat laagje ook beschermd worden om deze zodoende de rust te kunnen geven om te kunnen herstellen dan wel om deze niet opnieuw te laten activeren/te prikkelen.

AbPrazole (blauwe korrels) = Omeprazol
Omeprazol beschermd door de aanmaak van maagzuur (drastisch) te verminderen.
Meer dan eens is Omeprazol onmisbaar gebleken in de strijd tegen ( de gevolgen van) maagzweren; soms tijdelijk tijdens een herstelperiode periode, maar vaak ook is een langdurige of blijvende onderhoudsdosering nodig.

Helaas kan geen enkel middel maag en/of darmzweren direct of rechtstreeks "verhelpen" of genezen, het enige dat we kunnen doen is het lichaam helpen om deze zweren zelf te laten genezen en als dat niet mogelijk blijkt te zijn om dan iig. te proberen om geen nieuwe te laten ontstaan en de bestaande zweren te beschermen tegen allerlei triggerende invloeden.

Mijn paard blijkt ( op dit moment nog ???) helaas niet zonder Omeprazol te kunnen, maar om de nadelige gevolgen van Omeprazol gift te beperken ( maagzuur heeft uiteraard ook z'n nuttige werking, aanmaak maagzuur helemaal/blijvend stopleggen of té veel beperken is dan ook niet zonder risico!) ben ik al vrij snel begonnen met het geven van Sucralfaat naast de Omeprazol.

Ik heb, globaal, de door Abler geadviseerde kuur en de afbouw daarvan aangehouden .. het hoe en wat wordt op hun website aangegeven https://www.abler.com/special-deals/gas ... t-bundle/.. Tip : google deze pagina laten vertalen, deze is goed genoeg om te begrijpen wat er bedoeld wordt ;) Nb., schema is voor dier van 450 kilo.

~~~~

!! LET OP !!
Elke Omeprazol kuur, ook die van anderen dan Abler, dient langzaam en stapsgewijs afgebouwd te worden tot 0,0 of tot de benodigde onderhoudsdosis.
Vermindering van Omeprazol gift doet aanmaak van hoeveelheid maagzuur vergroten met als gevolg dat opeens stoppen met gift of deze te drastische/te snel verminderen JUIST voor enorme ( vaak ook fatale |( ) problemen kan zorgen door 'explosie' van maagzuur.

~~~~

Ikzelf heb na enige tijd zoeken een balans gevonden in de gift van AbPrazole (AP) & AbSucralfate (AS) waar mijn paard zich blijkbaar goed bij voelt :
- 1 uur voor ochtendvoer 1 zakje AS in water/appelmoesspuit
- over klein gedeelte van ochtendvoer 2 zakjes AS
- 1 uur voor laatste avondvoer 1 zakje AS in water/appelmoesspuit
Betreft hier een 23-jarige Friese ruin van 1.70 ; mei 2018 met behandeling begonnen en vanaf 21 september succesvol ( ik klop dit af !!) op deze onderhoudsdosis (eerdere pogingen met minder/geen AP en/of AS gaven steevast na 1 week al problemen :\ )

Nb., vermoedelijk ten overvloede vermeld, maar toch nog maar even : en goed (voer)management is voor elk dier natuurlijk belangrijk, maar voor maagpatiënten domweg een must.
Meerdere malen per dag voermomenten (hier op dit moment 4 x per dag) naast continue beschikking over ruwvoer (gras,hooi e.d.) is absoluut vele malen beter dan bv. 2 x per dag voeren.

Succes en sterkte allemaal!

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:06

Dank je wel wanderers! Uitgebreide uitleg die ik volkomen begrijp. _/-\o_

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:41

Wanderes; gebruik je dit dan dagelijks?

Ik deed voorheen onderhouden met 2x per week abprazole, geen sucralfaat. Wist niet dat je beter sucralfaat kon gebruiken.
Nu weer aan de gastrogard, maar daarna dus zoeken naar een onderhoud... hoe heb jij dat gedaan?

Met evt bestelling wil ik wel meedoen, ik zag dat de spuiten met 20% korting zijn vanaf morgen.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:26

@ Sassieja : ja, Joppe krijgt deze hoeveelheid dagelijks.
Heb diverse andere mogelijkheden geprobeerd, maar telkens liet hij na +/- 1 week terugval zien ; in zijn geval : 'stiller'/minder alert en gretig worden, langzamer eten met pauze's daarin en/of niet alles opeten en in een enkele maal zelfs koliek(erig) :(

Maar dit is uiteraard mijn persoonlijke ervaring, omslagpunt kan bij anderen wel heel ergens anders liggen en ik weet ook dat sommigen totaal geen Omeprazol en/of Sucralfaat (meer ..) nodig hebben .. is dus echt weer een kwestie van 'finetunen' op eigen dier/situatie.

