Toch suplement voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Toch suplement voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 11:40

Beste bokkers,

Mijn shetliefje staat in de winter snachts op stal en ze gaat samen met de grote overdag een paar uur naar buiten. In de bak (met hooi/ wilgentakken, en zij kan ontsnappen naar het land als ze wilt) of met vorst op het land. Verder krijgt ze onbeperkt graszaadhooi, stro om op te knabbelen en een handje kuil. Ik vind echter dat ze in stal wel weinig eet, ze gaat alleen voor het kuil lijkt het, en vind niet dat ze heel veel graszaadhooi eet. Maar goed, ze krijgt een berg, en een kleine pony eet misschien niet zoveel??? Verder heeft ze een zout-liksteen in stal hangen en krijgt ze 1 a 2x per week wat lijnzaad gekookt.

Nu doet ze sindskort aan hout bijten als ze in de bak staan, en ook wat aflikken. Maar ik wordt bijna bang dat ze gaat luchtzuigen, maar dat heb ik nog niet gezien. En dan zou ik denken; een tekort, waardoor ze hout bijt en het helemaal aflikt? Het gaat om de houte planken van de bakrand, terwijl ze ook boomstammen gewoon hebben om te kluiven.

Nu mijn vraag; moet ik haar toch wat bij gaan voeren, een suplement of brok? Mijn grote paard krijgt Safe and Sound en Leisure mix van Dodson en Horrell, dat zou opzich ook veilig zijn voor mijn kleine powny, maar mijn ervaring is dat ze van muesli/brok uiteindelijk gaat schuren....

Wat zouden jullie aanraden?

xElienx

Re: Toch suplement voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:57

hier voer ik de kleintjes naast een handje safe & sound, equibites van D&H. het is gezond en ook nog een lekker tussendoortje.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 12:35

Zit er genoeg vitamine dan ook in de Safe&Sound en hoeveel zou ik daar per dag van moeten voeren? Pony is 90 cm. Weet niet of ze daar ook van gaat schuren... Van pavokoeken en de andere muesli die mijn grote kreeg (zonder haver, natures best hebben ze gehad) ook.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:36

S&S zit heel weinig in. ze zullen daar niet zo snel van gaan schuren hoor. het eiwit en suiker gehalte is echt heel laag.
equibites vind ik zelf wel heel erg handig. per dag moet je daar, als ik het goed heb, 1 koekje per 50kg lichaamsgewicht geven, voor alle vitamines en mineralen. dat is voornamelijk ontwikkeld voor paarden die 24/7 in de wei lopen en daardoor lastig bij te voeren zijn.
ze hebben het hier wel moeten leren eten (heeft ook een hele sterke kruidige geur), maar nu staan ze allemaal te stuiteren als ik er mee aan kom.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:07

SMP -> VS

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:10

dat ruwvoer wat jij gefet is dat een beetje grof van structuur?
vaak gaan ze hout bijten omdat ze groffe structuur tekort komen, en toch vaak wel door verveling hoor.
probeer dus dat ze genoeg groffe structuur binnen krijgt, eet ze ook van het stro?

probeer dus in elk geval genoeg afleiding te geven.
als je twijfelt over de vitamines kun je ook een vitaminebrokje kunnen kopen
pavo heeft ze in elk geval wel,moet je even op hun site kijken

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:46

Waarom graszaadhooi ?
Ik weet niet van pony's, maar de meeste paarden eten graszaadhooi met lange tanden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:57

is de pony te mager? eet die meer moest je meer kuil geven? want ja, misschien eet je pony el genoeg en heb jij alleen het idee dat die weinig eet. Sommige paarden (en pony's) zijn zuinige eters, net zoals je onverzadigbare hebt.

eet de pony ook stro? vorig jaar stond in een topic dat 2 jaarlingen plots geen of weinig hooi meer aten en vnl stro wilden. En die bleken een worminfectie te hebben, weet alleen niet meer welke...

voor de vitaminen denk ik ook dat je niet veel verkeerd kan doen met een handje Safe en sound per dag. gewoon proberen en zien of er geschuurd wordt...

lettfeti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:44

Bij veel pony-rassen is het probleem vetzucht, maw. de pony;s worden al snel te vet en als je dan ook nog brok bij gat voeren terwijl ze geen werk verrichten voer je liever niet te veel brok bij. Echter bij het gebruik van graszaadhooi zit je wat vitamine en mineralen al gauw aan de (te) lage kant. Oplossingen: een brok bijvoeren met een hoog vitamine en mineralengehalte, maar dan moet je al een kilo per dag bijvoeren en dat is vaak al veel, of een schepje extra vitamine bijvoeren op een half kilootje.
http://www.stalapotheek.nl

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:48

xElienx schreef:
S&S zit heel weinig in. ze zullen daar niet zo snel van gaan schuren hoor. het eiwit en suiker gehalte is echt heel laag.
equibites vind ik zelf wel heel erg handig. per dag moet je daar, als ik het goed heb, 1 koekje per 50kg lichaamsgewicht geven, voor alle vitamines en mineralen. dat is voornamelijk ontwikkeld voor paarden die 24/7 in de wei lopen en daardoor lastig bij te voeren zijn.
ze hebben het hier wel moeten leren eten (heeft ook een hele sterke kruidige geur), maar nu staan ze allemaal te stuiteren als ik er mee aan kom.

http://www.dodsonandhorrell.com/product ... bites.html

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:27

Bedankt voor alle antwoorden en het meedenken

@ Ellepel; het is behoorlijk grof van structuur. Het stro knabbelt ze ook wat van, zoekt het lekkere eruit, maar lang niet de hele plak is weg sochtends, dat gooi ik gewoon bij haar in stal want dat hoeven ze niet meer. Het is wel echt een hittepitje, verveling zou ik niet zo gek vinden, probeer haar zoveel mogelijk uit stal te hebben een shet is stal is eigenlijk niets. Maar helaas kan ze ook niet alleen blijven staan.

