informatie over medicijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quidonna

informatie over medicijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 21:21

mijn merrie heeft artrose,
ik zal even een kort beeld van haar leven schetsen over wat ik weet.

ik weet dat ze als manege pony artrose kreeg waardoor ze naar de slacht gebracht zou worden,
ze is toen opgevangen door een man en vrouw waar ze al een paar jaar staat.
(ong 4 a5 jaar) leuk weide maatje dachten de mensen. ze is 15 jaar oud en het zit in haar (heup?? links achter)

nu ik sinds een half jaar haar verzorg en rijd gaat het heel goed behalve nu het ineens kouder is geworden.
mevrouw loopt op 3 benen tijdens rijden en in de weide hinkt ze.
uiteraard rijd ik haar nu niet!

ze staat nu overdag lekker in de weide en savonds gaan ze naar een stukje paddock met een inloopstal (hooi en stro aanwezig natuurlijk)

ik ben op internet gaan zoeken wat er mee te doen valt,

ik heb gevonden dat je glucosamine kunt gebruiken maar er zijn zoveel prducten,

heeft iemand ervaring met de producten en welke het beste is of dat bandages helpen etc?!

tamary

Re: informatie over medicijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:36

Heup is lastig bandageren. Goede bespiering helpt, veel vrije beweging (altijd uitloop) en met dit weer droog en warm houden, dus goede deken op.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:27

sluit me aan bij tamary.

Verder heb ik goede ervaring met gelatinaat van primeval..
mijn paard heeft HKO en doet het hier erg goed op..
vriendin van mij heeft een paard met artrose en ook die doet het er erg goed op..
Tis wel een prijzig grapje, want een pot van 2kg kost 75 euro

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 13:43

ze staat nu onder 300 gram en is niet geschoren,
met vrije beweging neem ik aan longeren wandelen etc.
ik heb haar nu al 3 weken op rust staan, ze krijgt nog wel het zelfde voer en hooi,
ze kan ook de hele dag rond lopen in de weide,
is er nog iets wat ik zou kunnen doen buiten de primeval? en hoeveel moet ik haar geven? of staatdat op de verpakking? ( kon het op internet niet vinden)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:58

Staat op de verpakking.

Vrije beweging is weidegeld indd. Longeren valt daar niet onder want dat doet je paard niet vrijwillig ;) tenminste, die van mij niet haha

Er zijn nog veel meer supplementen voor artrose. Ik zou zeggen Google eens. Al er maar glucosamone in zit.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:02

ik was met mijn paard toen ook begonnen met de primeval gelatinaat.
Zeer kostbaar maar het werkt.
Uiteindelijk ben ik over gestapt op de glucosamine speciaal van de groene os.
Werkt even goed kost alleen beduidend minder.
Doordat de concentratie hoger is is het ook makkelijker te geven dan de gelatinaat.
Latere röntgen wees uit dat het ook echt wat deed!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:04

de dosering staat wel op de verpakking.
Als je een glucosamine preparaat wil proberen moet je in je achterhoofd houden dat glucosamine in combinatie met MSM (organische zwavelverbinding) beter opgenomen wordt en meer effect heeft dan glucosamine alleen. Je hebt veel combinatie preparaten (kijk ook eens via voervergelijk.nl naar de supplementen module, daar staan ook richtprijzen en doseringen)

Als je geen wedstrijdambities hebt, kan duivelsklauw misschien ook een goede ondersteuning zijn; het werkt ontstekingsremmend en licht pijnstillend (staat dus op lijst van verboden middelen op competitie)

bandageren gaat niet helpen aangezien het inde heup zit.
veel beweging om alles soepel te houden en behoud van spiermassa.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:06

petitparis schreef:
de dosering staat wel op de verpakking.
Als je een glucosamine preparaat wil proberen moet je in je achterhoofd houden dat glucosamine in combinatie met MSM (organische zwavelverbinding) beter opgenomen wordt en meer effect heeft dan glucosamine alleen. Je hebt veel combinatie preparaten (kijk ook eens via voervergelijk.nl naar de supplementen module, daar staan ook richtprijzen en doseringen)

