Vrijdag eind van de middag paarden voeren. Waar diezelfde merrie ook uit komt..
Deze groep staat 24/7 buiten, en krijgt 2 maal per dag voldoende ruwvoer in de vorm van ronde balen,
kuilhooi, soms heerlijk droog, soms wat vochtiger. Voldoende voor de hele groep, waardoor ze bijna de hele dag kunnen eten.
Na 15 min viel me op dat een ander paard niet at, Amy die normaal altijd haantje de voorste is, en de baas van deze koppel.
Heb haar naar binnen gehaald, de DA gebeld voor gevalletje 2 al die dag.. Gaan wandelen, en gewacht.
Ze was zweterig, onrustig, maar geen verhoging, wel wat bleke slijmvliezen, en constante neiging om te gaan liggen. Buscopan & Fynadine ingespoten, op stal gezet, en zo de nacht in gegaan.
Voor mijn idee reageerde ze iets op de spuiten, maar niet dat ze echt aanzienlijk opknapte, wat normaal na deze injectie's wel het geval is.
Zaterdag morgen 08:00. Amy ligt, staat wel snel op, hinnekt naar me, maar heeft geen hap hooi gegeten, en haar waterbak niet aangeraakt. Geen mest te vinden.
Geen verhoging, niet zweterig, wel onrustig en veel gapen (teken van pijn)
DA gebeld, snel te plaatse, weer ingespoten.
Kreeg als advies een kuur Sulfatrim, antibiotica kuur van 4 dagen. Waarom een antibiotica kuur? Ze heeft geen verhoging, en er is geen bloed afgenomen, dus waarom zoiets erin stoppen als ze al niet mest, en dus haar maag en darmen stil liggen? Dit zat me niet lekker, heb gevraagd wat hij vind van een bezoek aan de Dierenkliniek, maar dat vond hij niet nodig.
Dit was alles wat hij kon doen, nu was het aankijken.
En als advies kreeg ik, bel me na het weekend maar weer, als ze dan nog niet eet.
Het zat me niet lekker... Zo lang niet eten/ drinken, en dan maar eens weerbellen?

Eind van de dag at ze nog steeds niet, ze knapte niks op van de spuiten, en bleef rollen, en gapen. Hupsen van haar ene been op haar andere been... Ik was er klaar mee, en heb weer gebeld! Die man die zal me heel vervelend hebben gevonden! Hij is weer gekomen, en kreeg weer haar injectie's, toen ben ik door gaan vragen, en zodoende is hij haar gaan opvoelen. Niks gevonden..
Zondag morgen 06:30, Amy's toestand is verslechterd, ik heb haar gevonden, vastliggend in de box.
Heb haar overeind geholpen, en direct DA gebeld.. Ze zweet weer, maar heeft nu ook een versnelde ademhaling, wijde neusgaten, ze gaat wijd staan, hupst weer van haar ene been op haar andere been.
Ze draagt haar staart hoog, zoals ze doet als ze rondscheurt in de bak. Geen verhoging, wel steeds gapen.
DA arriveerd, nu via een sonde in haar neus parafine in haar maag.. Ze staat maar wat, verzet zich niet, wat normaal zeker het geval zou zijn..
Advies, even naar buiten die middag, op een apart stukje..
Na een uurtje buiten, lag ze buiten op de natte grond! Haar weer naar binnen gehaald, en weer de DA gebeld, ze trilde nu ook, deken opgedaan. Geen verhoging.
De DA zegt dat de parafine 24 uur nodig heeft om te werken, voordat ze gaat laxeren.
Het is nu laat, en ze heeft nog steeds niet gemest.
Morgenvroeg 05:30 gaat mijn vriend naar zijn werk, en ik naar stal. Als ze dan niet opgeknapt is wil ik eigenlijk haar opladen en naar Wolvega rijden. Ook al raad de DA het af.
Ik moet eigenlijk om 08:00 uur bellen naar de DA, dan wil hij haar weer Parafine geven als de Parafine van vandaag niet heeft geholpen..
Ik hoop met heel mijn hart, kan niet slapen. Ik denk dat de DA ernaast zit, en denk dat ze een darmafsluiting heeft. Dus morgenvroeg gaat ze hoe dan ook naar Wolvega. Daar hebben ze me altijd fantastisch geholpen, ook met Amira, het eerste paard wat ik verloren heb aan koliek. Nog geen jaar geleden.
Wat zijn jullie ervaringen? Wat vinden jullie van de diagnose? Mijn gevoel zegt dat het goed mis is.
Helemaal na mijn ervaringen met Amira.
[IM] Lieve Amira & je veulentje...rusten jullie maar zacht
Amy, zie profiel.