Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 22:58

Mizora schreef:
Mizora schreef:
Ik zou in dat geval direct starten met behandelen met omeprazol als je dat niet meer deed, preventief. Een kwart dosis kan al voldoende bij een lege maag (1mg/eenheid i.p.v. 4mg/eenheid gaf bij voeren na nachtelijk vasten een vergelijkbaar resultaat). Eventueel met de dierenarts overleggen of je voor vandaag 1-3x baking soda geeft, puur om nu al te neutraliseren.


Een tijdje terug (19/11) moest iemand's paard in dit topic ook vanwege koliek ook vasten. Toen adviseerde ik dit en ondanks dat de dierenkliniek aan haar heeft aangegeven dat ze over het algemeen geen terugval zien en dat zij het dus niet nodig vinden, blijf ik bij dit advies.


Bedankt voor de tip voor de volgende keer

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 22:59

Danique_G schreef:
Heeft iemand ervaring met Equine74? Lijkt een mooi product om de maag- en darmflora te stabiliseren en maagzweren te voorkomen. Vind het wel erg prijzig :wow:


Ja in de afbouwfase van Omeprazol zijn wij daar toen mee begonnen. Onze pony eet normaal echt alles maar dit weigerde hij te eten. Zelfs met slobber liet hij ze liggen. Geen succes dus bij ons.

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:05

Ik lees ook veel over andere supplementen die succesvol schijnen te werken. Vind het een perfect type product waar een leverancier heel eenvoudig op de gevoelens van de paarden eigenaar kan inspelen terwijl het lang niet zo effectief is als beloofd :=

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:12

Dat advies was aan mij :) ja achteraf zeiden ze van ja kijk uit voor maagzweren.. zucht. Die van mij heeft 5 dagen geen hooi gehad… alleen wat slobber en psyllium via de sonde. Nu wilde zeven het begin geen hooi eten maar wel krachtvoer. Weer begonnen met nexium en nu eet ze weer goed.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:14

Connie76 schreef:
Onze pony in maart 2 maanden met omeprazol behandeld. Daarna was hij weer de oude.
Nu in oktober koliek gehad en moest hij van de dierenarts de nacht op stal doorbrengen zonder stro/hooi. Dit maar braaf opgevolgd maar achteraf daar zo’n spijt van. Kan de maagzweer daardoor weer teruggekomen zijn? Weer gevoelig op zijn buik, opgetrokken buik, niet meer actief aan het been en afgevallen in gewicht.
Hij staat 24/7 buiten met onbeperkt goed hooi, mogelijkheid tot schuilen in grote inloopschuur en heeft vaste vriendjes en volgens mij geen stress. Besloten om eerst twee weken nexium te gaan proberen. Geeft het geen effect dan maar weer naar de dierenarts voor die dure spuiten. Hij weegt 450 kg en besloten 7 tabletten per dag te gaan geven.


7 tabletten is veel, ik zou eerst met 3 of 4 starten, kijken Joe je paard daarop reageerd. Mijn paard van 540kg had genoeg aan 2 per dag van 20gr.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 08:23

https://www.researchgate.net/publicatio ... ium_Nexium

Dit is een studie waarin het effect van een kleine dosering esomeprazol aangetoond wordt. Wie interesse heeft kan ik het hele artikel wel sturen. Ze hebben het toegediend via een nasogastric tube, dat is mogelijk effectiever dan gewoon oraal.
Op deze studie na heb ik niks kunnen vinden wat hetzelfde aantoont.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:27

Pumpkins schreef:
Connie76 schreef:
Onze pony in maart 2 maanden met omeprazol behandeld. Daarna was hij weer de oude.
Nu in oktober koliek gehad en moest hij van de dierenarts de nacht op stal doorbrengen zonder stro/hooi. Dit maar braaf opgevolgd maar achteraf daar zo’n spijt van. Kan de maagzweer daardoor weer teruggekomen zijn? Weer gevoelig op zijn buik, opgetrokken buik, niet meer actief aan het been en afgevallen in gewicht.
Hij staat 24/7 buiten met onbeperkt goed hooi, mogelijkheid tot schuilen in grote inloopschuur en heeft vaste vriendjes en volgens mij geen stress. Besloten om eerst twee weken nexium te gaan proberen. Geeft het geen effect dan maar weer naar de dierenarts voor die dure spuiten. Hij weegt 450 kg en besloten 7 tabletten per dag te gaan geven.