Als je geen wedstrijdambities hebt, kan duivelsklauw misschien ook een goede ondersteuning zijn; het werkt ontstekingsremmend en licht pijnstillend (staat dus op lijst van verboden middelen op competitie)

bandageren gaat niet helpen aangezien het inde heup zit.
veel beweging om alles soepel te houden en behoud van spiermassa.

helemaal mee eens.
In de gluco van de groene os zit de MSM er al in.
Ik heb ook zeer goede ervaring met duivelsklauw.

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:10

bedankt petitparis ik ga informatie winnen over de duivelsklauw, aan gezien IK haar niet op wedstrijd uit kan brengen (net te klein, ze is een c pony en ik zou met een paard moeten beginnen, dacht ik heb er niet zoveel verstand van)
ik zal het nog even met mn verzorgster overleggen misschien wil zij dat wel doen.

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:10

meer info is nog steeds welkom hoor!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:14

ik geloof dat er hier ook een centraal topic is voor arthrose, waar tips en ervaringen uitgewisseld worden.

duivelsklauw duurt geloof ik 3 maanden vooraleer het uit het bloed verdwijnt. Maar ja als het jou pony helpt goed door de winter te komen, dan zou ik het risico nemen om positief te testen (de kans dat ze effectief controleren...)

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:16

@alison_belle ik had op agradi gekeken en ik vind groene os behoordlijk prijzig,
maarja ik heb snel al een beedje gekeken wat het allemaal kost en het is allemaal wel prijzig.
agja het is algemeen bekend dat een paard/pony altijd geld kost! maar ze leveren wel veel plezier op!

maar goed daarom ook dit topic welke jullie kennen en aanraden en welke qau prijs kwaliteit het beste is,

en natuurlijk de ervaringen met artrose!

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:18

moet ik testen of ze er een allergie voor heeft?
ik had begrepen dat je glucosamine het hele jaar door moest geven?! klopt dat?
en moet je dat dan ook met duivelsklauw?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:21

Iedereen schijnt hier te vergeten dat er in Primeval geen glucosamine zit. Het is een wat complexe mengeling waarvan niemand juist weet wat er nu werkzaam is aan het product. Als je echt glucosamine wilt gebruiken dan ben je best met eerst Glucohorse te proberen. Kost niet overdreven veel, wordt gemakkelijk opgegeten en is bij de meeste paarden zeer goed werkzaam. Kijk eens op http://www.glucohorse.com.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:25

glucosamine is een voedingssupplement en moet je minimaal 3 maanden geven om echt resultaat te boeken.
duivelsklauw kan je ook het hele jaar door geven (tenzij bij drachtige merrrie) of in kuren van enkele weken/maanden en dan 1 of meerdere weken niet (kwestie van lever en nieren niet onnodig te belasten)

[BEH] Centraal topic voor artrose

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:25

Ik had goede resultaten met Secto Souplesse http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/s ... 08022/1136.
Duivelsklauw vond ik niet echt helpen en de glucosamine van de groene os ook niet. Is toch een beetje moeilijk om uit te vinden waar ze het het beste op doen en dan zijn de omstandigheden (weer e.d.) natuurlijk ook nog van belang. In de zomer lopen de meeste artrosepaarden toch echt een stuk beter!

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:26

dus primeval is eigenlijk alleen goed voor paarden om de gewrichten soepel te houden?
of deze nu wel of geen arthrose heeft?
dus als ik primeval geef moet ik als nog glucosamine kopen dat er bij voeren.
want er moet ook iets van msm bij zijn?

of zit ik nu naast de pot?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:30

Dit zeggen ze er op hun website over:

Ik hoor vaak dat glucosamine ook goed is voor gewrichten en tegen artrose werkt. Wat is jullie mening daarover?

