Te veel zout, erg??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Te veel zout, erg??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 16:08

Ik heb een KNZ-liksteen, en hij had hem al binnen 1 maand op, terwijl hij er normaal veel langer of doet in de herfst/winter.
Hoelang doen jullie paarden erover? En is het erg als ze te veel zout binnen krijgen? Gevolgen? Of is dat juist alleen maar goed? Aangezien het nu wel winter wordt en dus geen zomer.

saskiakefie

Re: Te veel zout, erg??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:14

Té is nooit goed, dus teveel zout is niet goed nee.
Ik zou hem geen zoutsteen geven, evt alleen in de zomer ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:15

te veel zout is een extra belasting voor de nieren.

hangt hij buiten? of heeft hij er over heen geplast oid waardoor hij eerder op kan zijn? of heb je iets veranderd in zijn voerschema? of likt hij uit verveling?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 16:42

Nee hij hangt in zijn stal.
Nee hij heeft er niet over heen geplast, daar kan hij niet bij.
Nee niks veranderd in zijn voerschema.
En geen idee of hij uit verveling likt, hij staat per dag 8 uur buiten en snachts op stal met voldoende hooi.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:49

apart. een knz zouden ze niet aan moeten likken voor de lekkernij, dus dat kan het ook niet zijn. en als hij nog lekker buiten mag staan overdag snap ik het ook niet.

al is het natuurlijk wel zo dat in het gras in de zomer meer zit en het dus logisch is als hij in de zomer minder behoefte heeft aan extra mineralen?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 17:41

In de zomer heeft hij toch juist meer behoefte aan een liksteen? Voor het zweten/ de warmte enzo? Of niet?

shiladyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 17:43

Ik volg dit even mijn veulens likken ook erg veel aan hun 10kilo liksteen

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 17:48

Jooliieen schreef:
In de zomer heeft hij toch juist meer behoefte aan een liksteen? Voor het zweten/ de warmte enzo? Of niet?

Het is wel vreemd inderdaad! Maar in de winter kunnen ze ook net zo goed erg zweten hoor! Vaak droogt het eerder op!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:09

de meningen zijn er eigenlijk een beetje over verdeeld als ik het allemaal zo lees overal.
de een zegt dat zout helpt het lichaam te zuiveren van afvalstoffen,maar je moet ten alle tijden dan genoeg drinken.
en een ander zegt dat teveel zout dus juist weer een belasting is voor het lichaam.

nou,zolang je paard genoeg drinkt en er verder gezond en blij en vrolijk uitziet en alles naar behoren werkt denk ik dat ze zelf wel kunnen bedenken hoeveel zout ze nodig hebben :j

maar!!!.

er zijn paarden die als ze veel op stal staan gaan spelen met een liksteen.
ze likken er dan teveel aan,gaan meer drinken en zo krijg je een cirkeltje waar ze moeilijk uit te halen zijn.
zaak dus om wel te kijken of er eventueel een reden is dat je paard ineens meer aan die zoutliksteen zit?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:56

Hier ook eentje die gek is op d'r liksteen. Ik heb al diverse geprobeert, maar ze likt er veel aan.....

Ik haal hem regelmatig een paar dagen weg e dan krijgt ze hem weer een paar dagen.....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:57

Zit hij soms flink in zijn haar en train je hem nog?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 12:19

Ik heb hem niet geschoren, maar hij heeft wel een winterdekentje met hals op. Dus zijn vacht valt nog mee. Ja train hem 3x per week, niet zoveel dus.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:16

Zweet hij veel?

Want als hij veel zweet, verliest hij veel zout en gaat hij dat compenseren door veel aan z'n steen te likken.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 14:19

Met rijden valt het mee, meestal alleen onder het zadel nat, maar met een zweetdeken is dat zo weer weg.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:40

In tegenstelling tot mensen hebben paarden niet veel last van teveel zout, als ze er maar genoeg bij kunnen drinken.

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:46

Hier had ik ook last van, mijn vzpaard ging ook extreem veel plassen soms wel 2x onder uurtje dressuren. Dus toen heb ik dat ding weg gehaald. En werd het plassen weer minder, Ahoewel hij sinds dien wel een grote smeer bende van zijn stal maakt terwijl hij dit voorheen niet deed..

Meschien is het dan toch likken uit verveling..

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:10

Mijn haflinger likt ook veel aan zijn liksteen, terwijl hij genoeg voedingsstoffen krijgt ( ik heb een himalaya liksteen )
Hij krijgt 1 pavo summerfit koek en halve schep basisbrok per dag.
Dus dat zou ook voldoende moeten zijn.
Hij krijgt ook voldoende weidegang en ook kuilvoer op stal 2 x daags.

