Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:41

Omdat het niet via de maag wordt opgenomen, maar via de darmen en dus via het bloed bij de maagwand terecht moet komen. Het bloedvolume van een paard is wel veel groter. Paard en mens hebben een vergelijkbaar bloedvolume/kg lichaamsgewicht (76ml/kg).

Daarnaast produceert een mens 1.5L maagzuur per dag en een paard 36 tot 60L maagzuur per dag.

Ook blijft de medicatie bij een paard gemiddeld langer in de maag dan bij een mens, waardoor er meer van het product geneutraliseerd wordt door het maagzuur. Een paard dat beperkt ruwvoer krijgt en al een aantal uur zonder staat, kan daardoor vaak met een lagere dosis (1mg/kg paard) af dan een paard met onbeperkt ruwvoer (4mg/kg paard), maar de behandeling is wel vaker niet effectief.

Ik adviseer daarom de tussenvorm, in principe onbeperkt hooi, maar 2-3 uur voor het geven van de omeprazole geen voer en dan tot 1 uur na het geven zonder houden (je kan het bijvoorbeeld na het borstelen en rijden geven en dan nog een uurtje aan de hand stappen of verder borstelen). En dan wel gewoon de volledige dosis van 4mg/kg paard.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:29

Goede tip Mizora. Ik ga dat eens uitproberen.

Hoe zie je de relatie met trainen? Geef je omeprazole voor je training of erna? En voor een stressvolle situatie zoals de trailer/ wedstrijd?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:31

Daar heb ik geen mening over eigenlijk. Als mijn paard gevoelig voor maagzweren blijkt te zijn (snel terugvalt) , zou ik voor stressvolle situaties een paar dagen 1 zakje geven (of een half zakje bij een klein paard).

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:06

Ik heb bij mijn paard gewoon uitgeprobeerd omdat ik de abler nog niet binnen had en ze niet meer wilde eten. Bij een lage dosis omeprazole vier pillen of drie die ik voor mezelf toen had ging ze direkt na een uur na de inname weer eten. Alleen het werkt dan iets korter. Je moest het voor de maaltijd doen.
Abler werkt wat langer, 24 uur.
Blijkbaar had ze met een lage dosis ook al minder pijn.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:18

Rennies bevatten geen omeprazol, maar het zou kunnen zijn dat je omeprazol-tabletten wel ook dezelfde stoffen als rennies bevat (als hulpstoffen):

Rennie:
Stof: calciumcarbonaat - Hoeveelheid: 680 mg
Stof: magnesiumcarbonaat - Hoeveelheid: 80 mg

Oftewel 2 producten die het maagzuur neutraliseren in plaats van de aanmaak van maagzuur remmen (want dat is wat omeprazol doet). En dat kan vrijwel direct de pijn verminderen. Dat is waarschijnlijker dan dat de omeprazol al binnen een uur dusdanig veel verlichting geeft.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 16:13

Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een bulkpack abler, die mag een pb sturen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:04

Goedemorgen allemaal.

Als het goed is krijg ik vandaag of morgen mijn bulckpack Abler binnen. Even voor de kenners onder ons; Voor een volwassen(5 jaar) kwpn merrie, van een kleine 600 kg, geef ik 2 maatschepjes per dag? En dat minimaal 30 dgn lang? En daarna zeer langzaam afbouwen?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:20

Een kleine 600kg moet ruim 3 maatschepjes per dag. Officieel is 3 maatschepjes/zakjes voor 525kg, maar in werkelijkheid blijkt het vaak wat meer te zijn doordat je het met afstrijken wat aandrukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:39

Dankjewel voor je snelle reactie!
Ik ga 3 schepjes geven. Ik heb voor ruim 60 dgn volle dosering besteld, dus ik hoop dat deze behandeling gaat helpen.

Ik heb ook probiotica besteld, deze ga ik erbij geven.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:19

Als er mensen zijn die nog nodig hebben, ga morgen of vrijdag bij Abler bestellen.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:52

Ik geef sinds de kerst Moeder Aarden van Bio-ron. Het is een soort klei. Ik meng het aan met water en doe het in een grote spuit zodat ik het in de mond van mijn paard kan spuiten. Het lijkt goed te werken. Mijn paard eet duidelijker meer hooi, minder narrig, vrolijker, etc... Het is moeilijk vergelijken omdat de periode tussen kerst en nieuwjaar erg stressvol is door vuurwerk. Ik wil het voorlopig blijven geven en kijken wat het doet. Voor de kosten hoef je het niet te laten!

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:11

Heeft iemand ervaring met het gebruik van Aloë Vera bij maagzweren?

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:55

Ik geef dat idd ook NickyNicole, lastig om te zeggen, maar hij eet het iig. Ik doe het gewoon over voer, waarom doe jij het zo? Zodat het op het slijmvlies komt?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:24

Op advies van de dierenarts van Den Hoek zijn wij nu ook moeder aarde van Bioron in combinatie met Puur gastri gaan geven, we gaven al een aantal weken strezz druppels.

Vorig jaar heeft hij een aantal maanden medicatie voor maagzweren gehad, afgebouwd en helemaal gestopt, maar sinds ze uit de wei zijn en weer gebonden zijn aan stal en paddock leek hij weer meer last te krijgen.

