Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 15:49

Hoi allen, graag zou ik van jullie als dit mogelijk is wat advies willen. Ik ben het een en ander aan het uitsluiten maar laat ook de DA er uiteraard naar kijken. De afgelopen paar weken viel mij eens op dat als ik naar draf wilde en mijn benen aandrukte achter zijn elleboog zeg maar dat hij heel erg boos werd. Na 2 keer was dat over en we gingen verder door rijden.

Wel was hij dunner geworden maar verder kwa gedrag merkte ik weinig. Vrijdag een zadelmaker laten komen en die heeft het zadel weer iets opgevuld en een dunner kopijzer. De vorige keer dat ze was geweest was hij net weer in training na een blessure.

Zaterdag reed er een meisje op hem. In het begin ging het echt super. Maar na 15 min stopte hij opeens met rijden. Zelfs met het geven van een been oid sloeg die met z’n achterbenen en echt de oren vel in de nek. Uiteraard meteen afgestapt. Gisteren had hij rust en vanochtend ging ik er weer op. De eerste 5 min ging super. Lekker voorwaarts oortjes erop, maar toen opeens stil staan en echt niet vooruit willen en echt met beetje druk echt slaan naar mijn been en liever naar achter dan naar voor willen lopen. Uiteraard meteen afgestapt want dat heeft hij in de 2 jaar dat ik hem heb echt nog nooit gedaan.

Wat mij opviel was dat ik absoluut niet links achter z’n elleboog bij de singel niet mocht afsingelen. Dus als je recht voor hem staat met je gezicht naar hem toe is het dan aan de rechterkant. Ook als je links drukte reageerde hij heel vel.

Kan dit een teken zijn van een maagzweer? Hij heeft verder geen andere symptomen zoals gapen of een doffe vacht. Wel vond ik z’n mest wat dun vanochtend maar geen diarree. Het is wel een stressgevoelig paard. Ik zag hem laatst een keer direct na het rijden buiten wel zand likken vandaar dat ik hem al een zandkuur gegeven heb. Hij krijgt overigens onbeperkt hooi.

Ik wil ook nog overleggen met de zadelmaker of het met het zadel te maken heeft maar het lijkt mij heel erg sterk omdat hij op een specifieke plek zo gevoelig is. Morgen neem ik even contact op met de DA.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 17:20

Die gevoeligheid zou op maagzweren kunnen duiden. Overigens glansde de vacht van mijn chronisch maagzweer patiënt altijd dus een doffe vacht heb ik ook nooit als een symptoom aangemerkt.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 17:34

Die van mij had behalve boos zijn ook geen klachten en toch maagzweren

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 17:58

Ik meld me hier ook even.
Mijn paard staat sinds 3 dagen op medicatie tegen maagzweren. Het is een Engelse volbloed die voor een korte periode geracet heeft voor hij van mij was. In de 2,5 jaar dat hij van mij is is hij altijd al moeilijk op gewicht te houden geweest, maar verder geen echte symptomen van maagzweren.
Tot eind oktober helaas. Van de ene dag op de andere boos zijn bij het aansingelen, knarsetanden tijdens het rijden, stresstics (zijn tong uitsteken en op zijn onderlip zuigen) die ik al 2 jaar niet meer gezien had kwamen terug. Ik heb in eerste instantie een supplement gekocht voor zijn maag, maar dat hielp niet. Met een ander zadel gereden om te zien of het daar aan lag maar dat is het ook niet.
In overleg met de dierenarts besloten om hem (voorlopig) de stress van een scopie niet aan te doen en dus gewoon de medicatie op te starten. Nu kan ik alleen maar hopen dat het aanslaat. Zo niet zal het toch een scopie worden en mogelijks verder zoeken.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 20:45

Dus ook inderdaad heel onverwacht opeens duidelijke klachten. Ik vond het zo gek. Een stal genootje zegt dat het misschien gedrag is en dat hij even door gereden moet worden omdat die aan het uit testen is maar ik geloof dat gewoon niet.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 21:10

