Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:24

ricoh schreef:
Oke bedankt! Hebben jullie er ervaring mee dat dit alleen optreedt in de winter? Ik vind het zo gek dat het in de zomer eigenlijk helemaal verdwijnt. En nu eigenlijk ook, al ze een minuut of 15 aan de gang is verdwijnen de symptomen eigenlijk ook. Wat dat betreft lijkt het dus meer op een spierenkwestie, maar dat komt dus niet uit het onderzoek van de veterinair osteopaat. Paard heeft ook een slechte opfokperiode gekend (toen was ze nog niet van mij), met weinig eten en heel mager. Zou ze daar nu ook nog steeds problemen van kunnen ondervinden?


Als je een beetje zoekt in dit topic zal je zien dat de meeste paarden meer last hebben in de herfst/winter.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:25

maj0 schreef:
ricoh schreef:
Oke bedankt! Hebben jullie er ervaring mee dat dit alleen optreedt in de winter? Ik vind het zo gek dat het in de zomer eigenlijk helemaal verdwijnt. En nu eigenlijk ook, al ze een minuut of 15 aan de gang is verdwijnen de symptomen eigenlijk ook. Wat dat betreft lijkt het dus meer op een spierenkwestie, maar dat komt dus niet uit het onderzoek van de veterinair osteopaat. Paard heeft ook een slechte opfokperiode gekend (toen was ze nog niet van mij), met weinig eten en heel mager. Zou ze daar nu ook nog steeds problemen van kunnen ondervinden?



Ja die van mij staat nu ook goed en krijgt genoeg eten maar had toch maagzweren. Die heeft ook periode minder te eten gehad. Kreeg dr ook nooit dik terwijl ze er nu super uit ziet.

Hier begonnen met de bi carbonaat en dit lijkt echt te helpen paard is stuk minder boos.

Het monster in kwestie vanmorgen

[ [url=m/tz8Ufa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bi carbonaat neutraliseert het maagzuur zodat het paard er minder last van heeft maar zorgt er niet voor dat de zweer kan gaan genezen.

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:45

Chesss schreef:
Mag ik een vraag stellen voor de Ekygard gebruikers onder ons, welke hoeveelheid geven jullie.
Ik heb al meerdere malen met mijn koliekgevoelige paard gebruikersvriendelijk gesteld. In 2019 is hij geopereerd aan koliek, goed erboven op gekomen tot aan een ellendige kuur antibiotica, toen is die weer onderuit gegaan, geen gezonde darmbacterien meer, hij is getransfauneerd, en sindsdien gaat beter alleen maagslijmvlies irritatie opgelopen van vele vasten. Nu een pot Ekygard later en de klachten zijn nagenoeg verdwenen. Mijn arts zegt dat ik er mee kan stoppen, dat vind ik dan wel weer eng dus wil af gaan bouwen en evt odnerhoudsdosering. Hij krijgt nu twee keer 40 gram. Gastro + havens slobber en de performance van havens vanwege energie.


Ik geef 1 schepje als onderhouds dosering nadat ik voorzichtig van 4 naar 3 naar 2 en dus uiteindelijk naar 1 ben gegaan. Ik ben er nooit volledig mee gestopt (en dat ga ik ook niet doen).

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:59

Even een kleine update van deze kant: het lijkt erop dat wij te maken hebben met zowel zand als een maagzweer. Het kan zelfs zo zijn dat ze zand is gaan likken omdat ze pijn aan de maag heeft. We starten nu een zandkuur op, naast de gastrogard.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 18:43

henshem schreef:
Bi carbonaat neutraliseert het maagzuur zodat het paard er minder last van heeft maar zorgt er niet voor dat de zweer kan gaan genezen.


Ze heeft 4 weken Omeprazol gehad ongeveer met sulfaat en nu in overleg met de dierenarts dit gaan geven.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:39

Het klinkt vervelend maar als je na een kuur omeprazol bicarbonaat nodig hebt, is de zweer niet helemaal weg.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:51

Die van mij staat inmiddels al bijna 3 maanden op de pepticure, waarvan de helft ook met sucralfaat, omdat de zweer maar niet wegging. Pas nu zijn de zweren bijna weg en beginnen we rustig met afbouwen. Dus kan heel goed dat 4 weken bij lange na niet genoeg is.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:23

.
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:51

Hij heeft nu 10 dagen 6 tabletten nexium maar helaas geen verschil.

