Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:03

Klinkt goed! Bon, ik heb dus meerdere malen geprobeerd abprazole te bestellen... maar dat lukt dus niet. Het blijft maar draaien, de betaling gaat simpelweg niet door, de order wordt niet geplaatst. En ik dacht net yes, eindelijk iets dat kan helpen... Want zoals het nu gaat gaan we een jaar uit de running zijn, en dat wil ik Lana niet aandoen. Ik kan me wel bezighouden met mijn shetlander en mennen, maar mijn merrie is gewoon zo happy als ze buiten is. Opsluiten in een aparte weide voor een jaar omdat de arabier van de stalling haar kapot schopt omdat ze zwak is (voor haar ziekte was zij de chef), dat zie ik écht niet zitten. Zou iemand per toeval kunnen helpen?

Handen in het haar... pff... -O-


Te vroeg getypt, krijg ik opeens een mail van de order van abler... gelukkig hebben we het geen twee keer geprobeerd :')

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:53

Skyefate schreef:
Klinkt goed! Bon, ik heb dus meerdere malen geprobeerd abprazole te bestellen... maar dat lukt dus niet. Het blijft maar draaien, de betaling gaat simpelweg niet door, de order wordt niet geplaatst. En ik dacht net yes, eindelijk iets dat kan helpen... Want zoals het nu gaat gaan we een jaar uit de running zijn, en dat wil ik Lana niet aandoen. Ik kan me wel bezighouden met mijn shetlander en mennen, maar mijn merrie is gewoon zo happy als ze buiten is. Opsluiten in een aparte weide voor een jaar omdat de arabier van de stalling haar kapot schopt omdat ze zwak is (voor haar ziekte was zij de chef), dat zie ik écht niet zitten. Zou iemand per toeval kunnen helpen?

Handen in het haar... pff... -O-


Te vroeg getypt, krijg ik opeens een mail van de order van abler... gelukkig hebben we het geen twee keer geprobeerd :')

Zelfde probleem had ik ook maar betaling komt idd wel door. Ik had het wel nog een keer geprobeerd en daarna via FB contact gezocht. De dame waar ik contact mee had heeft toen de twee extra bestellingen gewoon gecanceld, kreeg ook mijn spaarpunten weer netjes terug. Ze zijn heel behulpzaam daar en via FB én mail reageren ze vlot (als je rekening houdt met het tijdverschil).
Ik hoop voor je dat het je merrie gaat helpen. Ik gaf het naast de bute en mijn merrie had toen geen maagklachten door de bute meer. Ik geef de gewone maar heb al wel AbActive klaar liggen voor zodra ik met de bute gestopt ben (probiotica tegelijk met bute geven is redelijk zinloos).

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 20:12

Ik zou er ook zeker probiotica bijgeven, of in ieder geval iets voor de darmen. Omeprazole kan de spijsvertering erg in de war brengen. Heb veel verhalen gelezen van paarden die genazen van hun maagzweren maar problemen kregen met hun spijsvertering. Dus een goed supplement zou ik altijd erna geven.

Dat ben ik ook van plan en dan heb ik dit maal de plus versie van abler besteld. Ik keijg het ieder moment binnen en heb waarschijnlijk 1 bulk bak over, voor als er mensen interesse hebben. :)

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:07

Xritt schreef:
Gastro+ _/-\o_ Echt een aanrader. Ik geef het al beste en lange tijd. Ik heb nu twee x een poging gedaan om te stoppen en over te gaan naar het voer van stal. Maar na twee weken merk ik gelijk verschil (in negatieve zin) Mijn paard krijgt ook gember poeder. Voor mijn gevoel werkt dit ook erg goed.


Dat is fijn. Bij die van mij werd de maagzweer erger door de hoeveelheid suikers + zetmeel. Mijn dierenarts is er absoluut geen fan van.

Hiermee wil ik zeggen dat er dus zoveel verschillende krachtvoer/ supplementen/ behandel methodes zijn en dat je per paard moet zoeken naar de juiste balans.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:08

assebassie schreef:
Vraagje, welke probiotica geven jullie/raden jullie aan?
Mijn paardje krijgt nu nog Metacam en abprozole, kan ik nu al probiotica geven of beter eerst alles afbouwen, daar ben ik nu mee bezig, ik hoop over een paar weken alles te kunnen stoppen.
Ik hoor het graag van jullie, vast bedankt!


Zeker de Metacam is niet zo beste voor de maag en darmen. Wij geven probiotica van Audevard ivm levende gisten. Er zijn veel andere merken op de markt maar ik durf niet over te stappen...

