Zieke merrie, koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesterlover

Zieke merrie, koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 23:58

Vrijdag ochtend een van de paarden lichte koliek, DA geweest, Buscopan, en fynadine gespoten, diezelfde middag ontzettend opgeknapt, maar voor de zekerheid een nacht op stal gehouden..

Vrijdag eind van de middag paarden voeren. Waar diezelfde merrie ook uit komt..
Deze groep staat 24/7 buiten, en krijgt 2 maal per dag voldoende ruwvoer in de vorm van ronde balen,
kuilhooi, soms heerlijk droog, soms wat vochtiger. Voldoende voor de hele groep, waardoor ze bijna de hele dag kunnen eten.

Na 15 min viel me op dat een ander paard niet at, Amy die normaal altijd haantje de voorste is, en de baas van deze koppel.

Heb haar naar binnen gehaald, de DA gebeld voor gevalletje 2 al die dag.. Gaan wandelen, en gewacht.
Ze was zweterig, onrustig, maar geen verhoging, wel wat bleke slijmvliezen, en constante neiging om te gaan liggen. Buscopan & Fynadine ingespoten, op stal gezet, en zo de nacht in gegaan.

Voor mijn idee reageerde ze iets op de spuiten, maar niet dat ze echt aanzienlijk opknapte, wat normaal na deze injectie's wel het geval is.

Zaterdag morgen 08:00. Amy ligt, staat wel snel op, hinnekt naar me, maar heeft geen hap hooi gegeten, en haar waterbak niet aangeraakt. Geen mest te vinden.
Geen verhoging, niet zweterig, wel onrustig en veel gapen (teken van pijn)

DA gebeld, snel te plaatse, weer ingespoten.
Kreeg als advies een kuur Sulfatrim, antibiotica kuur van 4 dagen. Waarom een antibiotica kuur? Ze heeft geen verhoging, en er is geen bloed afgenomen, dus waarom zoiets erin stoppen als ze al niet mest, en dus haar maag en darmen stil liggen? Dit zat me niet lekker, heb gevraagd wat hij vind van een bezoek aan de Dierenkliniek, maar dat vond hij niet nodig.
Dit was alles wat hij kon doen, nu was het aankijken.

En als advies kreeg ik, bel me na het weekend maar weer, als ze dan nog niet eet.
Het zat me niet lekker... Zo lang niet eten/ drinken, en dan maar eens weerbellen? :n

Eind van de dag at ze nog steeds niet, ze knapte niks op van de spuiten, en bleef rollen, en gapen. Hupsen van haar ene been op haar andere been... Ik was er klaar mee, en heb weer gebeld! Die man die zal me heel vervelend hebben gevonden! Hij is weer gekomen, en kreeg weer haar injectie's, toen ben ik door gaan vragen, en zodoende is hij haar gaan opvoelen. Niks gevonden..

Zondag morgen 06:30, Amy's toestand is verslechterd, ik heb haar gevonden, vastliggend in de box.
Heb haar overeind geholpen, en direct DA gebeld.. Ze zweet weer, maar heeft nu ook een versnelde ademhaling, wijde neusgaten, ze gaat wijd staan, hupst weer van haar ene been op haar andere been.
Ze draagt haar staart hoog, zoals ze doet als ze rondscheurt in de bak. Geen verhoging, wel steeds gapen.

DA arriveerd, nu via een sonde in haar neus parafine in haar maag.. Ze staat maar wat, verzet zich niet, wat normaal zeker het geval zou zijn..

Advies, even naar buiten die middag, op een apart stukje..
Na een uurtje buiten, lag ze buiten op de natte grond! Haar weer naar binnen gehaald, en weer de DA gebeld, ze trilde nu ook, deken opgedaan. Geen verhoging.

De DA zegt dat de parafine 24 uur nodig heeft om te werken, voordat ze gaat laxeren.
Het is nu laat, en ze heeft nog steeds niet gemest.

Morgenvroeg 05:30 gaat mijn vriend naar zijn werk, en ik naar stal. Als ze dan niet opgeknapt is wil ik eigenlijk haar opladen en naar Wolvega rijden. Ook al raad de DA het af.

Ik moet eigenlijk om 08:00 uur bellen naar de DA, dan wil hij haar weer Parafine geven als de Parafine van vandaag niet heeft geholpen..