7 tabletten is veel, ik zou eerst met 3 of 4 starten, kijken Joe je paard daarop reageerd. Mijn paard van 540kg had genoeg aan 2 per dag van 20gr.


Ik las nl ook over een studie van 0,5 mg/kg waarbij de ph 23 uur lang gemeten is en al die uren hoog genoeg bleek om zweren te laten genezen. Bij doseringen van 40 en 80 mg bleek dat veel minder uur te zijn. Als ik uitga van 0,5 mg/kg dan zou hij 12 tabl moeten en nog vrij kostbaar zonder dat ik weet of het werkt en niet alsnog omeprazol moet gaan halen. Daarom had ik een middenweg gekozen.

robbenj
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-12-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:57

Iemand die nog meer omeprazol via Abler besteld en samen kan bestellen? Word niet meer geleverd in Nederland

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:58

Danique_G schreef:
1 tablet nexium bevat meestal 40 mg esomeprazole. Als je er 3 geeft voer je 0,2 mg / kg lichaamsgewicht. In jouw onderzoek wordt 0,5 mg/ kg lichaamsgewicht genoemd. Tenzij Marjan pillen had met een hogere dosering, dat weet ik niet.

Overigens heb je geen bron vermeld in je berichten destijds. Zal zo ook eens zoeken. Als nexium pillen gegeven worden zou dat een hoop schelen :j


Er is een ander onderzoek die 40mg en 80mg heeft gebruikt, staat ook in mijn bericht.

Connie76 schreef:
Pumpkins schreef:

7 tabletten is veel, ik zou eerst met 3 of 4 starten, kijken Joe je paard daarop reageerd. Mijn paard van 540kg had genoeg aan 2 per dag van 20gr.


Ik las nl ook over een studie van 0,5 mg/kg waarbij de ph 23 uur lang gemeten is en al die uren hoog genoeg bleek om zweren te laten genezen. Bij doseringen van 40 en 80 mg bleek dat veel minder uur te zijn. Als ik uitga van 0,5 mg/kg dan zou hij 12 tabl moeten en nog vrij kostbaar zonder dat ik weet of het werkt en niet alsnog omeprazol moet gaan halen. Daarom had ik een middenweg gekozen.


In de studie van 40mg en 80mg is er maar 6 uur lang gemeten. De volgende dag was de ph weer laag. Dus we weten dat het in ieder geval geen 24 uur lang werkt. Maar het zou dus (vooral vanwege de goede ervaringen) wel goed kunnen dat het langer werkt dan 6 uur.


Danique_G schreef:
Heeft iemand ervaring met Equine74? Lijkt een mooi product om de maag- en darmflora te stabiliseren en maagzweren te voorkomen. Vind het wel erg prijzig :wow:


Even snel opgezocht omdat ik me er vaak iets over herinnerde.

Even snel gelezen dus ik weet niet of ik het goed heb. Maar equine74 zou 4 tot 6 uur lang de ph hoog moeten houden in de maag.

Dit keer een linkje voor voor je :P
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0613004735
'These results demonstrate that the supplement had a significant buffering action for 4-6 hours under simulated in vitro stomach digestion conditions and also stimulated in vitro hindgut fermentation activities.'

Staat op hun site.


Ik zou daarom zelf nexium gebruiken, stuk goedkoper volgens mij!

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:21

Dat onderzoek van de 40-80 mg heb ik gelezen. Althans het abstract gezien het achter een betaalde pagina zit. Daar staat niets in over gewicht of de toegepaste methodologie. Ik ga dit niet zo voor waarheid aannemen. Is het peer reviewed ook overigens? Dat is wel tamelijk essentieel voor deze casus geëxtrapoleerd kan worden naar onze eigen paarden. Dus nee, weet zelf steeds niet of dit te verwerpen of aan te nemen is. Het is wel een typisch product van “baad het niet dan schaadt het niet”. Ik hamer er zo op gezien ik een grote variatie aan conclusies vindt online over esomeprazole dus ik denk niet dat wij als leken nu kunnen zeggen wat de juiste hoeveelheid is.