Ik geloof dat niet een paard zo uit het niets het doet om vervelend te zijn. Dus zou het wel gaan uitzoeken.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 21:29

HorseTime ik zou ook zeker het zadel niet uitsluiten, want je geeft aan dat het daarna aanmerkelijk verergert is.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 22:40

Klopt. Direct er na. Kan kijken of ik het kopijzer zelf kan aanpassen. Want dat is veranderd. Het kopijzer is krapper geworden. En toen de volgende dag wilde hij na 15 min niet verder en nu na 5 min al niet. Al moet ik wel zeggen dat ik een week of wat terug wel heb gezien dat hij ook een keer wat bozig deed om te gaan draven.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 23:43

Misschien dat hij al wat gevoelig was en dat het zadelpassen net weer de stress gaf waardoor de zweren verergert zijn. Ik zou in ieder geval ook niet uitgaan van ongehoorzaamheid. Heel goed dat je het uitzoekt.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 08:03

Hoi allemaal, ik kom hier ook graag meelezen en wat advies inwinnen.

Twee weken geleden had mijn IJslandermerrie koliek. De dierenarts voelde een verstopping, dus paraffine er in en een nacht vasten. Ter observatie en omdat ons ruintje natuurlijk wel mocht eten hebben we haar in de schuilstal gezet voor een paar dagen.

Afgelopen donderdag (anderhalve week na de koliek) ging ze weer veel liggen en waren we bang dat er weer een verstopping zat. Weer de dierenarts laten komen. Die voelde geen verstopping, maar constateerde wel koorts: 40.1. Koortsremmer er in (een injectie van de DA en vrijdagochtend nog eens oraal Quadrisol) en op vrijdagmiddag was ze koortsvrij. Dat is ze sindsdien gebleven.

Ze bleef echter sloom. Te sloom. Ik zag haar veel gapen en ze ligt nog steeds veel. Ze eet wel goed, en tot gisteravond was haar mest ook oké, gisteravond werd het weer dun Dierenarts heeft gistermiddag bloed afgenomen maar daar kwam niks uit. Het vermoeden is dat ze een maagzweer heeft. Gezien ik ze net gevoerd had toen de dierenarts belde met de uitslag, start ik zometeen met de behandeling met Gastogard.

Ik lees graag mee voor meer ervaringen en advies.

MarjanB

Berichten: 16456
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 08:07

Bnet schreef:
Hoi allemaal, ik kom hier ook graag meelezen en wat advies inwinnen.

Twee weken geleden had mijn IJslandermerrie koliek. De dierenarts voelde een verstopping, dus paraffine er in en een nacht vasten. Ter observatie en omdat ons ruintje natuurlijk wel mocht eten hebben we haar in de schuilstal gezet voor een paar dagen.

Afgelopen donderdag (anderhalve week na de koliek) ging ze weer veel liggen en waren we bang dat er weer een verstopping zat. Weer de dierenarts laten komen. Die voelde geen verstopping, maar constateerde wel koorts: 40.1. Koortsremmer er in (een injectie van de DA en vrijdagochtend nog eens oraal Quadrisol) en op vrijdagmiddag was ze koortsvrij. Dat is ze sindsdien gebleven.

Ze bleef echter sloom. Te sloom. Ik zag haar veel gapen en ze ligt nog steeds veel. Ze eet wel goed, en tot gisteravond was haar mest ook oké, gisteravond werd het weer dun Dierenarts heeft gistermiddag bloed afgenomen maar daar kwam niks uit. Het vermoeden is dat ze een maagzweer heeft. Gezien ik ze net gevoerd had toen de dierenarts belde met de uitslag, start ik zometeen met de behandeling met Gastogard.

Ik lees graag mee voor meer ervaringen en advies.