Ikzelf heb overigens geen ervaring met Gastrogard ( in de acute fase gaf ik Pepticure) en ook niet met de AbPrazole spuiten, maar heb wel bij diverse gebruikers van deze laatste spuiten gelezen dat zij van mening waren dat spuiten van Abler minder goed werkten dan de granulaat van Abler en/of de spuiten die hier door de dierenartsen verkocht worden.

Overigens : bij een heftige aanval wordt, in de meeste gevallen, elk eten geweigerd waardoor mogelijkheid van toedienen van middelen in voer wegvalt en dan is medicijn/hulpmiddel in (sonde)spuit absoluut noodzakelijk.
Mijn paard reageert in noodgevallen gelukkig ook goed en in korte tijd op oplossing Absucralfaat in de befaamde sondespuit ; mijn ervaring tijdens een maagpijn-koliek aanval : na het geven van een 'groene' spuit was hij al opgeknapt voordat de dierenarts er was! Eenmaal opgeknapt wilde hij ook weer eten dus kon ik alsnog de AbPrazole granulaat over een beetje voer geven (de blauwe omeprazol granulaat lost door het benodigd filmlaagje niet op in vloeistof, kan dus niet als oplossing gegeven worden en korrels rechtstreeks in mond proberen te geven is echt geen succes :n )

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:43

Grappig dat het zo kan verschillen, maar het maakt het ook weer erg lastig.

Mijn paard reageert juist weer erg goed op de Gastrogard én de spuiten van Abler, terwijl ik met de korrels minder resultaat zie, en die dus gebruik voor het afbouwen ed.

Maar eigenlijk dus: sucralfaat voor onderhoud is beter, want zoals jij beschrijft zou (zoals ik het voorheen deed) ik dan 2 x per week de aanmaak van maagzuur remmen met de Abprazole, terwijl het de dag later dan weer juist extra wordt aangemaakt? Of begrijp ik dat verkeerd?

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:58

Zo zou dat in principe kunnen gaan ja Sassieja.
Zo is het iig. ook aan mij uitgelegd en eigen ondervinding bevestigd dat, in ons geval iig., ook ja.

Overigens ben ik het, na enige tijd tobben, met mezelf gaan vergelijken .. levens onderling vergelijken is niet altijd een goed plan, maar soms kan het helpen in overwegingen.
Ik slik al jaren dagelijks Omeprazol (ja ja, ook niet goed maar als mens kun je zélf die keuzes maken tussen niet zo goed maar wel comfortabel of anders ;) ) en zodra ik dat niet doe zal ik dat weten ook !
Denk dat dat, blijkbaar .., bij dieren niet anders zal zijn.

Liefst had ik Joppe zonder Omeprazol gezien en hooguit ondersteund door de Sucralfaat, maar bij weglaten/verder afbouwen Omeprazol kreeg hij telkens terugslag, zelfs in die mate dat hij koliek kreeg .. voor hem geen optie dus.
Ikzelf heb inmiddels meer geloof en vertrouwen in een stabiel onderhoudslevel/gift (dus in dit geval dagelijkse) dan een op en af gift die allicht juist telkens weer voor een verstoring zou kunnen zorgen.

Maar wat voor de één werkt hoeft natuurlijk niet voor een ander te werken, dat blijkt wel uit de verschillende ervaring met de diverse spuiten en/of granulaat ;)
Het ís en blíjft maatwerk ..

Maar feit blijft wel dat Omeprazol ( nb. is af en toe verwarring over, maar de benodigde Omeprazol hoeveelheid dient in 1 keer 1x per dag gegeven te worden) een heftigere inwerking heeft door de maagzuurremmende werking.
Géén medicijn zonder risico's, maar vaak domweg nodig .. vooral tijdens een heftige aanval en dan zijn we maar weer blij dat het er überhaupt is !
Er zijn overigens dierenartsen die liever niet langer/meer dan 1 kuur willen geven omdat de maagzuur productie té veel geremd, of volgens sommigen helemaal stilgelegd, zou worden en dat zou juist weer voor andere spijsverteringsproblemen kunnen zorgen.