Dank voor de link naar sciencedirect over equine74. Vind het lastig dit soort producten.. maar vrees dat een equine74 een typisch product is dat gewoon een dikke marketing prijs heeft. Calcium bewerkstelligt het bufferen van maagzuur dus in een juiste samenstelling kan ik me voorstellen dat er goedkopere varianten zijn..

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 08:56

Misschien een hele raar vraag maar kan de zuurheid van de grond en het gras en de planten die er in groeien (boterbloemen e.d.) ook een trigger zijn?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:11

Veel paardebloemen stimuleert de maagzuurproductie.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:24

Voor degene die goede resultaten met nexium hadden:

Hoe lang duurde het voor jullie verbetering zagen?

We geven het sinds vorige week zondag dus krap een week. Nog steeds als je hem aan de rechterkant borstelt trapt hij. Ik had het gevoel dat ik de vorige keer eerder resultaat met de omeprazol had. Nog weekje aankijken en anders afspraak bij de dierenarts maken.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:28

Toch echt wel binnen een paar dagen. Maar geen zand oid in de darmen?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:33

Bij mijn paard duurde het 5 of 6 dagen. Heb een maand 4 gegeven, 2 sochtends 2 savonds.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:58

MarjanB schreef:
Toch echt wel binnen een paar dagen. Maar geen zand oid in de darmen?


Pas geleden zo’n zandtest gedaan en geen zand te zien. Voor de zekerheid toen toch een kuur vlozaad gedaan

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:59

Pumpkins schreef:
Bij mijn paard duurde het 5 of 6 dagen. Heb een maand 4 gegeven, 2 sochtends 2 savonds.


Ok bedankt. Wacht nog tot na het weekend en anders vast een afspraak bij de dierenarts maken

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:18

Connie76 schreef:
Voor degene die goede resultaten met nexium hadden:

Hoe lang duurde het voor jullie verbetering zagen?

We geven het sinds vorige week zondag dus krap een week. Nog steeds als je hem aan de rechterkant borstelt trapt hij. Ik had het gevoel dat ik de vorige keer eerder resultaat met de omeprazol had. Nog weekje aankijken en anders afspraak bij de dierenarts maken.


Dag of tien voor ik echt iets merkte

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:50

Connie76 schreef:
MarjanB schreef:
Toch echt wel binnen een paar dagen. Maar geen zand oid in de darmen?


Pas geleden zo’n zandtest gedaan en geen zand te zien. Voor de zekerheid toen toch een kuur vlozaad gedaan


Die van mij had ook geen zand in de mest maar wel veel zand in dr darmen

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 22:43

Pas geleden zo’n zandtest gedaan en geen zand te zien. Voor de zekerheid toen toch een kuur vlozaad gedaan[/quote]

Die van mij had ook geen zand in de mest maar wel veel zand in dr darmen[/quote]

Daarom heb ik voor de zekerheid toch een kuur vlozaad gedaan

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 22:44

cupido1996 schreef:
Connie76 schreef:
Voor degene die goede resultaten met nexium hadden:

Hoe lang duurde het voor jullie verbetering zagen?

We geven het sinds vorige week zondag dus krap een week. Nog steeds als je hem aan de rechterkant borstelt trapt hij. Ik had het gevoel dat ik de vorige keer eerder resultaat met de omeprazol had. Nog weekje aankijken en anders afspraak bij de dierenarts maken.


Dag of tien voor ik echt iets merkte


Oh bedankt. Misschien nog paar dagen geduld hebben.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 00:27

Geven jullie ook preventief wel eens wat voor zand in de darmen? En zo ja wat? Ik twijfel of ik dat ook niet gewoon een keer moet doen.

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 03:25

Ik geef 2x jaarlijks een zandkuur met physsiliumzaad. 7 dagen lang minimaal 250 gram per dag. Ik geef het verdeeld over 2 beurten. Preventief en bewust de hoge dosering omdat dit aangeraden wordt.

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:28

Iemand bekend met de cavalor firbe force, ik geef nu sinds het voorjaar havens gastro+ maar ik heb nu gezien dat in de cavalor aanzienlijk minder suiker en zetmeel zit. Ook was ik wel benieuwd naar de cavalor liquid gastro aid.
Ervaringen ?

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:13

Geen ervaring, maar heb wel gehoord dat er een minimum aan Spelt in Cavalor Fiber Force zou zitten, mocht je echt graanvrij zoeken..