Dit kan ook zand zijn… ik zou opladen en naar de kliniek rijden voor een foto. Koorts vind ik niet direct iets maagzweer achtigs.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 08:12

Dat zei de DA inderdaad ook, dat koorts geen maagzweer indicator is. Vermoeden is dat ze een virusje opgelopen heeft die de koorts veroorzaakte, waarna de maagzweer is gaan opspelen.
Ik ga er zo naar toe, en let ook zeker weer op de mest. Als het nog steeds zo dun is overleg ik eerst weer met de dierenarts. Bedankt voor de tip.

Ik ga er in elk geval met een knoop in mijn maag heen, zo ellendig als ze ziek zijn...

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 08:32

Die van mij had ook meteen weer last na verstoppingskoliek. Ging meteen weer staken en steigeren dus toen wist ik hoelaat het was. Staat nu al 4 weken op de ulcergold en ekygard en loopt echt als een tierelier :) Sterkte!

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 09:11

Ik heb haar sinds de verstopping niet meer gereden, alleen gelongeerd (zonder singel). Toen was ze lastiger dan anders, maar ze wilde toen wel lopen. Viel me wel op dat ze lang nodig had om op adem te komen. De dag er na stond ze met koorts.

Ze is trouwens wel extreem nukkig naar mijn ruintje, dat is ze anders nooit.

Lastige is dat het beeld nu zo vaag is. Gapen is vaak toch de maag, maar de dunne mest is weer meer een indicatie van zand. En de hoge koorts past nergens echt in het plaatje, aldus mijn DA. Lastig.

Gelukkig eet ze nog steeds goed, dat is alvast iets!

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 09:21

Klinkt veel meer als zand.. opladen en foto laten maken van de buik.. daar zou ik niet in afwachten.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 10:03

De dierenarts belt mij straks terug voor overleg.

MarjanB

Berichten: 16456
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 10:46

Die van mij toonde ook geen koliek en stond te gapen en te smakken. Die zat dus vol zand.. ik was er gelukkig wel snel bij.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 14:43

Hoi allemaal, zouden jullie me misschien wat advies willen geven wat in deze de beste optie zal zijn? Mijn paard, 7 jaar, heeft eigenlijk elk jaar zodra het koud wordt dezelfde symptomen: laag in haar energie onder het zadel (maar is in vrijheid wel regelmatig heel fris), strakke rug, extreme reactie met scheren onder haar buik, voornamelijk op de hoogte van de flank, moeite met buiging/eenzijdig been, voornamelijk rechts en staakt zelfs soms met rijden. In de zomer is ze eigenlijk altijd vol energie en helemaal niet stakerig. Merrie loopt in de zomer Z1, zou er nu niet aan moeten denken de ring in te moeten. Ze kan wel eens wat koliekverschijnselen hebben na het eten, maar dat is eigenlijk de laatste tijd niet meer aan de orde. Normaal rolde ze dan even, en daarna was het eigenlijk weer weg. Ze krijgt onbeperkt hooi, sportbrok, muesli, haver, Fibrebeet, magnesium en vitamine e en selenium. Ze is niks te dik, maar ook zeker niet meer dun (was wel lastig om op gewicht te krijgen aan het begin). Tot nu toe heb ik er een veterinair osteopaat bij gehad, die denkt aan een probleem met haar maag en adviseerde Puur Gastri. Omdat dit eigenlijk steeds terug komt zou ik het nu wel wat rigoureuzer aan willen pakken, maar dat vasten en een scopie lijken me wel heel heftig. Wat zouden jullie adviseren als volgende stap? Alvast heel erg bedankt!