Sucralfaat zou de maagzuur productie niet aantasten/belemmeren maar 'slechts' een beschermlaagje over maag/(begin) darmwand leggen waardoor deze en en de eventueel al aanwezige zweren beschermd zouden worden.
Maar mijn ervaring is dat, in ernstige gevallen, een bepaalde hoeveelheid Omeprazol nodig is en blijft (..?)
Om overigens de Sucralfaat beschermlaag in stand te houden/kans van aanmaak te geven is het vaker per dag, enige tijd vóór voer en andere middelen, geven een noodzaak.

Wisboooo
Berichten: 33
Geregistreerd: 12-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:02

om even terug te komen op mijn vraag :D bij ons op stal geven ze horsefood basisbrok zou dit een geschikte brok voor een dressuur/allround paard? wat gevoelig is voor maagzweren? hij is nu wel vrij van magzweren. hij krijgt preventief equiguard audevard.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:05

Wanderes: dat is ook zo, het is en blijft maatwerk. Maar hoe vaak geef jij dan bijv omeprazol in de week? En zou het dan beter zijn om een paar dagen achter elkaar te doen, of om het bijv 2 x per week te doen? heel irritant, ben er zo zoekende mee, en je kunt er zo weinig over vinden. Zit er ook over te denken Abler gewoon even een uitgebreid bericht erover te sturen.

Wisboo: in voeding ben ik verder niet zo thuis. Geef je hem dagelijks Equigard?

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:50

En iemand toevallig nog Abler spullen over? :)

Wisboooo
Berichten: 33
Geregistreerd: 12-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:54

Sassieja schreef:
Wanderes: dat is ook zo, het is en blijft maatwerk. Maar hoe vaak geef jij dan bijv omeprazol in de week? En zou het dan beter zijn om een paar dagen achter elkaar te doen, of om het bijv 2 x per week te doen? heel irritant, ben er zo zoekende mee, en je kunt er zo weinig over vinden. Zit er ook over te denken Abler gewoon even een uitgebreid bericht erover te sturen.

Wisboo: in voeding ben ik verder niet zo thuis. Geef je hem dagelijks Equigard?

Ja op advies van de DA 1 schepje per voerbeurt

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:41

Mag ik misschien mijn verhaal plaatsen en dan vragen wat jullie denken dat ik het beste zou kunnen doen?
Mag hier maar ook via PB (weet niet of jullie anders het overzicht kwijtraken hier)
Ik heb een 5 jarige (1.80m)Winningmood X Uphill waarvan ik denk dat hij misschien wel eens last van zijn maag zou kunnen hebben.
Ik weet het dus niet zeker, en het probleem is dat hij de trailer niet op durft (ben er wel mee aan het oefenen) dus heel makkelijk een scopie laten maken is mijn laatste optie (als het moet dan moet het)

Hij heeft geen hele duidelijke klachten, is fit en actief, eet goed en glimt als een spiegel.
Alleen met poetsen voor het rijden wil hij wel eens gapen en geeft hij met het zadel opleggen wat ongemak aan als in boos kijken en soms een achterbeen optillen.
Nu is hij in een jaar tijd zo'n 8 a10 cm gegroeid en was hij uit zijn zadel gegroeid.
Heeft nu een goed passend zadel, maar blijft reageren.
Zou natuurlijk nog kunnen dat hij gewoon bang is dat het zeer doet.
Fysio is erbij geweest en na twee behandelingen met zadelrust ertussen heeft deze aangegeven dat ik er weer op kon.

Ook met longeren (aan halster) heb ik het idee dat hij een houding aanneemt, hij laat zijn hals zakken en loopt met zijn neus over de grond, soms valt hij over zijn eigen benen omdat zijn hoofd dan in de weg zit zeg maar.
Nu zullen jullie denken dat is toch de bedoeling?
Ik kan het ook niet goed uitleggen, maar het lijkt echt een aangenomen houding om iets te verlichten....
Nu is hij natuurlijk nog vrij slap door het groeien en verder met rijden merk ik niets aan hem....
En toch knaagt het.... Ik rijd hem nu drie keer per week en longeer hem twee keer per week aan een halster, verder heeft hij vrij.
Zou het een optie zijn om hem te behandelen en dan te kijken of het beter wordt?
Of is dat ook schadelijk?
En waarmee en hoelang moet ik hem dan behandelen?
Misschien zie ik wel spoken hoor, maar het zit me al een tijdje dwars en als het geen echte kwaad kan om te behandelen wil ik dit eigenlijk wel proberen, maar heb er zelf te weinig verstand van en misschien zeggen jullie wel iets heel anders....