Ik hoop met heel mijn hart, kan niet slapen. Ik denk dat de DA ernaast zit, en denk dat ze een darmafsluiting heeft. Dus morgenvroeg gaat ze hoe dan ook naar Wolvega. Daar hebben ze me altijd fantastisch geholpen, ook met Amira, het eerste paard wat ik verloren heb aan koliek. Nog geen jaar geleden.

Wat zijn jullie ervaringen? Wat vinden jullie van de diagnose? Mijn gevoel zegt dat het goed mis is.
Helemaal na mijn ervaringen met Amira.
[IM] Lieve Amira & je veulentje...rusten jullie maar zacht

Amy, zie profiel.
Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:05

Ik geef je groot gelijk dat je vindt dat het te lang duurt! Morgenochtend vroeg kijken, is het nog niet goed, direct Wolvega bellen en er naar toe. Misschien heeft ze toch wel veel zand binnen gekregen met het eten van het kuil op het land, of loopt ze nog veel te zoeken naar grasjes, waardoor ze teveel zand heeft binnen gekregen, ik zou er ook niet gerust op zijn.

Mijn paard is twee-en-half jaar geleden daar geopereerd aan zandkoliek en ze heeft het net op tijd gered, ik kan me je ongerustheid heel goed voorstellen! Plaatselijke Da-en kunnen vaak een soort van laconiek zijn, jij kent je paard het beste en weet eigenlijk zelf vaak wel of het echt mis is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:07

Ik zou nu al vertrekken naar kliniek. Beter een keer teveel dan te weinig. Had begin deze week ook paardje met ongeveer zelfde symptomen: kou hebben onder fleece dekje, niet eten, niet mesten, flemen en langer blijven liggen dan gewoonlijk (normaal staat ze gelijk op als iemand aan de stal komt), lusteloos.

DA heeft ook spuiten gegeven en dadelijk opgevoeld, bij haar zat er wel mest en kort erna heeft ze ook gemest. Ze heeft op half rantsoen hooi gestaan tot nu met zemelen, vanaf vandaaag krijgt ze weer gewone porties. Eigenlijk moet je snel beterschap zien, zoniet = ingrijpen!

Als DA opvoelt en er zit niks, dan is er ook niks verteerd. Ook logisch dat ze nu niet mest, ze eet niet. Het flemen duidt dan imo op maagpijn. Ze eet niet, dus ook geen speekselproductie, maar dat maagsap is er wel, dus dat gaat een branderig gevoel geven. Omdat ze niet eet, werken darmen ook niet, dus ook geen inwendig kacheltje om de boel warm te houden. Dat zweten komt (pure gok!) volgens mij van de energie die haar lichaam produceert om toch maar warm te blijven, om dat maagzuur te verteren en dat rillen omdat dat zweet met de buitentemperatuur haar weer doet afkoelen, dus nog meer doet energie verbruiken.

Edit: de afgelopen 2 dagen en nachten waren hier bij ons redelijk zacht. Vannacht gaat het weer vriezen en vanaf morgen gaan de temperaturen overdag ook maar nipt boven 0° uitkomen, maar je paard heeft niks om wamrte op te wekken. Hou daar rekening mee!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:13

Ook ik vind de dierenarts ontzettend laconiek en ik zou zeker vannacht nog een keer gaan kijken (begrijp dat je niet bij de stal woont?). Als het niet goed lijkt...direct Wolvega bellen, uitleggen wat er aan de hand is en als het nodig is opladen en er heen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:14

Varekaj, ik wilde geen onrust stoken, maar ik geef je eigenlijk wel gelijk, ik zou ook niet rustig thuis zitten vannacht als mijn paard er zo aan toe was.
Wolvega is dag en nacht bereikbaar, als ze nog niet in orde is als je nu zou gaan kijken kan je ze gerust nog bellen, dan hoor je vanzelf of je gelijk kan komen of niet. Ik snap ook wel dat niet iedereen direct vervoer heeft, maar daar is vast wel iets op te verzinnen als je dat niet zou hebben.