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:12

[***] schreef:
Skyefate schreef:
Adfab, yep, dat had ik idd begrepen! Nee, ik vroeg me gewoon af of de abprazole plus geven veel verschil gaf met geven van enkel abprazole :P

Welja, de fibreforce en seniormix is speciaal voor dat gewicht... Ze staat echt zo mager dat je haar ribben kan tellen. Hooi geeft wel een laag hooibuikje, maar het brengt het vet er precies echt niet op. Hopen dat het met abprazole beter zal gaan... Lijkt me voornamelijk van de pijn dat ze niet bijkomt, en zo opgetrokken staat :/

Nee je ziet niet veel verschil, maar doordat je omeprazole geeft, rem je de maagzuurproductie en dat betekend dat je voer minder/slechter voor verteerd in de darmen komt (maagzuur heeft immers een functie), daarom denk ik dat het goed is om de darmen te ondersteunen met probiotica. Anders ben je aan de voorkant een probleem aan het bestrijden om vervolgens een probleem in de darmen te creëeren.

Nogmaals ik ben geen deskundige, maar spreek over mijn eigen ervaring en ik heb geleerd dat bij mijn paard 'minder is meer' betekend. Dus een aantal weken alleen maar kwalitatief goed hooi, rust, omeprazole en probiotica.



Als aanvulling: door het remmen van het maagzuur veranderd de bacteriehuishouding in de darmen. Ook dit kan voor problemen zorgen (maar hoeft niet)

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:19

Hierbij een update:

Kort samengevat heeft mijn nu 6 jarige ruin vorige jaar van juni t/m december volledige dosis omeprazale gehad en de laatste 2 maanden aanvullende humane medicatie voor de ziekte van crohn, 3 x een maagscopie waarbij de laatste enige verbetering liet zien, gehele stalmanagement is gericht op deze patient (onbeperkt hooi, weinig krachtvoer met weinig suiker en zetmeel, basis training, zo min mogelijk blootstellen aan stress zoals de trailer).

We hebben een haaranalyse laten doen waaruit bleek dat de maag redelijk was maar de darmen enorm slecht. Hij heeft homeopathische medicatie gekregen en een mesttransfusie. Hiermee is hij meer dan 80% verbeterd. Een week geleden weer een haaranalyse gedaan en de darmen waren verbeterd maar nog onvoldoende. Aangepaste homeopathische medicatie en wederom een mesttransfusie. Ik durf te stellen dat binnen een week mijn paard weer verbeterd is.

De training ook weer volledig opgepakt en ook weer 1x per week naar les met de trailer. De kg's komen erbij en ook de bespiering ontwikkeld goed. En dat op nog geen 700 gr krachtvoer maar wel alle aanvullende supplementen.

Ook zijn we gestart met grondwerk en trainen met een hartslagmeter. Zo kunnen we testen wat de stress veroorzaakt en uiteindelijk de maagzweer.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:58

Klinkt goed nickynicole +:)+ . Fijn dat je ook weer met hem aan de slag kan.

Hier gaat het gelukkig ook goed. Mijn merrie is nu omeprazole-loos en doet het prima! Bij mijn paard blijf ik in gedachten houden dat haar problemen ook met hormonen/hengstigheid te maken hebben. Voorlopig krijgt ze onbeperkt hooi, wat vit/min korrel en nog wat probiotica. Straks gaat ze weer lekker op het gras.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:03

Wat fijn dat je merrie van de medicatie af is!!! Welke vitamine korrel geef jij [***]?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:16

Ik geef Pavo Vital. Heb werkelijk van alles geprobeerd, waaronder Equillin, Marstall, Vitabix, Metazoa....

Ze is een lastige eter en de Vital eet ze graag! Dus als mevrouw Vital wil, krijgt ze Vital :D . Verder heb ik rijk hooi.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:50

Super zeg nickynicole! Mag ik vragen bij wie je de haaranalyse hebt laten doen?

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:07

[***] schreef:
Ik geef Pavo Vital. Heb werkelijk van alles geprobeerd, waaronder Equillin, Marstall, Vitabix, Metazoa....

Ze is een lastige eter en de Vital eet ze graag! Dus als mevrouw Vital wil, krijgt ze Vital :D . Verder heb ik rijk hooi.


Ik wil ook de Pavo Vital voeren. Ik heb een vergelijking gedaan met andere vitaminen/ mineralen en de concentraties zijn best hoog. Daardoor goede prijs-kwaliteit verhouding.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:08

Geryon schreef:
Super zeg nickynicole! Mag ik vragen bij wie je de haaranalyse hebt laten doen?