Bedankt voor het lezen...

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:51

Ik zou juist geen endoscopie laten doen. Dan moeten ze een x aantal uur vasten, wat zo wie zo al funest is voor de maag. Dit en de stress van het naar de kliniek moeten en al het gedoe eromheen, zouden dan wel eens zomaar achteraf voor maagzweren kunnen zorgen als die die nu niet heeft...

Je kan geen kwaad met het proberen van omeprazole. Dus baat het niet, kwaad doet het zeker niet. Ik zou dus zelf wel voor de optie van het geven van omeprazole gaan om te kijken of het je paard verlichting geeft

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:04

MiniMeLona schreef:
Ik zou juist geen endoscopie laten doen. Dan moeten ze een x aantal uur vasten, wat zo wie zo al funest is voor de maag. Dit en de stress van het naar de kliniek moeten en al het gedoe eromheen, zouden dan wel eens zomaar achteraf voor maagzweren kunnen zorgen als die die nu niet heeft...

Je kan geen kwaad met het proberen van omeprazole. Dus baat het niet, kwaad doet het zeker niet. Ik zou dus zelf wel voor de optie van het geven van omeprazole gaan om te kijken of het je paard verlichting geeft


Oke fijn om te weten dat het iig geen kwaad kan.
Dan ga ik het toch gewoon proberen.
Als het dan verbetering geeft kan ik daar gericht alles op aan gaan passen.
Wat kan ik dan het beste gaan geven volgens jou? Ik zag korrels en spuiten en hoelang zou ik dat dan moeten geven wil ik zeker weten dat wel/ niet helpt?
Ik geef hem nu Magnesuim Citraat en Creatine van Pharma Horse , moet ik daarmee stoppen als ik Omeprazole ga geven? Of maakt dat niet uit?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:08

Nou ik heb nog geen ervaring met de sucralfaat en dus alleen met de abprazole wat ik aan mijn vorige paard met maagklachten gaf. ik vond de zakjes met korrels goed en prettig werken als ik eerlijk ben. Maar ik gaf dat ook gewoon over haar krachtvoer heen, terwijl ik van de sucralfaat heb begrepen dat je die voor het eten moet geven? Dus daar zal een ander je vast beter in kunnen adviseren denk ik.

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:01

Goedemorgen
Voorheen heb ik meegeschreven over mijn vorige paard. Nu heeft mijn 4 jarige last van maagzweren. Vastgesteld op de kliniek in Hochmoor waar ze veel klachten liet zien bij aanhoudende verstoppingskoliek.
Naast wat kleinere zweren 1 flinke. Behandeld met omeprazol, ging een tijdje heel goed, maar nu weer klachten terug helaas.
Inmiddels een week op Ulcergold en zag gisteren echt verbetering!
Wil verder gaan met de korrels van abler, maar weet niet of ik het red tot een levering.
Is er iemand die nog wat over heeft toevallig?

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:10

Olijf; het gene behalve dat zakken met longeren is ook mijn paard, zelfde vage klachten, maar echt overduidelijk maagzweren.
Ik zou gaan behandelen en kijken wat het doet. Als hij goed eet zou ik starten met de omeprazol, ik vind de spuiten zelf erg fijn, maar die van mij is daar ook makkelijker mee dan met de korrels opeten.

Mocht je ook bij Abler willen bestellen, laat me even weten, dan kunnen we misschien samen een bestelling doen.

Edit; die van mij gaf trouwens helemaal niets aan, behalve slecht aankomen, slap blijven en af en toe gapen...

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:03

Sassieja schreef:
Olijf; het gene behalve dat zakken met longeren is ook mijn paard, zelfde vage klachten, maar echt overduidelijk maagzweren.
Ik zou gaan behandelen en kijken wat het doet. Als hij goed eet zou ik starten met de omeprazol, ik vind de spuiten zelf erg fijn, maar die van mij is daar ook makkelijker mee dan met de korrels opeten.

Mocht je ook bij Abler willen bestellen, laat me even weten, dan kunnen we misschien samen een bestelling doen.

Edit; die van mij gaf trouwens helemaal niets aan, behalve slecht aankomen, slap blijven en af en toe gapen...


Ik ga het ook gewoon doen.