Jaarling haar temperatuur ineens gedaald?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Jaarling haar temperatuur ineens gedaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 20:38

Hallo,

Ik heb een klein vraagje.
Mijn Jaarling heeft altijd een temperatuur gehad van rond de 38 en nou ineens sinds het begon met vriezen heeft ze rond de 37 ( meestal 37,3, 37,2). Nou vindt ik dit toch best wel raar aan gezien de andere paarden geen daling van temperatuur hebben gehad ( we temperaturen regelmatig omdat ze nog niet zo heel lang geleden ziek zijn geweest).
Ze blijft dus deze "lage" temperatuur houden in verhouding met eerst ( ben nou al een paar dagen de temperatuur aan het nemen en steeds zo "laag"). In principie is het nog geen echt lage temperatuur. Maar toch maak ik me een beetje zorgen waarom dit zo ineens is.
Iemand een idee?

Groetjes
Hanne

Mungbean

Re: Jaarling haar temperatuur ineens gedaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:41

Geen zorgen over maken, 37 is nog altijd een normale waarde. Paarden hebben de neiging om wat met hun temparatuur te spelen. Zo is het 'snachts ook doorgaans anders dan overdag.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:22

het is indd geen temp. om te schrikken ;)

Staan ze veel buiten in de kou?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 23:49

hallo,

Ze staan 24/7 buiten met schuilstal en hebben onbeperkt ruwvoer. Plus ze krijgt nog wortelen ( en vanaf volgende week bieten) en dan nog gewoon brok.

Ik heb haar verwaarloosd gekocht, ze was veel te mager toen ze kwam en zat vol wormen etc.. En nou ging het goed tot 3 weken geleden kwam ze aan de diarree. En nou is dat over maar begint ze wel fel af te vallen en heeft ze die lage temperatuur. Dus vandaag heeft de veearts bloed getrokken en mest meegenomen om alles nog eens na te checken. Ze heeft het ook echt koud dat zie je aan haar. En omdat ze nou weer flink is afgevallen wil ik toch ingrijpen. Want ze heeft al niet al veel vet op zich en als ze nou al zo "slecht" gaat dan komt ze de winter niet door. Dus hoop dat ik maandag de uitslag heb en kijken wat daaruit komt. Komt daar niets uit moet ik overleggen met de veearts wat ik dan ga doen.

groetjes
Hanne

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:55

ach god, arm hummeltje..
goed dat ze nu bij jou is ;)

Verstandig dat je de DA toch nog eens alles laat checken..
kan je niet een klein dekentje op doen, als ze mager wordt betekend dat, dat ze geen energie heeft om zichzelf goed warm te houden.. zeker ook omdat je zegt dat je ziet dat ze het koud heeft..

Hopelijk komt er iets uit het bloed, dan weet je waar het aan ligt..

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:03

Don_Zhivago schreef:
ach god, arm hummeltje..
goed dat ze nu bij jou is ;)

Verstandig dat je de DA toch nog eens alles laat checken..
kan je niet een klein dekentje op doen, als ze mager wordt betekend dat, dat ze geen energie heeft om zichzelf goed warm te houden.. zeker ook omdat je zegt dat je ziet dat ze het koud heeft..

Hopelijk komt er iets uit het bloed, dan weet je waar het aan ligt..

Ja ik hoop dat er iets uitkomt, zou het anders niet weten. En helaas is ze niet zo makkelijk dik te krijgen, ze krijgt 3-4 kilo per dag dat bestaat uit 1 kilo merrie en veulen brok, 1 kilo maispulp/brok, 1 schep zemelen en een halve schep bietenpulpbrok. Dus ze krijgt wel genoeg.

Dekentje ben ik niet zo favoriet van bij zo een jonkie. Maar ik temperatuur haar bijna elke dag en zie ik dat die temperatuur nog omlaag gaat en ze begint echt te rillen dan gaat er eentje op. Ze rilt ook nou nog niet maar staat bijna constant in de schuilstal of staat te eten om zich warm te houden terwijl de rest gewoon buiten staat en geen last ervan heeft. Maar mocht het nou erger worden dan ga ik toch in overleg met de DA om een klein dekentje op te leggen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:06

Ja maar aan de andere kant.. de energie die ze nu binnen krijgt via het voer gebruikt ze om op temp. te blijven.. dus qua energie voor groei e.d houd ze dan denk ik niet veel over..
Ik hou ook niet van dekens bij baby's maar als het nodig is, is het nodig.. zeker als ze ziekies zijn..

Ze krijgt onwijs veel eten dus ze zou moeten gaan groeien, anders klopt er iets niet..
Weet wel, teveel voeren kan ook averechts werken he ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 01:54

Dekens zijn uitgevonden tegen de kou. Als deze het al zwaar genoeg gehad heeft dan zou ik niet twijfelen en er gewoon 1 omgooien. Ze heeft haar hele leven nog om winterhard te worden en zo niet geeft dat ook niets. Succes!