F.rederike D.omenie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:12

nickynicole schreef:
[***] schreef:
Ik geef Pavo Vital. Heb werkelijk van alles geprobeerd, waaronder Equillin, Marstall, Vitabix, Metazoa....

Ze is een lastige eter en de Vital eet ze graag! Dus als mevrouw Vital wil, krijgt ze Vital :D . Verder heb ik rijk hooi.


Ik wil ook de Pavo Vital voeren. Ik heb een vergelijking gedaan met andere vitaminen/ mineralen en de concentraties zijn best hoog. Daardoor goede prijs-kwaliteit verhouding.

Klopt. Het is echt wel een goede korrel. Geef het ook aan mijn oude ruin en mijn pony.

Krijgt jouw paard nog iets van krachtvoer en zo ja, welke?

Is mooi makkelijk!

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:56

Hij krijgt 700 gr Happy Summer Mix. maar dat is bijna vergelijkbaar met niets geven omdat er zo weinig in zit. De structuur lijkt op een combi van zemelen, muesli en lucerne. Ik gebruik het vooral om alle supplementen te geven verdeeld over 3x per dag. Het hooi dat hij eet lijkt voldoende.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:57

O ja, ik heb nog ergens in het topic gelezen over wel/ geen lucerne. Die van mij kon het ook niet verdragen maar..... het was toen niet duidelijk of het door de structuur kwam of de hoeveelheid eiwitten die hij niet kon verwerken of gebruiken.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:59

nickynicole schreef:
assebassie schreef:
Vraagje, welke probiotica geven jullie/raden jullie aan?
Mijn paardje krijgt nu nog Metacam en abprozole, kan ik nu al probiotica geven of beter eerst alles afbouwen, daar ben ik nu mee bezig, ik hoop over een paar weken alles te kunnen stoppen.
Ik hoor het graag van jullie, vast bedankt!


Zeker de Metacam is niet zo beste voor de maag en darmen. Wij geven probiotica van Audevard ivm levende gisten. Er zijn veel andere merken op de markt maar ik durf niet over te stappen...


Dank je, ik heb inmiddels begrepen dat er héél veel merken zijn, ik ga eens verder zoeken, maar ik vraag me wel af of het zin heeft om nu al te beginnen want ze staat nog vol op de Novacam, heeft het dan wel zin. Gaat trouwens helemaal niet zo geweldig, loopt weer beroerd, eet wel goed maar kan beter.
Lees dat die van jou het goed doet, fijn joh.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:32

Ik zou zeker snel beginnen met probiotica. Die ondersteuning heeft je paard hard nodig.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:07

nickynicole schreef:
Ik zou zeker snel beginnen met probiotica. Die ondersteuning heeft je paard hard nodig.


Dank je, zal ik doen.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:15

Wat is het verschil tussen probiotica en ekygard?

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:07

Audevard is het merk. Deze heeft zowel de probiotica als de ekygard. De probiotica werkt voornamelijk voor de darmen en de ekygard voor de maag.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:16

Is er iemand die binnenkort gaat bestellen? Ik zou graag 50 zakjes AbActive willen bestellen, maar dan kom in niet boven $50

Xritt
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:43

Skyefate: ik heb ooit gelezen dat gember poeder goed werkt tegen ontstekingen. Daarnaast zou het de maag en darmen helpen.
Gember poeder wordt soms ook gebruikt bij paarden met gewrichts en pees problemen. Of bij allergieën en wormen.

Ik heb twee stalgenoten gehad die dit lange tijd gaven om verschillende redenen.
Zij waren er van overtuigd dat het werkte. Ik geef het nu een aantal weken. Ik merk bij mijn paard dat ze een minder gevoelige buik heeft. Daarnaast is mijn paard gevoelig voor wormen. Of het hier voor helpt weet ik niet. Maar ik vond het het proberen waard.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:21

Ik heb drie bulk pakken abprazole plus te koop! Voor €62 per stuk

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:27

Xritt schreef:
Skyefate: ik heb ooit gelezen dat gember poeder goed werkt tegen ontstekingen. Daarnaast zou het de maag en darmen helpen.
Gember poeder wordt soms ook gebruikt bij paarden met gewrichts en pees problemen. Of bij allergieën en wormen.

Ik heb twee stalgenoten gehad die dit lange tijd gaven om verschillende redenen.
Zij waren er van overtuigd dat het werkte. Ik geef het nu een aantal weken. Ik merk bij mijn paard dat ze een minder gevoelige buik heeft. Daarnaast is mijn paard gevoelig voor wormen. Of het hier voor helpt weet ik niet. Maar ik vond het het proberen waard.
waar kan je grote aantallen gemberpoeder kopen? Is verse gember niet goedkoper/werkt beter?