Nu 2 weken de moeder aarde en de puur gastri aan het geven en ik heb het idee dat het zeker wel wat doet, hij is weer meer ontspannen en likt en bijt minder overal aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:11

Donnatella schreef:
Ik voeg wat rietsuikersiroop en olijfolie toe aan haar brok om de korreltjes aan het eten te doen plakken én het zoeter/lekkerder te maken. Zolang het niets op waterbasis is, lossen de korreltjes niet op en behouden ze dus hun werking.

Mijn merrie weigert luzerne (wss omdat het prikt), maar wil nu wel eindelijk geweekte grasbrok eten.

Weet je ook of het een probleem is als mijn paard ná het eten van de korreltjes water gaat drinken? Of kan ik haar daar beter van weerhouden?

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:23

Sassieja schreef:
Ik geef dat idd ook NickyNicole, lastig om te zeggen, maar hij eet het iig. Ik doe het gewoon over voer, waarom doe jij het zo? Zodat het op het slijmvlies komt?


Er staat op de verpakking dat je het nat moet voeren. Dat vind ik nogal een gedoe. En met een spuit weet je zeker dat ze alles binnen krijgen.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:26

Donnatella schreef:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van Aloë Vera bij maagzweren?


In Amerika zweren ze bij Aloe Vera.
Ik heb het zelf ngo niet toegepast. Heb nu Moeder Aarde van Bio-Ron en de dosering ietsje verhogen. Vacht wordt mooier en ik hoop dat het de ph waarde van de maag gaat bufferen

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:30

[***] schreef:
Weet je ook of het een probleem is als mijn paard ná het eten van de korreltjes water gaat drinken? Of kan ik haar daar beter van weerhouden?

De maag is sowieso een nat milieu, dus zelf al laat je je paard niet drinken. Maar in het zure milieu van de maag lost de coating nagenoeg niet op, dat gebeurt pas bij het neutraliseren in de overgang naar de darm.
Als de korrels in slobber gedaan worden, dan is dit ook een vrij "pH-neutrale" oplossing en lossen de korrels op nog voor ze in de maag en darmen terecht komen.

groene klei is mij ook al een paar keer aangeraden, maar dan liefst in olie tot pasta gemengd om te voorkomen dat er klontjes een gat in de maagwand zouden branden (heel basisch ipv zuur). Vond het ook iets teveel gedoe n leek niet zoveel verschil te merken.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:44

Kan het zijn dat mijt zoveel stress geeft en het dus maagzweren veroorzaakt?
Ik merk dat hij vaker luchtzuigt bij lichamelijk ongemak; hij moet zijn stress afvoeren. Dus dit zou een trigger kunnen zijn.

Verder staat hij op een pensionstal waar toch wat stress veroorzaakt wordt door het plaatsen van andere paarden in zijn paddock. Hij stond eerst alleen en dat geeft stress. Vervolgens oud paardje erbij en dat ging goed. Totdat weidemaatje erbij kwam. Ik las over voernijd hierboven in een post. Dat heeft hij ook. Verdedigt dus alle voerplekken in de paddock. Gelukkig is de stressfactor uit de paddock gehaald maar hoop niet dat ik weer terug bij af ben.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:46

petitparis schreef:
[***] schreef:
Weet je ook of het een probleem is als mijn paard ná het eten van de korreltjes water gaat drinken? Of kan ik haar daar beter van weerhouden?

De maag is sowieso een nat milieu, dus zelf al laat je je paard niet drinken. Maar in het zure milieu van de maag lost de coating nagenoeg niet op, dat gebeurt pas bij het neutraliseren in de overgang naar de darm.
Als de korrels in slobber gedaan worden, dan is dit ook een vrij "pH-neutrale" oplossing en lossen de korrels op nog voor ze in de maag en darmen terecht komen.

groene klei is mij ook al een paar keer aangeraden, maar dan liefst in olie tot pasta gemengd om te voorkomen dat er klontjes een gat in de maagwand zouden branden (heel basisch ipv zuur). Vond het ook iets teveel gedoe n leek niet zoveel verschil te merken.


Kun je wel vochtige bietenpulp gebruiken? Die van mij eet het zeer slecht met lucerne. Hij krijgt geen krachtvoer meer

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:22

@ Versace: ideaal niet, maar als je bietenpulp niet al te nat is, beter zo dan niet gegeten worden zeker. Iets dat je voor jezelf moet wikken en wegen denk ik dan...

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:24

ik weet dat het niet ideaal is, maar ik werd tijdens de vorige behandeling niet vrolijk als ik alle korrels in zijn voerbak zag liggen. De lucerne was op en de korrels lagen er nog. Prima als je elke dag zelf kan voeren maar dat gaat niet.

Maar dank je Petitparis!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:29

Kun je bij je lucerne niet wat omega 369 mix geven, dat is wat plakkerig, misschien plakken de korrels daar aan vast en worden ze mee opgegeten.

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:02

Groene klei heb ik op aanraden van een osteopaat gebruikt bij een ander paard. Die had een gevoelige maag door zware medicijnen te moeten geven en dat heeft goed geholpen.

Aloë Vera gebruiken kennissen van mij en die zijn er erg positief over. Het valt mij idd op dat de meeste ervaringen erover uit Amerika komen.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:26

Wat doen jullie qua werk met een paard dat last van zijn maag heeft? Ik lees verschillende berichten en voor beide is wat te zeggen:

Rijden/werk geeft altijd enige vorm van stress(en stress dient vermeden te worden), dus absolute rust is tijdens een kuur verstandig.
of
Het is juist niet verstandig om paarden volledig stil te zetten, omdat je dan als je weer gaat rijden juist extra stress veroorzaakt.