Vrijdag afspraak bij de dierenarts staan. Hij moet nuchter komen dus misschien toch scopie nodig.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:33

Maj0: wat geef je dan als bicarbonaat?

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 23:17

Sassieja schreef:
Maj0: wat geef je dan als bicarbonaat?


Goede vraag stond er helaas niet op)(heb het net even na gekeken)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 23:32

Connie76 schreef:
Hij heeft nu 10 dagen 6 tabletten nexium maar helaas geen verschil.

Vrijdag afspraak bij de dierenarts staan. Hij moet nuchter komen dus misschien toch scopie nodig.


War vervelend dat hij niet opknapt... goed dat de DA snel komt. Hopelijk snel antwoord

Shirleyu
Berichten: 23
Geregistreerd: 15-09-19
Woonplaats: Maastricht

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:38

Hoi allemaal, ik ben gestart met pepticure omeprazol geven aan mijn merrie. Nu kost een zo'n doos van 7 tubes 231 bij de DA. Dat vind ik echt belachelijk duur, nu heb ik het merk Abler gezien die veel goedkoper is. Maar deze wordt niet geleverd in Nederland. Hebben jullie tips voor een betaalbare omeprazol? En hoe snel moet je verbetering zien bij je paard na het geven van omeprazol?

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:44

Shirleyu schreef:
Hoi allemaal, ik ben gestart met pepticure omeprazol geven aan mijn merrie. Nu kost een zo'n doos van 7 tubes 231 bij de DA. Dat vind ik echt belachelijk duur, nu heb ik het merk Abler gezien die veel goedkoper is. Maar deze wordt niet geleverd in Nederland. Hebben jullie tips voor een betaalbare omeprazol? En hoe snel moet je verbetering zien bij je paard na het geven van omeprazol?


In Nederland is pepticure het goedkoopste. Gastrogard en Ulcergold zijn per spuit nog duurder. Vanuit het buitenland kan niet meer en mag ook niet, staan hoge boetes op. Dit omdat je een middel importeert die hier niet geregistreerd is. Omeprazol is ook het enigste middel wat echt maagzweren geneest dus helaas is er geen andere optie. Omeprazol werkt bij die van ons altijd snel. Na 5 dagen merk je vaak al verschil maar zo ie zo na een week.

Shirleyu
Berichten: 23
Geregistreerd: 15-09-19
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:50

Citaat:
In Nederland is pepticure het goedkoopste. Gastrogard en Ulcergold zijn per spuit nog duurder. Vanuit het buitenland kan niet meer en mag ook niet, staan hoge boetes op. Dit omdat je een middel importeert die hier niet geregistreerd is. Omeprazol is ook het enigste middel wat echt maagzweren geneest dus helaas is er geen andere optie. Omeprazol werkt bij die van ons altijd snel. Na 5 dagen merk je vaak al verschil maar zo ie zo na een week.


Echt bizar hoe duur zo'n tube is en raar dat Abler wel in België mag, maar niet hier.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:50

Voeren jullie je paarden met gevoelige maag winterpenen? Of is dit niet aan te raden? Kan het ff zo snel nergens vinden in het topic… zou mijn paard graag wat wortels bijvoeren, aangezien hij hier gek op was/is

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 19:22

Die van mij krijgt er maximaal een per dag. Daar dit verder overigens niet direct een bepaalde logica achter. Meer dat hij er verder heel goed uit ziet en ik 1 prima vind haha.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 19:31

Oh, zijn wortels niet goed voor de maag dan? In de winter hebben we gratis wortels op stal dus daar maak ik wel gretig gebruik van nu.

Na 6/7 dagen hier nog geen verschil met pepticure. Heb ook nog maar voor de eerste keer gereden sinds we opgestart zijn en de symptomen zijn enkel duidelijk bij opzadelen/rijden. Zou het kunnen dat hij wel al minder pijn heeft maar dat nog moeten beseffen? Dat hij nu anticipeert op pijn eigenlijk?

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 20:50

Ja dat kan zeker, dat was bij die van mij ook zo. Ik zag na 3 weken pepticure (met ekygard) pas verbetering. Ze reageerde niet meer op de singel met opzadelen en ik kon zo wegdraven. Alsof ze ook even moeten beseffen dat het geen pijn meer doet.