quintusgl

Re: Zieke merrie, koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:18

Ik zou bellen naar Wolvega wat hun ervan denken. Aangeven dat jij het idee hebt dat je DA ernaast zit en dat je gevoel niet goed is. Dan kunnen ze in Wolvega beslissen of je moet komen of dat hun ook denken dat je nog ven moet wachten tot de parafine werkt.
1 tip: Luister ALTIJD naar je gevoel. Jij kent je paard het beste!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:18

NU inladen en meteen naar een goede kliniek rijden
Elke seconde telt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:29

Jet schreef:
Varekaj, ik wilde geen onrust stoken, maar ik geef je eigenlijk wel gelijk, ik zou ook niet rustig thuis zitten vannacht als mijn paard er zo aan toe was.
Wolvega is dag en nacht bereikbaar, als ze nog niet in orde is als je nu zou gaan kijken kan je ze gerust nog bellen, dan hoor je vanzelf of je gelijk kan komen of niet. Ik snap ook wel dat niet iedereen direct vervoer heeft, maar daar is vast wel iets op te verzinnen als je dat niet zou hebben.

Ik twijfelde of ik het wel zou posten, maar heb toch de stoute schoenen aangetrokken. Ben ik blij om.
Mij is altijd geleerd dat paarden met erge koliekverschijnselen vaak koliek hebben die makkelijker oplosbaar is dan koliek met weinig tot amper symptomen. Omdat je bij de eerste vaaak gewoon nog in een vroeg stadium zit, en als er minder symptomen zijn, kan het al zover zijn dat je paard geen energie meer heeft om op te pijn te reageren, of dat het gewoon pijn doet om te reageren en symptomen te tonen. En vandaar dus heel laks en sloom wordt.

Ik ben maar amateur, ik ben maar recrearuiter, ik heb nog maar paar keer koliek gehad bij mijn eigen paarden en altijd gelijk ingegrepen. Het enige wat ik nu gedaan heb is de beginpost gelezen en mijn gezond verstand aan het werk gezet. Ik zie volgns de omschrijving eenpaard dat eerst ernstige symptomen had, ondanks pijnstiller is het niet beter, paard is slomer geworden, eet nog steeds niet, dus mest ook niet. Het is wel gaan flemen en geeft nog steeds signalen af van pijn en ongemak. Intussen is ie gaan zweten en rillen, en sorry als ik paniek zaai hoor, maar dat kunnen evengoed voorbodes zijn van shock...

TS, heb je eigenlijk al een keertje de thermometer erbij gehaald?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:36

quintusgl schreef:
Ik zou bellen naar Wolvega wat hun ervan denken. Aangeven dat jij het idee hebt dat je DA ernaast zit en dat je gevoel niet goed is. Dan kunnen ze in Wolvega beslissen of je moet komen of dat hun ook denken dat je nog ven moet wachten tot de parafine werkt.
1 tip: Luister ALTIJD naar je gevoel. Jij kent je paard het beste!

Mee eens, bellen!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:37

Ik zou ook niet wachten. Heb nl net eentje verloren aan een ingeklemde darm. Dier vertoonde niet heel erg koliekachtige verschijnselen, maar de dierenarts heeft twee keer parafine toegediend en er kwam niks uit. Ik heb midden in de nacht nog gebeld en er op gestaan dat de DA zou komen, maar het was al te laat. Ze kon het dier alleen maar in laten slapen, ze had het laatste deel van de endeldarm er uitgeperst.

Sterkte en ik hoop dat het meevalt.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:38

Ik ook mee eens. Waarom wachten tot morgenochtend? Ik zou gewoon een andere veearts (wolvenga?) bellen, second opinion vragen of nu mijn trailer pakken. Als het nu niet is opgeknapt ... waarom zou het dan morgenochtend beter zijn? Reactie op die spuiten had ze allang moeten hebben.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:43

unamie schreef:
NU inladen en meteen naar een goede kliniek rijden
Elke seconde telt!

Bellen naar Wolvega, is het dichtste bij voor je, ze zullen je vragen denk ik of het paard nog is te laden. Wolvega vind het niet erg als je voor niets belt, dit klinkt serieus genoeg om te bellen.
Sterkte!!!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:43

Ik zou gewoon bellen met Wolvega, daar hebben ze 24 uur dienst en als je de situatie uitlegt dan weet ik zeker dat ze zeggen dat je gelijk kunt komen met je paard. Ik heb hetzelfde gehad met mijn merrie, die is daar op zondagnacht nog geopereerd. Alles is uiteindelijk helemaal goed gekomen.
Als je het niet vertrouwd, gewoon bellen ze doen daar echt helemaal niet moeilijk over als je midden in de nacht belt en misschien ben je morgenochtend te laat. Koliek kan soms heel snel en verradelijk heel fout aflopen.

