wel of niet springen met artrose??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rigolet

wel of niet springen met artrose??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 14:27

Mijn springpaard van 12 heeft al een aantal jaren artrose en sinds ik dat weet heb ik een aantal keer gesprongen en dit ging heel goed! Ze heeft al die tijd helemaal nergens last van! Ze loopt gewoon zuiver! Nu wil ik graag weer beginnen met springen, 1x in de 2 weken ofzo en misschien weer ooit een wedstrijd in de B! Wanneer ik merk dat ze het niet trekt stop ik weer! Maar ze vindt het zo en heeft ook altijd wedstrijden gelopen!
Ik wil graag jullie mening! Wat zouden jullie doen?

bastiano680

Re: wel of niet springen met artrose??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:28

Hoever is ze in het stadium van artrose?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:30

Mijn merrie heeft ook artrose, maar sinds ik dat weet spring ik niet meer. Ik wil het risico gewoon niet nemen. Ookal weet ik dat mijn paard het superleuk vindt, is het ons heel erg afgeraden door klinieken enzo, dus doen we het ook niet. Maar het ligt misschien ook aan de mate van de artrose en hoe veel last je paard er van heeft. Mijn paardje heeft graad 3 kogelartrose op 1 been voor, vermoedelijk ook lichte artrose in dr andere voorbeen, dus ik durf die klap elke keer bij het neerkomen gewoon echt niet aan..

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 14:37

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik zelfs twijfel of ze het wel echt heeft want ze heeft nergens last van! Er zijn wel fotos gemaakt maar het was niet heel ernstig!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:43

Dan nog steeds is elke landing een grote belasting voor een gewricht wat niet in orde is.
Op het moment dat ze het aan gaat geven ben je eigenlijk al te laat en is er weer een stukje slijtage bij gekomen..
Een keer een klein sprongetje maken is nog daaraantoe, maar een B parcours.. :n

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:52

Voordat een paard laat merken dat hij last heeft, is het meestal al vrij ernstig (al zitten er tussen paarden ook 'bikkels' en 'mietjes'). Vergeet niet dat het prooidieren zijn en het voor een paard instinctief 'levensgevaarlijk' is pijn of zwakte te laten zien...
Springen met een paard met artrose zou ik persoonlijk zeker niet doen. Dat is te belastend voor het beschadigde gewricht en zo vergroot je de kans dat het erger wordt.
Als het bij 1 keer in de week één of twee kleine sprongetjes blijft, kan het vast niet zoveel kwaad. Ik spring ook wel eens een boomstammetje in het bos. Maar ik denk dat je een wedstrijd in de b uit je hoofd zult moeten zetten, hoe jammer dat ook is.
Natuurlijk ben ik geen dierenarts en heb de foto's niet gezien, dus als je zeker wilt weten of het wel of niet kan bij je paard zou ik gewoon even met je dierenarts bellen :j
Laatst bijgewerkt door Aukie op 14-12-10 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 14:57

Het gaat in eerste instantie ook om 1x in de 2 weken een paar sprongetjes en misschien een x oefenspringen op 80 cm!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:02

Wat bedoel je met oefenspringen? Een parcours? Dat zou ik dan zelf weer niet doen...
Waar zit de artrose? In de voorbenen?
Echt, ik zou gewoon je dierenarts even bellen om zijn mening te vragen. De gezondheid van je paard is te belangrijk om puur op het advies van een aantal bokkers af te gaan.
Succes!

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:04

wees heel blij dat ze nergens last van heeft !
artrose geneest niet dus probeer zo veel mogelijk het proces te "rekken".
mijn advies is dus ook : niet springen .
hoe jammer dan ook , maar de gewrichten krijgen te veel te verduren door het springen.

op die manier kun je misschien nog heel wat jaartjes plezier hebben van je paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:06

niet springen met artrose...veel te grote belasting voor de gewrichten.
Misschien dat je na 2x springen niets merkt,maar het richt wel schade aan.Logisch toch?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:06

Niet springen.
Zoals gezegd geneest het niet en door minder belastend te gaan werken kun je het proces van nu tot wel last krijgen er enorm mee rekken.

Zou dus echt niet meer gaan springen :n

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:06

Ja dat is een parcoursje! De gezondheid van mijn paardje is het allerbelangrijkste! Ik zou het mezelf nooit vergeven als het mis gaat, maar ik weet hoeveel plezier ik haar doe met springen!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:08

Je doet haar er geen plezier mee als ze na een half jaar door het springen wel last krijgt en anders de komende jaren nog lekker mee doorgewerkt kan worden (excl. springen) zonder ergens last van te krijgen.

Zou het dus echt niet meer doen, dan wat anders vinden wat ze ook leuk vindt (buitenritten? balkjes lopen?)

Anders vraag je je DA?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:09

een paard kan niet nadenken over de gevolgen van springen met artrose...jij wel.