@ Bigben; Omdat er niet onwijs veel in zit, ze het dus onbeperkt kunnen eten en op die manier de hele dag door wat te knabbelen hebben. Mijn shet is bijna hoefbevangen geweest, en mijn grote is ook zo vet. Op deze manier hebben ze altijd wat te doen als ze op stal staan. Ze verkiezen gewoon hooi en kuil uiteraard boven het graszaad, maar zo hebben ze iig wel wat om te knabbelen. Heb het van de zomer op het land ook bijgevoerd, en toen was het zo weg vonden ze heerlijk.

@ Petitparis; Het is een shetlander, ze was van de zomer tonnetje rond, inmiddels is ze netjes. Ze is absoluut niet te mager, wel heel wat kilos kwijt. Ik heb toendetijd het kuilvoer volledig weggehaald (24/7 op het land) en met beleid beweging opgebouwd + magnesium gevoerd. Meer kuil geven doe ik daarom liever niet, vanwege shet-zijn en hoefbevangengevoelig zijn. Aanzienlijk veel stro eet ze niet, gewoon net als de grootste het lekkerste eruit frummelen. Ze zijn een halve maand geleden ontwormt met Equest en heb geen wormen in de mest gezien...

@ Lettfeti; bedankt voor de site, daar ga ik even kijken!

@ Elien, bedankt voor de link! Wist niet dat D&H dat ook hadden. Dat lijkt mij wel wat, misschien die maar bestellen bij de volgende bestel ronde!

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 02:13

Misschin is Fibra All in One wat voor je shet dit is ook speciaal voor paarden die snel hoefbevangen worden en voor insuline resistente paarden.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:00

Van D&H kreeg mijn paardje ook altijd jeuk......... Ben overgestapt op healthy herbs van www.voergezond.nl ben hier heel erg blij mee!
Zeer laag in suiker/zetmeel en geen ballast stoffen en melasse. Misschien is de weide of basis brok wat voor jouw shetje.

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:09

ik geef hem structomix. enkel als supplement, dus voor de vitamintjes enzo.
want dat heeft hij nu wel nodig nu de zon haast niet meer schijnt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 10:58

Even een kleine update; ik ben de Safe en Sound gaan proberen, een handje per dag. Maar mevrouw is toch weer aan het schuren geslagen (haar manen waar ik zo trots op was dat ze de hele zomer niet had geschuurt - hele zomer geen brok gehad). Grmbl. Dus ik ga weer wat anders proberen!

Zit te denken aan die equibites of healthy herbs proberen. Irritant dat ik niet weet waarom ze gaat schuren. Zoveel zit er niet in Safe and Sound. Het zou niet voldoende zijn om eens in de zoveel tijd een vitamine stoot te geven, als ze structureel te weinig binnen krijgen lijkt mij?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:09

koop anders dat pavo vital?
zit alles in en in de vorm van een vitaminebrokje.

in zo'n vitaminespuit uit de ruitersportzaak zit bijna niks,en dat helpt vaak ook niet echt.
op stal hebben we ook een shet en die krijgt gewoon een bodempje basisbrok, en ik heb geen idee welk merk,maar die doet het daar prima op.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:21

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:42

Ik zou voor de Healthy Herbs gaan........
Gaf hiervoor ook D&H en st.Hippolyt helaas zat hier nog teveel in wat ik er niet in wilde hebben en daarvan schuurde mijn merrie ook met enige regelmaat.........
Nu de Healthy Herbs, en ban van "al 't gedonder" af!
Echt schoon voer!
Voorheen dacht ik dat de producten van D&H, agrobs en st.Hippolyt ook echt schoon waren, maar naar mijn eigen onderzoek (en m'n eigen testpanel de paardjes) ben ik er helemaal van terug gekomen en baalde ik er ook enorm van, dat het toch niet zo schoon is dan dat ze zeggen...............

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 13:30

jammer is dat he! Mijn grote doet het er super op, die krijgt een flinke schep S&S en daarnaast nog leisure mix. Maar zo'n shet is toch echt enorm moeilijk te voeren blijkbaar. Ik ga wat meerover die Healthy herbs lezen, en kijken waar ze dat hier in de buurt hebben.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:48

Tja, het is ook moeilijk, je moet en goed naar je paarden blijven kijken en wat voor de ene prima gaat draait de ander op "vast".

Ik zie dat je ook in Zuid-Holland woont al kan dat een ruim begrip zijn ;-) , ik ben alfhaalpunt iig.
Maar anders kan je ze ook altijd even mailen hoe en wat en wat voor jou dichtbij is.

Persoonlijk ben ik echt heel blij met dit voer, het is en blijft een aanvulling op je ruwvoer (voor mij). Beide paarden zijn gevoelig voor voer op een andere manier en sinds ik dit voer gaat het goed!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:33

ik vind goed:
veendrenkstof
groene leem
ursonne
deze 3 krijgen die van mij regelmatig voor en dan mogen ze kiezen of ze het eten of niet.

Soms zoek ik ook wel eens iets gerichters als ik merk dat ze toch nog iets te kort komen.