pijn op de plek van de singel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mang

pijn op de plek van de singel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 13:54

hoi,

mijn paard reageert de laatste tijd nogal als ik haar buik poets op de plek van de singel.
ook met aansingelen reageert ze terwijl ze daar normaal niks om gaf.
ze heeft dit ook als je haar borst poetst.
het uit zich in zwiepen met staart en schudden met haar hoofd...
wat kan dit zijn ?
moet ik misschien een andere singel proberen, of kan het niet aan het materiaal van de singel liggen.
ze heeft daar trouwens verder geen bultjes/wondjes/kale plekken oid.

Groetjes elles

Dressuurenzo

Re: pijn op de plek van de singel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:58

En goede mogelijkheid is ook dat de spieren op deze plek wat verkleeft zijn. Dit gebeurd eigenlijk altijd in meerdere of mindere mate, vaak op de plek waar de sluitingen liggen. Een keer laten masseren kan dit vaak verholpen worden. Ik zelf heb erg goede ervaringen met Claudia Wolters (omgeving gelderland).

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:59

Dit kan aan verschillende dingen liggen, zal een aantal opties geven:
- vieze singel (kan erg irriteren)
- velletje ertussen gezeten (tussen singel/zadel oid)
Het kan ook zijn dat ze zichzelf heeft zeer gedaan in de wei oid, waardoor het zeer doet. Iets van een kneuzing of blauwe plek, die kun je niet zien, maar kunnen ze erg veel last van hebben.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:59

mijn verzorg merrie doet dit ook al zo lang als ik haar ken.
ik lees even mee.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:00

Als er bultjes of wat komen is het al te laat. Ze geeft duidelijk aan dat er al wat aan de hand is.
De meeste singelproblemen komen trouwens doordat mensen niet strak genoeg aansingelen. Er ontstaat dan wrijving.
Ook kunnen er problemen onstaan doordat vel of haren en niet vlak onder liggen. Dit kun je voorkomen door na het aansingelen de voorbenen even om beurten op te tillen en naar voren te strekken.

Wat ik zou doen is gewoon een bont singelhoes kopen of maken en een tijd gebruiken tot ze niet meer zo gevoelig reageert. En daarna dus goed aansingelen en nasingelen en zorgen dat de boel mooi glas eronder ligt.

Overigens kunnen paarden in de winter ook gewoon reageren op de koude van tuig en borstels.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 18-11-10 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 14:01

ik dacht zelf ook al aan spierpijn (vooral die pijn op haar borst)
als ik intensief rijd en de volgende dag niet (wat ik dus nu ook echt niet meer doe) mag ik haar borst absoluut niet aanraken, dan drijgt ze echt naar me. dus op haar borst dacht ik zoiezo inderdaad aan spierpijn. alleen wist ik niet dat er op de plek van de singel ook spierpijn kon zitten :+
het zit trouwens niet op de plaatsen van de sluitingen, maar juist meer tussen haar voorbenen en daar iets achter, echt onder haar buik dus :)
gelderland is wat ver vanaf hier. maar ik ga is kijken naar een masseur hier in de buurt (eerst nog even moeders ompraten dan :+ )

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 14:04

Lusitana schreef:
Als er bultjes of wat komen is het al te laat. Ze geeft duidelijk aan dat er al wat aan de hand is.
De meeste singelproblemen komen trouwens doordat mensen niet strak genoeg aansingelen. Er ontstaat dan wrijving.
Ook kunnen er problemen onstaan doordat vel of haren en niet vlak onder liggen. Dit kun je voorkomen door na het aansingelen de voorbenen even om beurten op te tillen en naar voren te strekken.

Wat ik zou doen is gewoon een bont singelhoes kopen of maken en een tijd gebruiken tot ze niet meer zo gevoelig reageert. En daarna dus goed aansingelen en nasingelen en zorgen dat de boel mooi glas eronder ligt.

Overigens kunnen paarden in de winter ook gewoon reageren op de koude van tuig en borstels.

ik leg de singel altijd eerst iets naar voor en schuif hem dan naar achter zodat de haren de goede richting uitstaan. voorbenen even strekken doe ik ook altijd :)
ik denk niet dat het aan de singel ligt aangezien deze er al een jaar ofzo omzit. maar het zou natuurlijk kunnen...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:39

RT-P >> MD

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 23:21

na het rijden/longeren/losgooien heeft ze trouwens van beide plekken geen last meer...

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:04

een van de merries bij ons begon altijd een rodeo als je erop stapte, we hebben haar wervels een keer laten losgooien, en nu is ze het braafste 4jarig paard dat we ooit gehad hebben :) dus als de singelhoezen etc. niet werken, zou ik toch voor een massage, eventueel osteopaat kiezen.Succes ermee!

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:26

Hoi

Gaat het al beter met je paard ?
Weet je al meer ?

Mijn Paard heeft sinds anderhalve week een spierkneuzing onder z'n buik ook waar z'n singel zit hij had een grote bult ik behandel het met compagel (dierenarts was geweest) mag ongeveer 2 weken geen zadel opgooien.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 18:27

ze heeft er inmiddels geen last meer van :D

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:30

Gelukkig :D