Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:36

Klinkt als dat je er vroeg bij bent Jorien, mogelijk een kwestie van vicieuze cirkel doorbreken en komt hij er weer helemaal bovenop! Heel veel sterkte in ieder geval de komende dagen! Hopelijk blijft hij rustig op de kliniek, denk ook een beetje aan jezelf, hoe moeilijk dat ook kan zijn....

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:54

Ik ben nu weer onderweg naar huis. Hij heeft een emmertje hooi gehad en beet keihard in mijn vinger omdat daar een strengeltje hooi zat. Hahahaha.

Misschien een domme vraag, maar hij heeft ongeveer 9 uur moeten dorsten voor de scopie. Hij had alleen net echt moeite met plassen (was pijnlijk en geeuwde heel veel). Hadden jullie paarden dat ook na de scopie? Ik heb het in ieder geval gemeld en ze zouden er anders morgen verder naar kijken..

Nu maar naar huis en wachten tot morgenochtend. Ik hoop dat hij er goed doorheen komt en een beetje accepteert dat hij niet volop kansen eten nu.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:02

Is wel logisch dat urine iets meer moeite kost nu hoor, denk niet dat je daar zorgen over moet maken.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:39

Thanks sorbetje, je geruststelling werkt wel een beetje! Ga zo even kijken bij hem.

Merk dat omdat het kleine zweertjes zijn en vrij jong ik me toch zorgen maak of het echt hierdoor komt. Ik ben niet door hun gebeld, wel door onze eigen kliniek die vrijdag is langs geweest. Bloeduitslagen zijn goed, de witte bloedcellen zijn iets laag. Nergens komen schokkende of echt lage/hoge dingen uit... dat had ik ook niet verwacht want hier was zondag al bloed afgenomen en direct onderzocht.

Ik hoop dat hij goed geslapen heeft en ga hem zo even longeren. Dan is hij altijd blij gelukkig.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:57

Dat kan best heel goed de koliek geven hoor die kleine zweertjes. Bij mijn merrie kan het echt in een week tijd veranderen.

Zo ging het eigenlijk weer heel goed. Vrijdag heeft ze weer spanning gehad omdat iemand anders haar ging rijden. Gister weer een opgetrokken flank en bij terug met poetsen. Dan zijn de veranderingen toch iets te snel gegaan. Gelukkig weten we nu hoe we het bij haar kunnen aanpakken dat het niet erger wordt.

Dus het kan heel goed! Overleg even met de kliniek of hij wat ruwvoer mag voor longeren. Dan is z'n maagzuur niet zo hoog en klotst het niet met longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:00

judithh schreef:
Tijdje geleden alweer dat ik hier wat gepost heb..
Wil toch iets met jullie delen en wellicht dat er meer paarden veel baat bij.
Mijn paard is behoorlijk gevoelig voor maagzweren en kreeg gemiddeld 3x per jaar wel een kuur abprazole of ulcergold.
Ben op een gegeven moment Mastic horse gaan geven om te proberen omdat ik er toch wel een beetje moedeloos van werd...peerd staat nu ongeveer 1,5 jaar op de Mastic horse en sindsdien nul komma nul klachten meer.
Buiten dat het bij hem fantastisch werkt vind mijn portemonnee het ook ènorm fijn! :)

Deze ervaring heb ik ook met Mastic Horse. Het lijkt zelfs beter te werken dan omeprazole.

Vreemd toch, dat het bij de één wel werkt en de ander niet.

Ik geef over het algemeen snel een supplement, maar op een bepaald moment ga je gewoon toch wat proberen.....

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:44

Jaaa daarom Sorbetje! Ik ben meer van het alles verder ook uitsluiten maar moet eerst dit maar gewoon behandeld worden.

Hij is helaas nu weer wat koliekerig. Om 1200 is hij opgevoerd en er kwam dunne vezelige mest aan, hij krijgt nu ook probiotica? Geloof ik. Hij at toen heel goed en de blaas is oké.