PrimeVal Gelatinaat werkt anders dan glucosamine; is beter dan glucosamine.
PrimeVal Gelatinaat heeft een bredere werking op het kraakbeen dan glucosamine. Kraakbeen bestaat voor 70% uit collageen en voor bijna 30% uit proteoglycanen. Glucosamine werkt uitsluitend op de proteoglycanen, wat overeenkomt met bijna 30% van het kraakbeen. Het innovatieve PrimeVal Gelatinaat werkt dus op bijna 100% van het kraakbeen, namelijk op zowel het collageen als de proteoglycanen.

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:33

petitparis schreef:
glucosamine is een voedingssupplement en moet je minimaal 3 maanden geven om echt resultaat te boeken.
duivelsklauw kan je ook het hele jaar door geven (tenzij bij drachtige merrrie) of in kuren van enkele weken/maanden en dan 1 of meerdere weken niet (kwestie van lever en nieren niet onnodig te belasten)
[BEH] Centraal topic voor artrose

de onderstreepte zin kun je die even uitlegen?

ik wil haar natuurlijk niet beschadigen, en met haar "heup" wil ik haar ook nie meer drachtig hebben. (al zou dat wel eens een leuk veulen kunnen worden <3 )

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:51

"Duivelsklauw geven is je paard verdoven...je weet dan dus niet hoe het echt gaat. Ik zou daar voorzichtig mee zijn en het alleen geven als je paard echt last heeft - maar er ook weer zo spoedig mogelijk mee stoppen. Bovendien is duivelsklauw niet geschikt voor drachtige merries, 't is dus wel natuurlijk, maar dat betekent absoluut niet dat het ook onschadelijk is."

dit las ik net in een topic over een flord van 16 met lichte artrose.

klinkt erg verontrustend. wat is nu het beste om te doen?

haar glucosamine met msm te voeren het hele jaar of alleen in de winter?
of dan die duivels klauw maar beschadig ik haar dan niet!?

en die doc horse klinkt wel goed!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:53

als je gluco geeft dan moet je dat het hele jaar door doen.
Tijdelijk heeft totaal geen nut.
Verder zal je moeten kiezen voor het geen waar jij je goed bij voelt.
Ieder paard reageerd weer anders, ik denk dat jij zelf het beste in kan schatten wat voor jou paard het beste zou kunnen zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:06

alles wat niet lichaamseigen is en pijnstillende, ontstekingsremmende, zuiverende of andere "medicinale" eigenschappen heeft bevat stoffen die in het lichaam afgebroken en afgevoerd worden in/via lever en nieren. Dus is het toch logisch dat je dit in geen enkel geval langer dan nodig moet geven.

en iets dat pijnstillend werkt is idd je paard "verdoven". maar een paard met serieuze artrose dat mank loopt heeft pijn. Als duivelsklauw helpt is dit minder belastend dan je paard op fenylbuthazone te zetten (werkt maagzweren in de hand), indien het niet helpt is het nutteloos om het te geven.
je moet het ook niet gedurende lange tijd geven aan een paard waarvan je niet weet waarvan hij "stijf" of licht onregelmatig loopt geven, wnat dan verdoezel je dus idd alleen maar het probleem mee.

ik weet ook niet alle eigenschappen meer van duivelsklauw, dus google eens vooral bij mensen is er veel over te vinden...

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 15:07

goed dan zulle maar wat dingen gaan proberen, ik begin wel met doc horse, dat klonk over tuigend en heb er wel goede dingen over gelezen, dan zulle we moeten kijken hoe dat loopt!

mocht er nu iemand nog goede ervaring hebben met iets wat er niet bij staat wil je het dan even posten.

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 15:10

ha goed mocht ik dus niet tevreden zijn over een glucosamine product, ga ik ze op duivelsklauw zetten tot het niet meer vriest alleen dan heeft ze er veel last van.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:58

hey hier even een melding van mij;)
ik ken de TS en haar ponytje, en het is niet de heup maar de spronggewricht.