wonden door luchtzuigband

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prissiee1990

wonden door luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 23:05

beste mensen
ik heb een probleem

ik heb nu 4 jaar een paard dat luchtzuigt, hij heeft hier ook een band voor.
we hebben hem van de manege overgekocht, hier kwam hij ook al met een luchtzuigband aan

hij moet de band elke dag om en kan hem dus absoluut niet af hebben.
we hebben verschillende keren problemen met de band gehad.. de band moest steeds iets strakker worden gemaakt.
Hij krijgt hier natuurlijk wondjes van door de band. We hebben er alles aan gedaan om het zo zacht mogelijk te maken zodat hij er geen last van heeft. De wonden kunnenniet goed genezen omdat hij dus niet zonder band kan. Alleen buiten kan hij de band af. Maar ik kan mijn paard ook niet heel de dag buiten laten, omdat hij ook gevoellig is voor weersverschillen en kan hierdoor ook weer ziek worden.

Verder durf ik geen nieuwe band om te doen.. Omdat ik dan niet weet hoe strak die band dan moet...
Deze band wat hij nu heeft is echt oud,, ik heb er al verband om heen gehad, bontjes en nu hebben we neopreen eromheen genaait.

Toch krijgt hij wondjes.. hij heeft hier echt VEEL last van.
zijn wondjes zitten bij zijn oren.. hierdoor krijg ik de zuigband bijna niet meer om of af, omdat het hem zo veel pijn doet.Wat kan ik het beste doen.. of is er iets wat ik op die wondjes kan smeren??

helpp want hij wordt er echt gek van.. en ik vind het heel zielig!!

Amalarab

Re: wonden door luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:07

Hoe is je paard gehuisvest en heeft de DA gezocht naar een maagzweer bij hem?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:10

Er is hier ook een centraal topic over. Of zoek anders een via google. Een luchtzuigband is namelijk pure onzin. Het is wetenschappelijk aangetoont dat een paard van luchtzuigen zelf GEEN koliek kan krijgen! De ingezogen lucht gaat er gewoon via zijn mond weer uit. Een luchtzuigband is eigenlijk erg ouderwets. Goed nieuws voor jouw paardje dus!

prissiee1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 23:11

mijn paard staat op een manege in een stal
in de 4 jaar tijd heeft hij 6 keer koliek gehad.. daarbij heeft de dierenarts wel gekeken of het een verstopping was.. maar meestal was het gas.. weet niet of dit voldoende is?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:12

wij hadden vroeger n pony die dat deed daar hebben we toen zelf van teddy hoesjes gemaakt en die wastenw e dan tregelmatig uit
verder kun je comprigel bij de apotheek kopen das speciaal voor wondjes

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:13

Misschien eens de oorzaak van het luchtzuigen opzoeken ipv alleen maar naar hulpmiddelen te grijpen.....??

prissiee1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 23:21

maar ik heb mijn paard zo gekregen...
mijn opa n oma waarvan ik hem heb gekregen.. wisten hier ok niet veel vanaf en dat het schadelijk zou kunnen zijn... ze hebben verder geen verstand van paarden...
maar goed mijn paard is dus zo al op stal gekomen voordat ik hem had.. hoe kan ik dan nog achter de oorzaken komen? zelf denk ik dat het ook een groot deel verveling is

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:23

Heel vaak gebeurt dit door of verveling en dat kon bij ook gekomen zijn doordat een paard n tijd op rust moest in zn stal. Kan n afwijking in de maag zijn.
Maar laat ook zo.n paard eens goed naar het gebit kijken. Die slijten vaak dan ook verkeerd af
Maar vaak is een oorzaak voor luchtzuigen niet te achterhalen omdat dit al lang bezig is.
ook zijn er helaas nog steeds tegsntrijdige berichten betreft de band voor het luchtzuigen

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:25

paard verhuizen naar een andere stal waar hij het gehele jaar buiten kan staan? en eventueel een deken voor de wisselende weersomstandigheden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:26