Toch staat hij nu voor mijn idee wat dif en niet al het hooi is op. Hij wilde net niet lekker draven aan de longeerlijn. Koliek kan natuurlijk goed ivm de zweren nog.. ze komen zo kijken

callass

Berichten: 226
Geregistreerd: 03-10-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:38

even een vraagje over nexium. Hoe lang geven jullie dit? Totdat ze klachten vrij zijn en dan rustig afbouwen of als kuur van een x aantal weken maanden? Ik wil dit toch wel gaan proberen. Paard staat nu verplicht op rust met 3x per dag 10 minuten stappen, buut gehad en allerlei andere medicijnen. Paard staat al te stampen als ik met een borstel aankom. Hij krijgt standaard gastro comp van phytonics zouden jullie dit bij blijven geven of even stoppen als je nexium geeft en daarna onderhouds dosering als hij klachten vrij is? Uiteraard vraag ik de DA als hij hier is van de week, maar wil jullie ervaringen ook even horen

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:56

Heb je hem al op de omeprazol gehad? Ik zou eerst dat proberen als hij echt last heeft. Buut vind ik sowieso een no go voor een maagpatient, heeft jouw da daar niets over gezegd? Ik ben pas overgegaan op een kuur nexium nadat verschillende omeprazol kuren geen nut hadden. Zijn echter ook paarden waar omeprazol prima aanslaat.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:05

Ik heb mijn paard daarnet weggebracht naar de kliniek... Morgenochtend afspraak voor scopie. Ik ben erg benieuwd...

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:47

Ik heb een heel zakje (grote) omeprazol van ab.l.er gegeven en daarna nog zo'n zakje mee afgebouwd dus 3x zo lang mee gedaan eigenlijk. (Per week een kwartje minder). Vandaag de laatste dag dus spannend!
Als ik nexium zou gaan geven zou ik hetzelfde doen denk. Zou niet zomaar standaard een paar maanden volle dosis durven geven. Ook dat zal niet goed zijn voor de darmen en eigen aanmaak maagzuur lijkt mij zo.

Sterkte yinthee!

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:12

Nou hier zit het helaas niet mee, en nog geen uitslag. Hij is vanmorgen én vanmiddag gescoopt maar beide keren een te volle maag om het goed te kunnen zien. Dus hij staat er nog en moet morgenochtend weer ;(

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:33

Ah wat naar voor jullie beiden. Sterkte!

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:59

Inmiddels scopie poging 3 gehad, nu wel leeg gelukkig (en ook écht helemaal leeg deze keer :(:)), overgang darm kwamen ze nog heel lastig bij, maar hij heeft dus, op een paar hele kleine plekjes na, geen zweren.. Waarschijnlijk zijn die plekjes dan een restant van wél ergere zweren, omdat hij op de vorige kuur omeprazol super reageerde. Maar waarom hij dan nu nog zoveel klachten heeft, konden ze niet verklaren.. Dus toch nog wel weer een kuurtje om de laatste beetjes weg te krijgen en dan hopen dat de klachten daarna wel weg blijven...

Peet_Paneel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Bolsward

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:06

Kan iemand mij vertellen welk maatschepje er bij de Gastri Comp hoort? Ik heb deze besteld maar er zat geen maatschepje bij. Er staat op de verpakking wel het aantal grams maar ik wil graag op het maatschepje vermelde ml weten.. Ik heb wel maatschepjes liggen dus daar zal de juiste wel bij zitten die ik kan gebruiken..

Wie kan mij helpen?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:10

Bij mij zat schepje soms heel diep (op de bodem) in de pot, al goed in de pot gevoeld?

callass

Berichten: 226
Geregistreerd: 03-10-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:27

Een klein beige/zandkleur puntig plat schepje niet zo'n diepe.

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:19

Wat een groot topic. Ik ga eens even een stukje lezen om te kijken of ik er wat aan heb.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:15

Ik wist het stiekem al maar vandaag bevestiging gekregen over wat een binnen vetter mijn paard is.
Ik had een hartslag meter geleend om conditie training mee te doen.
Paard stond gezadeld met meter al enige tijd met 30 slagen op de poetsplaats. Toen ik mn jas aan trok schoot ie in 1 klap naar de 120!