Die van mij krijgt alleen slobber als extra en soms een stukje banaan omdat ze daar gek op is. De laatste keer dat ik bijvoorbeeld een appeltje gaf, pakte ze meteen de bak vast, dus ben voorzichtig geworden.

Eef_Bam

Berichten: 4099
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 23:51

Katyatje schreef:
Oh, zijn wortels niet goed voor de maag dan? In de winter hebben we gratis wortels op stal dus daar maak ik wel gretig gebruik van nu.

Na 6/7 dagen hier nog geen verschil met pepticure. Heb ook nog maar voor de eerste keer gereden sinds we opgestart zijn en de symptomen zijn enkel duidelijk bij opzadelen/rijden. Zou het kunnen dat hij wel al minder pijn heeft maar dat nog moeten beseffen? Dat hij nu anticipeert op pijn eigenlijk?


Ik heb ergens gelezen dat wortels niet goed zijn voor de maag ondat er redelijk wat suiker in zit. Keer een wortel zal geen kwaad kunnen, maar zou het niet dagelijks voeren.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:56

Gisteren naar de kliniek geweest. De arts vond het beeld van een maagzweer zo overduidelijk dat hij hem niet met een scopie wilde plagen. Ik wist het ook al zeker omdat hij het eerder heeft gehad en dan herken je het wel. Nu dus weer aan de Gastrogard.

Shirleyu
Berichten: 23
Geregistreerd: 15-09-19
Woonplaats: Maastricht

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 16:16

Hoi allemaal,

Mijn merrie heeft nu twee dagen omeprezol gekregen. Net ging ik voeren en stond ze er lusteloos bij, ze wilde niet eten en ging gapen. Toen ben ik met haar gaan lopen en daarna ging het beter, werd ze weer alert, heeft gemest en ging weer eten. Nu heeft ze opeens wel vele stevigere mestbollen en geen mestvocht, terwijl er jaren lang slappe hopen uitkwamen met veel mestvocht en ook natte scheten waardoor haar hele achterbenen onder de mestvocht zaten.

Wat moet ik hier van maken? Helpt de omeprezol nu, want die droge mesthoop laat me denken van wel. Maar ze voelt zich duidelijk niet helemaal lekker!

Want denken jullie?

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 16:46

Hoe stevig is stevig… als ze heel hard zijn kan het ook een verstopping zijn. Anders dierenarts bellen voor advies

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 16:55

Hier net terug de da mogen laten komen. Begin dit jaar ontdekt dat ze last had van haar maag na hevige koliekachtige symptomen en 3 dagen zoeken wat ze nu had. Pepticure en het was terug beter, daarna nog een 'aanval' maar met pepticure die we nog liggen hadden direct terug weg. Ook gemerkt dat het echt een weidepaardje is dus sinds dan 24/7 op de wei en nergens last meer, was een heel ander vrolijker paardje. Nu ook op de wei maarja geen gras meer... Elektriciteit terug gemaakt dus huppen tussen de kudde in de paddock en de wei kon niet meer. Stond ze nu constant op de wei met vriendje en open stal naast onze slaapkamer maar dit was dus terug genoeg om weer stress en last te geven. Deze ochtend wakker geworden van gebonk tegen onze muur, mevrouw was weer vast gerold in stal. Vol in het zweet te rillen, alle zelfde symptomen terug alleen bleef ze gewoon eten, drinken en naar de wc gaan.
Terug een kuur pepticure dus. Hopelijk zo weer over, arme meid wou nu alleen maar op stal staan.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 17:52

Shirleyu schreef:
Hoi allemaal,

Mijn merrie heeft nu twee dagen omeprezol gekregen. Net ging ik voeren en stond ze er lusteloos bij, ze wilde niet eten en ging gapen. Toen ben ik met haar gaan lopen en daarna ging het beter, werd ze weer alert, heeft gemest en ging weer eten. Nu heeft ze opeens wel vele stevigere mestbollen en geen mestvocht, terwijl er jaren lang slappe hopen uitkwamen met veel mestvocht en ook natte scheten waardoor haar hele achterbenen onder de mestvocht zaten.

Wat moet ik hier van maken? Helpt de omeprezol nu, want die droge mesthoop laat me denken van wel. Maar ze voelt zich duidelijk niet helemaal lekker!

Want denken jullie?


Twee dagen is ook nog heel kort. Wij nu voor de derde keer ervaring met een maagzweer en duurde echt een paar dagen voor je voorzichtig verschil merkt