Band af, goede deken op en huppekee naar buiten met dat dier.
Wat je nu ziet zijn alleen de wondjes aan de buitenkant nog maar. Hoe de binnenkant eruit ziet WIL je waarschijnlijk helemaal niet zien. Ondingen zijn het, die luchtzuigbanden.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:29

ik zou toch voor een nieuwe band gaan, goed laten informeren in de winkel en op stal even vragen of iemand je helpt met het afstellen op juiste gaatje. en misschien even toch tijdelijk de band af doen zodat de wondjes kunnen genezen. Als er een korstje op de wondjes zit kun je met calendula zalf van vsm smeren als je er iets op wil doen, heb ik goede ervaringen mee in ieder geval :)

Ik zou trouwens ook een band nemen ook al is het '' bewezen '' dat het geen kwaad kan, je kunt namelijk wel andere paarden het luchtzuigen aanleren als je paard geen band om heeft.

En natuurlijk zo veel mogelijk kansen vinden om hem buiten te zetten, dan is het probleem helemaal makkelijk opgelost :)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:35

Ik heb mijn paard ook gekocht als luchtzuiger en ook van een manege. Hij had ook wondjes van de luchtzuigband. Hij had deze :
Afbeelding. Op het ijzer in het midden waar de band tegen de slokdarm keel klemt hoopte vuil, zweet en haren op wat ging schuren. Door dat elke dag eraf te krabben konden de wondjes genezen en bleven ze weg. Maar het beste wat ik voor hem heb gedaan is verhuizen naar een privestal (veel meer rust) en dat ding afdoen. Ik heb hem nu 2 jaar, de band is nu anderhalf jaar eraf en hij heeft nooit koliek gehad. Meestal hebben luchtzuigers geen koliek van het luchtzuigen zelf maar van de oorzaak van het luchtzuigen zoals een maagzweer of zweer in de 12 vingerige darm. Je kan dus eens proberen met een kuurtje voor de maag en dan die band aflaten. Maar anders kan ik alleen die luchtzuigband adviseren die ik gebruikte. Toen ik dei schoon hield had hij er geen last van en hij kon ook niet luchtzuigen met dat ding.

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:35

ik kan geen oplossing bedenken voor de band, behalve wat al genoemd is!

maar ik weet wel dat een paard wat eenmaal luchtzuigt het wel degelijk af "kan" leren...
luchtzuigen wordt pas een probleem en gewoonte wanneer een paard simpel gezegt niet gelukkig is op zijn plek. (door bijv. stress, te weinig ruimte, te weinig contact met andere paarden..etc.).
Misschien is een weide met schuilstal een idee? Dan kan je paard wanneer het koud is 's nachts gewoon op stal/uit de wind gaan staan. En dan inderdaad een lekkere dikke deken op ;)!

Heel veel succes, het is geen makkelijk probleem om op te lossen, maar het is wel oplosbaar!
en voorkomen is beter dan genezen zal ik maar zeggen!

edit: het is bewezen dat paarden luchtzuigen ed. niet van elkaar overnemen mist de omstandigheden goed zijn. paarden gaan enkel luchtzuigen als ze niet gelukkig zijn... dus voor een ander paard hoef je het sowieso niet te doen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:36

BAND AF!!
Mijn paard heeft een strottenhoofdbeschadiging a.g.v. de luchtzuigband. Dat zie je pas als het te laat is en ze niet meer eten.
Band helpt ook helemaal niets. Voorkomt niets.. doet niets.
Ze krijgen er geen koliek van, het is geen verveling. Paarden gaan luchtzuigen omdat ze last van hun maag hebben.

Dus band af, desnoods een andere stal zoeken, onbeperkt hooi en weinig brok geven. Zoveel mogelijk naar buiten en eventueel een supplement voor de maag. Settelex, maagcompositum, pronutrin zijn middelen.