Tijdje laten staan hielp niet. Toen gewoon over het erf naar het opstapje met 97. Pas toen we rustig stapten daalde ie naar 80 waar ie bleef (paard stapt nogal door).

Wist Dat het een binnen vetter is waar je uiterlijk niets aan ziet maar dit was wel echt bevestiging.
Besloten om de meter nog maar een paar dagen om te doen ook met reguliere dingen zoals wandelen, weide, box en poetsen.

Verklaard voor mij wel meer waarom hij zo dun blijft. Stil staan met 120 is al een flinke workout

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:39

Interessant! Misschien ook iets om hier te proberen.

Helaas gaat het hier erg wisselend ondanks (voor de derde keer in een jaar) de maagmedicatie en rust. Paard heeft sinds vrijdag bedacht dat hij niet meer wil eten (slobber), koekjes of brokjes neemt hij met lange tanden aan. Hij heeft onbeperkt ruwvoer en daar zie ik hem wel van eten. Ik kijk het nog even aan. We zijn juist overgestapt naar slobber omdat hij dat goed at. Helaas laatste dagen wat onrust in de groep, denk dat dat alweer teveel is.

Meer mensen ervaring met paarden die slecht eten / stoppen met eten (tijdens behandeling)?

Ik heb er ook een gedragsdeskundige bij gehad maar die kwam met redelijk heftige behandeling (medicatie) om zijn overall stress te verlagen en zijn gedrag te veranderen. Nu eerst de maagbehandeling en scopie afwachten voor we (overwegen) daar mee (te) starten.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:57

Yinthee, hopelijk is het voor jou de laatste keer een kuur.

Zodiacje, toch veel spanning he het rijden. Ik vermoed dat hier ook. Ga je nu vaker met hartslagmeter trainen?

Biancaaaa, ja ze heeft het niet altijd maar na heftige aanvallen wel. Het enige wat ik er dan in krijg is speedibeet en fibrenuggets geweekt. Wat voor slobber geef je? Sinds ze graanvrij krijgt blijft ze wel beter eten en klachten zijn echt 60 procent verminderd.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:34

Wij zijn inderdaad over naar graanvrij. Heb rantsoen doorlaten rekenen en hij krijgt een mix van Nutrimash (was hij dol op), geweekte luzerne brok (voor calcium), vitamine brok en bietenpulp (voor pecticine) en olie. Hij heeft het goed gegeten maar wil nu hooguit een paar happen eten. Hij krijgt 2x per dag een emmer aangeboden. Ook al geprobeerd om ingrediënten weg te halen en alleen Nutrimash aan te bieden. Hopen dat hij zich bedenkt voor de medicijnen op zijn/behandeling stopt.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:05

En als je iets minder geeft? Een emmer zouden die van mij ook niet wegwerken, ook de niet maagzweer patiënten. Dan begin je gewoon weer met 2x een kwart of de helft. Bouw je daarna op. Of toch gewoon graanvrije muesli?

elin2412
Berichten: 59
Geregistreerd: 14-07-14

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:21

Ik kwakkel ook een tijdje met mijn paard. Nu heb ik een gesprek met hoveler ( voer merk ) gehad en dat voelde goed. Ik hoop als hij het eet volgende week ermee te beginnen. Ik hou jullie op de hoogte en zodra bekend is wat ik ga voeren zal ik het meedelen.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:40

Het is geen hele emmer, denk een kwart emmer per keer (geweekt). Gisteren zelfs een bodempje geprobeerd maar na 3 happen was hij klaar. Hij is wel een beetje aan het soppen en likken maar eten doet hij niet. Brokken eet hij ook heel wisselend, normaal eet hij juist de slobber beter. Maar kan eens enkel brokken (Vitalbix of Bonpard muscle was het advies) proberen. Heb ook filmpjes van het gedrag maar geen idee hoe ik die kan uploaden (geen YT account).

Ben benieuwd naar je ervaring met Hoveler Elin.

Hoe gaat het met jouw paard Yinthee?