Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:47

@esmee: misschien is een maagzuurneutralisator een optie om te proberen dit geeft acute verlichting. Ik gebruik gaviscon emulsie. 5ml/100kg en dit 2maal per dag (5min voor een krachtvoer maaltijd indien niet onbeperkt ruwvoer of voor het rijden).

Vind persoonlijk gastrogard te duur en een "halve"kuur heeft imo weinig zin. Kan je even goed je geld weggooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:52

petitparis schreef:
@esmee: misschien is een maagzuurneutralisator een optie om te proberen dit geeft acute verlichting. Ik gebruik gaviscon emulsie. 5ml/100kg en dit 2maal per dag (5min voor een krachtvoer maaltijd indien niet onbeperkt ruwvoer of voor het rijden).

Vind persoonlijk gastrogard te duur en een "halve"kuur heeft imo weinig zin. Kan je even goed je geld weggooien.

petitparis, is dat de Gaviscon voor mensen? Werkt dat goed?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:31

ja gewoon voor mensen. Ik merk bij mijn paard toch verschil. Ok, ze blijft altijd wat nijdig bij aansingel, dat is erin gebakken noch van voor ze bij mij kwam. Maar ze is toch opmerkelijk minder fel en sneller "ontpannen" bij het rijden...
Vind het bij een acute opstoot handig om zekerheid te hebben en nu ik de symptomen beter herken, enkele dagen te ondersteunen totdat de omeprazole goed werkt.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:23

Thanks! Mijn paard heeft gelukkig geen enkel probleem met aansingelen e.d., maar bouwt wel snel spanning op.
Ik ga het uit voorzorg ook maar in huis halen.

Zijn er hier mensen bekend met Colosan bij maagklachten?

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:32

Colosan gebruik ik alleen als eerste hulp bij koliek achtige verschijnselen.

Voor acute problemen mbt maag (m'n pony stopt snel met eten, wil niet eten) heb ik natriumbicarbonaat. Daar maak ik een oplossing en geef dat met een oude wormenspuit.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:10

Niet met Colosan, wel met DarmBalans van Ecostyle bij maagklachten. :j

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:47

Die darmbalans lijkt mij ook uitstekend geschikt om te geven na een kuur omeprazol.

Heb laatst een keer Colosan gebruikt bij een paard met een slokdarmverstopping. Was snel weer over!

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:04

Ik ga mij hier ook weer melden. Onze 5 jarige merrie heeft duidelijk last van haar maag. Ze eet nog met mondjesmaat krachtvoer, staat te krabben en gaat rollen tijdens het eten, staat te geeuwen en is veel nerveuzer als anders.

De DA raadde een kuur aan met Pepticure. Ik denk dat ik ook maar weer eens via Abler zal bestellen zodat er extra voorraad is na de tubes (want medicatie gaat er momenteel bijna niet in via het eten) om door te behandelen.

Kan je bij Abler nu ook bestellen zonder creditcard? Dat moet ik nog eens bekijken.

Coentjuh

Berichten: 9847
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:49

Ja kan gewoon via bank overschrijving!

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:04

Dat is wel gemakkelijk!
De DA raadde aan om het eerst aan te zien met een korte behandeling met Pepticure gevolgd door Pronutrine omdat het de eerste keer dat ze deze klachten toont en ze deze winter minimaal getraind zal worden (minimale stress). Ik hoop dat het zal volstaan, maar vrees er een beetje voor.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:14

Ik blijf er van versteld staan dat DA's altijd beweren/denken dat met 1 of 2 weken maagzweren verholpen zijn... Mss in het geval van 1 of 2 dagen slecht eten. Maar zoals jij je paard omschrijft, mag het nog de eerste keer zijn, het klinkt serieus...