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:11

Tsja dat is dus het probleem! Kon ik maar buiten rijden met haar! Ze vind dat niet leuk!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:12

Zou het risico zelf niet willen lopen op blijvend letsel door te gaan springen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:13

Rigolet schreef:
Mijn springpaard van 12 heeft al een aantal jaren artrose en sinds ik dat weet heb ik een aantal keer gesprongen en dit ging heel goed! Ze heeft al die tijd helemaal nergens last van! Ze loopt gewoon zuiver! Nu wil ik graag weer beginnen met springen, 1x in de 2 weken ofzo en misschien weer ooit een wedstrijd in de B! Wanneer ik merk dat ze het niet trekt stop ik weer! Maar ze vindt het zo en heeft ook altijd wedstrijden gelopen!
Ik wil graag jullie mening! Wat zouden jullie doen?

Als je merkt dat ze het niet trekt, dan heb je haar waarschijnlijk een stukje verder kapot gereden, banketstaaf maar waar. Dat zou een kwestie zijn van BOEM is ho. Dit klinkt waarschijnlijk erg bot, maar je moet het zo zien, jouw paard heeft slijtage in waarschijnlijk haar voorbenen, elke landing is dan een belasting voor haar benen.
Het is net als een mens die versleten knieën heeft, dan zal die ook niet snel een trap lopen als dat pijnlijk is of zomaar in een keer de onderste 4 of 5 treden van een trap afspringen (want dat voel je meteen in je knieën en ook de dagen daarna dat je het geforceerd hebt).
Het is fijn dat jouw paard in het dagelijkse leven geen last meer heeft of in ieder geval lijkt te hebben, maar het is wel een beetje link om mee te gaan "uitproberen"! Want in het slechtste geval is ze daarna kreupel en krijg je haar misschien niet meer goed.

Overleggen met de DA die precies weet hoe ze er aan toe is, dan weet je meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:14

Rigolet schreef:
Tsja dat is dus het probleem! Kon ik maar buiten rijden met haar! Ze vind dat niet leuk!

een paard wat buitenrijden niet leuk vindt?
Ik wist niet dat die bestonden.

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:15

Zit er zelf aan te denken om de röntgenfoto's opnieuw te laten beoordelen door mijn nieuwe da

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:16

Paarden die buiten rijden niet leuk vinden bestaan wel degelijk!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:16

Rigolet schreef:
Zit er zelf aan te denken om de röntgenfoto's opnieuw te laten beoordelen door mijn nieuwe da

Zou verstandig zijn, hij/zij kan je dan duidelijk zeggen wat je wel en niet meer mag en kan doen met je merrie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:18

atrose geneest niet,het kan wel stabiliseren...maar ook al is het gestabiliseert is het onverstandig met hem te springen,waarschijnlijk komt de artrose ook door het springen.
Artrose komt namelijk door overbelasting van het gewricht,en dat gaat bij intensief springen sneller dan iedere dag een rustig buitenritje.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:19

In mijn ogen licht het aan het paard. Als ze springen echt ontzettend leuk vind, en ze dressuur haat en je niet met haar naar het bos/buiten wat dan ook kan. Dan zou ik er eerder voor kiezen haar nog een half jaar/jaar of tot wanneer ze er ook last van krijgt, te laten leven mét springen, dan nog 5 jaar zónder springen en daardoor een ongelukkig paard hebben.

Bekijk de situatie vanuit je zelf. Zou je liever een kort en gelukkig leven leiden, of lang en ongelukkig, omdat je bepaalde dingen niet meer mag?

(Staat je paard al op speciaal beslag? Mijn pony staat op ijzers met een leren zooltje en siliconenkit, zo heeft hij nergens last van, en vertraag je het proces. Zodra hij zonder siliconen loopt, is hij onregelmatig en zoals het nu gaat kan ik nog heerlijk buitenrijden en genieten van hem).

*Edit: krijg nu waarschijnlijk heel bokt over mij heen, maar dit is zoals ik het bekijk. Als je een paard alleen maar laat dressuren, terwijl hij daar een hekel aan heeft, is dat net zo erg als dat hij last begint te krijgen en hem moet laten gaan
Laatst bijgewerkt door Jolienn op 14-12-10 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:20

Rigolet schreef:

Vindt zij het buitenrijden niet leuk of vind jij het springen stiekem veel leuker? Het is helemaal niet erg iets graag te willen hoor, maar je zult toch moeten proberen naar alternatieven te zoeken die minder belastend zijn voor je paard. Een buitenrit is volgens mij voor de meeste paarden het einde en voor een paard met artrose de beste manier van bewegen. Bakwerk en longeren is ook al extra belastend voor de meeste artrosepaarden. Heb je geen goede uitrijmogelijkheden dat het niet leuk is?

Waar zit de artrose?
Laatst bijgewerkt door Aukie op 14-12-10 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:22

Aukie schreef:
Rigolet schreef:

Vindt zij het buitenrijden niet leuk of vind jij het springen stiekem veel leuker? Het is helemaal niet erg iets graag te willen hoor, maar je zult toch moeten proberen naar alternatieven te zoeken die minder belastend zijn voor je paard. Een buitenrit is volgens mij voor de meeste paarden het einde en voor een paard met artrose de beste manier van bewegen. Bakwerk en longeren is ook al extra belastend voor de meeste artrosepaarden. Heb je goede uitrijmogelijkheden?

inderdaad...we moeten eens ophouden met te bedenken wat een paard leuk vindt of niet.
Volgens mij vinden de meeste paarden het in de wei het leukst.Zonder iemand op hun rug die hun dwars zit.