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 14:50

Ik zou met bovenstaand als de winter telkens dusdanig “erg” is met koliekverschijnselen, gedragsveranderingen en zo gevoelig op het lijf allang naar een kliniek zijn gegaan..
Je paard is duidelijk, misschien zelf wel dagelijks, oncomfortabel.Liever 1 dag minder comfortabel op de kliniek met een scopie (en eventuele andere aanvullende onderzoeken) dan zo lang niet goed in je vel zitten. Ik had direct een afspraak gemaakt.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 14:56

Ik ben ook voor scopie. Mijn paard was er ook niet blij mee maar dat is de enige manier om echt zeker te weten of er wat zit.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:04

Ik zou inmiddels ook volmondig een scopie aanraden. Wilde dat bij die van mij eerst ook niet, maar wel gedaan en een veel beter advies gekregen. Heb nu een heel ander paard, ondanks dat die van mij eigenlijk maar hee weinig symptomen had in vergelijking met die van jou. Mijn paard is nu veel vrolijker en speelser, en beweegt duidelijk beter over de rug.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:08

Oke bedankt! Hebben jullie er ervaring mee dat dit alleen optreedt in de winter? Ik vind het zo gek dat het in de zomer eigenlijk helemaal verdwijnt. En nu eigenlijk ook, al ze een minuut of 15 aan de gang is verdwijnen de symptomen eigenlijk ook. Wat dat betreft lijkt het dus meer op een spierenkwestie, maar dat komt dus niet uit het onderzoek van de veterinair osteopaat. Paard heeft ook een slechte opfokperiode gekend (toen was ze nog niet van mij), met weinig eten en heel mager. Zou ze daar nu ook nog steeds problemen van kunnen ondervinden?

xxx88
Berichten: 332
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:25

@ricoh: ik volg even mee, mijn paard heeft met het rijden wat dezelfde symptomen (wel niet seizoensgebonden en ook niet koliekgevoelig) in het begin wilt ze niet lopen en is ze zuur op je been. Maar ze komt hierdoor en dan is ze echt heel aangenaam te rijden en los in het lichaam.
Ik geef ze standaard ekygard bij (hier merk ik wel verschil mee).
Maar doordat de klachten beter worden naarmate ik langer rijdt (en zelfs helemaal weggaan) denk ik ook niet direct aan de maag maar ook eerder aan de spieren.
Ik ben benieuwd wat erbij jou uitkomt.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:48

Mag ik een vraag stellen voor de Ekygard gebruikers onder ons, welke hoeveelheid geven jullie.
Ik heb al meerdere malen met mijn koliekgevoelige paard gebruikersvriendelijk gesteld. In 2019 is hij geopereerd aan koliek, goed erboven op gekomen tot aan een ellendige kuur antibiotica, toen is die weer onderuit gegaan, geen gezonde darmbacterien meer, hij is getransfauneerd, en sindsdien gaat beter alleen maagslijmvlies irritatie opgelopen van vele vasten. Nu een pot Ekygard later en de klachten zijn nagenoeg verdwenen. Mijn arts zegt dat ik er mee kan stoppen, dat vind ik dan wel weer eng dus wil af gaan bouwen en evt odnerhoudsdosering. Hij krijgt nu twee keer 40 gram. Gastro + havens slobber en de performance van havens vanwege energie.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:01

ricoh schreef:
Oke bedankt! Hebben jullie er ervaring mee dat dit alleen optreedt in de winter? Ik vind het zo gek dat het in de zomer eigenlijk helemaal verdwijnt. En nu eigenlijk ook, al ze een minuut of 15 aan de gang is verdwijnen de symptomen eigenlijk ook. Wat dat betreft lijkt het dus meer op een spierenkwestie, maar dat komt dus niet uit het onderzoek van de veterinair osteopaat. Paard heeft ook een slechte opfokperiode gekend (toen was ze nog niet van mij), met weinig eten en heel mager. Zou ze daar nu ook nog steeds problemen van kunnen ondervinden?



Ja die van mij staat nu ook goed en krijgt genoeg eten maar had toch maagzweren. Die heeft ook periode minder te eten gehad. Kreeg dr ook nooit dik terwijl ze er nu super uit ziet.

Hier begonnen met de bi carbonaat en dit lijkt echt te helpen paard is stuk minder boos.

Het monster in kwestie vanmorgen

Afbeelding