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:35

Ik denk dat het te maken heeft met de kostprijs van de medicatie. Al weet hij dat dit bij ons geen rol speelt. Natuurlijk is het even slikken, maar ziek is ziek en dan moet je correct behandelen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:36

Kostprijs wordt idd vaak aangehaald en met gastro gard is het idd om achterover te vallen. Maar pronutrin vind ik voor wat het is ook duur genoeg.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:01

Ik heb afgelopen week de AbGard Stable pack besteld (dat is een extra grote tube waar je meerdere dagen mee doet en dus goedkoper per dag) Maar die zijn niet meer op voorraad en daarom krijg je de gewone tubes:

Citaat:
##Note AbGard Stable pack is out of stock, any new order will ship as equal quantity as AbGard6.15 single syringes.
New stock is due early December.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:53

Hi allemaal. Sorry dat ik zo inbreek in dit topic maar om 198 pagina's te gaan bijlezen is een beetje veel. Mijn paardje heeft net een lange reis achter de rug, minimaal 5 keer transport en andere stalling. Hij krijgt goed ruwvoer op zijn huidige stal maar ik zie de ruiven vaker leeg dan vol. Nu komt het, meneer trapt en protesteert als ik hem voorzichtig aanspoor. Ook is hij ineens enorm kijkerig en zenuwachtig. Ok dat zou ook te maken kunnen hebben met de nieuwe omgeving, maar hij heeft ook al een paar keer heel rustig getraind hier.deze reactie is echt niets voor hem, ik ken hem goed genoeg om dat te weten. De dierenartsen hier zijn compleet niet te betalen en ook imo niet erg competent. Ik vermoed een maagzweer, dat moge duidelijk zijn. Is er een medicijn dat ik zou kunnen proberen om te kijken of ik gelijk heb? Ik weet dat zwakke darmen (chronische ontsteking) in de vaderlijn kan verven helaas. Ik doe er alles aan om maar duidelijk te maken dat hij absoluut niét zonder ruwvoer mag staan, maar ik ben er niet altijd bij. En wat is beter, rust of juist blijven bewegen (longeren).

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:01

@Zuchini: Probeer wanneer hij heftig reageert op aanrakingen op de buik of het verlichting geeft een eetlepel maagzout/natriumbicarbonaat/bakpoeder met een beetje water in de mond te spuiten. Dit zou het overtollige maagzuur moeten neutraliseren en verlichting/verbeterign vh gedrag meoten geven.
Indien ej eraan kan komen is iets zoals Gaviscon (5ml/100kg paard) of Maalox (dit is sterker geconcentreerd, maar weet niet hoeveel) suspensie beter.
Of rust of beweging beter is, hangt af van de ernst en of rust zijn routine compleet overhoop gooit of niet (wat dus afhangt vh managment). Galopperen nooit op "nuchtere" maag (maag ve paard zou nooit leeg mogen zijn, maar goed) want dit doet het maagzuur upspatten.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:44

petitparis schreef:
@Zuchini: Probeer wanneer hij heftig reageert op aanrakingen op de buik of het verlichting geeft een eetlepel maagzout/natriumbicarbonaat/bakpoeder met een beetje water in de mond te spuiten. Dit zou het overtollige maagzuur moeten neutraliseren en verlichting/verbeterign vh gedrag meoten geven.
Indien ej eraan kan komen is iets zoals Gaviscon (5ml/100kg paard) of Maalox (dit is sterker geconcentreerd, maar weet niet hoeveel) suspensie beter.
Of rust of beweging beter is, hangt af van de ernst en of rust zijn routine compleet overhoop gooit of niet (wat dus afhangt vh managment). Galopperen nooit op "nuchtere" maag (maag ve paard zou nooit leeg mogen zijn, maar goed) want dit doet het maagzuur upspatten.


Bedankt. Ik ga natriumbicarbonaat verdunning proberen en anders naar de gewone apotheek voor gaviscon.

Van het galopperen op nuchtere maag wist ik ook niet, al zou hij zijn ontbijt al minimaal op moeten hebben gegeten tegen die tijd.

