Ik heb een vraag, zal zo ook bellen met de kliniek maar denk kan em hier vast wel even stellen. Onze pony is nl. alleen maar strammer en stijver geworden afgelopen week sinds de ab kuur, vandaag vond ik der toch echt op "eieren lopen".
Kan een pony (in dit geval) hoefbevangen raken van een antibioticakuur? (ik wil niet beweren dat ze hoefbevangen is, aangezien het moeilijk bij der te zien is maar had een vermoeden/gevoel)
Heb morgen 09.30 afspraak op de kliniek.. tot dan nog geen antwoord over hoefbevangen van de kliniek. Ben benieuwd of hier nog reacties komen
senna21
Geplaatst: 06-12-10 14:27
Spierbevangenheid is ook een mogenlijkheid. Of een allergische reactie op de AB. Houd het goed in de gaten! Als het erger wordt, DA er bij halen. Heb je de bijsluiter van de AB er al op nageslagen?
hoefbevangenheid en spierbevangenheid gaan heel vaak samen. Zat er in de ab ook een dexamethasone?(penhistastrep,zo heet het middel hier in frankrijk.Twee soorten ab peniciline,streptomycine en een corticosteroide,dexamethasone....van dat laatste is mijn paard bevangen geworden.)
bevat per g: trimethoprim 80mg sulfadiazine-Na 420mg
Bijsluiter zit er niet bij, staat alleen:
Bijwerkingen; - kristalurie - bij toediening langer dan 2 weken (is dus niet van toepassing): anemie/leukopenie/trombocytopenie
Staat niks over paarden op verder, alleen kalveren/varkens/biggen/slachtkuikens.
Kan er dus niks wijs uit worden verder...
ellepel
Geplaatst: 06-12-10 16:48
dan heb je Sulfatrimm denk ik,of cubarmix want die is namelijk eigenlijk niet eens voor paarden,maar ze schrijven het wel eens voor en dan is natuurlijk niet bekend of ze er hoefbevangen van kunnen raken bedenk ik me net waar is de kuur dan voor als ik vragen mag? verder niks veranderd in het voer, heeft je pony nog op het gras gestaan de afgelopen dagen?
Het lijkt mij dat je dit beter met de kliniek kunt bespreken voor een goed antwoord. Een bijsluiter lezen is sowieso niet echt een goede optie, daarin staat alles opgesomd dat ooit, eens, eventueel zou kunnen gebeuren (maar goed, je hebt verder ook geen bijsluiter, maar ik zou ook niet teveel gaan neuzen op internet naar een bijsluiter). Als het goed is, heeft je DA je ingelicht over mogelijke bijwerkingen? Succes in ieder geval!
Morgen heb ik sowieso een afspraak bij de kliniek staan, maar vroeg me af of dit überhaupt voor zou kunnen komen, aangezien er zoveel mensen met zoveel paarden op bokt zitten. Er hoeft er maar 1 te zijn die het ooit heeft gehad en dan kan het dus idd.
Bedankt! Hoop morgen op vele antwoorden bij de kliniek.
ellepel
Geplaatst: 06-12-10 16:59
ik heb je topic net gelezen. maar welk medicijn heb je nu dan? is het de cubarmix? op de verpakking staat wel een naam van wat het is
ik zou voor nu toch even die wortels gaan weglaten, kan zijn dat je pony daar ook op reageerd namelijk. zeker de rainrot kan verergeren door teveel suikers in het voer en sommige dieren kunnen daar last van krijgen
je gaat morgenvroeg weer heen en zou dan even met hen overleggen. succes alvast morgen!
Ellen: Er staat geen Cubarmix op, alleen de fabrieksnaam overdwars, verder niks. Is een vierkante grote bus.
De pony heeft sinds ik met de ab bezig ben al geen wortelen gehad, die zijn nl al een dikke anderhalve week bevroren maar zal ik eerst ook even niet geven, bedankt.
Ja, het is wel mogelijk dat ze hoefbevangen had kunnen raken door de antibiotica, al komt dat bijna nooit voor. Maar ze is het gelukkig niet!
Verder verslag van vanmorgen zal ik in mijn andere topic zetten.
ellepel
Geplaatst: 07-12-10 13:09
heb net je topic gelezen, en ben benieuwd wat er uit dat bloedonderzoek gaat komen. leverproblemen zou best kunnen,past ook wel in het plaatje. nou afwachten maar en hopelijk knapt ze binnenkort weer op