En lees het luchtzuigtopic op medisch. Daar staat heel veel informatie die wel klopt i.p.v. de kullaria die je geregeld hoort.

Wat kullaria
- ze krijgen er koliek van. Niet waar. Luchtzuigers krijgen net zovaak koliek als niet luchtzuigers. De meeste koliek komt door wormen.
- andere paarden nemen het over: niet waar, daar is niets van gebleken. Wel is het zo dat stallen met gelijke omstandigheden meer luchtzuigers opleveren. Bijvoorbeeld omdat ze op zaagsel staan i.p.v. stro, omdat de paarden niet buiten komen, omdat er veel brok wordt gegeven e.d.
- ze doen het uit verveling. Niet waar. Ze gaan luchtzuigen omdat ze last hebben van de maag. Luchtzuigen levert spuug op, spuug is basisch en maakt de maaginhoud minder zuur. Luchtzuigers zuigen ook altijd meer tijdens etenstijd.
- ze maken endorfinen aan. Waar. Als ze maar lang genoeg luchtzuigen en het haalt iets van de pijn weg, maken de hersenen endorfinen aan.
- een band helpt: niet waar. Het voorkomt bij sommige paarden dat ze iets kunnen doen aan iets waar ze last van hebben. Niet meer dan dat. En kan vreselijke wonden veroorzaken.
- een luchtzuigoperatie helpt: niet waar. En sterker nog. Die is verboden in Nederland.
- Luchtzuigers hebben altijd een onderhals. Flauwekul. Er zijn grand prix paarden die luchtzuigen. En het bruine paard in mijn profiel zuigt al jaren zonder band en heeft geen onderhals.
- Luchtzuigers: zijn mager. Ook flauwekul, zie zelfde paard in profiel en diverse andere luchtzuigers op bokt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:37

Allereerst zou ik een dierenarts bellen om eens te komen kijken naar je paard, zodat je daarna weet dat je paard niet lucht zuigt omdat hij ergens pijn heeft of ziek is. (maagzweer, etc.)

De perfecte oplossing is natuurlijk dat die band af gaat. Hij heeft 6 keer koliek gekregen zeg je, terwijl hij de band om had? Wat gebeurt er dan als de band af gaat?
Als hij er niks van krijgt kun je er ook voor kiezen om hem lekker te laten zuigen.
Want zoals hierboven al gezegd is, de buitenkant gaat kapot maar van binnen gaat het nog veel erger kapot omdat het allemaal veel te strak aangesnoerd zit.

Je zou kunnen beginnen met de band af laten tijdens het eten. Hoe vaak krijgt je paard hooi en en hoe lang doet hij daar mee? Je kunt beginnen met de band aflaten tijdens het eten en daarna steeds een stukje uitbouwen, maar ik ben bang dat als hij het al zo lang doet je het niet meer afgeleerd krijgt.

Je zou dan toch eens moeten kijken naar een stal waar ze de hele dag bezig kunnen zijn, dus of dat hij in een loopstal komt met onbeperkt hooi. Of beter nog: dat hij lekker naar buiten kan de hele dag!

Een gezond paard kan namelijk prima tegen het weer, of het nou sneeuwt of regent. Je kunt er altijd nog een deken op doen, dan wordt ie echt niet ziek.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:37

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:38

Ja hoor vaak worden paarden er beter van als je ze verhuist maar er staat ook in haar profiel dat ze neit zoveel kennis heeft van paarden. Dus soms is het gewoon eng om de band af te doen dat is ook n stap die meot durven nemen.
In ieder geval sterkte meiss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:40

En zal ik dan maar meteen de poten onder de stoel van je stalhouder uit zagen? Stalondeugden zoals luchtzuigen worden NIET zomaar overgenomen door andere paarden, mits het stalmanagement in orde is.
Mijn paarden staan inmiddels 7 jaar tegenover een luchtzuiger en zuigen NIET.
Overigens heeft de luchtzuiger nooit koliek, is niet te mager, en zuigt hij voornamelijk na het eten van z'n brokken. Buiten is er niets aan de hand.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:40