Tja we hebben nu nog even geen routine. Hij heeft 4 mannen
Maanden gereist/ gerust en nu pak ik hem weer op... Ik ga m straks even longeren en bewust bekijken hoe of wat.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:24

Met nuchtere maag wordt niet bedoeld na de nacht. Het is voor je paard belangrijk dat hij voor het rijden of longeren wat ruwvoer eet ongeacht het tijdstip waarop je dit gaat doen.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:10

Wat bij ons geholpen heeft is eerst een kuur abgard/gastro guard van 3 weken. Daarmee was de heftige reactie met opzadelen weg (staat ergens in dit topic maar even kort: vluchten zodra zadel eraankwam terwijl zadel/osteo/gebit alsook ohz perfect in orde is) maar de diarhee bleef (was al maanden). Ik heb sinds zondag proferm gebruikt. De dag erna weer mooie mestballen alsook zijn buik staat minder dik. Blijkbaar hielp de kuur tegen de oorzaak van maagpijn maar had hij hulp nodig om de maagwand en darmflora weer op te bouwen. Gaat super nu :)

Proferm, citaat producent agriton:
Citaat:
Pro-Ferm is een ideale aanvulling op het dagelijkse voeder van paarden. Het ontstaat door de gecontroleerde fermentatie van speltzemelen door Effectieve Micro-organismen. De combinatie van pre- en probiotica in levende vorm zorgt ervoor dat er heel wat interessante stofwisselingsproducten in Proferm aanwezig zijn; anti-oxidanten, organische zuren en andere bio- actieve stoffen. Deze zorgen ervoor dat er naast een verhoogde voederopname en -verteerbaarheid ook een verhoogde smakelijkheid van het voeder optreedt. De algemene conditie en weerbaarheid van het dier nemen toe alsook wordt de darmflora versterkt.

Coentjuh

Berichten: 9847
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:27

Inmiddels 4 weken voorbij (volle dosis) en we gaan afbouwen. Is dit een goede richtlijn?

28 dagen 8,4 gram per dag
------------------------------
7 dagen 5,6 gram per dag
7 dagen 2,8 gram per dag
7 dagen 1,4 gram per dag

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 01:07

Coentjuh schreef:
Inmiddels 4 weken voorbij (volle dosis) en we gaan afbouwen. Is dit een goede richtlijn?

28 dagen 8,4 gram per dag
------------------------------
7 dagen 5,6 gram per dag
7 dagen 2,8 gram per dag
7 dagen 1,4 gram per dag


waarom heb je 28 dgn volle dosis gegeven? Was het zo erg? Ik geef 14 dgn volle dosis en dan afbouwen tot aan 28 dgn

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 09:02

Is 28 dagen de volle dosis niet de standaardbehandeling? En daarna inderdaad afbouwen?

Hier is mijn merrie met de Pepticure veel beter. Ze eet weer en haar mest is ook normaler (ruikt wel nog wat zurig). Hopelijk levert Abler ergens eind volgende week zodat ik verder kan behandelen.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 09:26

4 weken volle dosis is inderdaad standaardbehandeling. 2 weken is heel kort en vaak niet genoeg (zou ik zelf enkel bij maagwandirritatie doen). Overigens bleek dat ook jouw ervaring (zie je eerste bericht in dit topic Versace2011, van maart) en dan nog 3-4 weken afbouwen. Ergere zweren ga je naar 6 tot 8 weken volle dosis toe.

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:26

Black Friday aanbieding van Abler: "Buy 100 AbPrazole Plus single sachets and get 1 AbPrazole Plus Bulk Pack FREE. "

Coentjuh

Berichten: 9847
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:21

29 dagen zelfs :Y) Omdat dat inderdaad aangeraden wordt als de standaard behandeling. Hij geeuwt nog steeds vaak. Probeert op alles lucht te zuigen (maar dat is door de jaren heen ook psychisch geworden) Dus wil voorzichtig afbouwen...