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 01:00

Hoe langer je wacht, hoe erger het kan worden. De zaak gaan nu nog goed liggen, maar als er meer gas bij komt, heb je er kans op dat het gaat draaien en dan ben je verder van huis. Dus nu gelijk nog bellen!! Anders is het cru gezegd, maar heb je de kans dat ie morgen niet meer haalt.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 07:08

Amy staat, temp is goed.

Situatie is niet verbeterd, en niet verslechterd.

Ik woon niet bij de stallen nee, maar er is daar iemand aanwezig, 24/7 en ik rij constant heen en weer, het is niet zo ver.

Ik ga zo Wolvega bellen, we gaan straks rijden.
De DA kan me de pot op met z'n adviezen, en nogmaals parafine erin pompen lijkt me ook niet ideaal als ze geen darm/ maag activiteit heeft, en de eerste keer parafine niet heeft geholpen.

Ze fleemt niet constant trouwens, maar gaapt constant.

Reden dat ik zo de nacht in ben gegaan, omdat ik de parafine wel een kans wilde geven.
Niet geholpen, dus hoppa, we gaan naar Wolvega.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 07:13

:(:) veilige reis en ik hoop dat ze snel opknapt.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 07:18

Kendra schreef:
Ook ik vind de dierenarts ontzettend laconiek en ik zou zeker vannacht nog een keer gaan kijken (begrijp dat je niet bij de stal woont?). Als het niet goed lijkt...direct Wolvega bellen, uitleggen wat er aan de hand is en als het nodig is opladen en er heen.

Vanacht is ze 2x gecontroleerd, dezelfde symptomen nog steeds, geen enkele tekenen van laxeren door de parafine, niks geen verbetering in mijn ogen.

We zitten er bovenop, wat duidelijk nodig is.

Ik weet nog exact tot in detail hoe het ging met Amira, het kan zo vershrikkelijk snel gaan.

Over de vraag over zandkoliek, Ze is gecontroleerd, via opvoelen, dat kleine beetje mest bevatte geen korreltje zand. Nou denk ik dat dat geen 100% garantie geeft, maar de kans is klein.
Ook is dat kleine beeje meegegaan voor mestonderzoek, en ze is compleet worm vrij. Had ik ook niet anders verwacht, mijn schema is strak, omdat we paarden in grote koppels hebben, is de infectiedruk hoger. Waardoor we erg nauwkeurig moeten ontwormen, en regelmatig van elke koppel een mestonderzoek laten doen om te controleren.

Heb mijn andere DA gesproken, die ik normaal heb. Omdat we eerder die dag ook al een merrie hadden met lichte koliek, heb ik gebeld. Zijn kijk erop is dat door de wisselende weersomstandigheden, koude grond enz heel goed de oorzaak kunnen zijn van de gassen. Want ze hebben alleen maar gaskoliek.

En dat er erg veel koliek is op dit moment?

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 09:08

Wolvega gesproken, advies na mijn verhaal, langskomen, mag zonder doorverwijzing van mijn DA.

Dus DA bellen, dan kunnen ze door brieven welke medicatie ze heeft gehad, dit is wel makkelijk voor de artsen in Wolvega.

Bedankt allemaal, wish us luck!

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:19

Succes, hopelijk kunnnen ze daar iets voor haar betekenen!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:27

goed besluit, succes!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:33

Succes en hopelijk komt ze er bovenop!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:52

Goede reis, gelukkig dat je gaat.
Veel succes!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:12

sterkte en succes !

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:14

Succes zometeen!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:17

succes. Mijn paard heeft deze winter ook koliek gehad, toen de eerste sneeuw viel. Hij had het serieus te pakken, maar is er bovenop gekomen.
Ik vind je DA wat laks, toen mijne koliek kreeg was de DA al aan het regelen ivm een eventuele operatie. Goed dat je naar kliniek gaat, succes en sterkte ! Ik duim voor je dat het niet te laat is.