Even ervanuit gaande dat de onderliggende oorzaak maagklachten is : Simpele optie is dan om te behandelen met geelwortelpoeder (koffielepel per dag door voer, bv mengen met geweekte grasbrok), lucerne en onbeperkt ruwvoer. Liefst brok/muesli weglaten vaak is dat te zwaar op een gevoelige maag en blijven ze daardoor zuigen.
Er is geen verband tussen luchtzuigen en koliek, maar volgens sommige DA's wel tussen maagzweren en koliek.
Een luchtzuigband geeft bij te strak aansnoeren schade aan het strottehoofd, dus inwendig en lost het probleem niet op. Je kan overwegen om een muilkorf te gebruiken waardoor wel gegeten kan worden. Nog steeds lang niet ideaal, maar geen inwendige schade. Kan nl dat mocht je die band nu simpelweg afdoen dat paard gaat zuigen tot die hyperventileerd en flauwvalt. Eerst voer veranderen en dat maand de tijd geven in combi met band vervangen door andere preventie. De gewoonte zit er inmiddels zo in, dat je paard een junk is geworden en die endorfinefix (want dat krijgen ze van het zuigen ze worden high) is erg verslavend. Als je er onmiddelijk bij was geweest de 1e dag/dagen dat dit begon was het misschien nog definitief af te leren geweest, nu zal stress of wat dan ook de trigger was om hiermee te beginnen dit gedrag blijven oproepen.

Verder is dit gedrag niet besmettelijk, maar het gevolg van slecht stalmanagement.

Zoek ook even verder naar het centrale luchtzuigtopic hier op bokt voor laatste inzichten en advies.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:41

Zirano schreef:
Ja hoor vaak worden paarden er beter van als je ze verhuist maar er staat ook in haar profiel dat ze niet zoveel kennis heeft van paarden. Dus soms is het gewoon eng om de band af te doen dat is ook n stap die moet durven nemen.
In ieder geval sterkte meiss

prissiee1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 23:41

mijn paard is nutrouwens 10 jaar
ik heb hem dus vanaf toen hij 6 was...
kan hij het dan nog steeds afleren?
want hij doet het namelijk best erg

bedankt voor jullie reacties!! tot zo ver al echt toppie!!
want heb er zelf niet veel kennis van en mijn opa en oma waarvan ik hem heb gekregen dus ok niet:$

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:44

dat geeft toch ook niks daarvoor zijn we er om elkaar te helpen en om wat van elkaar te leren

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:44

Het is niet echt een kwestie van afleren, meer een kwestie van de situatie waarin hij het gaat doen vermijden. Dus bijvoorbeeld de oorzaak van het zuigen is te veel brok, dan minder brok gaan voeren. Of de oorzaak is een maagzweer, dan maagzweer behandelen. Enzodoor..

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:46

Ik heb in dezelfde situatie gezeten met mijn paard. Op de manege werd ik zelfs van dierenmishandeling beschuldigt toen ik dat ding afliet. En de manegehouder van wie ik hem had gekocht verbood me de band af te laten omdat volgens hem dan mijn paard mager zou worden, een slechte vacht zou krijgen en koliek. Daarnaast zouden anderen het van hem gaan overnemen. Dus ik kan me de druk wel voorstellen om dat ding om te laten ;) Maar uiteindelijk is het een kwestie van uitproberen. Als je een luchtzuigband gebruikt zal elke keer dat je die band af doet je paard gelijk beginnen met luchtzuigen. Als hij dan zoveel kan zuigen als hij wil zal dat vanzelf minder worden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:46

Je reageert niet op een eventuele verhuizing waar het paard NIET meer zoveel op stal hoeft. Als hij bijv. dag en nacht buiten kan, is het mogelijk dat het luchtzuigen helemaal stopt.
Staat het paard in de zomer wel buiten? En hoe gaat het dan met het luchtzuigen?