Ben ook wel benieuwd, of het nou echt niet slecht is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:59

als het uit verveling zou zijn kun je het testen door een speelbal in zn stal te doen, dan weet je het.
voglens mij kan te veel zout niet veel kwaad, zolang ze maar echt genoeg water tot hun beschikking hebben. en 8 uurtjes buiten is heerlijk voor een paard.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:22

We hebben er een gehad die vrat gewoon zijn grote blok in een week of 3 op. Dachten ook dat het niet goed was.
Maar we mochten gewoon de zoutblokken aanvullen en het paard heeft gewoon nu zijn mineralen huishouding op peil en is gestopt na 3 of 4 grote blokken compleet opeten.
Natuurlijk moet er genoeg water beschikbaar zijn.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:45

Even wat info

De behoefte aan Natrium ( onderdeel van zout ) voor een gemiddeld paard bedraagt zo'n 20 tot 40 gram per dag (dit hangt ook af van de hoeveelheid arbeid, zweten etc ) dit komt overeen met 50 tot 100 gram zout ( zout bevat 39 % Natrium ).

Het rantsoen bestaande uit ruwvoer ( hooi of voordroogkuil e.d. ) en brok bevat gemiddeld samen zo'n +/- 4 gram per kg droge stof.
Dat betekend bij een opname van 10 kg d.s. ( vrij gemiddeld voor een paard van 550 tot 600 kg ) dus 40 gram, hetgeen overeen komt met +/- 100 gram zout, dus onder normale omstandigheden is de natriumbehoefte wel gedekt.

Naar ik meen wegen die zoutstenen 10 kg en als het wordt opgegeten binnen een maand betekend dat zo'n 300 tot 350 gram zout per dag. Zoals eerder vermeld kan Natrium echter gemakkelijk wordt uitgescheiden via de urine, een voorwaarde is wel, dat er onbeperkt drinkwater ter beschikking is.
Acute toxiciteit wordt wel aangegeven in de orde van 2 tot 5 g/kg lichaamsgewicht wat neer komt op 1000 tot 2500 gram, ik weet een ruime norm maar exacte cijfers zijn er niet.

Persoonlijk vindt ik een opname van 300/350 gram + 100 gram uit het rantsoen erg veel, ik zou het een paar weken aankijken, zakt de opname na 3 tot 4 weken niet, dan zou ik de toegang tot de liksteen gaan beperken.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:18

Misschien kun je het ondersteunen met een vitamine en mineralen supplement? Misschien dat hij er aan likt door dat hij iets te kort komt. Als het dan minder wordt dan weet je dat hij daar behoefte aan had.
Wil je het zeker weten dan kun je bloed af laten nemen en laten controleren op tekorten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:20

Amable_Chica schreef:
Misschien kun je het ondersteunen met een vitamine en mineralen supplement? Misschien dat hij er aan likt door dat hij iets te kort komt. Als het dan minder wordt dan weet je dat hij daar behoefte aan had.
Wil je het zeker weten dan kun je bloed af laten nemen en laten controleren op tekorten.

Het is een KNZ liksteen, die smaakt enkel naar zout. Een paard likt er dus aan om zijn natrium (zout)behoefte te vervullen .De andere elementen proeft hij niet, dus daarom zal hij ook niet gaan likken.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:29

Focussed schreef:
Amable_Chica schreef:

Het is een KNZ liksteen, die smaakt enkel naar zout. Een paard likt er dus aan om zijn natrium (zout)behoefte te vervullen .De andere elementen proeft hij niet, dus daarom zal hij ook niet gaan likken.

Dat is maar ten dele waar, zout werkt ook ( net als bij ons ) als een soort smaakstof er kan dus een behoorlijke luxe comsumptie ontstaan, daarnaast kunnen ze er ook aan likken uit verveling, gewoonte ect. , waardoor ze veel meer opnemen dan eigenlijk noodzakelijk is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:30

Ik doelde meer op het feit dat ze niet zouden likken aan een steen met zoutsmaak om ándere tekorten (bijv. magnesium) aan te vullen omdat ze deze niet proeven ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:38

Ik neem expres altijd een Himalaysteen die ik aan een touw ophang in stal.

Wanneer ik een steen in de voerbak doe is het in no time op. Ik weet niet hoe oud je paardje is?
Kan het zijn dat hij veel kwijlt door het wisselen en doorkomende tanden? Dan smelt die liksteen ook sneller op.